Permalänk
Avstängd

Jag har kört DDG något år, men slutar ofta med att jag måste till Google för att få relevanta resultat där man måste exkludera vissa ord.
På DDG och startpaket så betyder ”-” ”visa lite mindre av detta ord”, men eftersom ordet finns med i söksträngen så får man fler resultat av orden man inte alls vill ha med.

Permalänk
Medlem

Jag är inte rädd för att Facebook, Google eller nåt annat av dessa jätteföretag kommer använda mina uppgifter till något som jag inte kan hantera. Men om man tittar på det ur ett större perspektiv så har dessa företag otrolig makt som de inte alls använder i gott syfte.

För mig är det helt enkelt en fråga om hur självisk man är och vad man orkar/vill offra för att världen ska bli bättre. Jag önskar att jag orkade bry mig och fixa allt det här, kapa Google helt, men jag är för självisk eller lat.

Foliehatt eller ej, jag är tveksam till att någon tror att Google vill förbättra världen istället för att tjäna pengar. Det är som att försöka övertyga en vegan att det är bra för miljön att äta kött. Var nöjd med att nån offrar sig istället.

Permalänk
Medlem

Har valt att låsa mig lite till google och deras tjänster. Använder google workspace i jobbet, och har också google workspace privat med allt vad det innebär och uppskattar sökmotorn. Känner mig inte påträngande spårad av dom, utan det är en avvägning jag har gjort - då jag är fullt medveten om att dom har koll på vad man gör på nätet. Men eftersom deras tjänster är så pass bra, så går jag med på det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ett tips som förvånansvärt många missar är att faktiskt ta sig tiden att gå igenom de Privacy controls som Google numera, förmodligen mot sin vilja, infört med anledning av GDPR osv. Det innebär så klart inte att man plötsligt blir helt anonym online, men ett steg på vägen. Sen kanske gärna slänger in en Adblocker också (med whitelisting på de siter man tycker förtjänar det).

Håller med. Jag har gått igenom den för ett par år sedan och stängt av en del, t.ex. personliga annonser.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har viktigare saker för mig än att lägga tiden på det.

Det skulle självklart gå, men det skulle vara klart omständigare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har varit Google fri i över två år och jag tycker det går fin fint.
Jag ser youtube genom Freetube som är ett program som använder invidus proxy funkar superbra och skönt att inte behöva ladda ner eller sluta se på youtube. På telefonen använder jag libretube som är samma sak.

Jag använder proton som mejltjänst med simplelogin för att göra mejl proxy för enklare kunna hantera spam och inte behöva ge företag min riktiga mejl. Plus om jag någon gång vill byta från proton är det bara peka om den.
Använder ddg och brave som huvudsökmotorer men sträcker mig till startpage om jag har problem med att hitta svenska sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det inte dom som var väldigt privata men som sen köptes upp av ett kinesiskt företag som inte riktigt hade samma filosofi? Typ som Opera alltså.

Ingen aning, hoppas inte.

Edit: Jo stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det inte dom som var väldigt privata men som sen köptes upp av ett kinesiskt företag som inte riktigt hade samma filosofi? Typ som Opera alltså.

Varför sitta och spekulera? Ägarna är amerikanska. Vad ägarna tänker göra eller om de är beredda att begå brott kan ju ingen säga. Om det inte handlar om brott kommer användarvillkoren uppdateras.

Permalänk
Medlem

Kanske för att jag är ung, glad & naiv men älskar Google! Givetvis adblock för reklam (och nu kanske brave istället för chrome iofs) men googles sökmotor, gmail och gsuit

Kan inte förstå vad man är anti för?

Permalänk
Medlem

Intressant att på ett teknikforum få så mycket mothugg för att man inte vill följa strömmen.
Detta känns mer som en tråd på FB med "insatta mammor".
Tycker istället TS ska få en eloge för valt att gå en mer teknisk väg, det hade han fått på SweC 1.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En sak att komma ihåg: Många tycker det är lätt att göra ”uppoffringar” för någon mer eller mindre god eller angelägen sak om det inte kostar dem så mycket:
Jag gillar å ena sidan inte Google som företag men å andra sidan har jag inte heller något personligt intresse som kräver av mig att jag använder deras tjänster privat. Då är det inte så svårt att inte använda dem, och är man lagd åt det hållet är det inte heller svårt att rationalisera det valet med någon form av etisk indignation.

