Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Kanske, kanske inte. Jag vill i alla fall inte få det i kroppen om man kan undvika det. En begagnad gjutjärnspanna kan man nästan få gratis och kommer hålla i 200 år (minst). Går att bränna på på högsta värme utan problem.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är den informationen vi har idag, ganska ofta framkommer det under ett senare skede att det kanske inte var så enkelt. Då är det inte så kul med att material som lagras i fett och som sprids snabbt i naturen utan att brytas ned.

Sen kanske du har hört om det supergiftiga PFOA som används vid framställningen / adhesionsmedel när man tillverkas PTFE? Det som blir över och som Dupont dumpade i närmsta bäck i typ 40-50 år?

Ja, det ersattes sedan med något som kallas genX. Som skulle vara "bättre".

Här kan du läsa om detta mycket trevliga ämne som används idag vid tillverkning av PTFE-pannor.

När det kommer till den här skiten så är det bättre att ta det säkra före det osäkra, och inte lita på att "det är ofarligt". Speciellt när det finns dugliga alternativ.

Använder inte heller teflon som det går att undvika, jag gillar det inte heller.

Permalänk
Medlem

För icke gjutjärns,-kolstål- och rostfritt -amatörfanatikerna/besserwissrarna här. Utan vill ha en lätthanterlig, hygienisk stekpanna som det inte fastnar i:
https://www.kitchentime.se/p/stekpanna-28-cm-27004551?ref=pri...

Duger det åt Mattias Dahlgren och tyska proffskockar så...

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar inte heller Teflon: jag föredrar PTFA alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

Recension ett år senare

Skrivet av Rick Nor:

Testa en Onyx panna, tål det mesta och steker helt suveränt bra, bästa panna jag haft under mina 45 år som kock
https://onyxcookware.se/?gclid=EAIaIQobChMIzJeZrcye8QIVB7wYCh...

Är du fortfarande nöjd med Onyx panna?

Permalänk
Medlem

Jag svarar ja till att jag är nöjd med pannan, den fungerar bra till det mesta, den ser fortfarande helt ny ut, så den verkar hålla bra, en nackdel är dock att den höjs i mitten, skitbra ifall man vill steka så fett fritt som möjligt, men typ ägg glider ner på sidorna..
Jag använder även gjutjärns pannor som också är bra, men kräver mer jobb med.

Visa signatur

MSI ProZ690 A/ Intel12700KF/16GBDDR4/ EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA / Samsung Odyssey G9 49"/ SimuCUBE/ Granity / Polsimer wheel/ INVICTA pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick Nor:

Jag svarar ja till att jag är nöjd med pannan, den fungerar bra till det mesta, den ser fortfarande helt ny ut, så den verkar hålla bra, en nackdel är dock att den höjs i mitten, skitbra ifall man vill steka så fett fritt som möjligt, men typ ägg glider ner på sidorna..
Jag använder även gjutjärns pannor som också är bra, men kräver mer jobb med.

Va? Lyckas du få ägg att glida? Mina bara bränner fast, funderar på om det kanske är nå fel på min

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Letar efter en bra traktörpanna. Vill inte ha någon giftig GenX-derivat non-stick beläggning.
Något tips?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Letar efter en bra traktörpanna. Vill inte ha någon giftig GenX-derivat non-stick beläggning.
Något tips?

Har en 50 år gammal emaljerad (på insidan då) traktörpanna som är fantastisk. Verkar dock halvsvårt hitta liknande idag. Hittar en hel del i gjutjärn men de är emaljerade på utsidan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Står och steker raggmunk i en billig jävla fiskars och en dyr jävla onyx.
Hur fina raggmunkar som helst i min fiskars stekpanna medans dom bränner fast i onyxen.. nu åker denna skräppanna på tippen.

Vad ska jag köpa? En fiskars eller en scanpan?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Står och steker raggmunk i en billig jävla fiskars och en dyr jävla onyx.
Hur fina raggmunkar som helst i min fiskars stekpanna medans dom bränner fast i onyxen.. nu åker denna skräppanna på tippen.

Vad ska jag köpa? En fiskars eller en scanpan?

Jag valde mellan dem också men hörde alltför många som tycker scanpans beläggning tar slut fort.

