Permalänk
Medlem

Säkerhet

Jag undrar lite vilka antivirus program och/eller devices ni har för att säkra er dator mot angrepp och skydda er identitet på nätet?

Jag spelar en del online och har ingen router utan kör kabel rakt in i väggen (fiber) för att motverka eventuell lagg i spel.

Har ingen större erfarenhet av just detta så jag undrar hur ni gör och vad ni kan tipsa om.:)

Mvh P

Permalänk
Medlem

Skaffa en router, windows defender, klicka inte på skumma länkar online eller i mail.

Allt kalas.

Permalänk
Medlem

Om du kör trådat borde inte en router ge mer fördröjning än max 1ms vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Om du kör trådat borde inte en router ge mer fördröjning än max 1ms vad jag läst.

Är man inte mer sårbar med en router eftersom man kör wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Är man inte mer sårbar med en router eftersom man kör wifi?

Man behöver inte köra Wifi om man är orolig men dagens moderna trådlösa nätverk är hyffsat säkra. Wifi är bara en teknik för trådlöst nätverk. Inget man måste använda. Bara koppla in kabeln från datorn till routern så agerar routern som ett ytterligare skydd ut mot nätet.

*Kör du Wifi blir det något högre latens än med kabel. Kör med kabeln i routern om du vill ha lägsta möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Är man inte mer sårbar med en router eftersom man kör wifi?

Nej. Dator->Router->WAN, och Defender så klarar man sig utmärkt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Är man inte mer sårbar med en router eftersom man kör wifi?

Tyvärr finns det ju en hel del utvecklare som inte bryr sig eller kan ett skit om säkerhet. Det har väl hänt mer än en gång att datorer har kommit med förinstallerad programvara med säkerhetsbrister.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sredder:

Är man inte mer sårbar med en router eftersom man kör wifi?

Du behöver inte köra wifi, en router har egentligen inget att göra med wifi men för konsumentprodukter så brukar en router också innefatta en accesspunkt så man bara behöver en enhet. Men det går väl att stänga av typ alltid om man inte har någon pissig router man fått eller fått "låna" från ens internetleverantör.

Men en router är ju ganska viktigt för säkerheten om alternativet är fast IP direkt ut på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver inte köra wifi, en router har egentligen inget att göra med wifi men för konsumentprodukter så brukar en router också innefatta en accesspunkt så man bara behöver en enhet. Men det går väl att stänga av typ alltid om man inte har någon pissig router man fått eller fått "låna" från ens internetleverantör.

Men en router är ju ganska viktigt för säkerheten om alternativet är fast IP direkt ut på nätet.

Ursäkta mina kanske korkade frågor men på vilket sätt är router viktig för säkerheten?

Permalänk
Medlem

Är det bra med typ vpn tunnel och router samt win defender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Ursäkta mina kanske korkade frågor men på vilket sätt är router viktig för säkerheten?

Säg att du installerar någon gaming-programvara som lyssnar på en port och har en sårbarhet. Utan router går det att komma åt den utanför ditt nät, men med en router ligger du bakom NAT och kan inte nås.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sredder:

Ursäkta mina kanske korkade frågor men på vilket sätt är router viktig för säkerheten?

Det flyttar din dator "ett steg" bort från det öppna nätet, stoppar många typer av attacker och nyttjande av säkerhetsbrister. Tänk på den som en kondom, ett tunt men viktigt lager som skyddar dig mot oönskade saker. Windows inbyggda AV och brandvägg är bra också förstås, men mer som P-piller i denna jämförelse i och med att de skyddar mot en del konsekvenser av dumma beteenden men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Säg att du installerar någon gaming-programvara som lyssnar på en port och har en sårbarhet. Utan router går det att komma åt den utanför ditt nät, men med en router ligger du bakom NAT och kan inte nås.

Ahha,

Jag har en Netgear xr 500 liggande som inte kopplats in, Går det att köra den utan att gå wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det flyttar din dator "ett steg" bort från det öppna nätet, stoppar många typer av attacker och nyttjande av säkerhetsbrister. Tänk på den som en kondom, ett tunt men viktigt lager som skyddar dig mot oönskade saker. Windows inbyggda AV och brandvägg är bra också förstås, men mer som P-piller i denna jämförelse i och med att de skyddar mot en del konsekvenser av dumma beteenden men inte alla.

Hahah! Gillar din pedagogiska symbolik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Ahha,

Jag har en Netgear xr 500 liggande som inte kopplats in, Går det att köra den utan att gå wifi?

Om du googlar så hittar du manualen, och där står det hur du stänger av WiFi.

WiFi är väl idag ingen säkerhetsbrist, men om du har grannar är du snäll om du inte slänger upp ännu ett nätverk.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

... skydda er identitet på nätet?

Du har redan fått en massa bra råd. Men inget som faktiskt behandla detta.

- Se till att allt som använder internet faktiskt får säkerhetsuppdateringar. Gäller speciellt mobiltelefonen som troligen har mycket saker av intresse, tex bankid.

- För din identitet i verkliga livet så rekommenderar jag starkt att läsa och skaffa
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/identitetsintran...

- För online konton så rekommenderar jag en lösenordshanterare (bitwarden tex) och använda unika lösenord på varje tjänst. Gärna med 2FA i form av google authenticator/authy/Aegis, ej SMS. Ha inte lösenord och 2fa i samma tjänst. Speciellt viktigt är ofta mailen, dit man kan nollställa lösenordet från nästan alla andra konton.

