Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5413154/powercolor-radeon-rx-7900...

finns 6st om någon är sugen att betala priset!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Just RT prestandan är oerhört underpresterande på RDNA3. De har verkligen inte fokuserat alls på det. Jag tror också RDNA3 refreshen kommer fixa många saker men inte RT-prestandan det kommer fixas på RDNA4.

AMD är på andra generationens RT och matchar Nvidias andra generation RT. Samma med DLSS vs FSR. Nvidia leder men du får slänga ut några tusen till för det.

Slår du av RT ultralägen som knappt märks ändå i spelen så är AMD överlägsen prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mja. Jag tror RT kommer bli standard i framtiden. Visst är det ett tag kvar. Behövs starkare hårdvara. Men vi har nu ett läge där det faktiskt går att spela med RT påslaget och bara det är imponerande (nu menar jag inte max inställningar i 4K, snarare 1440p och High/Medium)

Det underlättar och sparar tid för spelutvecklarna också att använda sig av RT.

Ja även jag tror att rt till skillnad mot 3d kommer så småningom bli standard, men vi är extremt långt därifrån, inte förns man kan spela med rt i 1440p med ett grafikkort för 4000kr och inte för 20 000kr. Utan dlss då dvs så länge dom inte löser dom enorma problem dlss har med tunna texturer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja även jag tror att rt till skillnad mot 3d kommer så småningom bli standard, men vi är extremt långt därifrån, inte förns man kan spela med rt i 1440p med ett grafikkort för 4000kr och inte för 20 000kr. Utan dlss då dvs så länge dom inte löser dom enorma problem dlss har med tunna texturer.

Man måste dock börja någonstans. Det har vi gjort nu i tre generationer av grafikkort. Det blir bättre och bättre. Går liksom inte att lansera det helt flawless från början. Nu finns tekniken här för de som är intresserade. Vilket är bra.
Och som alltid; den senaste tekniken är alltid dyrast.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Just RT prestandan är oerhört underpresterande på RDNA3. De har verkligen inte fokuserat alls på det. Jag tror också RDNA3 refreshen kommer fixa många saker men inte RT-prestandan det kommer fixas på RDNA4.

Mja, de har gått från RT-prestanda i nivå med ett 2080Ti till att boxas med 3090, så lite har det ju hänt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja även jag tror att rt till skillnad mot 3d kommer så småningom bli standard, men vi är extremt långt därifrån, inte förns man kan spela med rt i 1440p med ett grafikkort för 4000kr och inte för 20 000kr. Utan dlss då dvs så länge dom inte löser dom enorma problem dlss har med tunna texturer.

Det är många generationer fram innan speltillverkare kan ha RT ljussätning som standard i spelen. Det går inte på långa vägar idag ens med ett kort för 25000.

Just nu är RT bara en gimmick som knappt märks av eller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är många generationer fram innan speltillverkare kan ha RT ljussätning som standard i spelen. Det går inte på långa vägar idag ens med ett kort för 25000.

Just nu är RT bara en gimmick som knappt märks av eller på.

Fast det stämmer inte alls? Har själv kört med rt på nuvarande datorn och fått 60 fps utan problem i 1440p utan dlss med ett 3080 i darktide, sure stängde av det mer eller mindre direkt då jag föredrar vsync på 60 fps och mindre belastning på kortet.

Liksom i 1080p och 1440p så funkar det även med toppkorten från 3xxx serien och få 60 fps med rtx medans 4k är bara att glömma i i nästan alla fall förutom med 4090 som lyckas få 60 fps i vissa av spelen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast det stämmer inte alls? Har själv kört med rt på nuvarande datorn och fått 60 fps utan problem i 1440p utan dlss med ett 3080 i darktide, sure stängde av det mer eller mindre direkt då jag föredrar vsync på 60 fps och mindre belastning på kortet.

Liksom i 1080p och 1440p så funkar det även med toppkorten från 3xxx serien och få 60 fps med rtx medans 4k är bara att glömma i i nästan alla fall förutom med 4090 som lyckas få 60 fps i vissa av spelen.

Du får 60fps eftersom majoriteten av belysningen inte är RT.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att uppgradera mitt 2080 TI till ett 7900 XTX, var tyvärr lite för långsam igår på komplett så jag får hålla ögonen öppna.

