Permalänk
Medlem

Lite roligt att alla som spelat hittills gissat fel på precis samma sätt på en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det här var riktigt illa, men lyckades i alla fall få 10 731 poäng. Det blev fem förhållandevis vilda gissningar.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

14794, helt okej, men var ute och for rejält på en av dom

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här typen av utmaningar, lite blandade resultat men två fantastiska gissningar som jag är lite stolt över

1. 1,366 pts 2,033 km - 49 sec
2. 4,999 pts 402 m - 1 min
3. 906 pts 2,677 km - 43 sec
4. 4,990 pts 3.3 km - 53 sec
5. 3,426 pts 592 km - 41 sec
tot: 15,687 pts 5,306 km - 4 min, 5 sec

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

15 266p

Missade rejält på första, inbillade mig att "det var för torrt" för där det egentligen var, plus att skriften matchade bättre för min gissning. Men aja, utöver den så är jag ändå rätt så nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Nu kanske det inte är alla som uppskattar att jag kör en karta utan förflyttning igen, men jag blev lite nyfiken på den här kartan som är specifikt framtagen för just utmaningar utan förflyttning.

Vi spelar den här veckan A Learning World med 1 minuts begränsning och utan förflyttning. Ni kan alltså fortfarande zooma och panorera, bara inte förflytta er.

A Learning World - 1 minut ingen förflyttning

Lycka till!

17345 poäng.

Första gissningen så tyckte jag språket såg liknande det som används nära Thailand. Jag gissade dock inte Thailand eftersom de såg ut att köra på höger sida av vägen. Jag gissade Laos och fick 3838 poäng.

Andra gissningen var en relativt enkel Nya Zeeland där man såg både väg 1 och väg 2. Jag gissade Wellington och fick 4995 poäng.

Tredje gissningen var svår då man inte hade mycket att gå på. Det såg väldigt tropiskt ut så jag gissade i Laos igen och fick 654 poäng.

Fjärde gissningen gissade jag i Bryssel. Texten jag såg tyckte jag såg lite holländska ut eller liknande men eftersom bilarna inte alla hade gula nummerplåtar så gissade jag Belgien istället för Nederländerna. 4852 poäng.

Sista gissningen såg jag att det var Japan men jag såg inget som jag tyckte pekade på var i Japan det var så jag gissade nära Tokyo och fick 3006 poäng.

Gissningar
Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/kultur/han-ar-bast-i-varlden-pa-google-map...

Galen människa, ingen av oss i tråden i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Hahahaha Vem vet, han kanske är med på ett smurfkonto och bara väntar på att sätta 25 000 poäng på alla våra kartor.
Helt omöjligt duktig är han i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ibland händer det att jag kollar hans (Rainbolts) Twitch stream på lördagkvällar och då brukar de köra utslagsturnering med några av de bästa Geoguessr-spelarna. Även om jag spelat Geoguessr lite från och till ända sedan det släpptes så är det bara att inse att jag inte har drivet eller lusten att öva så mycket som de bästa spelarna gör. Men det är ju alltid kul att titta på folk när dom gör något som de är duktiga på.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ganska dåligt, men fortfarande bättre än @Enviro, så jag är nöjd ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Fredag och det kliar i fingrarna för att spela lite GeoGuessr.

Idag kör vi en "vanlig" utmaning med två minuters tidsbegränsning och full rörelseförmåga. Vi har tyvärr i princip gått runt alla välkurerade kartor som är lätthittade, så det blir en favorit i repris igen, Flags of the World.

Flags of the World - 2 minuter

Lycka till och trevlig helg!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, nästan lite skämmigt... Här skriver jag att vi kör en vanlig utmaning där man kan röra sig och så blir det en karta med flera photospheres istället.
Jag skyller på skit bakom spakarna, men är ändå nyfiken på hur det går för er andra.
Själv gjorde flertalet dumheter och blandade ihop flaggor utan anledning.

Permalänk
Medlem

Ännu värre än förra. Makalöst.

Permalänk
Medlem

En av 5 känns ändå.... nä jag går å lägger mig

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

En 5000-poängare och en nästan full, men resten var blaha...
Ganska kass på flaggor, så jag letade mest ord.

12 359 poäng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den var tuff!
Jag klarade 1/5. Jag var helt säker på 3/5 när jag svarade. Men tydligen inte..

Permalänk
Medlem

Smått sinnessjuk prestation. 1 554 poäng. Inte en enda var ens nära. Dags att ta helg.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Fredag och det kliar i fingrarna för att spela lite GeoGuessr.