Det är inte så krävande att vara vegan om man inte gillar mat eller att låta bli att flyga om man inte gillar att resa - eller att undvika Google om man inte är intresserad av det som finns på Youtube.

Är rätt krävande vad du än är om du inte gillar mat, du överlever inte länge utan mat.. Tror du menade kött?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag använder google och en massa annat som spårar mig.
En eloge till dom som ids hålla på mem själv har jag kommit fram till att livet är för kort för att oroa sig för google osv.
Jag menar jag använder tex youtube dagligen, varför ska jag göra det krångligare för mig 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Själv har jag på senaste tiden börjat gå över än mer till Google. Skippat Smasungs appar i mobilen och börjat köra med Googles kalender, tasks, klocka. Integrerat smarta hem produkter i Google home istället för sprida ut det över appar. Har family link på barnens mobiler/plattor. Chromecast med Google TV.
Tycker det är skönt att ha allt i samma miljö och kunna använda saker som det är tänkt.

Jag har inget att dölja för google(eller staten) så känner inte det är ett problem, bekvämligheten går nog före.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Var det inte dom som var väldigt privata men som sen köptes upp av ett kinesiskt företag som inte riktigt hade samma filosofi? Typ som Opera alltså.

Köptes upp av ett amerikanskt ad-företag

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag använde googles tjänster. Eller jag har ett skräpkonto visserligen som enbart används på shielden.

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Är rätt krävande vad du än är om du inte gillar mat, du överlever inte länge utan mat.. Tror du menade kött?

Det var kanske lite väl krasst skrivet, men jag menade vad jag skrev: om det inte är ett problem för en person att begränsa sig kraftigt inom ett område så beror det sannolikt på att de inte var så beroende av vad nu detta område ger.

(Jag säger inte att vegansk mat inte kan vara god, men jag tror definitivt det finns människor som har mindre problem än andra att utesluta hela kategorier av födda ur sin kost. Omvänt är det ju inte helt ovanligt att se diabetiker som inte kan låta bli godis eller laktosintoleranta människor som älskar gräddtårta och hatar effekten det har på deras mage några minuter senare. Råkar du vara någon som älskar Youtube kommer det inte vara lätt att lägga ifrån sig Google.)

Permalänk

Har också sagt ifrån mig alla Google tjänster.

Protonmail som mail.

piped som alternativt youtube frontend

DDG som sökmotor. Extremt less på Googles data-mining.

Permalänk

Hur gör du med BankID och ev andra appar från Play store? Det är det som fått mej att stanna

Permalänk
Medlem

Jag hade säkerligen klarat mig utan google men jag använder Youtube extremt mycket. För att "googla" hade jag kunnat använda en annan sökmotor utan problem. Jag ser dock inga problem så kör vidare som det är.

Skrivet av Perfransson:

Hur gör du med BankID och ev andra appar från Play store? Det är det som fått mej att stanna

Hen kör säkerligen Iphone eller nåt som pinephone (linux).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfransson:

Hur gör du med BankID och ev andra appar från Play store? Det är det som fått mej att stanna

F-droid och Yalp.

https://github.com/yeriomin/YalpStore

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag hade säkerligen klarat mig utan google men jag använder Youtube extremt mycket. För att "googla" hade jag kunnat använda en annan sökmotor utan problem. Jag ser dock inga problem så kör vidare som det är.

Hen kör säkerligen Iphone eller nåt som pinephone (linux).

Får väl bli en iPhone isåfall.. så slipper man ha fd arbetsgivaren som snokandes telefon admin

Permalänk
Medlem

är ju inga större problem att klara sig utan Google, men jag skulle behöva köpa lite nya grejer för att ersätta telefon, ChromeCast osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Lämnade Chrome och Google (söktjänsten) för cirka två år sedan, och gick till firefox och DDG, har fortfarande ett generiskt konto för youtube dock.