Funderar för mig själv om jag gör rätt i att köpa ett 7900 över 4080, om det finns någon nackdel.. Främst är jag bara ute efter mer FPS i 4k gaming.

Är det någon som vet om inets "meddela mig" funktion är snabb när de släpper nya saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du får 60fps eftersom majoriteten av belysningen inte är RT.

ändrar inte faktumet att man kan aktivera RT i spel som har stöd för det och köra med det även med resterande inställningar på max även med förra generationens kort i 1080p och 1440p. Sure varrierar säkert massivt från spel till spel med hur mycket funktioner av RT dom använder men ändrar inte faktumet och att det blir skillnad.

Dock skulle jag själv aldrig köra med RT då det är otroligt långt ifrån färdigt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ändrar inte faktumet att man kan aktivera RT i spel som har stöd för det och köra med det även med resterande inställningar på max även med förra generationens kort i 1080p och 1440p. Sure varrierar säkert massivt från spel till spel med hur mycket funktioner av RT dom använder men ändrar inte faktumet och att det blir skillnad.

Dock skulle jag själv aldrig köra med RT då det är otroligt långt ifrån färdigt.

Ja men vi pratade om när rt blir standard i spel och inte en gimmick som man slår på och av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja men vi pratade om när rt blir standard i spel och inte en gimmick som man slår på och av.

asså gimmick? är som att kalla AA en gimmick, spelet ser bättre ut i olika nivåer och får lägre fps i några nivåer, skulle du även kalla DLSS, FSR, AA, uppsamling/down sampling för gimmick ? sure just RT har stor påvärkan och i vissa fall ganska liten skillnad på RT av och på i control ? otroligt mycket snyggare med det på, Samma sak med cyberpunk (även fast jag personligen tycker det är på tok för mycket)

Sure håller med om att det har en otroligt lång väg att gå men gör inte att det inte är en faktiskt funktion som gör spelen snyggare och fortfarande är spelbara så länge man skippar 4k. Och som jag skrev tidigare i tråden, inte förns billigare grafikkort kan driva spelen med RT igång för 3000-4000kr utan DLSS/FSR så kommer det inte direkt vara något som blir standard i tester av grafikkort och att folk faktiskt använder det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Grankulan:

Nej, faktiskt inte. En dator kan göra så mycket mer än att bara spela på.

Angående optimeringen så vet jag inte vad du menar med det? Finns folk som lirar friskt med gamle goda Maxwell GTX970 fortfarande, medium och 1080P 60fps.. Det är ju bättre än vad Ps4 Pro kan göra idag?

Sen att betala för att lira online på konsol är ju inte så trevligt.. visst, jag vet inte vad det går på i dagsläget men den summan plus bredbandet blir en kaka..

Var väl 2004-2010 då ''optimeringen'' spelade som störst roll då konsolerna inte hade X86 baserade system i sig.. idag är det bara en gammal ''relik'' som konsolspelare fortfarande drar upp vid lösa motargument.

Jag kan lova, jag kan starta upp min gamle Phenom X6 med en gammalt Radeon R9 270 och spela nya spider man bättre än vad Ps4 original kan.

Extremt tveksamt om detta. Jag har redan 2 datorer andra datorer som gör jobbet. Denna är en ren gaming dator som har sin egna plats. Jag spelar mestadels spel som har gratis multiplayer på konsol och kör. Kan ta ett jättebra exempel på hur konsolspel är bättre optimerade med The Division 1. Min förra dator körde det spelet 1080p stabilt med 60-80fps spelade sedan det spelet på PS4 och märkte ingen direkt större grafiskskillnad och tänker man då prisskillnaden mellan min dåvarande dator och en PS4.

