Permalänk
Medlem

Vinst från boendet suger. Har man bott i en lya +5 år, så borde man slippa skatta för vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vinst från boendet suger. Har man bott i en lya +5 år, så borde man slippa skatta för vinsten.

Kanske blir löst nu så att det inte blir någon vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag förstår inte hur man kan tycka att 1% skatt per år är mycket, men alla är vi olika, vissa ser ju bara eländet i världen varje dag och klagar på allt och alla, skatterna hit och dit, gnäller på bränslepriset, klagar på matpriserna, husen är för dyra. dagisavgiften för hög, sjukvården kass osv osv osv osv osv

Ja, då blir det jobbigt att leva och tror man att alllt ska gå under och man mår dårligt av att se sina aktier/fonder sjunka i värde och ligger sömnlös på nätterna, ja då kanske det är bättre att sälja av.

Nu är det ju 1 % (om nu statslåneräntan ger det per 30/11) på hela värdet, inte vinsten, så om skatten är hög eller låg beror helt på avkastningen. Om man tänker sitta på samma sak länge tappar man också avkastning på det man har betalat i skatt, till skillnad från att man i annat fall betalar skatten först vid realisering av vinsten. Med en räknesnurra kan man därför komma fram till en innehavstid där det blir mer förmånligt med vanlig kapitalvinstbeskattning vid en viss antagen snittavkastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Jag förstår inte hur man kan tycka att 1% skatt per år är mycket, men alla är vi olika, vissa ser ju bara eländet i världen varje dag och klagar på allt och alla, skatterna hit och dit, gnäller på bränslepriset, klagar på matpriserna, husen är för dyra. dagisavgiften för hög, sjukvården kass osv osv osv osv osv

Ja, då blir det jobbigt att leva och tror man att alllt ska gå under och man mår dårligt av att se sina aktier/fonder sjunka i värde och ligger sömnlös på nätterna, ja då kanske det är bättre att sälja av.

Ja, men om det inte är så mycket kan vi ju slopa den helt då? VAD BRA! Inte? Helt plötsligt när staten inte kan ta värde då är det helt plötsligt mycket. Väldigt konstigt. 🧛

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som tvingar er att fortsätta använda ISK 2023, sälja av och flytta in i en vanlig aktiedepå istället om ni inte vill skatta löpande.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Det är väl ingen som tvingar er att fortsätta använda ISK 2023, sälja av och flytta in i en vanlig aktiedepå istället om ni inte vill skatta löpande.

K4 - 4-life!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

K4 - 4-life!

Det var tider när man fyllde i 20+ sidor med K4-blanketter. Den låga ISK-skatten är ett lågt pris att betala för att slippa K4-blanketten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yaxez:

Det är väl ingen som tvingar er att fortsätta använda ISK 2023, sälja av och flytta in i en vanlig aktiedepå istället om ni inte vill skatta löpande.

Tänk om det var argumentationen när man diskuterade något annat som är dåligt i samhället:

"Jag gillar inte att så många dör i trafiken!"

- Det är väl ingen som tvingar dig att vara en del av trafiken?

Permalänk
Medlem

Norge har rätt bra alternativ med deras aksjesparkonto.
Som en korsning mellan af och isk. Försäljningar och utdelningar utlöser inte skatt. Man skattar först när man tar ut mer än man satt in.

Vad som är mindre bra att att skatten nyligen höjdes till ca 35% (från 32%).

Men vore intressant om Sverige införde något liknande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu får man ränta på pengarna på skattekontot (1%~) igen sedan början av månaden.

Nu blir vi rika! ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tänk om det var argumentationen när man diskuterade något annat som är dåligt i samhället:

"Jag gillar inte att så många dör i trafiken!"

- Det är väl ingen som tvingar dig att vara en del av trafiken?

