B660M DS3H AX DDR4 skulle detta moderkort fungera bra för 13th gen intel?

Permalänk

B660M DS3H AX DDR4 skulle detta moderkort fungera bra för 13th gen intel?

Är för nuvarande på jakt efter ett DDR4 moderkort för intel 13th gen och undrade om detta är något att ha B660M DS3H AX DDR4?
Är inte intresserad i att överklocka min cpu så det är inget jag behöver.

Söker ett för under 2000kr så om ni har några andra förslag så kom gärna med de.

Permalänk
Medlem

Behöver du Wi-Fi?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Enligt Hardware Unboxed så grejar nästan ingen av B660-moderkorten i budgetsegmentet av att driva ens de de låsta modellerna ur 12000-serien utan att throttla vad gäller strömförsörjning. Vid lansering var det bara en specifik modell med lite större VRM-kylning från MSI som inte tappade prestanda ställt mot z690-moderkorten. 13000-serien ska ju vara än mer krävande. Vanliga DS3H var med i testet. Jag skulle kolla på annat även om jag annars brukar snåla in i det sista.

Det här ska enligt vissa källor har extern klockgenerator så att du ska kunna klocka låsta modeller. Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Det är inget som framgår på produktsidan så... Hur som helst lär det räcka till det mesta.
https://www.inet.se/produkt/1903840/asrock-b660m-pg-riptide?u...

Annars fick det här bäst i test vid lansering av B660.
https://www.komplett.se/product/1206442/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är bättre att vänta några månader på att moderkort med 700-seriens styrkretsar sjunker i pris istället för att köpa något halvdant kort med 600-seriens styrkretsar. Vad är det för CPU du ska köra?

Permalänk

Okej med tanke på svaren jag har fått så funderar jag istället på att köpa Ryzen 5800x3d eller ryzen 9 5950x. För problemet är att jag är i behov av en dator nu inom en snar framtid och AM4 verkar betydligt billigare. Känns som att detta alternativ ihop parat med ett 3080ti komma räcka mig många år in i framtiden. tack för hjälpen och den snabba respons man får i dessa forum

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob_chuck:

Okej med tanke på svaren jag har fått så funderar jag istället på att köpa Ryzen 5800x3d eller ryzen 9 5950x. För problemet är att jag är i behov av en dator nu inom en snar framtid och AM4 verkar betydligt billigare. Känns som att detta alternativ ihop parat med ett 3080ti komma räcka mig många år in i framtiden. tack för hjälpen och den snabba respons man får i dessa forum

Jag hade faktiskt satsat på nåt med DDR5 om du vill ha något som står sig några år framöver. Om du nu inte redan har DDR4-ram i din ägo som du tänkt använda. Du kan i skrivande stund köpa 32GB DDR5 4800Mhz CL40 för tusenlappen. Dessa micronnen är samma som samtliga som diverse 5200Mhz-minmen som finns på marknaden och bör således kunna klocka till runt 5500Mhz med ungefär samma timings. Det kommer antagligen ge dig mer preatanda än för DDR4-minnen i samma prisklass. Dessutom har du då möjlighet att köpa bättre minnen i framtiden om du så önskar.

Har du redan ram så är Ryzen 5 5600 + ett moderkort för tusenlappen ett hyfsat val. Ska du köpa ny plattform så hade jag satsat på alder/raptor-lake.
Tycker personligen 5800X3D är för dyr sett till hurpass spretig prestanda man får. Visst, den toppar vissa diagram men är ju samtidigt rätt medioker i andra scenarion sett till konkurrensen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...