Nu exempelvis i Warzone 2 så kör min dator 1080p i ca 95-100fps på medium/låga inställningar. XSX kör samma med dynamiskskalning mellan 1080-1440 och har 105-120fps i high framerate läget. Vid 1440p test så ligger jag mellan 78-85 och när jag kommer nära vatten 50.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

asså gimmick? är som att kalla AA en gimmick, spelet ser bättre ut i olika nivåer och får lägre fps i några nivåer, skulle du även kalla DLSS, FSR, AA, uppsamling/down sampling för gimmick ? sure just RT har stor påvärkan och i vissa fall ganska liten skillnad på RT av och på i control ? otroligt mycket snyggare med det på, Samma sak med cyberpunk (även fast jag personligen tycker det är på tok för mycket)

Sure håller med om att det har en otroligt lång väg att gå men gör inte att det inte är en faktiskt funktion som gör spelen snyggare och fortfarande är spelbara så länge man skippar 4k. Och som jag skrev tidigare i tråden, inte förns billigare grafikkort kan driva spelen med RT igång för 3000-4000kr utan DLSS/FSR så kommer det inte direkt vara något som blir standard i tester av grafikkort och att folk faktiskt använder det.

Det är en gimmick eftersom spelen är uppbyggda helt utan det och fungerar utmärkt utan. Dom flesta har svårt att se om det är på eller av ens. Precis som AA som du skriver så är det ju en av de första sakerna som ryker om man har prestandaproblem.

Uppskalning är ju en helt annan sak. Det är ett sätt att få upp prestandan med så lite förlust som möjligt. Det tillför inget. Jag gillar både dlss och fsr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är en gimmick eftersom spelen är uppbyggda helt utan det och fungerar utmärkt utan. Dom flesta har svårt att se om det är på eller av ens. Precis som AA som du skriver så är det ju en av de första sakerna som ryker om man har prestandaproblem.

Uppskalning är ju en helt annan sak. Det är ett sätt att få upp prestandan med så lite förlust som möjligt. Det tillför inget. Jag gillar både dlss och fsr.

ja men då menar du att RT är en gimmick likväl som AA och alla andra grafikinställningar mer eller mindre?

Uppskalning och nerskalning med DLSS/FSR eller utan är exakt samma sak? högre prestanda medfört att man får sämre grafik eller lägre prestanda men man får bättre grafik? exakt likadant som innan när dom började införa vanlig downscaling istället för AA.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja men då menar du att RT är en gimmick likväl som AA och alla andra grafikinställningar mer eller mindre?

Uppskalning och nerskalning med DLSS/FSR eller utan är exakt samma sak? högre prestanda medfört att man får sämre grafik eller lägre prestanda men man får bättre grafik? exakt likadant som innan när dom började införa vanlig downscaling istället för AA.

Mer eller mindre är det som alla andra grafikinställningar man slår på eller av ja.
Ditt resonemang om uppskalning hänger jag inte med i riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Mer eller mindre är det som alla andra grafikinställningar man slår på eller av ja.
Ditt resonemang om uppskalning hänger jag inte med i riktigt.

även uppskalning är en inställning som ökar en parameter och sänker en annan (i dessa fall grafikkvalite och fps) precis som allt annat.

sen tror jag att senaste DLSS och FSR är har kommit mycket längre än RT men fortfarande en samma sak, inställning där du får bättre eller sämre fps till bekostnad av sämre eller bättre grafik.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

även uppskalning är en inställning som ökar en parameter och sänker en annan (i dessa fall grafikkvalite och fps) precis som allt annat.

sen tror jag att senaste DLSS och FSR är har kommit mycket längre än RT men fortfarande en samma sak, inställning där du får bättre eller sämre fps till bekostnad av sämre eller bättre grafik.

Du fejkar en högre upplösning. Det är inte på bekostnad av någonting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

För oss som fick igenom en xtx men som inte fick direkt leverans utan att det förväntas den 25, passade på att fråga komplett i chatten hur det ser ut och enligt chattpersonen så verkar det som att det inte ska vara några problem. Så det känns ju någorlunda betryggande iaf, hoppas på att inte bli makulerad för att referenserna slutar rulla in till någorlunda nära msrp.

För mig står det att jag har 1st reserverad (i lager). Ej skickad ännu men de sa att det skulle skickas idag på chatten. Fick in ordern 15:02

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Precis som AA som du skriver så är det ju en av de första sakerna som ryker om man har prestandaproblem.

AA är nog det sista som ryker för mig. Klarar inte av spel med aliasing problem
Har hellre smetiga texturer än dålig AA.