Idag kör vi en "vanlig" utmaning med två minuters tidsbegränsning och full rörelseförmåga. Vi har tyvärr i princip gått runt alla välkurerade kartor som är lätthittade, så det blir en favorit i repris igen, Flags of the World.

Flags of the World - 2 minuter

Lycka till och trevlig helg!

12727 poäng.

Första gissningen så flyttade jag mig runt tills jag hittade en gul/röd randing flagga och den fick jag för mig vara Kataloniens flagga som jag sett när jag besökt Barcelona. Så jag lade min gissning i Barcelona och fick 4993 poäng och var 1.8 km bort.

Andra gissningen så såg man text där det stod Samoa på startplatsen. Det såg ut att man bara kunde flytta sig två steg fram och tillbaka men när man klickade ut mot vägen så kunde man faktiskt komma till ett nytt område och då kunde man röra sig en längre sträcka och hitta fler ledtrådar. Bl.a. så hade Google-bilen en logga när man tittade rakt ner där det stod Beautiful Samoa. Jag fortsatte lite längre öster ut och kom fram till en byggnad där det stod Apia fire station så då ledade jag efter staden Apia och hittade den. Jag lade min nål på ett ställe som jag trodde passade in med avseende på kompassen och fick 4999 poäng och var 215m ifrån

Tredje gissningen så kände jag inte igen flaggan och man kunde inte röra sig heller. Jag gissade Addis Abeba i Etiopien vilket ändå var ganska nära. 2076 poäng och 1159 km ifrån.

Fjärde gissningen visste jag inte flaggan alls. Jag gissade i Riyadh i Saudi Arabien men var 6480 km ifrån och fick 37 poäng.

Femte gissningen visste jag inte heller så jag gissade i Riyadh i Saudi Arabien igen och var 2746km ifrån och fick 622 poäng.

Dold text
Permalänk
Medlem

Ok, ska väl dra min process då...

1. Efter ett par klick syntes en flagga i änden av ett rum, och det var omväxlande röda och gula ränder, som jag direkt identifierade som den katalanska flaggan. Zoomade in på Barcelona, Kataloniens huvudstad, och försökte hitta ett stadshus eller liknande. Såg en park med en grupp byggnader intill som indikerade att det var officiella byggnader, så jag satte markören ungefär där.

580 m fel, 4998 poäng

2. Såg ingen flagga, men väl ett par skyltar med "Samoa" på. Zoomade in på huvudstaden och letade snabbt upp "Samoa Cultural Village" som det stod på en skylt. Klickade där.

112 m fel, 5000 poäng

3. Såg vad jag först trodde var den Sydafrikanska flaggan (är inte bra på flaggor!) och valde en av de tre huvudstäderna. Kapstaden är stor och mer turistig, så chansade där. Det var ju tokfel, eftersom det var i Kenya...

4096 km fel, 224 poäng

4. Otroligt dålig bildkvalitet. Kunde knappt urskilja flaggan ovanför muren. Grön med nåt slags svärd såg det ut som. Gissade på ett land på arabiska halvön, och valde Jemen. Men nej, det var i Mauretanien, en hel kontinent bort...

6391 km fel, 39 poäng

5. Såg direkt en Pakistansk flagga, och chansade på storstaden Karachi. Tyvärr en felchansning, eftersom det var Islamabad. I backspegeln borde jag satt markören i mitten av landet för geografisk helgardering, eller i nordöst där det finns flera stora städer, men det gjorde jag ju inte.

1145 km fel, 2098 poäng

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ok, nästan lite skämmigt... Här skriver jag att vi kör en vanlig utmaning där man kan röra sig och så blir det en karta med flera photospheres istället.
Jag skyller på skit bakom spakarna

En lösning är att köra utmaningen, men om nån plats är kass, kasta den när du är klar och kör en ny. När du kört en som är bra, spara länken och lägg upp här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

En lösning är att köra utmaningen, men om nån plats är kass, kasta den när du är klar och kör en ny. När du kört en som är bra, spara länken och lägg upp här.

Jag har funderat på det, men jag vill inte riskera cherry picking som ger mig orättvisa fördelar i resultatet.

Blir hellre besviken tillsammans med er andra än nöjd för mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag har funderat på det, men jag vill inte riskera cherry picking som ger mig orättvisa fördelar i resultatet.

Blir hellre besviken tillsammans med er andra än nöjd för mig själv.