Men inget av detta kommer skydda dig om du inte undviker att klicka på länkar till höger och vänster. Nätfiske är i särklass det största problemet i detta område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du har redan fått en massa bra råd. Men inget som faktiskt behandla detta.

- Se till att allt som använder internet faktiskt får säkerhetsuppdateringar. Gäller speciellt mobiltelefonen som troligen har mycket saker av intresse, tex bankid.

- För din identitet i verkliga livet så rekommenderar jag starkt att läsa och skaffa
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/identitetsintran...

- För online konton så rekommenderar jag en lösenordshanterare (bitwarden tex) och använda unika lösenord på varje tjänst. Gärna med 2FA i form av google authenticator/authy/Aegis, ej SMS. Ha inte lösenord och 2fa i samma tjänst. Speciellt viktigt är ofta mailen, dit man kan nollställa lösenordet från nästan alla andra konton.

Men inget av detta kommer skydda dig om du inte undviker att klicka på länkar till höger och vänster. Nätfiske är i särklass det största problemet i detta område.

Tack för dom tipsen!

Permalänk
Medlem

Att det uppdateras gäller även routrar och det är ett problem med gamla netgear ocb dyngalink-routrar och andra fabrikat att man plötsligt slutar med firmwareuppdateringar trots att man efter tidens gång upptäcker nya 'inbrottsvägar'

I det avseende skall man köpa något välkänt och helst också finns alternativa OS att ladda in som tex. många av ASUS routrar.

Permalänk
Medlem

En VPN gör dig bara anonym och döljer din aktivitet för internetleverantören. En router släpper inte in något som du inte öppnat för eller frågat efter. Så länge den inte har några säkerhetshål så ökar den säkerheten.

Se till att ha program uppdaterade och plocka bort allt onödigt så minskar risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

WiFi är väl idag ingen säkerhetsbrist

WiFi kan definitivt vara en säkerhetsrisk. Det hittades nyss ett gäng sårbarheter i Linux-kärnan som kan utnyttjas av någon som inte har lösenordet, eftersom det handlar om beacon-paket.

Jag vågar påstå att Linux-kärnan används i majoriteten av alla konsumentroutrar och konsumentaccesspunkter. Ofta använder WiFi-tillverkarna gamla versioner av kärnan som är svåra att patcha eftersom de inte underhålls av mainline-folket längre.

Den här länken är till OpenWrt-projektet. OpenWrt används som grund i många konsumentroutrar, bland annat använder Qualcomm en asgammal och sönderhackad version som de ger till routertillverkare som använder deras kretsar.

Kolla med din routertillverkare om de har patchat den här sårbarheten!

Det går oftast att slå av WiFi i de enheter som har det. Att köra med bara Windows brandvägg är inget jag rekommenderar någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kolla med din routertillverkare om de har patchat den här sårbarheten!

Varför det? Jag kör OpenWRT.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av sredder:

Jag undrar lite vilka antivirus program och/eller devices ni har för att säkra er dator mot angrepp och skydda er identitet på nätet?

Jag spelar en del online och har ingen router utan kör kabel rakt in i väggen (fiber) för att motverka eventuell lagg i spel.

Har ingen större erfarenhet av just detta så jag undrar hur ni gör och vad ni kan tipsa om.:)

Mvh P

skaffa en router. det där med att en router "slöar ned din uppkoppling" är mer myt du har som mest typ 1-2ms extra fördröjning (med kabel till routern) oftast under 1ms.

och hastigheterna ska vara mer elle mindre orörda om du inte köper en router med totalt kass Throughput men tror t.om. budgetsegmentet idag klarar typ 700+Mbit throughput.

Wifi är valfritt finns routrar både med och utan (med är dock mest vanligt)o ch de med kan du i gui´t stänga av wifi om du inte har behovet av det.

sen vilket antivirus du väljer finns många olika kvittar typ vilket du väljer defender ger en ok grund.

själv kör jag just nu Bitdefender i kombination med malwarebytes och Windows defender men även kört Avira och Avast

kan inte rekommendera avast längre de spammar en med reklam typ konstant.

Avira kör en del reklam men inte äns nära lika agressivt som avast...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kovu:

Skaffa en router, windows defender, klicka inte på skumma länkar online eller i mail.

Allt kalas.

Ibland behöver det inte se skumt ut heller. Iom dataintrång som blivit känt kan bedragare skicka massmail som ser ut som genuina, man bör också se vilken adress det kommer från och gå direkt till resp. hemsida för info

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ibland behöver det inte se skumt ut heller. Iom dataintrång som blivit känt kan bedragare skicka massmail som ser ut som genuina, man bör också se vilken adress det kommer från och gå direkt till resp. hemsida för info

Jo, vi har haft "tur" hittills att de flesta sådana försök har varit så taffliga att man ser igenom dem lätt, men nu blir de allt mer sofistikerade.

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga om vpn.

Om man köper en vpn tjänst typ express vpn elller liknande- ser internet leverantören det du gör och kopplar upp mot?

Jag har inga skumma avsikter med mitt surfarande, behöver bara förstå lite hur det fungerar.

Permalänk
Skrivet av sredder:

Tänkte fråga om vpn.

Om man köper en vpn tjänst typ express vpn elller liknande- ser internet leverantören det du gör och kopplar upp mot?

Jag har inga skumma avsikter med mitt surfarande, behöver bara förstå lite hur det fungerar.

vpn trafiken är generellt krypterad i dessa tjänster så din ISP kan se att du kopplar upp dig mot vpn-servern men inte exakt vad som skickas mellan din dator och servern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns det någon vpn tjänst ni kan rekommendera?