Undersökning: Elgiganten efterlyser feedback från SweClockers

Permalänk
Medlem

Ser ingen nämna specifikt det här guldkornet. Du måste acceptera deras jävla cookies om du ska få se kundrecensioner.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Personligen hade jag uppskattat om ni tog något ansvar för era falska specifikationer. Det har gått mer än två veckor sedan jag rapporterade in att ni har fel uppgifter om en produkt. Att specifikationerna var fel upprepades och bekräftades i varje motstridiga steg genom er kundtjänst innan ni bestämde er att det helt och hållet var mitt problem. Trots det specificerar ni fortfarande att Samsung Galaxy Book2 ska ha ett bakgrundsupplyst tangentbord, vilket deninte har!

Så ni säljer, och tar betalt, för funktioner som gör datorer betydligt mycket dyrare, medan ni skickar simplare produkter och behåller mellanskillnaden. Och när en av era kunder kämpar sig igenom er jobbiga kundtjänst så får den personen tre olika svar, varav det sista är att ni som max kan ordna ett återköp, men att det är omöjligt att faktiskt skicka en dator som motsvarar de specifikationerna ni sålt, och tagit betalt för. Eller att jag skulle "få anställa något företag" för att driva igenom köpet.

Här är produktinformationen från er hemsida, hämtad 2022-09-13:

<Uppladdad bildlänk>

Här är Kompletts varningstext samt Inets korrekta produktinformation:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Givetvis blir det fel ibland. Då är det viktigt att komma fram till en rimlig lösning tillsammans med sina kunder, inte enbart erbjuda en lösning som är helt kostnadsfri för er.

Men när ni fortsatt vägrar rätta till specifikationerna så är det en helt annan sak. Då begår ni ett aktivt bedrägeri. Ni tar betalt för en dator med funktioner som ni inte levererar, mellanskillnaderna som uppstår på grund av detta “fel” måste var mycket lukrativa.

Det ni gör bryter mot Konsumentköplagen 4.3:

<Uppladdad bildlänk>

Så, det jag helst hade sett var korrekta specifikationer och bra lösningar vid misstag, snarare än att fortsätta tjäna på inte rätta till dem.

Edit: Länk till produkten i fråga: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Nu har de till slut uppdaterat infon. Duktigt, Elgiganten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dimestam:

Vi har fått in massvis av svar i undersökningen, på rekordkort tid dessutom. Nu stänger vi enkäten och påbörjar arbetet att sammanställa underlaget. Stort tack till alla som varit med!

Något som slår mig är att nästan ingenting från undersökningen tas upp här i tråden, utan det går en helt annan tankegång när folk får diskutera fritt, utan att vara inramad av färdiga frågor.

Kommer relevant personal hos elgiganten läsa den här tråden också, måntro?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av makatech:

Klart som f-n det går förbättra ryktet, det är bara det att de måste tydliggöra en satsning lite mera riktad mot entusiaster i så fall, de behöver ansvariga personer med koll.

Bättre utbud, konkurrenskraftiga priser, lägger de sig över tex Inet, Komplett och Webhallen blir det så klart väldigt knepigt. I så fall får de fortsätta rikta sig mot just Svenssons/familjer, entusiastsegmentet kan de glömma.

Entusiaster är en klurig marknad eftersom de har så förbannat bra koll på marknaden, utvecklingen samt aktuell prisbild. Går heller inte att lura entusiaster genom att exempelvis sätta ihop speldatorer med mindre bra komponenter alternativt överprissatta.

Ta tex Kompletts nuvarande deal där de verkar sälja hundratals PNY 3080 kort med vasst pris, det är den typen av drives som behövs.

Säg att Elgiganten gör en riktad deal med ett vettigt 3080 kort för säg 7200-7500 kr, en deal för någon sorts (gratis) kundklubb. Det skulle sälja som smör i solen, ingen rocket science. Enbart ett exempel.

Sa inte att det inte går, sa att det är svårt.
Och det står jag fast vid.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Printscreen:

Något som slår mig är att nästan ingenting från undersökningen tas upp här i tråden, utan det går en helt annan tankegång när folk får diskutera fritt, utan att vara inramad av färdiga frågor.

Kommer relevant personal hos elgiganten läsa den här tråden också, måntro?

Ja, diskussionerna i tråden kommer givetvis att vara en del av arbetet. Ger ofta djupare insikt i vad som upplevs vara både aktuellt och viktigt. I praktiken arbetar vi med att ta fram underlag till Elgiganten, lyfta fram fokusområden och ta fram en handlingsplan med tänkbara åtgärder. Kan vara i både stort och smått.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt enkelt kan jag tycka.

Elgiganten är ju ganska hmmm "familjevänlig" men kanske inte så nördig/entusiast/ungdomsvänlig just gällande datorer och dataprylar etc.

Jag tror säkert att marginaler och sådant kanske är lite bättre med familje/stormarknads-approachen men kan samtidigt tycka att det bör att få med båda kategorierna av kunder (även om det självklart kommer krävas mycket arbete).

Väldigt väldigt mycket hamnar om priser, utbud och tillgänglighet. Entusiaster går inte att lura genom att ha överprissatta undermåliga modeller av tex laptops eller speldatorer i sortimentet, en entusiast har koll på varenda jäkla komponent. De flesta här tex har nog järnkoll på prisjämförelsesajter och tex fyndtråden. Har man inte lägst priser bör man åtminstone varva med attraktiva drives. Någon (gratis) entusiastkundklubb kan fungera och borde vara rätt simpelt få med medlemmar om man knyter det till attraktiva deals.

Som många skrivit kan nog sajten bli bättre.

Permalänk
Medlem

Ett tips att tänka på.

