Windows på två partitioner

Permalänk
Medlem

Windows på två partitioner

Hej!

Råkade dubbelinstallera windows, vid min första installation hamnade det på part D, gjorde om allt så den hamnade på C, där jag vill ha den.

Varje gång jag startar dator får jag frågan vilken av dem jag vill köra, hur får jag bort detta?

Om/När detta är borta .. hur får jag bort installationen på D? kan jag bara radera?

Mvh

Permalänk
Medlem

Gör om och gör rätt är nog det enklaste. Alltså formatera bort allt på disken.

Annars borde du kunna ta bort partionerna och lägga till dem i din C-volym via datorhantering -> Lagring -> Diskhanteraren. Alternativt via diskpart i CMD.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Hej!

Råkade dubbelinstallera windows, vid min första installation hamnade det på part D, gjorde om allt så den hamnade på C, där jag vill ha den.

Varje gång jag startar dator får jag frågan vilken av dem jag vill köra, hur får jag bort detta?

Om/När detta är borta .. hur får jag bort installationen på D? kan jag bara radera?

Mvh

Formatera diskarna och koppla ur alla utom den du vill ha windows på och installera. Att ha fler ikopplade vid windowsinstallation är känt att kunna ge problem

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Varje gång jag startar dator får jag frågan vilken av dem jag vill köra, hur får jag bort detta?

Funkar inte detta?
https://neosmart.net/wiki/remove-dual-boot-menu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Formatera diskarna och koppla ur alla utom den du vill ha windows på och installera. Att ha fler ikopplade vid windowsinstallation är känt att kunna ge problem

Nja, det löser väl bara problemet att användaren inte vet vilken lagringsenhet som är vilken i listan under installationen. I övrigt finns det nog inget problem i Windows per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det löser väl bara problemet att användaren inte vet vilken lagringsenhet som är vilken i listan under installationen. I övrigt finns det nog inget problem i Windows per se.

Problemet är att bootloadern hittar två bootbara enheter. Jag tror inte det går att smidigt radera den ena och slippa bli tillfrågad vilken enhet windows ska startas ifrån. Lättast är att installera om med bara en enhet och göra rätt från grunden. Men jag halvgissar där då jag inte själv har lyckats att få bootloadern att hitta två windowsdiskar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hmm? Går inte det här enkelt att fixa genom att starta programmet msconfig (via Run) och sedan konfigurera så som man vill ha det?

Permalänk
Medlem

googla på BCDEDIT, för kommando att ta bort bootmenyn och boota direkt till "rätt" windows installation.
sen måste du kontrollera att bootloader ligger på din C disk, och inte på D disken, annars måste du skapa en ny bootpartition.
(jag bootar gparted live och flyttar/krymper på windows partitionen ca 500mb, skapar sedan EFI partitionen. bootar sen in på win10/11 boot usb och väljer repair så jag får upp kommandotolk och installerar sedan fresh BCD)

sen kan du formatera den och/eller ta bort "windows" mappen på D disken..

men det är kluddigt,

enklast är nog bara blåsa diskarna och installera med bara "rätt" disk inkopplad i datorn.!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det löser väl bara problemet att användaren inte vet vilken lagringsenhet som är vilken i listan under installationen. I övrigt finns det nog inget problem i Windows per se.

Så är det. Själv har jag gjort den tabben med XP en gång i tiden. (Hade flera lika stora diskar i datorn vid installation, installerade XP på fel disk).

Har man koll på vilken logisk enhet disken har, dvs. 0, 1, 2 etc. så går man efter det. Har man koll på hur stor disken är (och alla inte är lika stora) går man efter det. Har man noll koll, drar man ur alla diskar utom systemdisken.

När jag hjälper andra med installation, så kopplar jag alltid ur alla diskar förutom systemdisken. För säkerhets skull.
Det är vansinnigt enkelt att göra fel, better safe than sorry..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

När jag hjälper andra med installation, så kopplar jag alltid ur alla diskar förutom systemdisken. För säkerhets skull.
Det är vansinnigt enkelt att göra fel, better safe than sorry..

Förr när man använde SATA-anslutna enheter var det ju enklare, idag är det påfallande ofta så att M.2-slotsen sitter så till att det är svårt eller omöjligt att montera en SSD utan att plocka bort andra komponenter först.

Finns befintlig data på de andra enheterna så är jag mer försiktig och demonterar dem först (bara för att undvika konsekvenserna av fylleklick), annars tar ju installationen i storlekordningen 7-8 minuter med ett snabbt USB-minne. Idag går det ju köpa 64 GB USB-minnen med läshastighet mellan 200-300 MB/s för under 200 kr, så installerar man på fel enhet går det ju lätt och snabbt att rätta till.

Det går även slå en koll med kommandot "list disk" i Diskpart, och lista ut vilken som är vilken, eller i Windows Diskhantering där man ser mer detaljer om det är så att man har flera av samma kapacitet. Det sista är dock svårt om man inte har en befintlig Windows-installation. Min C: är t.ex. Disk #2.

Diskpart är även användbart för att snabbt wipa all data från en enhet man installerat på av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förr när man använde SATA-anslutna enheter var det ju enklare, idag är det påfallande ofta så att M.2-slotsen sitter så till att det är svårt eller omöjligt att montera en SSD utan att plocka bort andra komponenter först.

Finns befintlig data på de andra enheterna så är jag mer försiktig och demonterar dem först (bara för att undvika konsekvenserna av fylleklick), annars tar ju installationen i storlekordningen 7-8 minuter med ett snabbt USB-minne. Idag går det ju köpa 64 GB USB-minnen med läshastighet mellan 200-300 MB/s för under 200 kr, så installerar man på fel enhet går det ju lätt och snabbt att rätta till.

Det går även slå en koll med kommandot "list disk" i Diskpart, och lista ut vilken som är vilken, eller i Windows Diskhantering där man ser mer detaljer om det är så att man har flera av samma kapacitet. Det sista är dock svårt om man inte har en befintlig Windows-installation. Min C: är t.ex. Disk #2. <Uppladdad bildlänk>

Diskpart är även användbart för att snabbt wipa all data från en enhet man installerat på av misstag.

Jag håller givetvis med dig, "på sätt och vis". Men ska man vara "totalt safe" att inte installera win/"radera fel hårddisk", så bör man nog dra ut alla "kablar och kontakter" så bara den disk OS/win ska installeras på är inkopplad.

Men var på XP-tiden jag råkade illa ut senast. Man bör kanske vara lite försiktig ändå. (Även om man är tvärsäker på att "man har rätt"..)

-Inte jättekul att man formaterar en disk man "har filer på", för att man klickar fel i hastigheten.
(Jäkla lätt gjort tyvärr.. Har egna sura erfarenheter som jag sa.)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är en laptop så jag vet inte om jag kan dra ur en HD tyvärr. *

Ska testa det som @sveklockarn skrev
https://neosmart.net/wiki/remove-dual-boot-menu/

det känns enklast?

Tack igen, återkommer när jag pajat datorn helt