Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag får inte ens använda den aktuella mjukvaran utan abb. Allt är mer eller mindre låst.

Skulle du tycka det var ok. Om din biltillverkare 2-3 år efter du köpt bilen kommer och säger om du vill kunna svänga och bromsa så måste du betala oss varje månad?

Fick veta av Mekonomen att biltillverkarna inte är skyldiga att tillverka reservdelar om bilen mer än 15 år gammal. Jag hare en 2005 så får hoppas den håller ihop ett tag till...

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vi fortsätter att hata Victoriahem.
De återkom till oss med att det räckte att en dödsbodelägare skrev under.

idag ringer jag dem för att dubbelkolla ifall de fått uppsägningen då de ännu inte kontaktat någon av oss för att boka besiktning.

De säger att de fått in uppsägningen men inte godkänt den då alla dödsbodelägare inte skrivit under och att de hade försökt kontakta någon oss. Ingen har fått ett samtal från dessa muppar.

Jag meddelade att vi kommer att låsa dörren och slänga in nycklarna i brevinkastet i helgen och sen kan de ju vräka min döde far från hans tomma lägenhet, autogiro är ju ändå spärrat så de får ju inga pengar.

Jepp, så gjorde jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har fått nått shit i benen så jag knappt kan gå.

Går typ som en zombie i diablo 2. Släpar benen osv, kan knappt böja dem.
Känns som någon tagit ett straps och satt under knävecket på båda benen.
Så det svullnat som fan.

Kollade upp symtom på nätet för prop.
Men verkar som benen ska vara vita och kolla om de är det. Vilket inte detta är.
Borde kanske kolla upp de dock.
Hade dock liknande för armarna innan så går kanske över.
Men blivit värre i helgen. Kommer knappt ur sängen haha

Vill inte skapa panik men jag skulle gå till läkare. Jag hade liknande symptom och efter ett par dagar vaknade jag med en vänsterhand och -arm som inte ville funka ordentligt. Trodde jag legat på dem så de somnat men så sa frun att jag sluddrade lite grand så jag tog kontakt med 1177 som sa åt mig att ringa 112. Jag hämtades direkt till Södersjukhuset där man konstaterade att jag hade fått en TIA (tillfällig syrebrist i hjärnan) på grund av någon slags förträngning i ett blodkärl i hjärnan. Nu, efter många undersökningar så har jag fått medicin att ta resten av livet och blir kallad till allehanda kontroller eftersom en TIA kan vara tecken på en förestående propp i hjärnan eller möjligen ett hjärtrytmsproblem.

Nu ska jag på femtioelfte kontrollen av hjärtat om ett par dagar. Jag mår bra men läkarna tycker kontrollerna är viktiga och jag fogar mig eftersom jag gärna vill hänga med ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja det är ju så det är med mjukvara som kräver underhåll för att vara säker och som verkligen behöver vara säker (som till en router, eller ett OS), förr eller senare måste någon betala igen liksom.

Men det är ju helt sjukt, att man är tvungen att prenumerera på sin hårdvara. Om man är nöjd med mjukvaran och inte vill ha nån ny, då ska man inte behöva betala heller. Om mjukvaran använder någon tjänst online så kan man väl få stänga av den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har fått nått shit i benen så jag knappt kan gå.

Går typ som en zombie i diablo 2. Släpar benen osv, kan knappt böja dem.
Känns som någon tagit ett straps och satt under knävecket på båda benen.
Så det svullnat som fan.

Kollade upp symtom på nätet för prop.
Men verkar som benen ska vara vita och kolla om de är det. Vilket inte detta är.
Borde kanske kolla upp de dock.
Hade dock liknande för armarna innan så går kanske över.
Men blivit värre i helgen. Kommer knappt ur sängen haha

Ring till vårdcentralen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Men det är ju helt sjukt, att man är tvungen att prenumerera på sin hårdvara. Om man är nöjd med mjukvaran och inte vill ha nån ny, då ska man inte behöva betala heller. Om mjukvaran använder någon tjänst online så kan man väl få stänga av den.

Tycker samma.

VPN-uppkoppling disables av routern för jag inte betalade utpressningen. Fick bara basic internetuppkoppling mer eller mindre. Allt annat låstes ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Tycker samma.

