Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De följer varandra ganska exakt. Styckpriset är ointressant.

Utdelningen är väl densamma på A som på B? Substansvärdet torde väl också vara detsamma?
A ser ut att ha tappat runt 9% senaste kvartalet, motsvarande för B är cirka 3%.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De följer varandra ganska exakt. Styckpriset är ointressant.

Styckpriset är väldigt intressant för dem som gör arbitrageaffärer, vilket jag inte gör.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Utdelningen är väl densamma på A som på B? Substansvärdet torde väl också vara detsamma?
A ser ut att ha tappat runt 9% senaste kvartalet, motsvarande för B är cirka 3%.

Ja utdelningen är lika på båda aktieslagen, substansvärdet på bolaget är ju densamma men hur stor rabatt/premie beror ju på vad aktien kostar.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

Ja utdelningen är lika på båda aktieslagen, substansvärdet på bolaget är ju densamma men hur stor rabatt/premie beror ju på vad aktien kostar.

Eftersom utdelningen är samma per aktie är det fördelaktigt att växla sina A mot B för att få fler aktier och därmed mer i utdelning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

De följer varandra ganska exakt. Styckpriset är ointressant.

Nej, det är inte ointressant. Om ett bolag har flera typer av aktier där alla har samma värde (alltså ger lika mycket utdelning), men de kostar olika så får du ju fler aktier om du köper de billigare vilket såklart ger högre utdelning med tiden.

Permalänk

SevenDay Bank verkar hyfsat vettigt om man vill fega och köra 3 månader med fast ränta (just nu 2.30%). Någon som har erfarenhet av dom? Hittar ingen info om det fortsätter automatiskt efter 3 månader eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Jag kör Komplett och Landshypotek, 2% ränta fria uttag som går hyffsat fort.

Har velat runt en del. Tänker mig kanske Landshypotek. Ingen bank jag direkt känner. Antar att dom flesta banker går att lita på. Det enda som jag ska ha banken till är min buffert som är ca 50k, allting annat är kvar på min vanliga bank. Tänkte eventuellt öppna en konto på måndag, och testa att flytta en mindre summa pengar, för att se hur det fungerar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Tagit position i Meta. Tycker den är intressant nu när den är runt 90usd.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om valutaväxlingsavgifter Avanza vs SAVR! Funderar på att flytta mina fonder till SAVR pga billigare avgifter, men har läst att de har högre avgifter för växling. När jag går in på mina fonder i Avanza står det under Handelsinfo att samtliga fonder jag äger handlas i SEK, är jag trygg med att byta till SAVR då? För jag betalar ingen valutaväxlingsavgift då fonderna är i SEK? Eller tänker jag fel?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Har en fråga om valutaväxlingsavgifter Avanza vs SAVR! Funderar på att flytta mina fonder till SAVR pga billigare avgifter, men har läst att de har högre avgifter för växling. När jag går in på mina fonder i Avanza står det under Handelsinfo att samtliga fonder jag äger handlas i SEK, är jag trygg med att byta till SAVR då? För jag betalar ingen valutaväxlingsavgift då fonderna är i SEK? Eller tänker jag fel?

Tack på förhand

Vet inte riktigt hur du skulle tänka fel där

Fonder som handlas i SEK men som har utländska innehav har rimligen sina växlingar inbyggt i andra avgift på samma sätt oberoende av vilken bank du äger dem genom, och växlingsavgiften är engångskostnad vid insättningar och uttag från fonden till ditt konto.

Kollade ett par fonder som handlas i EUR/USD, de listas med 0.5% växlingsavgift, något som inte finns på svenska fonder.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

signal?

de flesta aktier är billigare nu än många tidpunkter senaste 1-2 åren. Det är allt vi kan säga med säkerhet.

Som vanligt kan det antingen gå upp eller ner. Time in market beats timing the market, osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

Om man kunde säga det hade man varit rik

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

Den bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Den bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.

Fast om målet är en skog skulle man planterat redan för tusen år sedan, varför nöja sig med ett enda träd liksom?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

signal?

de flesta aktier är billigare nu än många tidpunkter senaste 1-2 åren. Det är allt vi kan säga med säkerhet.

Som vanligt kan det antingen gå upp eller ner. Time in market beats timing the market, osv.

Det var bara en månad sen vi sist hade den här diskussionen med samma frågeställare.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

signal?

de flesta aktier är billigare nu än många tidpunkter senaste 1-2 åren. Det är allt vi kan säga med säkerhet.

Som vanligt kan det antingen gå upp eller ner. Time in market beats timing the market, osv.

So all in nu alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

So all in nu alltså?