Köpte en AMT och är helfrälst i den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Ikeas stekpannor är de bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ikeas stekpannor är de bra?

Har provat mängder med Teflon pannor, de som hållt bäst för oss har nog varit ICAs egna. Det viktiga är att köra låga temperaturer och aldrig metall i pannorna.

Numera har vi 1 teflon panna som backup för vissa maträtter annars kör vi allt i kolstål. Vi kommer troligen aldrig bli helt av med teflon men vi är en god bit på vägen iallafall.

Nya typer av beläggningar hade jag inte ens taget i tång med innan de bevisat sig under 10-20 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ikeas osv håller typ 1 år i snitt kan man väl säga. Sen är de ju extremt känsliga för högre temperaturer och metallredskap. Har haft massa billigare teflon från Ikea, Tefal, KitchenAid osv tidigare, alla är rena skräpet i längden. Men de håller ju ett tag om man behandlar dom väldigt varsamt. Men nej inget för mig i alla fall nu för tiden.

Medans andra beläggning som scanpan osv håller betydligt längre.
Min gamla CTX beläggning höll ca 3 år av misshandel med både metallredskap och hög värme (Sen kör jag aldrig högsta utan ex 5/6 om jag ska bryna).

Jag är extremt nöjd med scanpan genom åren. Och har nu haptiq som fungerar bra(traktör, 24, 28).
Har också en gammal gjutjärn men använder sällan (Tar fram den när det vankas elefantöra typ).

Jag har också provat Onyx men var inte direkt nöjd jämfört med Scanpan.
Sämre värmespridning och ytan höll inte lika länge.

Men det är ju bara mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Lättviktsgjutjärn - någon med erfarenhet?
T.ex Ronneby bruk

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lättviktsgjutjärn - någon med erfarenhet?
T.ex Ronneby bruk

Morsan har någon från Skeppshult. Grymt bra de gånger jag använt den.

Permalänk
Medlem

Har dessa två från Scanpan och en liten rackare från Ikea som jag enbart använder till omelett, äggröra och stekta ägg.

Locket passar bägge de från Scanpan, men så här i efterhand skulle jag nog köpt mig en 24cm stekpanna av samma sort i stället, detta mest på grund av att alla fucking spisar har så små plattor. Enda gången jag saknar att jobba i storkök är när man inte kan få perfekt värme hela vägen ut i kanten av pannan.

Inga klagomål på traktörpannan, den är perfekt. Älskar den till att göra pastasåser som ska reducera lite, det går så fort att reducera vätska i en sådan stor panna, och den rymmer såsen + 500g pasta utan att det blir för trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lättviktsgjutjärn - någon med erfarenhet?
T.ex Ronneby bruk

Har 2 st, körde de par år men lyckades aldrig bli kompis med dem tyvärr, vet dock att många gillar dem. Eftersom det är gjutjärn så är botten inte helt jämn vilket gör det mycket svårt att göra helt rent mellan gångerna. Nonstick ytan tar tid att jobba upp med alla sådana pannor men det blev aldrig riktigt bra, kolstol som vi nu kör fungerade klart mycket bättre för vår del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Morsan har någon från Skeppshult. Grymt bra de gånger jag använt den.

Skrivet av Neon:

Har 2 st, körde de par år men lyckades aldrig bli kompis med dem tyvärr, vet dock att många gillar dem. Eftersom det är gjutjärn så är botten inte helt jämn vilket gör det mycket svårt att göra helt rent mellan gångerna. Nonstick ytan tar tid att jobba upp med alla sådana pannor men det blev aldrig riktigt bra, kolstol som vi nu kör fungerade klart mycket bättre för vår del.

Tack för input! Ska nog testa att beställa en av varje (lättviktsgjutjärn och kolstål).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Scanpan CTX och en kolstålspanna från De buyer, mycket mer behöver man inte.
Är supernöjd med båda och lär köra dem många år till.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag föredrar rostfritt stål framför både gjutjärn och kolstål. Använder med stekpannan Sensuell från IKEA.

Permalänk
Medlem

Jag lagar inte så mycket mat så jag brukar bara köra en vanlig panna med teflonyta.
Köpte en helt ny Skeppshult gjutjärnspanna men det tar ju typ 20 år för den att bli riktigt fin... Ska nog sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Jag föredrar rostfritt stål framför både gjutjärn och kolstål. Använder med stekpannan Sensuell från IKEA.