VPN-uppkoppling disables av routern för jag inte betalade utpressningen. Fick bara basic internetuppkoppling mer eller mindre. Allt annat låstes ner

Konstigt när dom i Vilfo´s OS tillhandahåller en gratis-version. Detta borde ingå i Vilfo-hårdvaran tänker jag?
"Gratis-versionen tillåter att kontrollera 20 enheter, använda 2 grupper och ha 1 VPN-tunnel. Notiser & webbläsartillägget är också inaktiverade i gratisversionen."

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av serafim:

Vill inte skapa panik men jag skulle gå till läkare. Jag hade liknande symptom och efter ett par dagar vaknade jag med en vänsterhand och -arm som inte ville funka ordentligt. Trodde jag legat på dem så de somnat men så sa frun att jag sluddrade lite grand så jag tog kontakt med 1177 som sa åt mig att ringa 112. Jag hämtades direkt till Södersjukhuset där man konstaterade att jag hade fått en TIA (tillfällig syrebrist i hjärnan) på grund av någon slags förträngning i ett blodkärl i hjärnan. Nu, efter många undersökningar så har jag fått medicin att ta resten av livet och blir kallad till allehanda kontroller eftersom en TIA kan vara tecken på en förestående propp i hjärnan eller möjligen ett hjärtrytmsproblem.

Nu ska jag på femtioelfte kontrollen av hjärtat om ett par dagar. Jag mår bra men läkarna tycker kontrollerna är viktiga och jag fogar mig eftersom jag gärna vill hänga med ett tag till.

Kanske, dock har jag haft infektion i kroppen sedan 16:e sep.
Jag hade exakt samma i armarna innan. Kunde inte lyfta en vattenkanna, men det börjar bli bättre nu.
Dock började det i benet nu för kanske 1 vecka sen, men började bli kasst sedan i helgen.

Så tror bara det är samma infektion.
Har liksom haft ont / svullen på halsen, nacken, kinden, bröstet, ryggen, ena pungkulan och urinröret samt armarna då.
Så känns som det är samma jag haft hela tiden bara att hela min kropp måste ha det eller nått.
Var inne på vårdcentralen och nämnde det faktiskt när jag var inne. De skulle nämna det för läkaren.
Skulle hämta en sådan piss kopp.
Ska dit på torsdag annars och lämna prov. Se om mina njurar blivit bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinkerbeard:

Konstigt när dom i Vilfo´s OS tillhandahåller en gratis-version. Detta borde ingå i Vilfo-hårdvaran tänker jag?
"Gratis-versionen tillåter att kontrollera 20 enheter, använda 2 grupper och ha 1 VPN-tunnel. Notiser & webbläsartillägget är också inaktiverade i gratisversionen."

Allt blev mer eller mindre disablat i min vilfo-router.
Och när jag köpte den för 3-4000kr så var det inte tal om prem. på routern heller.

Permalänk
Snusfri

Flunsa, så underbart att svettas som en gris och vara öm i hela kroppen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Flunsa, så underbart att svettas som en gris och vara öm i hela kroppen.

Själv har jag fått covid. Jag har inte drabbats så hårt men likväl är det det sjukaste jag kan komma ihåg att jag varit. Feber, frossa, sjukt ont i huvudet och allmänt ont i leder och så. Emellanåt så känslig i huden att det gjorde ont att ha kläder på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Allt blev mer eller mindre disablat i min vilfo-router.
Och när jag köpte den för 3-4000kr så var det inte tal om prem. på routern heller.

Heeelt sjukt tycker jag.
Är den äldre än 3 år? Undrar om man kan reklamera den då funktionerna som du
hade vid köpetillfället inte fungerar längre...
Kan du flasha om till äldre mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Fick veta av Mekonomen att biltillverkarna inte är skyldiga att tillverka reservdelar om bilen mer än 15 år gammal. Jag hare en 2005 så får hoppas den håller ihop ett tag till...

Kan ju vara läge köpa hem lite delar då, medan de finns, lever inte bilen så länge att du behöver dem går det ju alltid sälja på ebay. Sen beror det så klart på vad det är för delar o vad det är för bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superthug:

Heeelt sjukt tycker jag.
Är den äldre än 3 år? Undrar om man kan reklamera den då funktionerna som du
hade vid köpetillfället inte fungerar längre...
Kan du flasha om till äldre mjukvara?

Du kan boyta valfri OS och installera över vad jag vet. Tror den hade skärmutgång av nåt slag.
Men jag tog min i7 industri och körde pfsense på den istället.

