Permalänk
Medlem

Skrivare till hemmakontor

Hej

Någon som kan rekommendera något så spännande som en bra skrivare att ha till hemmakontoret, och lite enkel hemanvändning?
Tänkte nog en laserskrivare, gärna färg.
Scanner vore ju ett plus, men vill inte ha en sak som växer sig allt för stor heller?

Inte hittat något blackfriday erbjudande direkt på något sånt här. Och kan faktiskt inget om dem heller.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Vill du ha en mindre så rekommenderar jag en svartvit laser med skannerfunktion. Främst Brother då de har väldigt bra byggkvalitet och oerhört trevlig support om den skulle krångla.

Finns det någon anledning att du måste ha färg?
Hur mycket kommer du behöva skriva ut i månaden?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det förefaller vara en viss brist på laserskrivare. Komplett hade endast en dyring i lager. Dustin har däremot flera olika tillverkare lagerförda till vettiga priser. Inet har också några lagerförda. Brother eller Canon hade varit mitt val.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vill du ha en mindre så rekommenderar jag en svartvit laser med skannerfunktion. Främst Brother då de har väldigt bra byggkvalitet och oerhört trevlig support om den skulle krångla.

Finns det någon anledning att du måste ha färg?
Hur mycket kommer du behöva skriva ut i månaden?

Färg var det damen som tycket skulle vara trevligt. Själv skriver jag bara svartvitt, rapporter och ritningar. Skulle tro att jag kanske skulle skriva ut runt 10-40 blad i månaden, beroende på hur mycket jag jobbar hemma. Laser valde ja bara för att ja hört att bläckstråle kloggar igen sig? Ingen erfarenhet alls kring detta Men tack för svar iaf.

Skrivet av KjellO:

Det förefaller vara en viss brist på laserskrivare. Komplett hade endast en dyring i lager. Dustin har däremot flera olika tillverkare lagerförda till vettiga priser. Inet har också några lagerförda. Brother eller Canon hade varit mitt val.

Okej, ja nått av dom märkena känns bra. Inet gillar ja med. Tack.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Färg var det damen som tycket skulle vara trevligt. Själv skriver jag bara svartvitt, rapporter och ritningar. Skulle tro att jag kanske skulle skriva ut runt 10-40 blad i månaden, beroende på hur mycket jag jobbar hemma. Laser valde ja bara för att ja hört att bläckstråle kloggar igen sig? Ingen erfarenhet alls kring detta Men tack för svar iaf.

Okej, ja nått av dom märkena känns bra. Inet gillar ja med. Tack.

Jag trodde själv jag ville ha färg tills jag köpte laserskrivare från brother utan färg för den var så jävla prisvärd. Skriver ut snabbt, kopplar upp sig mot allt, billiga toners. Aldrig saknat färgutskriften..

Kolla vad färgtoner till en HP färg-laserskrivare kostar och fråga om damen tycker det är värt pengarna jämfört med en laserskrivare som bara behöver en svart toner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag trodde själv jag ville ha färg tills jag köpte laserskrivare från brother utan färg för den var så jävla prisvärd. Skriver ut snabbt, kopplar upp sig mot allt, billiga toners. Aldrig saknat färgutskriften..

Kolla vad färgtoner till en HP färg-laserskrivare kostar och fråga om damen tycker det är värt pengarna jämfört med en laserskrivare som bara behöver en svart toner

Jag har en dylik (utgången):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2641076

Saken är ju den att man kan köra den i svartvitt, vilket jag gör för det mesta. Det är betydligt mycket billigare än att slentrianmässigt köra i färg pga tonerpriserna, men den har ju separata toners och den svarta är billigast/minst dyr. Från början tänkte jag köpa en svartvit, men det började bli dåligt med modeller i rätt segment så det blev färg ändå. En uppenbar nackdel är att det är ett stort och tungt härke jämfört med en liknande svartvit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Färg var det damen som tycket skulle vara trevligt. Själv skriver jag bara svartvitt, rapporter och ritningar. Skulle tro att jag kanske skulle skriva ut runt 10-40 blad i månaden, beroende på hur mycket jag jobbar hemma. Laser valde ja bara för att ja hört att bläckstråle kloggar igen sig? Ingen erfarenhet alls kring detta Men tack för svar iaf.

Skriver du så lite så ska du absolut ha laser då det inte torkar.

Färg är egentligen bara relevant om du eventuellt ska skriva ut fakturor där du har en logotyp som ska vara i färg t.ex. Att skriva ut foton på laser är extremt dassigt så jag rekommenderar svartvitt alla dagar i veckan. De blir både mindre och lättare av det med.
Sedan är det värt att nämna att även om skrivaren bara skriver ut svartvitt så går det fortfarande att skanna i färg.
En prisvärd färg skulle jag säga är denna:
https://www.inet.se/produkt/3900110/brother-mfc-l2710dw

En schyst svartvit:
https://www.inet.se/produkt/3900103/brother-dcp-l2510d

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kalas, tack för bra input och förslag.
Lutar åt svartvit faktiskt, scannern känns viktigare än färgutskrift.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kalas, tack för bra input och förslag.
Lutar åt svartvit faktiskt, scannern känns viktigare än färgutskrift.

Då kommer Brothern ovan passa dig fint.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nu är det ett par år sen jag satt med samma tankar, men då blev det denna modellen:
HP Color Laser MFP 178nw

Finns kanske en uppdaterad version, men har iaf varit väldigt nöjd med den.
Jag skriver dock inte ut var och varannan dag, men när jag behövt använda den har det fungerat.

Står i ett annat rum inkopplad med ström. Superenkel att få igång via trådlöst, i alla fall på mitt nät.
Laser, färg, scanner, lagom stor i mitt tycke

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Köpte färglaser då kalkylark och tex ändringar i text kan vara i en annan färg för att läsaren lättare ska se...
Har en HP Color Laser MFP 178nw och är mycket nöjd.
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=4zb96a&opt=b19&...

Edit:Såg inte posten ovan, blev nästan en dubbelpost.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Brother DCP-L3517CDW färglaser sedan några år tillbaka och den fungerar oerhört bra och har än så länge varit totalt problemfri. Allt fungerar varje gång till skillnad från en del andra skrivare man haft att göra med...