Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Körde utan TPMS ett tag förra vintern, då sensorn i ena däcket fram hade tappat inställningarna. Då fick jag som sagt ett pling med en varning när jag startade bilen, och sedan en permanent ikon.

Åkte förbi "min" däckverkstad efter någon vecka, och han fixade den bråkiga sensorn. Efter det hoppade TPMS igång omgående och varningarna försvann.

Fast det kan vara skillnad på felaktig tpms varning, gentemot avsaknad av tpms.
Skall meddela efter jag bytt så får vi se om den varnar eller ej!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja tycker den ger bra bredd också, kör en hel del landsväg och det är bra sikt på diket och skogslinjen. Tror det är svårt att testa på något vettigt vis däremot och skulle säga sväng förbi BMW och låna ut demobilen och testa en kväll och jämför med en Enyaq eller ID.4. Jag kommer jämföra mer när föräldrarna får sin enyaq om den någonsin levereras men från de gånger jag testat hittills så är laserlight bättre.

Har laserlight på min BMW iX, svårt att bli missnöjd med ljusbilden och det adaptiva helljuset fungerar riktigt bra. Dessvärre har jag en liten mörk fläck, vet inte om det ska vara så eller om en av LED modulerna är dålig. Det ska jag be verkstaden kolla upp nu när det börjar bli mörkare ute.

Har även en ID.4 utan Matrix, de är nog bland de sämre LED-strålkastarna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Imorgon mitti, efter jag lämnat frun på jobbet, lägger en note sen

BTW, gjorde lite research angående TPMS på EV6, tror inte ens du får en varning. Bara det att du inte kan läsa ut trycket i displayen. Så man får hålla lite extra koll.
Beställde nordiska frikstionsdäck (Pirelli) och svarta lättmetall fälger ifrån bythjul, gick på 16k (typ 10k billigare än Kia original) utan TPMS, då jag inte kunde konfa det på bythjul.

Skulle det visa sig att den faktiskt håller på och varnar i tid och otid, så får åka förbi Kia och köpa ett TPMS set och sen installera. Det var fortfarande billigare än något annat alternativ online.

Det var en fail, ingen förvärmning
Såg i en Facebook grupp man måste ha rätt kart uppdatering med. Får kolla så jag har senaste inlagd sen, annars blir det att kontakta Kia igen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det var en fail, ingen förvärmning
Såg i en Facebook grupp man måste ha rätt kart uppdatering med. Får kolla så jag har senaste inlagd sen, annars blir det att kontakta Kia igen.

Osäker på vad den borde börja på, började ladda på 70kW, samma som innan, men den gick mycket snabbare upp till 150kW, och var uppe i 200kW en liten sväng. Så.. Kanske fungerar? (inte vart uppe i 200kW sen sommaren tror jag.
Hade antagit att den borde börja på max, överför som på sommaren.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kör aldrig på natten eller super tidigt så jag kommer inte byta förns det blir närmare nollan på dagen.

Nordiska friktionsdäck är riktigt dåliga på våt väg så kommer köra sommardäcken ett bra tag till.

Det är ju framförallt vattenplaning som är problemet, även om de i allmänhet hasar mer, men det är ändå lite mer förutsägbart än svartis…

Man bör dock notera att däcken helst både när de är nya och har legat helst ska köras lite innan vinteregenskaperna behövs för att nöta bort det yttersta lagret på slitbanan. Sedan är det ju lite svårt det här, eftersom temperaturen ibland åker som en jojo. Hade tre grader som lägst en del av vägen när jag körde Uppsala - Stockholm på kvällen via 255:an för några dagar sedan…

Skrivet av Cove:

Fast det kan vara skillnad på felaktig tpms varning, gentemot avsaknad av tpms.
Skall meddela efter jag bytt så får vi se om den varnar eller ej!

Fast felaktig betyder ju normalt sett frånvarande… Batterierna dör dessutom förr eller senare i givarna, vilket är en irriterande brist med systemet däcken måste krängas av. Kör man långt nog hinner man förstås nöta ned däcken först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast felaktig betyder ju normalt sett frånvarande… Batterierna dör dessutom förr eller senare i givarna, vilket är en irriterande brist med systemet däcken måste krängas av. Kör man långt nog hinner man förstås nöta ned däcken först.

Fast beror kanske på hur de programmerat bilen att reagera.
3/4 sensorer svarar - > felmeddelande /ikon
0/4 sensorer svarar - > antar tpms fria däck - > inget felmeddelande.

Fast vi får se nästa vecka ifall det stämmer.
Hade faktiskt ingen tpms på vinterdäcken på min förra bil (Tiguan 2019). Hade aldrig någon varning på den.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

3. Lyckades klicka in mig på hedinsbil kampanj på Mach-E från 3990 kr på leasing. Efter lite förseningar så finns den att hämta på tisdag, så ska sälja Niron, hämta ut Mach-En och köra hem och vara glad och förhoppningsvis nöjd.

Mycket bil för pengarna, slipper binda kapital (trevligt i dessa tider) och framförallt snabbare laddning både hemma, på jobbet och vägen.

Ligger den kvar på samma pris som när du beställde? Väntar också på en Mach-E som jag beställde under kampanjen men har inte hört ngt alls ännu om ev leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Ligger den kvar på samma pris som när du beställde? Väntar också på en Mach-E som jag beställde under kampanjen men har inte hört ngt alls ännu om ev leverans.

Hej! Har ej fått se första avgiften eftersom jag hämtar på tisdag, men enligt Facebook gruppen mach e ägare så 800-1200 mer

Permalänk
Officiell jultomte

Vi har haft en MG ZS -21 i en månad nu och är galet nöjda. Det enda tråkiga är att appen inte finns till 2021 och att ha en varm bil på morgonen i vinter verkar vi få glömma. Utöver det är det en bekväm bil med snabbladdning från 10-100% på ~40min med maximal kapacitet på 76kW.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

...Hade faktiskt ingen tpms på vinterdäcken på min förra bil (Tiguan 2019). Hade aldrig någon varning på den.

Men VW använder väl inte TMPS sensorer, de kör väl med ABS kalkylering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Fast beror kanske på hur de programmerat bilen att reagera.
3/4 sensorer svarar - > felmeddelande /ikon
0/4 sensorer svarar - > antar tpms fria däck - > inget felmeddelande.

Fast vi får se nästa vecka ifall det stämmer.
Hade faktiskt ingen tpms på vinterdäcken på min förra bil (Tiguan 2019). Hade aldrig någon varning på den.

Volkswagen kör väl inte tpms.. Har inte haft tpms på någon volkswagen jag känner till. Dom har ju något annat system.. Via ABS-en om jag inte är felinformerad. Men har inte koll på Tiguan dock.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Volkswagen kör väl inte tpms.. Har inte haft tpms på någon volkswagen jag känner till. Dom har ju något annat system.. Via ABS-en om jag inte är felinformerad. Men har inte koll på Tiguan dock.

ABS-varianten är också TPMS, men så kallad indirekt dito (som alltså saknar sensorer inuti däcken).

Permalänk
Medlem

Sådär då har man varit med IX3 i några dagar. Som bil är den fantastisk i körkänsla. Räckvidden och jag hoppas jag kommer överens. Får se vid längre sträckor hur den beter sig.

Insåg att denna kom med en ”Set”-knapp så när man kör farthållare och hastigheten ändras så krävs ett tryck för att hålla hastigheten, precis som någon i tråden nämnde.

360kamera där man får en överflygning av bilen när man står nära buskar eller hinder var en snygg funktion jag inte sett förr.

Något jag ogillar är signalen när bilen låser sig om man väljer att slå på det. Ett pipljud som man inte kan ändra. Vår Zoe låter vettigare

Charged plus så den har allt man behöver känns det som, ska bara plöja instruktionsboken för att fatta alla funktioner 🙏

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Var jobbar ni,hur många år kan ni ladda gratis?

Gibon, (IT företag).
De kör stenhårt med elbilar, ett tag fick du bara välja elbilar på jobbet.
Men de har ändrat det till hybrider nu för chefen ville ha en sådan.
(Han failade och köpte en audi med minsta batteriet) Han kom 10 mil på vintern hahaha
Vi kör ju tjänstebilar men inköp på bilen var 1,3 mille.. mycket för pengarna alltså.

Så länge vi har bilarna, så forever typ.
Men del kan ju ändra sig som sagt.
Blir det dyrt i vinter så kanske de ändrar sig. Dock då blir de ju körjornal och sluta fjärra kunder.
Tjänar jag pengar varje gång jag kör till någon typ. Tror vi får 13kr milen eller nått.
Ladda privat borde kosta max 8kr per mil. Dock går de upp till 10kr kwh så blir de inte så kul
Fan 20kr per mil att köra Blir nästan lika dyrt som bensinen då.

Annars har vi:
1st Tesla model 3 LR
1st Tesla Model S (Någon äldre modell som fortfarande har gratis supercharge laddning).
2st ID4
1st Hyundai i30
1st Hyundai Kona
1st Någon Merca hybrid, kan ej modell

1st Transport bil, diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det var en fail, ingen förvärmning
Såg i en Facebook grupp man måste ha rätt kart uppdatering med. Får kolla så jag har senaste inlagd sen, annars blir det att kontakta Kia igen.

Mig veterligen så uppdaterar dom aldrig den på verkstaden. Jag uppdaterade kartan i augusti, fick då även Android auto i full-screen vilket var trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det var en fail, ingen förvärmning
Såg i en Facebook grupp man måste ha rätt kart uppdatering med. Får kolla så jag har senaste inlagd sen, annars blir det att kontakta Kia igen.

Super enkelt att uppdatera kartan själv. Så det behöver du inte verkstad för iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moseby:

Utöver det är det en bekväm bil med snabbladdning på ~40min.

Helt värdelös info, 40 minuter för vad? 2% laddat eller vadå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Sådär då har man varit med IX3 i några dagar. Som bil är den fantastisk i körkänsla. Räckvidden och jag hoppas jag kommer överens. Får se vid längre sträckor hur den beter sig.

Insåg att denna kom med en ”Set”-knapp så när man kör farthållare och hastigheten ändras så krävs ett tryck för att hålla hastigheten, precis som någon i tråden nämnde.

360kamera där man får en överflygning av bilen när man står nära buskar eller hinder var en snygg funktion jag inte sett förr.

Något jag ogillar är signalen när bilen låser sig om man väljer att slå på det. Ett pipljud som man inte kan ändra. Vår Zoe låter vettigare

Charged plus så den har allt man behöver känns det som, ska bara plöja instruktionsboken för att fatta alla funktioner 🙏

Stäng av det ljudet. Räcker det inte med ljussignalen och ljudet själva låsen gör? För oss andra räcker det gott i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Men VW använder väl inte TMPS sensorer, de kör väl med ABS kalkylering?

Lite off=topic nu, men har för mig det finns en EU reglering som söker att alla nya bilar som stöds inom EU sen 2014 måste ha tpms. I Sverige är det dock lagligt (efter köp) att köra dessa bilar med nya däck utan tpms.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt en Ioniq 5 nyligen och har fått en bekräftad leveranstid? Sitter och funderar på att ta en som tjänstebil men ingen ÅF vill ge mig en tid öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Stäng av det ljudet. Räcker det inte med ljussignalen och ljudet själva låsen gör? För oss andra räcker det gott i alla fall.

Backspeglarna fälls in också så det skall mycket till att missa om bilen är låst eller ej.

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Hej! Har ej fått se första avgiften eftersom jag hämtar på tisdag, men enligt Facebook gruppen mach e ägare så 800-1200 mer

Spännande! Rapportera gärna priset när du hämtat ut den imorrn. Blir intressant att se om det fortfarande känns som en bra deal, kändes ju riktigt bra när den tecknades. Har haft otroligt svårt att få tag på min säljare så ibland funderar man på om de redan sålt bilen till högre pris till ngn annan 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Lite off=topic nu, men har för mig det finns en EU reglering som söker att alla nya bilar som stöds inom EU sen 2014 måste ha tpms. I Sverige är det dock lagligt (efter köp) att köra dessa bilar med nya däck utan tpms.

man måste ha däcktrycksövervakning men man måste inte ha trycksensorer i däcken.

VW/Audi osv mätar istället hur fort hjulen snurrar och om ett hjul ändrar hastighet så saknas det luft i det hjulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

man måste ha däcktrycksövervakning men man måste inte ha trycksensorer i däcken.

VW/Audi osv mätar istället hur fort hjulen snurrar och om ett hjul ändrar hastighet så saknas det luft i det hjulet.

Finns inget krav på däcktrycksövervakning i Sverige efter att bilen tagits i bruk.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Stäng av det ljudet. Räcker det inte med ljussignalen och ljudet själva låsen gör? För oss andra räcker det gott i alla fall.

Det är väldigt bra med ett ljud när man går från bilen för att signalera att den låser sig. Men pipet var extremt irriterande, vår Zoe låter bättre 😎

Fick slå av öppningen med samma logik då bilen låste sig och öppnade som en tok när jag gick två varv runt bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Själva bilen är över förväntan, är väldigt positivt överraskad. Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Ang leasingen så är jag förvånad över hur svårt det är med info. leasar genom Hedin bil, med Santander som leasing-givare.
Såhär, grunden är 2490:-/månad. Och sedan så har räntan ändrats hos Santander. Men de kan inte säga hur mycket den har ändrats sedan vi signade (för 12 månader sedan).

Den infon jag fått är:
- vi är signade på en lägre räntetrappa än vad kunder som signar idag får. Dvs om upplåningsräntan ökar med 0,1% så ökar den mindre för oss än för personer som signar idag får.
- det är omöjligt för dem att säga hur mycket ökningen är innan vi signat. Dvs vi köper helt 🐷 i säcken och litar på att det är 300-600:- i ökade kostnader som vår säljare på Hedin säger att andra fått.

Så, otroligt oklart hur de kan jobba såhär egentligen. 0 transparens, och inte för att det är svårt information. Bara för att rutiner kring leasingavtal är dåliga.

Skrivet av SanTeoX:

Japp håller med. Känns osäkert som köpare / leasare i dessa tider. Kreditbolaget kommer ju alltid se till att dom inte förlorar på affären, det är ju nåt som är säkert.

Skrivet av anon910:

Santander är ju sämst på allt, fattar inte att de överlever i dag då det finns 100 kreditgivare som sköter sig bättre på allt än de gör.

Har också reagerat på att Santander inte skriver ut räntan någonstans på mina fakturor.. Min Mazda handlare kör Santander Finans. Min bil blir 3 år med företagsleasing i December så i somras hade jag provkört CX60 hybriden, fått inbytespris (jag hade då 100.000 att lägga in från den gamla bilen in till den nya dessutom) - kom överrens med VD'n, skakade hand och skrev papper. Får sedan beskedet att Santander inte vill finansiera bilen "tuffare ekonomiska tider där de är stenhårda", räntan ville de inte berätta, men råd hade jag tydligen inte längre. Inte en sen faktura på 3 år. De hämtade in exakt noll ekonomisk information om mig sist jag leasade bil, men det var inga problem så länge man kunde lägga in 20% kontant. Nu lämnar man in allt och lite till och de gjorde kreditkoll privat till och med och får fortfarande nej. Inga skulder eller betalningsanmärkningar privat.

Kommer aldrig i mitt liv att använda Santander Finans igen.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av stgr:

Helt värdelös info, 40 minuter för vad? 2% laddat eller vadå?

Wow.
Från 0-100% självklart.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Wow.
Från 0-100% självklart.

Att ange tid till 100% blir väl mer och mer ovanligt, snarare 10-80% som är vanligt eller kanske 10-90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Spännande! Rapportera gärna priset när du hämtat ut den imorrn. Blir intressant att se om det fortfarande känns som en bra deal, kändes ju riktigt bra när den tecknades. Har haft otroligt svårt att få tag på min säljare så ibland funderar man på om de redan sålt bilen till högre pris till ngn annan 😂

Haha, jo samma historia för mig, fick när jag maila allmänna kundtjänsten veta mitt reg nr, sökte e på det hittade vin nr som jag körde genom find my mme hemsidan och såg att den står att the dealer, skickade mall och påpekade det och fick då veta att den visst fanns inne, de skulle bara fixa en grej....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Att ange tid till 100% blir väl mer och mer ovanligt, snarare 10-80% som är vanligt eller kanske 10-90%.

Ja, inte anger MG 40 min till 100 %… Det verkar vara 5-80 %.