Permalänk
Avstängd

Gäspa.

Har förra veckan konverterat ett plc-program från ett språk till ett annat och har nu bara 598 varningar att fixa till

Permalänk
Skrivet av stgr:

Gäspa.

Har förra veckan konverterat ett plc-program från ett språk till ett annat och har nu bara 598 varningar att fixa till

I många program så kan under options välja Ignore warnings och ditt problem är borta. Bara ta PLC-programmet och driftsätta det hos kund. FAT test och liknande kontroller gör bara folk som har dåligt självförtroende.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I många program så kan under options välja Ignore warnings och ditt problem är borta. Bara ta PLC-programmet och driftsätta det hos kund. FAT test och liknande kontroller gör bara folk som har dåligt självförtroende.

Man kan tro du jobbar på min nuvarande arbetsplats....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kanske, dock har jag haft infektion i kroppen sedan 16:e sep.
Jag hade exakt samma i armarna innan. Kunde inte lyfta en vattenkanna, men det börjar bli bättre nu.
Dock började det i benet nu för kanske 1 vecka sen, men började bli kasst sedan i helgen.

Så tror bara det är samma infektion.
Har liksom haft ont / svullen på halsen, nacken, kinden, bröstet, ryggen, ena pungkulan och urinröret samt armarna då.
Så känns som det är samma jag haft hela tiden bara att hela min kropp måste ha det eller nått.
Var inne på vårdcentralen och nämnde det faktiskt när jag var inne. De skulle nämna det för läkaren.
Skulle hämta en sådan piss kopp.
Ska dit på torsdag annars och lämna prov. Se om mina njurar blivit bättre.

Kontakta Vården pronto, hade liknande symptom i vintras, gubbgrinade ett par dagar men ringde tillslut 1177 och dom blev skapligt förbannade på mig, blev hämtad med ambulans mitt i natten och efter ett par svängar i MR och skiktröntgen etc så visade det sig att jag hade en hjärntumör som blödde och pressade på högra hjärnhalvan, Opererades akut den 3e januari och mår nu toppen.

Lyssna på kroppen för fan!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Kontakta Vården pronto, hade liknande symptom i vintras, gubbgrinade ett par dagar men ringde tillslut 1177 och dom blev skapligt förbannade på mig, blev hämtad med ambulans mitt i natten och efter ett par svängar i MR och skiktröntgen etc så visade det sig att jag hade en hjärntumör som blödde och pressade på högra hjärnhalvan, Opererades akut den 3e januari och mår nu toppen.

Grattis!
Jag fick också magnetröntgen men i mitt fall visade det sig att jag inte hade hjärntumör utan en TIA. Min syster däremot hade också samma symptom och hon visade sig ha en hjärntumör, som du, men hennes gick inte att operera. Hon gick bort för ett och ett halvt år sen. Sakta försvann rörelseförmåga, tal o.s.v. tills hon bara kommunicerade genom att peka med ett finger. Hon hade inte ont men det var nog inget vidare sätt att gå på.

Skrivet av Vcz:

Lyssna på kroppen för fan!

Sant! Sant! Gå hellre till läkare en gång i onödan än en gång för lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I många program så kan under options välja Ignore warnings och ditt problem är borta. Bara ta PLC-programmet och driftsätta det hos kund. FAT test och liknande kontroller gör bara folk som har dåligt självförtroende.

Fast i ett PLC kan det ställa till med oväntat resultat när flera funktionsblock heter samma sak. Får sitta och döpa om alla för att original-koden körde samma namn på samma typ av block.

Permalänk
Medlem

För att fortsätta på temat ”det var bättre förr”. Folk kan ju inte skriva längre! Det är då otroligt hur välutbildade och vuxna människor kan vara så pass urusla på att formulera en text som ger förståelse och kontext. Sitter som beslutsfattare inom näringslivet och fattar otaliga investerings- och affärsbeslut varje vecka. Men, därtill hörande beslutsunderlag och beslutspromemorior är bedrövliga! Seniora människor som knappt kan sätta in saker i ett sammanhang. Det blir värre för var år som går. Årets julklapp borde bli en ordbok och lite klassisk svensk litteratur.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Lite bakgrund: VAB:ade idag med vår 5-åring. Vi har inga som helst tjänster från Telia, och fibern här i byn ägs och sköts av Splitvision, och dom har inte kommunicerat en försäljning till Telia.