Eller tänk om argumentationen gick enligt linjen: ”fakta spelar ingen roll, lyssna till magkänslan.” Hur absurt vore inte det? Eller vänta…

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Orkar någon förklara vad "Nyemission" innebär?
Företaget "Abelco Investment Group" som jag sedan tidigare äger 1000 aktier i ska ha det nu, kuren ligger idag på 0,054kr och i erbjudandet jag fått står det att jag får genom "Nyemissionen" handla till kursen 0,001kr
Vad är det som jag faktiskt köper om jag tackar jag och slänger in 100 kronor, är det samma aktie fast till ett mycket lägre pris eller är det en ny aktie som dom ska ha bredvid sin första typ som A & B?
Tydlig förklaring på lätt svenska önskas om det är möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Orkar någon förklara vad "Nyemission" innebär?
Företaget "Abelco Investment Group" som jag sedan tidigare äger 1000 aktier i ska ha det nu, kuren ligger idag på 0,054kr och i erbjudandet jag fått står det att jag får genom "Nyemissionen" handla till kursen 0,001kr
Vad är det som jag faktiskt köper om jag tackar jag och slänger in 100 kronor, är det samma aktie fast till ett mycket lägre pris eller är det en ny aktie som dom ska ha bredvid sin första typ som A & B?
Tydlig förklaring på lätt svenska önskas om det är möjligt

Företaget ber om pengar genom att ge ut (emittera) fler aktier som de säljer till aktiemarknaden.
På så sätt får de pengar in i kassan.
Det negativa är att det blir en utspädning av värdet per aktie då bolagsvärdet efter emissionen delas på fler aktier, så kursen brukar gå ner när emissioner annonseras.

https://mfn.se/cis/a/abelco-investment-group/abelco-investmen...

Citat:

Bolagets aktieägare har företrädesrätt att teckna aktier i Företrädesemissionen, varvid en befintlig aktie berättigar till en teckningsrätt och tio teckningsrätter berättigar till teckning av en ny aktie.
Teckningskursen uppgår till 0,055 kronor per aktie vilket motsvara en rabatt om 20 % på den volymviktade genomsnittskursen (VWAP) under perioden 5 - 11 oktober.

Ser inte 0,001 kr någonstans, kanske har blivit fel?
Tolkar det som att du får teckna 1 aktie för var 10e aktie du äger, till kursen 0,055 kr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Orkar någon förklara vad "Nyemission" innebär?
Företaget "Abelco Investment Group" som jag sedan tidigare äger 1000 aktier i ska ha det nu, kuren ligger idag på 0,054kr och i erbjudandet jag fått står det att jag får genom "Nyemissionen" handla till kursen 0,001kr
Vad är det som jag faktiskt köper om jag tackar jag och slänger in 100 kronor, är det samma aktie fast till ett mycket lägre pris eller är det en ny aktie som dom ska ha bredvid sin första typ som A & B?
Tydlig förklaring på lätt svenska önskas om det är möjligt

Som @glemmy skriver: du har rätten att köpa en teckningsrätt per aktie du redan har. För tio teckningsrätter får du en ny aktie.
De nya aktierna är precis likadana som de befintliga. Eftersom det ges ut nya aktier kommer värdet per befintliga aktie att minska (bolagets totala värde ska delas på fler aktier).

Anledningen att de gör en nyemission är att de ser "flera listade bolag som idag är undervärderade och detta skapar flera möjligheter för Abelco att utveckla sin onoterade portfölj". De vill med andra ord ha mer cash för att kunna investera.

Det du behöver ta ställning till:
Uppsidan för dig är att du har möjlighet att skaffa en aktie för 0,054 kr. Om aktiekursen är högre är det en bra affär. Om aktiekursen är lägre är det bättre att köpa aktien utan att gå omvägen via teckningsrätter.

Rättelse: du köper inte teckningsrätterna, du använder teckningsrätterna för att köpa en aktie för 0,055 SEK.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Företaget ber om pengar genom att ge ut (emittera) fler aktier som de säljer till aktiemarknaden.
På så sätt får de pengar in i kassan.
Det negativa är att det blir en utspädning av värdet per aktie då bolagsvärdet efter emissionen delas på fler aktier, så kursen brukar gå ner när emissioner annonseras.

https://mfn.se/cis/a/abelco-investment-group/abelco-investmen...

Ser inte 0,001 kr någonstans, kanske har blivit fel?
Tolkar det som att du får teckna 1 aktie för var 10e aktie du äger, till kursen 0,055 kr.

0,001 stod i själva erbjudandet som jag fick genom Avanzas app för nån vecka sen, nu så står det 0,055 känns väldigt skumt det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

0,001 stod i själva erbjudandet som jag fick genom Avanzas app för nån vecka sen, nu så står det 0,055 känns väldigt skumt det här

Kolla förresten om du har teckningsrätterna på ditt konto - eventuellt kan du sälja dem (om tidsfristen inte gått ut).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kolla förresten om du har teckningsrätterna på ditt konto - eventuellt kan du sälja dem (om tidsfristen inte gått ut).