Jag tror absolut inte RT är en gimmick. Det är bara nytt och väldigt krävande. Det kommer leva vidare och i framtiden blir standard. Men kanske dröjer det 5-10 år.
Det är bra att möjligheten finns för de som är intresserade idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag inväntade denna release och har följt alla rykten och lusläst senaste veckorna, men jag köpte ett Nvidia 4080 igår. Detta för att jag inte orkar tävla om lagersaldo, AMD's idle wattage strul, och behöva tänka längre. Mentala hälsan är lätt värt några tusen till och har faktiskt blivit lite intresserad av RT. Men lycka till alla ni andra stackare som kämpar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

AA är nog det sista som ryker för mig. Klarar inte av spel med aliasing problem
Har hellre smetiga texturer än dålig AA.

Jag tror absolut inte RT är en gimmick. Det är bara nytt och väldigt krävande. Det kommer leva vidare och i framtiden blir standard. Men kanske dröjer det 5-10 år.
Det är bra att möjligheten finns för de som är intresserade idag.

Tycker också RT har sin plats om några år men är för krävande idag, även för 4000 serien. Har haft RTX 2080, 3080, 3080 Ti och det sluta med att jag stängde av RT. Såg väl fint ut men vill ha mer FPS över det med de spel jag spelar, DLSS såg för suddigt ut imo (spelar på 1440p). RX 7900 XTX fick det bli nu och kan ändå använda RT lika väl som mitt förra 3080 Ti om jag skulle bli sugen att testa.

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du fejkar en högre upplösning. Det är inte på bekostnad av någonting alls.

i dlss jo? sure långt ifrån provat alla spel men är ändå 10+ och ända spelet där jag inte ser någon större skillnad på dlss av och dlss quality är nyaste warzone.

Samt man fejkar inte en upplösning man skalar upp den från en lägre upplösning precis som med vanlig uppskalning bara att man i DLSS fall använder maskinlärning samt flyttat det från gpu kärnan till en dedikerad del i gpun.

så att påstå att det inte är på bekostnad av något alls måste bara betyda att du mer eller mindre inte testat allt för många spel med det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

i dlss jo? sure långt ifrån provat alla spel men är ändå 10+ och ända spelet där jag inte ser någon större skillnad på dlss av och dlss quality är nyaste warzone.

Samt man fejkar inte en upplösning man skalar upp den från en lägre upplösning precis som med vanlig uppskalning bara att man i DLSS fall använder maskinlärning samt flyttat det från gpu kärnan till en dedikerad del i gpun.

så att påstå att det inte är på bekostnad av något alls måste bara betyda att du mer eller mindre inte testat allt för många spel med det.

Ja har bara provat fsr då jag haft amd som saknar Nvidias påhittade ai fabrik. Nu har jag 4090 men har inte behövt någon uppskalning än då jag spelar i 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja har bara provat fsr då jag haft amd som saknar Nvidias påhittade ai fabrik. Nu har jag 4090 men har inte behövt någon uppskalning än då jag spelar i 1440.

Har du satt på DSR i Nvidia settings? Det skulle absolut jag göra om jag hade ett biffigt 4090 och bara 1440p skärm.

Missade chansen att köpa XTX då jag glömde stänga av swish gränsen och faktura strulade när man skulle köpa..

Permalänk
Medlem

Går att köpa XTX direkt från AMD för 12900 inkl frakt
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Går att köpa XTX direkt från AMD för 12900 inkl frakt
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Redan out of stock

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast 1080ti är väl bättre än 3060ti?
Nu när ju 3080 ett fint köpt dock 😊

Ja känns som ett lagom val om man vill ha lite mer prestanda än 3060Ti. 3070 och ti modellerna var ju dom mest överprisade som fanns iaf back then med 8-9000 för ett sunkigt 3070 som är typ identiskt med 3060ti fast med lite fler cuda cores.

3060Ti är faktiskt 20-30% snabbare än 1080Ti i nyare spel och räknar man med DLSS så är det ju inte ens en tävling

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Komplett skickar alltså sina produkter från norge till sverige först och sedan ut till slutanvändare. Skapligt irreterande...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Komplett skickar alltså sina produkter från norge till sverige först och sedan ut till slutanvändare. Skapligt irreterande...

Ja allltså komplett är ju norskt och inte svenskt företag.