Snubbe från Telia knackade på. Lilltjejen står bredvid mig och hostar men han låter inte det hindra honom. Om han bara kan få ett par minuter för att prata om uppdateringarna som just gjorts. Uppdateringar av vad, undrar jag. Nätet ägs av Splitvision och jag har inga tjänster från Telia, och vill inte ha några heller. Nej, men om jag bara kan få prata om uppdateringarna. Vilka uppdateringar? Jag behöver bara ett par minuter, vi kan ta det här ute på altanen om du vill. Nej tack, jag är inte intresserad av något som har med Telia att göra, och eftersom Telia inte äger infrastrukturen här ser jag inte hur era uppdateringar skulle påverka mig.

Om jag bara kan få ett par minuter...

Då blåste dörren igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt tråd egentligen. Inget gnäll än, men jag kanske blir gnällig?
Var och pratade med Elgiganten. Vill byta ut min mobil. Inte för att jag behöver nu när jag har en månad kvar att betala, utan endast för att jag inte gillar min nuvarande mobils skick. Jag har alltid superkoll på mina mobiler. Aldrig tappat, aldrig spräckt en skärm, aldrig på något vis skadat min mobil. Mina gamla mobiler är i 98% nyskick om inte bättre. Men min nuvarande, fy fan vad den ser ut med repor och små "hack" och detta trots, eller snarare tack vara TPU-skal och härdat glasskydd från minut ett! (okej, här var visst gnäll)
Det samlas damm och andra partiklar som repar den högblanka polerade aluminiumramen på telefonen. Ser förskräckligt ut! Så pass att jag tänker byta in den i utbyte mot rabatt på en ny.

Men då till problem ett. Man måste lämna in mobilen på Elgiganten när man köper den nya. Alltså, jag kan inte föra över allt till nya mobilen genom att nudda telefonernas baksidor mot varandra som man brukar göra.
Ska jag behöva säkerhetskopiera i molnet? Använder man Google 1? Vad händer om man säger upp prenumerationen? Försvinner det jag sparat?

Eftersom jag inte har sånt synkat och säkerhetskopierat så kunde jag inte genomföra köpet. Killen vid mobilerna fixade följande deal till mig. Jag får trådlösa noice canceling in ear (värde 1900 (kampanj från sony) och extra 2000 kr i inbyte)). Sen fick jag 1500 för min mobil i inbyte, vilket jag protesterade mot då jag tyckte det var dåligt. Killen slänger in 500kr till.
Så 4000kr i rabatt. Jag ska då betala 6000kr för en ny mobil.
Vill du skriva ut offerten till mig frågade jag då jag måste fixa med allt inför bytet och att nästa person bak kassan kanske inte ger mig samma deal? Vi går igenom allt igen och det stämmer. Knapp-eli-knapp på datorn lite till. Ut kommer ett papper som jag får. Tack så mycket för din hjälp säger jag och lämnar butiken. Idag när jag läser på offerten ser jag att killen har skrivt fel i kolumnerna. I kolumnen rabatt har han skrivit 8600kr, slutsumma att betala 1560kr!
Kan jag gå in med min offert och plocka hem en ny mobil för 1560kr? En skriven offert gäller väl? Den gäller till och med söndag om ni undrar.
Men så nu till min undran och mitt eventuella gnäll. Ska jag stå på mig och hävda att en offert är en offert och bara betala 1560kr? Eller ska jag vara förstående att det har blivit fel och ta det överenskomna priset jag och killen tog fram? Hur gnälliga hade ni varit i det läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Lite bakgrund: VAB:ade idag med vår 5-åring. Vi har inga som helst tjänster från Telia, och fibern här i byn ägs och sköts av Splitvision, och dom har inte kommunicerat en försäljning till Telia.

Snubbe från Telia knackade på. Lilltjejen står bredvid mig och hostar men han låter inte det hindra honom. Om han bara kan få ett par minuter för att prata om uppdateringarna som just gjorts. Uppdateringar av vad, undrar jag. Nätet ägs av Splitvision och jag har inga tjänster från Telia, och vill inte ha några heller. Nej, men om jag bara kan få prata om uppdateringarna. Vilka uppdateringar? Jag behöver bara ett par minuter, vi kan ta det här ute på altanen om du vill. Nej tack, jag är inte intresserad av något som har med Telia att göra, och eftersom Telia inte äger infrastrukturen här ser jag inte hur era uppdateringar skulle påverka mig.