Står att jag har dom och att jag kan sälja dom för annars blir dom "värdelösa".
Tyvärr är det så buggigt att oavsett om jag använder appen eller loggar in från datorn så fungerar inte säljsidan.
Rutan för sälj kommer fram men trycker jag där så kommer jag tillbaka till första sidan som man ser när man loggar in.
För vanliga aktier så kommer jag till rätt sida när jag trycker sälj så problemet gäller bara dom här teckningsrättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det negativa är att det blir en utspädning av värdet per aktie då bolagsvärdet efter emissionen delas på fler aktier, så kursen brukar gå ner när emissioner annonseras.

Skrivet av bubbelbabbel:

Uppsidan för dig är att du har möjlighet att skaffa en aktie för 0,054 kr. Om aktiekursen är högre är det en bra affär. Om aktiekursen är lägre är det bättre att köpa aktien utan att gå omvägen via teckningsrätter.

Rättelse: du köper inte teckningsrätterna, du använder teckningsrätterna för att köpa en aktie för 0,055 SEK.

Det där stämmer inte riktigt, det blir en utspädning, men eftersom kassan ökar i motsvarande grad borde företagets värde också göra det, så själva emissionen är neutral sett till värdet per aktie (på ett ungefär i alla fall). Hur sedan kursen går är snarare ett resultat av hur investerare tar nyheten, snarare än själva emissionen i sig.

Det kan också finnas en anledning till att betala mer för en emissionsaktie än för en vanlig, om man tror att det nya kapitalet i slutänden kommer gynna företaget tillräckligt för att man ska kunna få igen förlusten när man säljer till en bättre kurs senare. Detta är väl dock mest relevant om man äger en betydlig del i företaget.

Skrivet av Stan Carley:

0,001 stod i själva erbjudandet som jag fick genom Avanzas app för nån vecka sen, nu så står det 0,055 känns väldigt skumt det här

Kan du saxa texten? Låter som det snarare var priset på en teckningsrätt.

Skrivet av Stan Carley:

Står att jag har dom och att jag kan sälja dom för annars blir dom "värdelösa".
Tyvärr är det så buggigt att oavsett om jag använder appen eller loggar in från datorn så fungerar inte säljsidan.
Rutan för sälj kommer fram men trycker jag där så kommer jag tillbaka till första sidan som man ser när man loggar in.
För vanliga aktier så kommer jag till rätt sida när jag trycker sälj så problemet gäller bara dom här teckningsrättigheterna.

Går du via emissionserbjudandet? För mig öppnar det alltid webbläsaren om jag kollar i appen (via Avanza då alltså). Om du går direkt till ditt ISK-konto borde de dyka upp där, så du kan handla med dem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det där stämmer inte riktigt, det blir en utspädning, men eftersom kassan ökar i motsvarande grad borde företagets värde också göra det, så själva emissionen är neutral sett till värdet per aktie (på ett ungefär i alla fall). Hur sedan kursen går är snarare ett resultat av hur investerare tar nyheten, snarare än själva emissionen i sig.

Det kan också finnas en anledning till att betala mer för en emissionsaktie än för en vanlig, om man tror att det nya kapitalet i slutänden kommer gynna företaget tillräckligt för att man ska kunna få igen förlusten när man säljer till en bättre kurs senare. Detta är väl dock mest relevant om man äger en betydlig del i företaget.

Ja men det har du helt rätt i. Minus emissionskostnaderna

Riktade emissioner brukar mottas mer positivt har jag en känsla av.
Vid vanliga nyemissioner går kursen ofta gå ned men orsaken spelar förstås stor roll.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nu får man ränta på pengarna på skattekontot (1%~) igen sedan början av månaden.

Nu blir vi rika! ;p

Det där är enda sättet för folk att komma åt centralbankspengar (nåja, näst intill). Tänk SEB kan ju fortfarande gå i konkurs, men det ska gå riktigt långt för att Svea rike ska bli insolvent. Så dumpa in en massa massa pengar på skattekontot så är de säkra så länge de finns kvar där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har raderat ett gäng inlägg som har svarat/citerat två konton som inte kunde sköta sig.
Dessa användare har stängts av och således finns det inget att citera eller svara.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av fAyzr:

Styckpriset är väldigt intressant för dem som gör arbitrageaffärer, vilket jag inte gör.

