Permalänk

Stämmer bredbandskollen?

Tjo

Jag uppgraderade från Sandnet's 250/250 till 500/500. För 250:-/mån. Sweet.

Men sen testade jag Bredbankskollen.se och fick följande:

Så är mätningarna 20Mbit/s mer än vad man betalt för. Låter orimligt.

Hur pålitliga är mätningarna? Hoppas det är sant men det känns som att 2022 så är utrustningen så pass att den borde begränsa mer noggrant. Men man kan ju hoppas att man har fel i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Inte direkt, har 50mbit mer på 250/250-linan i stugan med bredband2, samtidigt har jag 950/975 med Ownit (som ändå är överlägset bäst) via 1000/1000. Det är inte superexakt, eftersom det drar för mycket processing-power att vara 100% noga. Generellt väger den trafik i "hinkar" och pollar/pushar dessa för att "strypa" trafiken, men sedan kan ISP:n prioritera om viss trafik, upptagen med andra hinkar... sedan hinner den inte strypa din hink-klass och vipps har du 20mbit mer. Imorgon kanske du har 20mbit mindre

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Det är inte orimligt alls. Vissa leverantörer (som i mitt fall) brukar ge överskott för att kunden ska få en "stabil" hastighet. Det är vad jag fick som svar

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Brukar stämma rätt ok. Jag har 200/200Mbit/s

Permalänk

Bredbandskollens rapportering är lite missvisande.... 500-1000, så man väljer 500 och så säger den att man är typ "acceptable"..... hmm... är supernöjd

Permalänk
Medlem

Jag har 250/250 Mbps, och får följande när jag testar lite olika ställen.

Download: 269.08 Mbps - Upload: 267.32 Mbps (Speedtest.net)
Download: 273.41 Mbps - Upload: 261.08 Mbps (Bredbandskollen.se)
Download: 270.00 Mbps - Upload: 260.00 Mbps (Fast.com)

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit så mer eller mindre, har alltid fått mer än vad man har på papper. Ända sedan fiber infördes i Sverige typ.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga nej.
Bredbandskollen visar alltid lägre hastighet om det jämförs med speedtest.net..

Permalänk
Medlem

Finns bara en som jag tycker lever upp till en godtagbar standard:

http://www.bredbandskollen.se/bredbandskollen-cli/

Permalänk
Medlem

Testade precis Bredbandskollen och fick 526/504 samt 1,48 ms i svarstid. Betalar för 500/500 hos Bredband2.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@lasseedsvik ja det funkar.

Förenklat svar är att du inte får exakta hastigheter för den bandbredd du betalar för regleras inte av din uppkoppling utav andra prylar. De flesta som är anslutna till Internet via fiber är uppkopplade med 1Gbit/s det ser man i sin router. Därför måste man mäta många gånger för att få något genomsnitt sedan säljs alltid uppkopplingar med "upp till" hastigheter eftersom det kan variera en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tjo

Jag uppgraderade från Sandnet's 250/250 till 500/500. För 250:-/mån. Sweet.

Men sen testade jag Bredbankskollen.se och fick följande:

<Uppladdad bildlänk>

Så är mätningarna 20Mbit/s mer än vad man betalt för. Låter orimligt.

Hur pålitliga är mätningarna? Hoppas det är sant men det känns som att 2022 så är utrustningen så pass att den borde begränsa mer noggrant. Men man kan ju hoppas att man har fel i det här fallet.

Det är först om du beställer 1Gbit/s du får "sämre än vad du betalar för", eftersom nätverkskort på 1000 inte riktigt klarar att leverera 1000. Själv får jag ut cirka 980 som bäst på Bahnhof 1000/1000.
När jag hade Telia 500, fick jag ut cirka 520. Ska byta ut mina routers mot snabbare, de är rätt gamla nu (2019). Nätverkskorten jag har är på 2.5.

Men beror också på belastning samt tidpunkt på dygnet man mäter. Mäter man kl. 5 på morgonen, så verkar internet "leverera mer". Dvs "riktiga internet", inte testsajter. Servrarna är väl mindre belastade då.

Finns andra ställen man kan mäta på, exempelvis Speedtest.
https://www.speedtest.net/

Där kan man mäta mot hela världen, dvs. bättre än "Bredbandskollen".
Testade just nu hastigheten mot Ukraina. Fick över 500Mbit/s.

Olika ISP har olika "kablar under Atlanten", eller Östersjön. Så det kan vara god idé att testa ISPs hastigheter mot utlandet också. Tror inte Bredbandskollen gör det. Adblock rekommenderas om man ska köra Speedtest!

Permalänk
Medlem

Finns olika sätt att begränsa hastigheten på och ofta vill man ha lite marginal så folk inte bara klagar för klagandes skull.

500 Mbit/s är inte begränsat i hårdvaran som 100 Mbit/s och 1000 Mbit/s kan vara. Porten du är ansluten till är 1000 Mbit/s.

Själv får jag straxt under 500 Mbit/s i nerladdning, men runt 600 Mbit/s (ofta över) uppladdning på 500/500.

Permalänk
Medlem

Nej dom flesta hastighetstester är inte nåt att lita på direkt.
Främst för att alla ISP'er prioriterar trafiken till dessa sidor betydligt högre än vanlig trafik vilket gör att man oftas får högre hastighet än vad man har över "vanliga internet".

Finns ju gott om fall överallt på nätet där folk har seg hastighet på allt utom hastighets testsidor och isp'n vägrar göra nåt för du testar ju bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Dom "extra" Mbit du ser är med overhead medräknat. Laddar du ner nånting så får du alltså din annonserade hastighet istället för något lägre.

Detta var något min egen ISP justerade för någon tid sedan, men vid dessa hastigheter så gör det relativt försumbar skillnad i dagsläget ändå.

Edit: Uppladdning brukar variera en del (även om det visar 520Mbit större delen av testet), så slutresultatet skiljer ofta för mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nej dom flesta hastighetstester är inte nåt att lita på direkt.
Främst för att alla ISP'er prioriterar trafiken till dessa sidor betydligt högre än vanlig trafik vilket gör att man oftas får högre hastighet än vad man har över "vanliga internet".

Finns ju gott om fall överallt på nätet där folk har seg hastighet på allt utom hastighets testsidor och isp'n vägrar göra nåt för du testar ju bra.

Allt handlar om routing, och ISP:n kan bara kontrollera den delen av nätet dom äger.
Så exempelvis Telia kommer att ha större kontroll över det (om dom bryr sig är en annan sak), men på ren världsnivå så är även dom "dåliga".
Du kommer t ex inte ha samma route upp som du har ned till en och samma punkt (ex. server).

ISP:er kan egentligen göra väldigt lite när det gäller routing, och det är dessutom nånting som ändras hela tiden.
Har du aldrig kört en tracert till något och undrat varför du inte fick samma rutt som förut?

Internet på det stora hela är tyvärr inte så simpelt.

Fotnot: ISP behöver inte vara detsamma som nätägare.

Permalänk
Medlem

Absolut MEN dom kan ju prioritera ned viss trafik i sina egna nät som tex bittorrent/netflix/osv.
Och tex netflix har dom ju varit rätt sura på i flera år nu och har funderat rätt duktigt på att ta betalt av netflix för att vi kunder ska få ladda ned med vettig hastighet som vi redan betalar för.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!