Om jag bara kan få ett par minuter...

Då blåste dörren igen.

Hehe exakt samma förfarande här, fast med Tele2-försäljare. Hatar att dom håller på och fjantar sig med ”att ge information om uppdateringar i området”. Han ville också att vi skulle sätta oss och prata, det ville inte jag. Jag jobbade.. Jag frågade vad Tele2 hade med Telias nät att göra och varför dom ”gjorde uppdateringar” på det. Hans svar var att det var för att det var deras största konkurrent.

Det enda dom vill är alltså att få en att gå över till deras nät, nåt annat kan det inte vara. Men dom gör det på ett så fult sätt så man blir förbannad. Blev märkbart irriterad så han gav upp.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Suck.
Jag lyckas då inte hitta en usb-hubb som kan ge både usb-c och usb-a till en dator som bara har USB-A 2.0/3.0.

Permalänk
Medlem

Minst en fas på rymmen, ev två… Perfekt en fredag! Skulle precis plocka ur stekpannan och så blev det mörkt. Alla dvärgbrytare och jfb uppe. Såvitt jag minns är mätarna (och därmed huvudsäkringarna om det är dem) inlåsta här. Perfekt! Har iaf minst en fas så jag har räddat kyl/frys tills vidare.

Lite märkligt känsla när det slocknade för spis och belysning dog, men musiken fortsatte. Ehm, just, ja, den kom från radion som drivs av 18650.

Nu är frågan om jag ska bry mig om att öppna och mäta. Spisen är iaf stendöd och inte varianten med enstaka plattor som fungerar. Hade varit enklare om den haft uttag, men min minnesbild är att den ör fast kopplad. Finns spänning på vissa ställen, vilket jag först upptäckte för att en AA-laddare fortfarande lös.

Keflavik möt!*

*Jefla mög, enligt Apple autocorrect. Gnäll, gnäll!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Minst en fas på rymmen, ev två… Perfekt en fredag! Skulle precis plocka ur stekpannan och så blev det mörkt. Alla dvärgbrytare och jfb uppe. Såvitt jag minns är mätarna (och därmed huvudsäkringarna om det är dem) inlåsta här. Perfekt! Har iaf minst en fas så jag har räddat kyl/frys tills vidare.

Lite märkligt känsla när det slocknade för spis och belysning dog, men musiken fortsatte. Ehm, just, ja, den kom från radion som drivs av 18650.

Nu är frågan om jag ska bry mig om att öppna och mäta. Spisen är iaf stendöd och inte varianten med enstaka plattor som fungerar. Hade varit enklare om den haft uttag, men min minnesbild är att den ör fast kopplad. Finns spänning på vissa ställen, vilket jag först upptäckte för att en AA-laddare fortfarande lös.

Keflavik möt!*

*Jefla mög, enligt Apple autocorrect. Gnäll, gnäll!

Låter som det är säkringar a "ute vid gatan" som pajjade.

Permalänk

Folk pratar om krig, svält och elände. Men det finns risk att min bastu på gymmet stängs av.
Jag kan förstå att den stängs av. Men maken till bra ställa att träffa gympolare vet jag inte.
Och gympolare är skitbra för det blir då roligare på gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Fick veta av Mekonomen att biltillverkarna inte är skyldiga att tillverka reservdelar om bilen mer än 15 år gammal. Jag hare en 2005 så får hoppas den håller ihop ett tag till...

Inga problem. Det finns massor av tredjepart tillverkare. Mekonomen köper inte in originaldelar tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Låter som det är säkringar a "ute vid gatan" som pajjade.

Oklart, elmätarna och huvudsäkringarna sitter i källaren där jag är nu och såvitt jag minns bakom en låst dörr. Det finns minst en fas, men eftersom jag inte vet hur det är kopplat så vet jag inte om det är en eller två som saknas. Kollade på säkringsskåpet och blev mest matt då det är inmålat, så halva väggen följer väl med om man försöker komma åt något för mäta… I och med att det finns el till kyl/frys får det nog vara till imorgon. Eftersom det inte finns någon vattenkokare eller kaffebryggare lär jag bli vresig, för spisen är som sagt död…