Vad är arbitrageaffärer? Eller arbitrage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är arbitrageaffärer? Eller arbitrage?

Inom aktievärlden innebär det att ta vara på avvikelsen i kurs mellan två aktieslag som har samma underliggande värde, normalt A och B-aktier. Har du en sort i ett företag och den andra är billigare säljer du och köper den andra istället och får fler aktier för samma peng. Nästa gång byter du åt andra hållet. Håller du koll på att courtaget för affärerna understiger skillnaden i kurs har du gjort en lyckad arbitrageaffär.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Inom aktievärlden innebär det att ta vara på avvikelsen i kurs mellan två aktieslag som har samma underliggande värde, normalt A och B-aktier. Har du en sort i ett företag och den andra är billigare säljer du och köper den andra istället och får fler aktier för samma peng. Nästa gång byter du åt andra hållet. Håller du koll på att courtaget för affärerna understiger skillnaden i kurs har du gjort en lyckad arbitrageaffär.

Okej tack! Kan ju inte vara lätt för en vanlig privatperson att hålla reda på sådant här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej tack! Kan ju inte vara lätt för en vanlig privatperson att hålla reda på sådant här?

Är väl enklare om har ett program som notifierar en om det, och kanske även utför transaktioner baserat på det.

Har man inte det så kan man ju alltid se till att ha en av den man inte har sin vikt i (i.e. 1000 A-aktier, 1 B-aktie), så man ser både på sitt konto när man kollar det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Är väl enklare om har ett program som notifierar en om det, och kanske även utför transaktioner baserat på det.

Har man inte det så kan man ju alltid se till att ha en av den man inte har sin vikt i (i.e. 1000 A-aktier, 1 B-aktie), så man ser både på sitt konto när man kollar det.

Okej man kanske ska pröva det.

Jag har en fråga till alla som hänger i tråden. Hur räknar man avkastningen på utdelningsaktier? T ex om ett företag har avkastning på 5% på varje aktie, aktien kostar 150kr men har gått ned -50% i år. Låt säga att jag har 100 aktier även om antalet kanske inte är relevant.

Hur bra har aktien gått då i procent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej man kanske ska pröva det.

Jag har en fråga till alla som hänger i tråden. Hur räknar man avkastningen på utdelningsaktier? T ex om ett företag har avkastning på 5% på varje aktie, aktien kostar 150kr men har gått ned -50% i år. Låt säga att jag har 100 aktier även om antalet kanske inte är relevant.

Hur bra har aktien gått då i procent?

((aktievärdet nu+utdelningen)/(aktievärdet i början av året)-1)*100 borde det väl bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej man kanske ska pröva det.

Jag har en fråga till alla som hänger i tråden. Hur räknar man avkastningen på utdelningsaktier? T ex om ett företag har avkastning på 5% på varje aktie, aktien kostar 150kr men har gått ned -50% i år. Låt säga att jag har 100 aktier även om antalet kanske inte är relevant.

Hur bra har aktien gått då i procent?

Hade den 5% när du köpte så gäller.
Utdelning:
150kr * 5% = 7,5kr
Kursutveckling:
150kr * 1-50% = 75kr
Total avkastning
(7,5kr + 75kr) / 150kr - 1 = -0,45 = -45%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Hade den 5% när du köpte så gäller.
Utdelning:
150kr * 5% = 7,5kr
Kursutveckling:
150kr * 1-50% = 75kr
Total avkastning
(7,5kr + 75kr) / 150kr - 1 = -0,45 = -45%

Tack men 150kr är dagens värde på aktien den har gått ned -50% i år dvs 1:a Januari. Hur räknar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har en fråga till alla som hänger i tråden. Hur räknar man avkastningen på utdelningsaktier? T ex om ett företag har avkastning på 5% på varje aktie, aktien kostar 150kr men har gått ned -50% i år. Låt säga att jag har 100 aktier även om antalet kanske inte är relevant.

Hur bra har aktien gått då i procent?

Vad var aktiekursen när avkastningen angavs till 5%?