För mig handlade det inte så mycket om datainsamlingen, utan att jag blev mer och mer irriterad över sökresultaten, kunde liksom söka på en tjänst och konkurrerande tjänster hamnade högre upp en det jag letade efter och tycker att det blir mindre och mindre objektiva resultat, det blev helt enkelt för mycket vad google tyckte borde komma upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BananaFace:

Jag har inget att dölja för google(eller staten) så känner inte det är ett problem, bekvämligheten går nog före.

Alla har något att dölja, den som säger något annat ljuger bara. Sen kan man välja att ta risken för bekvämligheten (eller för att man inte kan/vet bättre).

Skrivet av Perfransson:

Hur gör du med BankID och ev andra appar från Play store? Det är det som fått mej att stanna

Då Google och Apple har monopol på detta så finns det inga alternativ för mobilt BankID. Antingen har du iPhone eller Android. En liten fördel med Android är att du kan använda Android utan Google-konto, installera Aurora Store och hämta appar såsom BankID anonymt från Play Store. Du behöver inte ens roota telefonen för att göra detta.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hen kör säkerligen Iphone eller nåt som pinephone (linux).

BankID finns inte för Linux vare sig mobilt, på fil eller kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Jag sa upp mitt google-konto för ett halvår sen (det var förresten inte lätt att göra, många steg).
Som sökmotor använder jag istället duckduckgo och som email protonmail som sekundär.
Outlook 2016 mailklient för mitt åldersdigna hotmail konto primärt.
När jag vill ha något från youtube använder jag 4K Video Downloader,
slipper reklamen.

Varför gjorde jag detta? Trött på google överlag.
"So far" så har livet utan Google fungerat bra.
Jag har nog blivit en grinig gammal gubbe men hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Om man bortser från att dessa andra tjänster gör att du inte känner "trötthet", finns det något som du tycker blivit bättre av ditt strävande? För det känns som det är vad som krävs för att locka över mer än "integritetsintresserade"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Kör oftast DDG för mina sökningar, upplever allvarligt talat att mina google som sökmotor är i fritt fall - blir ständigt att den första sidan till hälften är fullproppad med annonser och massa skräp som är helt orelaterat till min sökning. Använder annars inte google mer än nödvändigt, har redan egen molnlösning osv men har fortfarande en gmail och androidtelefon. Hade väl gått att använda iphone istället men det är klart att det skulle kännas vid att apples OS har en usel design, skulle förmodligen bli det största problemet även om Android är långt ifrån en perfekt lösning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot

Absolut inte!
Är helt beroende av både Google och Microsoft sett till det privata, i arbetet och inte minst studierna.

Använder Office 365 för privata aktiviteter då det är det mest prisvärda och fullbordade helhetspaketet.

Men gällande studier och arbete är det hela Google-sviten så långt ögat kan nå med allt från Gmail, Drive, Classroom och deras motsvarighet till Office-paketet. Skulle inte kunna lämna in mina skoluppgifter, eller för den delen ens skriva dessa till och med - allt körs direkt i molnet med plagiatkontroller och allt vad det nu är.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Musikälskare

Har gett upp och använder det mesta, kommer där någon smidig helhetslösning så kanske man hoppa på det, dunno

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig, men Googles monopol gör det inte så lätt att ens kunna leva ett normalt liv utan dem. Sjukt är det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Skulle nog bara bli drygt för mailen. Jag kör min privata mail på en customdomän på gcp som är gratis eftersom det är legacy.

Sökningar är skitsamma, duckduck funkar och jag kör ändå allt i incognito/noscript/ublock/youKnowTheStory så där skulle jag inte sakna något.
Använder inga andra tjänster från Alphabet (t.ex. youtube) som jag vet om iaf så det är nog det hela.
Jobbar primärt med backendsystem nu så jag skulle klara mig fint utan chrome också eftersom jag inte behöver deras devtools.

Så jag kan lösa mailen och sedan dissa google helt om jag skulle vilja. Just nu lägger jag dock hellre min energi på annat

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.