Helt klart bättre att posta här först i blindo så blir det jämnt för alla

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att välja ut det bästa egna resultatet, utan att göra om tills en full uppsättning platser med "rätt" egenskaper (dvs möjlighet att förflytta sig i detta fallet) är med. Det kan ju vara så att det är ens eget sämsta som råkar bli på just den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Helt klart bättre att posta här först i blindo så blir det jämnt för alla

Precis! Jag vill ju att vi ska spela ihop och ha så lika förutsättningar som möjligt. Då blir det lite varierande kvalitet på kartorna ibland.

Permalänk
Medlem

11968p, inte alls nöjd med min prestation. Flaggor är inte min grej tydligen. Var väldigt långt bort på dom två sista rundorna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre sent än aldrig...

Tänkte att vi skulle hålla oss i ett och samma land idag.
Vi spelar US Cities med 2 minuters tidsbegränsning och full förflyttningsförmåga. Verkar vara ett urval på 71 möjliga städer i USA.

US Cities - 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Inge bra ida asså...

19 864 poäng. Hade svårt att hitta bra ledtrådar. Fick gissa enbart på klimat/natur/arkitektur på flera, och de blev ganska rejält fel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

23 805p

Var en som blev svår, eftersom det inte var en "vanlig" streetview. Lite sämre upplösning och väldigt svårt att läsa skyltar.

1: Stora lägenhetshuset hade en skylt där det nämnde vilken stat det var i, plus med vägskylten man såg direkt när man kom in så var det enkelt att gissa stad (finns väl bara en egentligen att välja på). Som tur hette området som på lägenhetshuset och såg det väldigt snabbt. Blev enkelt då det var stora gator som man var på.

2: Jag vände och gick söderut, hamnade precis rätt då det stod klart vilken stad det var i, plus stort och enkelt arenaområde att hitta. Det och väldigt centralt, blev rätt så enkelt att hitta rätt.

3: Här var den som "förstörde" min fina runda
Lyckades inte läsa på några skyltar som gav vilken stat/stad det var i. Gissade först nordöst (typ Boston), men förutom kyrkorna så matchade det inte direkt tyckte jag. Då hamnade jag i ett val mellan Atlanta och Charlotte främst. Valde Charlotte, var väl tur då det var åt rätt håll.

4: Gick ut åt "rätt" håll så jag såg "The Arch", så staden var lätt då jag har åkt igenom där. Sedan så virrade jag runt mig när jag letade upp gatorna. Så klickade på fel sida av en korsning jag var vid. Nära men irriterande då jag hittade rätt ställe.

5: Stod på skyltarna på huset vart det var, antog rätt stad och som tur låg det centralt. Blev rätt så enkelt att hitta.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Bättre sent än aldrig...

Tänkte att vi skulle hålla oss i ett och samma land idag.
Vi spelar US Cities med 2 minuters tidsbegränsning och full förflyttningsförmåga. Verkar vara ett urval på 71 möjliga städer i USA.

US Cities - 2 minuter

Lycka till!

20829 poäng

Blev riktigt förbannad på första gissningen. Jag gick omkring och hittade en skylt där det stod något om Salt lake så jag placerade en gissning på Salt Lake City. Sedan kom jag upp på en motorväg och såg skyltat Reno så i sista sekunden så bytte jag till Reno och var då 667 km ifrån och fick 2083 poäng.

Andra gissningen gick bättre då jag hittade Phoenix ganska snabbt på en skylt. Sedan gick jag tillbaka till startpositionen och tittade vilken korsning vi var vid och lyckades hitta korsningen på kartan och fick 5000 poäng.

Tredje gissningen så lyckades jag komma bort från bilen som tog bilderna vi startade med och då hittade jag en byggnad med texten NC State parks så då tänkte jag North Carolina. Jag hittade inte någon mer ledtråd som pekade på något stad men jag gissade i Charlotte och var 208km ifrån och fick 3806 poäng.

Fjärde gissningen så hittade jag vägskyltar som det stod Illinois på samt väg 55. Jag gissade då på en stad som var på gränsen in till Illinois och det blev St. Louis (där halva staden är i Missouri och halva är i Illinois) och var då 8.4km ifrån och fick 4945 poäng.

På sista gissningen så kunde man läsa Georgia på skyltar ganska nära spawn och till slut hittade jag en skylt där det stod Atlanta (vilket ändå var min preliminära gissning). 811m ifrån och fick 4995 poäng.

Dold text
Permalänk
Medlem

Går det spela på telefonen?