När jag gick en utbildning för 25 år sedan sa kursledaren såhär: "Det kostar tio gånger så mycket att vinna tillbaka en förlorad kund än att hålla kunden nöjd och därmed behålla den."

Det kanske är något överdrivet men det ligger ändå rätt mycket i det. Den allra bästa marknadsföringen är nöjda kunder. De kommer tillbaka, de pratar positivt med sin omgivning och är därför värd långt mer än någon reklam. Kundvård är det viktigaste instrument ni har.

Tyvärr har jag allt för många gånger mött det motsatta när jag besökt butiker. Ett flertal gånger genom åren har säljare i butikerna gått iväg när jag närmat mig för att fråga om något. Vid ett par tillfällen har säljare försökt pracka på mig något jag inte ville ha, en sämre produkt än den jag redan bestämt mig för t.ex. Sådan personal skadar er bara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

1. Bättre fraktalternativ, jag vill ha FLER fraktalternativ jag gillar inte Bring t.ex. jag vill kunna beställa mindre saker till instabox eller direkt i brevlådan.

2. Hemsidan, den är hemsk att söka på och upplägget är galet rörigt.

3. Marketplace, ni är inte Amazon så lägg ner det (kolla hur CDON har rasat i kundnöje)

4. Ni är inte de enda som säljer elektronik i Sverige så sluta låtsas att ni är ensamma och kan göra lite som ni känner för.

Gör ni inga förbättringar snart och era konkurrenter fortsätter bli bättre så kan ni nog plocka bort "giganten" i ert namn

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns konstiga priser på vissa grejer - se nedan som exempel för 99 999 SEK (NITTI NIO TUSEN NIO HUNDRA NITTI NIO)
Tror det ska vara billigare men vad vet jag?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Permalänk
Medlem

Det trötta kösystemet ni kör med nu... alltså... det är väl 2022?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

En liten grej jag har observerat, att vissa butiker ni har - har oerhört mycket gamla produkter.

Ibland är även prissättningen helt ute på landet, t.ex. jag skulle köpa en ny mikrovåg och fann att den var 33 procent dyrare i er butik än på nätet. Det samma med kyl och frys, där var skillnaden hela 50 procent och det är ju så galet att man inte ens vill värdera att köpa det, jag har inget emot att ge 500+ kronor för butiksservice och köpa lokalt, men ibland är det helt galet hur stor skillnaden är.

Tv avdelningen är för det mesta ett sorgligt kapitel, bara gamla slitna och billiga modeller, oftast bara 1 oled skärm och bara små skärmar, kanske det är för att folk inte köper nog varor i butiken? Jag vet inte - men det ger inte jättestort incitament att återbesöka butiken då det liksom inte ger något värde att bara gå in och köpa nåt nytt (vilket jag gillar att göra).

Nåt positivt som ska nämnas är att jag alltid har fått trevligt bemötande av er personal i den fysiska butiken, det är nog den största tillgång ni har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

En liten grej jag har observerat, att vissa butiker ni har - har oerhört mycket gamla produkter.

Ibland är även prissättningen helt ute på landet, t.ex. jag skulle köpa en ny mikrovåg och fann att den var 33 procent dyrare i er butik än på nätet. Det samma med kyl och frys, där var skillnaden hela 50 procent och det är ju så galet att man inte ens vill värdera att köpa det, jag har inget emot att ge 500+ kronor för butiksservice och köpa lokalt, men ibland är det helt galet hur stor skillnaden är.

Tv avdelningen är för det mesta ett sorgligt kapitel, bara gamla slitna och billiga modeller, oftast bara 1 oled skärm och bara små skärmar, kanske det är för att folk inte köper nog varor i butiken? Jag vet inte - men det ger inte jättestort incitament att återbesöka butiken då det liksom inte ger något värde att bara gå in och köpa nåt nytt (vilket jag gillar att göra).

Nåt positivt som ska nämnas är att jag alltid har fått trevligt bemötande av er personal i den fysiska butiken, det är nog den största tillgång ni har.

Detta varierar garanterat från butik till butik, och borde inte vara fallet i ett välskött Elgiganten varuhus 😔

Tur att vi inte har det problemet i mitt varuhus, speciellt för kundernas skull.. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Detta varierar garanterat från butik till butik, och borde inte vara fallet i ett välskött Elgiganten varuhus 😔

Tur att vi inte har det problemet i mitt varuhus, speciellt för kundernas skull.. ☺️

Kolla *coughhässlehålacough*

Permalänk
Medlem

Leverans är väldigt buggigt för en modern butik. Min upplevelse idag:

* Loggar in på konto som har en gammal address, försöker uppdatera addressen, funkar inte. Bara javascript errors i konsollen. Slutar med att jag raderar mitt kundkonto och beställer utan.

* Beställer en handkontroll och två grenuttag. Dessa måste skickas som tre separata paket (??).

* Jag kan inte välja samma ombud på paketen. Väljer jag ombud X på paket 1 kan jag inte välja X på paket 2 (då det redan är markerat eller något?)

* Efter att ha jonglerat runt ombuden lyckas jag till slut välja samma ombud på alla tre paket, men ser ändå ut som de kommer skickas separat.

Väldigt rörigt och fullt med buggar. Varför kan inte produkterna skickas i samma paket? Två grenuttag = två paket?

Gör om hela systemet så det funkar och lägg in Postnord som leveransalternativ.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med detta?
Har Elgiganten kommit med nåt uttalande om våran Feedback eller sket dom helt i det när vi sågade deras sketna sida?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Från att ni bytte från Ecster till jävla skit Santander.......

Från att ni bytte från Ecster till jävla skit Santander så blir det å handla någon annan stans.