Kollar du i långa game:t så är det här bara en blipp. Fixa så du har bra cashflow och fyll på hela tiden. Håller du i cash så har dina 100K bara 90Ks köpkraft efter ett år.

Man ska köpa när det tar emot. Det är bara småsparare som köper på toppen och säljer i botten. Man passar ju på nu att handla.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Oscar Tegni:

Tagit position i Meta. Tycker den är intressant nu när den är runt 90usd.

Är med sugen och trycka in lite mer där.

Håller mig dock lite, samlar till en insats på en lägenhet
De blir ju också billigare nu och är också en investering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

Köp Intel, TSMC, Samsung, Peab, Boliden, Meta, Alphabet, Tyson Foods

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Köp Intel, TSMC, Samsung, Peab, Boliden, Meta, Alphabet, Tyson Foods

Meta skojar du? Företaget är på nedgång. Alphabet har tagit stora förluster med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Är det läge att börja investera i börsen nu eller är det en falsk signal?

Det är alltid läge att investera på börsen, finns ingen anledning att sitta utanför om man är långsiktig, du och ingen annan kan iaf förutspå börsen och aktiernas rörelser, du vore vi alla miljonärer.

Köp kontunerligt under lååååååång tid, då är du garanterat en vinnare. nu pratar jag om stabila bolag som tjänar pengar, inte aktietorget och den typen av bolag.

Vad är en falsk signal om jag får fråga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Meta skojar du? Företaget är på nedgång. Alphabet har tagit stora förluster med.

Man ska ju köpa när de är billiga = har gått ner.
Meta skulle jag dock inte köpa i dagsläget heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man ska ju köpa när de är billiga = har gått ner.
Meta skulle jag dock inte köpa i dagsläget heller.

Tror du missuppfattat man ska köpa när det är billigt (dvs undervärderat). Att något gått ned i pris betyder inte att det är billigt. Bara att priset är lägre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dahle86:

Tror du missuppfattat man ska köpa när det är billigt (dvs undervärderat). Att något gått ned i pris betyder inte att det är billigt. Bara att priset är lägre.

Det är väl inte direkt lätt att veta när något är undervärderat i dagsläget, eller? Att köpa när marknaden går ner är ju i regel ett vinnande koncept. Eller snarare: att köpa varje månad oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl inte direkt lätt att veta när något är undervärderat i dagsläget, eller? Att köpa när marknaden går ner är ju i regel ett vinnande koncept. Eller snarare: att köpa varje månad oavsett.

Nä, det är nästan hopplöst. Det jag mot satte mig är att bara det går ner är det billigt. Eniro är inte billigt även om kursen är ned kraftigt från glansdagarna.
Så som du säger köpa allt hela tiden ger bättre odds än gissa när något är billigt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Meta skojar du? Företaget är på nedgång. Alphabet har tagit stora förluster med.

Skojar inte. Det har gått sämre och det är möjligt att det kanske kommer gå sämre, men jag anser att värderingen är tillräckligt bra för att ta en liten position. Alphabet har inte tagit "stora förluster", de har minskad vinst. Planerar att hålla aktierna väldigt länge, så vinsten just i år är ganska irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tror du missuppfattat man ska köpa när det är billigt (dvs undervärderat). Att något gått ned i pris betyder inte att det är billigt. Bara att priset är lägre.

Det har du självklart rätt i och ingen kan veta framtiden, men om då gör ganska bra värderingar och köper typ 20 bolag så kommer du förmodligen ha fel några gånger, gå bättre än väntat några gånger... I snitt över tid går det bra! Förhoppningsvis kanske du blir bättre på att göra val med tiden. Annars kan man ju alltid köra global index.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra ställe för sparkonto där man kan ha bufferten och pengar som man skall ut med närmsta halvåret/året? Är rätt likvid pga kommande renoveringar och för att sitta säkert oavsett räntenivåer framöver men är ju dumt att fortsätta ha dem till noll ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som har tips på bra ställe för sparkonto där man kan ha bufferten och pengar som man skall ut med närmsta halvåret/året? Är rätt likvid pga kommande renoveringar och för att sitta säkert oavsett räntenivåer framöver men är ju dumt att fortsätta ha dem till noll ränta.

Jag skaffade ett sparkonto hos Nordax för några år sedan, tycker de har erbjudit en konkurrenskraftig ränta över hela perioden och har inte krånglat något med uttag. För tillfället 2% ränta om man har mer än 10000 sparat. Sevenday erbjuder 2,05 så det är väl också ett alterantiv.

Kolla här för en oberoende jämförelse: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator