Intel Core i9-13900K "Raptor Lake" – effekttörstig tronföljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag skulle vilja se en 12900k med en fix för fps lows. Känns som något i antingen processorn eller moderkorten för hicka. Jag hoppas på en mjukvarufix men det är nog gör naivt.

e kärnorna e mycket bättre i raptor än i alderlake, din fix är att bara köra med p-kärnorna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

När det gäller kostnaden känns det relevant att räkna in driftskostnaden. Särskilt för er som bor i södra Sverige.
Om elkostnaden för att använda datorn ligger på uppemot 5 kr/h (vid tyngre beräkningar) får man ransonera datortiden. (Jag brukade verkligen inte sitta och slösurfa när jag tidigare betalade 6 kr/h för internetanvändning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade velat se den undervoltad med typ 100-200MHz mindre och se effekt då

Der8auer gjorde ett test där han låste den till 90W för direkt jämförelse mot amd's eco-mode. Var ganska imponerande. Visade exakt samma som för AMD's prollar: att det blåa laget också slängt effektivitet out the window för att klämma ut några enstaka procent mer prestanda för att kriga om den absoluta toppen. Med andra ord, prestandan sjunker inte mycket om du låser ner effekten. Han testade specifikt undervolt också, och då blev prollen plötsligt väldigt energieffektiv.
https://youtu.be/H4Bm0Wr6OEQ?t=131

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dpom86:

Der8auer gjorde ett test där han låste den till 90W för direkt jämförelse mot amd's eco-mode. Var ganska imponerande. Visade exakt samma som för AMD's prollar: att det blåa laget också slängt effektivitet out the window för att klämma ut några enstaka procent mer prestanda för att kriga om den absoluta toppen. Med andra ord, prestandan sjunker inte mycket om du låser ner effekten. Han testade specifikt undervolt också, och då blev prollen plötsligt väldigt energieffektiv.
https://youtu.be/H4Bm0Wr6OEQ?t=131

https://i.imgur.com/IcY2u4Y.png

Ser ju jävligt värt ut att köra den i 90W.

Undervoltad lite underklockad så är den ju helt GALET bra.
63W

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det några tester med dessa processorer på DDR4 mot DDR5?

https://www.youtube.com/watch?v=3zcCX7yyiz4

Där går de igenom med DDR4 samt med lägre klockade DDR5.

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på 13900K men tror min 9900K får tuffa på ett tag till även om den flaskar mitt 4090 i vissa spel, spelar dock i 3840x1600 så är inte så jättefarligt.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Skönt att kunna konstatera att jag lika gärna kan köpa en 5600X som ett helt nytt system för att kunna spela i 1440p med bra inställningar.

Permalänk
Medlem

Lite OT nu men hur är det, tillverkar Intel numera deras processorer hos TSMC också? (dvs som tex Apple, AMD & Nvidia)

Kan för övrigt tycka det är lite underligt att så många viktiga gigantiska multinationella företag lägger all cpu tillverkning hos TSMC.

Det blir minst sagt "intressant" situation om Kina börjar bråka med Taiwan men å andra sidan har jag inte riktigt koll på om TSMC också har fabriker även i andra länder.

"US Navy chief warns China could invade Taiwan before 2024"
https://www.ft.com/content/1740a320-5dcb-4424-bfea-c1f22ecb87...

Kan tycka att det hög tid att företagen börjar jobba för att komma bort från det helt enorma TSMC beroendet, åtminstone att de hittar komplement.

AMDs fina comeback senaste ca 5-6 åren kan dock utan det minsta tvivel tillskrivas samarbetet med TSMC.

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så är det väl Intels grafikkort som tillverkas hos TSMC, inte deras processorer.

TSMC håller på att bygga fabriker i USA. Intel och Samsung är väl de som är närmast med att konkurrera på den tekniknivå vi pratar om här och de ligger en bit efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Om jag kommer ihåg rätt så är det väl Intels grafikkort som tillverkas hos TSMC, inte deras processorer.

TSMC håller på att bygga fabriker i USA. Intel och Samsung är väl de som är närmast med att konkurrera på den tekniknivå vi pratar om här och de ligger en bit efter.

Ok men intressant att följa TSMCs "korståg", detta företag från Taiwan, h-vete vad bra de går. Jag undrar om TSMC kan vara en orsak till Kinas ökade intresse av Taiwan?

"As of October 2022 TSMC has a market cap of $329.73 Billion. This makes TSMC the world's 16th most valuable company by market cap according to our data."
https://companiesmarketcap.com/tsmc/marketcap/

Hmmm, frågan är väl snarare vad som kan stoppa dem från att så småningom gå upp på en topplats bland världens mest högt värderade företag? Det skulle väl i så fall vara osäkerheten kring Kina vilket gör att företagen söker alternativ och ett företag som tex gigantiska Samsung jobbar säkert stenhårt att svara på TSMCs framfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e kärnorna e mycket bättre i raptor än i alderlake, din fix är att bara köra med p-kärnorna.

Hur slår man av e-kärnorna? En googling bort inser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur slår man av e-kärnorna? En googling bort inser jag

I bios, alternativt per applikation, så använder du Process Lasso.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Politik här nog inte hemma här, men förenklat sagt var Kina och Taiwan var samma land fram till inbördeskriget då Mao vann. Både Kina och Taiwan har hävdat att de är de rättmätiga ägarna av hela Kina, men det gör väl inte Taiwan längre utan försöker gå mot att vara ett eget land. Detta är inte internationellt erkänt även om en del länder trycker för det. Så intresset för Taiwan från kinesisk håll har alltid funnits där, men på senare år har kanske konflikten har stärkts när Kina har blivit starkare och ffa USA vill bromsa dem genom att försöka få Taiwan erkänt och sen också få lika avancerade fabriker i USA.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite OT nu men hur är det, tillverkar Intel numera deras processorer hos TSMC också? (dvs som tex Apple, AMD & Nvidia)

Recensionen tar upp detta på andra sidan. De är likt 12000-serien tillverkade på Intel 7, d.v.s. Intels egna tillverkningsprocess och inte hos TSMC.

Skrivet av makatech:

Ok men intressant att följa TSMCs "korståg", detta företag från Taiwan, h-vete vad bra de går. Jag undrar om TSMC kan vara en orsak till Kinas ökade intresse av Taiwan?

TSMC har gjort det ganska klart att deras fabriker skulle vara värdelösa för Kina. Möjligtvis att de skulle kunna få ut en del teknisk kunskap från fabrikerna, men Taiwan spränger dem nog hellre i luften än ger dem till Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Politik här nog inte hemma här, men förenklat sagt var Kina och Taiwan var samma land fram till inbördeskriget då Mao vann. Både Kina och Taiwan har hävdat att de är de rättmätiga ägarna av hela Kina, men det gör väl inte Taiwan längre utan försöker gå mot att vara ett eget land. Detta är inte internationellt erkänt även om en del länder trycker för det. Så intresset för Taiwan från kinesisk håll har alltid funnits där, men på senare år har kanske konflikten har stärkts när Kina har blivit starkare och ffa USA vill bromsa dem genom att försöka få Taiwan erkänt och sen också få lika avancerade fabriker i USA.

Bra tydlig sammanfattning av dig. Droppar detta ämne nu men jag har varje fall lärt mig ett nytt ord i dag.
"Intel CEO Pat Gelsinger has described the company's relationship with TSMC as one of "co-opetition" -- a blend of cooperation and competition."
https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/Apple-an...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

PS3 emulering verkar inte bry sig speciellt mycket om AVX512, om den gjorde det borde Intels 11000 samt AMD 7000 serie rimligen sticka ut

ser lika ut för Nintendo switch emulering

Sen vad i UE5 använder AVX512? I teorin kan UE4/5 använda AVX512 då man integrerat Intel ISPC. Vad man får med ISPC är att man enkelt kan välja att utnyttja allt från SSE, till AVX till AVX-512 på ett sätt så högsta möjliga version väljs vid runtime.

För just spel finns det dock anledningar att inte lägga med stöd för AVX-512, eller i alla fall inte 512-bitars AVX-512 (AVX är rätt förvirrande... går att använda AVX/AVX-512 instruktioner både med 128, 256, och med AVX-512, 512 bitars databredd) då det tenderar att klocka ned CPUn (i alla fall Intels CPUer med AVX-512) på ett sätt som är dåligt för övrig spellogik.

UE4/5 använder dock en hel del SIMD, bl.a. för fysik, men det är främst 128-bitars AVX/AVX2 instruktioner (128 bitar -> 4 st 32-bit floats -> perfekt match för 3D med homogena koordinater)

AVX-512 rockar dock i vissa simuleringsprogram av forskningskaraktär!

Tittar man på UE5 utveckling lyckas Intel, med nöd och näppe, knipa både kod-kompilerings och shader-kompilerings kronan

Men kan inte påstå att 13900K riktigt imponerar, det gör däremot 13600K. Det framförallt i "content creation", att den spöar 5950X är både imponerande och lite deprimerande (har en 5950X i jobbdatorn)!!!

https://openbenchmarking.org/test/pts/build-linux-kernel
AMD hävdar sig bättre i timed linux kernal men visst vill vi se en EPYC eller Threadripper med DDR5....

Permalänk
Datavetare
Skrivet av marcusOCZ:

Ta en titt på Der8auer sin video så ser du att 5800X3D är kungen på prestanda/watt i spel.

Är den?

Vad jag är ute efter är att 5800X3D verkar följa precis samma väg som 5775C (en CPU som jag fortfarande använder och som en gång i tiden köptes just p.g.a. sin spelprestanda).

I LTT test ser man just det man såg hos 5775C när det kommer till prestanda.

5775C var imponerande mot 6700K, framförallt då den senare ofta parades med DDR4-2133. Mot 7700K med DDR4-3200 hängde 5775C med hyfsat i genomsnittlig FPS, men den var tyvärr avhängd i lägsta FPS (så det blev då en rätt dyr CPU som var medioker i nästan allt utanför spel och inte längre superbra för spel heller, dock fortfarande bra perf/W p.g.a. 65 W TDP).

med RTX4090 drar Intel 13000 och AMD 7000 ifrån

När man väl går till GPUer där CPU åter igen blir en relativt stor flaskhals uppför sig en stor cache lite som en liten motor med turbo, det fungerar bra i lättare fall men i de tuffa fallen faller man tillbaka till "There’s No Replacement for Displacement". Både Intels 13000-serie och AMDs 7000-serie drar ifrån 5800X3D om man kör på ett 4090, trots att samma CPU var i toppen med 3000-serien.

med RTX4090 drar 7600X ifrån 5800X3D, det finns inget mer att hämta från den senare

Nu är i.o.f.s. problemet för både Intel och AMD: vad ska man göra härnäst? Med 13000-serien / 7000-serien har man dragit frekvensen och därmed effekten till löjliga nivåer... Så framåt kanske det ändå inte är så dum idé att spendera allt mer transistorer på cache.

Det är inte på något dåligt med en stor cache, mer än att man får väldigt dålig utväxling sett till prestanda mot spenderad kiselyta (är därmed är det ett dyrt sätt att öka prestanda). Men om man kommit till vägens ände med IPC, frekvens etc så får man ta till det som faktiskt går att göra!

Enda egentliga tekniska nyheten i Raptor Lake över Alder Lake är ju 60 % mer L2$ i Raptor Cove samt 100 % mer L2$ i Gracemont, något som i de flesta fall gav ~0 % IPC och (enligt ComputerBase mätning) ~3 % IPC specifikt för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Greyguy1948:

https://openbenchmarking.org/test/pts/build-linux-kernel
AMD hävdar sig bättre i timed linux kernal men visst vill vi se en EPYC eller Threadripper med DDR5....

Frågan var inte vem som var snabbast, frågan var om AMD har, relativt Windows, ett större övertag på Linux. Ser inte att kompileringstester på Windows har ett avvikande relativt resultat jämfört med Linux, däremot har man i många fall bättre prestanda på Linux för ett visst system, framförallt om det har många kärnor -> Epyc har många kärnor så där har man en relevant parameter.

Ställer man Intels 13000-serien mot 7000-serie kommer Phoronix tester bli riktigt spännande, för nu är där är det Intel som gödslat med kärnor... Ovanpå det är Linux stöd för asymmetrisk CPU-design rimligen mer moget än Windows. 12000-serien hade initialt problem på Linux då Intel inte hade med stöd för "Intel Thread Director" från dag 1 (det är en Intels-specifik finness som saknar motsvarighet på ARMs big/little plattformar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Frågan var inte vem som var snabbast, frågan var om AMD har, relativt Windows, ett större övertag på Linux. Ser inte att kompileringstester på Windows har ett avvikande relativt resultat jämfört med Linux, däremot har man i många fall bättre prestanda på Linux för ett visst system, framförallt om det har många kärnor -> Epyc har många kärnor så där har man en relevant parameter.

Ställer man Intels 13000-serien mot 7000-serie kommer Phoronix tester bli riktigt spännande, för nu är där är det Intel som gödslat med kärnor... Ovanpå det är Linux stöd för asymmetrisk CPU-design rimligen mer moget än Windows. 12000-serien hade initialt problem på Linux då Intel inte hade med stöd för "Intel Thread Director" från dag 1 (det är en Intels-specifik finness som saknar motsvarighet på ARMs big/little plattformar).

Ibland blir det stora skillnader i Linux.
13900K gör build-llvm Ninja på 217 sek med DDR5 men 300 sek med DDR4
Men statistiken är osäker än så vi får se spridningen i framtiden! 7950X ligger på 260 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är den?

Vad jag är ute efter är att 5800X3D verkar följa precis samma väg som 5775C (en CPU som jag fortfarande använder och som en gång i tiden köptes just p.g.a. sin spelprestanda).

I LTT test ser man just det man såg hos 5775C när det kommer till prestanda.

5775C var imponerande mot 6700K, framförallt då den senare ofta parades med DDR4-2133. Mot 7700K med DDR4-3200 hängde 5775C med hyfsat i genomsnittlig FPS, men den var tyvärr avhängd i lägsta FPS (så det blev då en rätt dyr CPU som var medioker i nästan allt utanför spel och inte längre superbra för spel heller, dock fortfarande bra perf/W p.g.a. 65 W TDP).

Ja, om du orkar spola till ca 08.10 in i videon.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ännu mer anledning för AMD att sänka priset ju. De har en klar nackdel nu i att plattformen är svindyr.

Hur ska AMD sänka priser? det är ju moderkort och ram som kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Der8auer gjorde ett test där han låste den till 90W för direkt jämförelse mot amd's eco-mode. Var ganska imponerande. Visade exakt samma som för AMD's prollar: att det blåa laget också slängt effektivitet out the window för att klämma ut några enstaka procent mer prestanda för att kriga om den absoluta toppen. Med andra ord, prestandan sjunker inte mycket om du låser ner effekten. Han testade specifikt undervolt också, och då blev prollen plötsligt väldigt energieffektiv.
https://youtu.be/H4Bm0Wr6OEQ?t=131

https://i.imgur.com/IcY2u4Y.png

Tackar detta va precis vad jag ville se. Riktigt intressant och trevligt att man kan sätta t.ex 125W PL och kyla med en vettig luftkylare.
Sen känns I7 13700K som den kommer va mer passade för luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Men borta på [H]ardforum har folk redan knuffat upp 13700K i 6.1GHz med vanlig vattenkylning:

https://cdn.discordapp.com/attachments/783813379570794499/1032710590881337434/unknown.png

Stabilt eller för bench ? Helt klart trevligt om det är 24/7 bruk.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

13600K med DDR4 moderkort eller 5800X3D, en fördel med 5800X3D är att den presterar ungefär samma även om du inte har så snabba minnen. 13600K vill ha snabba minnen.

Är inte 12900k bättre då?
Om jag skulle slå till på minnen också, alltså DDR5. Blir det skillnad då?

Har alltid kört med I7, så känns fel att få ner på I5.
Annars finns ju 13700k men kanske överdrivet?

12900k är väl riktigt bra för spel? Och med tanke på att jag kör 3440X1440 så lär väl mitt 3080 få jobba mer?

Vill samtidigt inte snåla så att jag inte håller 60-120 fps

Ös på med råd och tips tack

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Der8auer gjorde ett test där han låste den till 90W för direkt jämförelse mot amd's eco-mode. Var ganska imponerande. Visade exakt samma som för AMD's prollar: att det blåa laget också slängt effektivitet out the window för att klämma ut några enstaka procent mer prestanda för att kriga om den absoluta toppen. Med andra ord, prestandan sjunker inte mycket om du låser ner effekten. Han testade specifikt undervolt också, och då blev prollen plötsligt väldigt energieffektiv.
https://youtu.be/H4Bm0Wr6OEQ?t=131

https://i.imgur.com/IcY2u4Y.png

Ser riktigt bra ut =), nu blir man lite sugen på 13900k ändå

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur ska AMD sänka priser? det är ju moderkort och ram som kostar

Om jag inte fattat helt fel så är det AMD som tillverkar chipset och säljer till partners som gör moderkortet. De är så stora nu att de kan börja hota sina partners med att moderkortet max får säljas till ett visst pris, annars blir det inga chip. Nvidia har tydligen betett sig så i många år och den enda som klagat och lämnat är ju EVGA så det verkar vara en lyckad strategi att försöka ha sina partners i ett skruvstäd och se till att de inte blåser kunderna med för dyra produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag inte fattat helt fel så är det AMD som tillverkar chipset och säljer till partners som gör moderkortet. De är så stora nu att de kan börja hota sina partners med att moderkortet max får säljas till ett visst pris, annars blir det inga chip. Nvidia har tydligen betett sig så i många år och den enda som klagat och lämnat är ju EVGA så det verkar vara en lyckad strategi att försöka ha sina partners i ett skruvstäd och se till att de inte blåser kunderna med för dyra produkter.

e la asmedia som gör chipsets till nya am5 plattformen väl

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e la asmedia som gör chipsets till nya am5 plattformen väl

Ja, men tror inte det är de som säljer dem direkt till moderkortstillverkarna. Så det är fortfarande AMD som bestämmer vem som får köpa och inte. Och därigenom kan de utöva kontroll. Att DDR5 är för dyrt kan de ju inte göra något åt men där är priserna på väg ner i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är inte 12900k bättre då?
Om jag skulle slå till på minnen också, alltså DDR5. Blir det skillnad då?

Har alltid kört med I7, så känns fel att få ner på I5.
Annars finns ju 13700k men kanske överdrivet?

12900k är väl riktigt bra för spel? Och med tanke på att jag kör 3440X1440 så lär väl mitt 3080 få jobba mer?

Vill samtidigt inte snåla så att jag inte håller 60-120 fps

Ös på med råd och tips tack

Vilken som helst av dom CPU duger för 3440x1440 på ett 3080, ta den du känner dig mest bekväm med.

Är du inne på 12900K är ju 13700K ett tips, typ samma processor men med mer cache och högre frekvenser.

Fast som sagt, för spel är en 13600K i princip lika snabb och kostar mindre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är inte 12900k bättre då?
Om jag skulle slå till på minnen också, alltså DDR5. Blir det skillnad då?

Har alltid kört med I7, så känns fel att få ner på I5.
Annars finns ju 13700k men kanske överdrivet?

12900k är väl riktigt bra för spel? Och med tanke på att jag kör 3440X1440 så lär väl mitt 3080 få jobba mer?

Vill samtidigt inte snåla så att jag inte håller 60-120 fps

Ös på med råd och tips tack

i verkligheten är det ingen skillnad i cpu bunda titlar pratar vi 320 mot 370 fps och liknande, FPS:en skiljer inget i vid relevanta nivåer.. dvs tex från 80 fps till 120 fps, ja då börjar vi prata att det är "värt" det..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9