Vad är egentligen skillnaden? Jag upplevde det svårare att få non-stick yta på gjutjärn men det kan lika bra vara min hantering. Kolstål känns enklare men det går givetvis inte jämföra med teflon där man praktiskt taget inte behöver använda smör\olja om man inte vill.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vilken typ av stekpanna är bäst om man skall steka ägg i den?
Helst någon typ som tål att man använder metallredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilken typ av stekpanna är bäst om man skall steka ägg i den?
Helst någon typ som tål att man använder metallredskap.

Rostfritt går fint att steka allt möjligt i bara man har rätt temperatur.

Permalänk

Jag har bara gjutjärnspannor och metallredskap. så jag kan skrapa loss det nyttiga järnet som ger god smak till maten som steks.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har 2 st, körde de par år men lyckades aldrig bli kompis med dem tyvärr, vet dock att många gillar dem. Eftersom det är gjutjärn så är botten inte helt jämn vilket gör det mycket svårt att göra helt rent mellan gångerna. Nonstick ytan tar tid att jobba upp med alla sådana pannor men det blev aldrig riktigt bra, kolstol som vi nu kör fungerade klart mycket bättre för vår del.

Skit i att göra helt rent. Det är förmodligen ditt störta problem med gjutjärn.

Bränn in pannan så du får en bra beläggning. Använd sen helst smör när du ska steka, men kombination av smör och olja funkar. Bara olja kommer få allt att fastna utav helvete. Jag vet inte varför, men det är så.

När du gör rent pannan, dra på kökskranen på varmaste möjliga medan pannan fortfarande är het. Lite vatten, skrubba och klart.

Har pannan dålig beläggning så gör du bäst i att slarva med det.

När du har en bra beläggning spelar det ingen roll. Diskmedel är inget problem. Jag kör ibland med Svinto om det är skit som bränt fast. Det är helt okej.

Beläggningen i pannan är polymeriserat fett som binder med järnet. Den skiten tål en del stryk. Samtidigt gör det inte nödvändigtvis att pannan blir bra, varför du faktiskt vill ha ett litet lager av annat fett. Därav smör och eventuellt olja, dock aldrig endast olja (enligt min erfarenhet i varje fall).

Jag vet inte varför det är så, vad jag påstår är helt ovetenskapligt, men använder jag bara olja i en nyligen inbränd panna går det åt helvete. Det funkar inte utan allt bränner fast. Smör däremot - inga problem. Sånt däringa flytande margarin med smör funkar också. Bara olja kan dra åt helvete.

Vad gäller rengöring så lär inte många bakterier överleva ens medelhög värme, så var inte för anal med det. Skura ur pannan så det inte bli dålig smak, men det behövs inte mer än så. Tipset om varmvatten efter användning är bra i det avseendet. Skiten lossnar lätt men gör inte så mycket åt beläggningen. Sen funkar såklart salt och vatten också, men jag tycker det ger lite mer åverkan.

Permalänk
Avstängd

På mina gjutjärnspannor så slår jag i lite vatten efter jag använt dem och låter det koka upp (går snabbt när pannan är varm). Efter det så tar jag och borstar ur dem med en ren diskborste. Inga bakterier klarar 100 graders vatten.

Permalänk
Medlem

Har kört på Satake det senaste halvåret, återstår att se hur länge beläggningen håller, men än så länge är jag otroligt nöjd. Den känns betydligt mer robust än vanliga pannor med beläggning, men också väldigt mycket enklare att leva med än vanliga gjutjärnspannor eller kolstål/rostfritt.

Satake-pannorna kostar heller inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt min Scanpan i lite mer än ett år, jag är fortfarande extremt nöjd med den. CTX 28cm, köpte på rea för drygt en 1000-lapp, och anser det vara värt pengarna.
Dock ska jag slå ett slag för gjutjärn, var nere hos skeppshult och köpte på mig ett gäng i deras outlet-butik, pannorna kommer hålla långt efter jag är död och begraven, dock krävs det att man steker in dem, och det tar ju ganska lång tid.
Räkna med regelbunden användning i ett år eller så, efter det blir de bara bättre och bättre, och de håller utan vidare 50 år.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"