Permalänk
Medlem

Ligger nu på 88kg, låg på 93kg innan jag började äta mest vegansk och annars vegetarisk mat för ca två månader sedan. Och jag tycker att matlagning har blivit lite roligare när jag inte kan använda kött längre.

Med det sagt har jag dragit ned på tallriksstorleken, och det är därför jag gått ned i vikt sakta men säkert.
Siktar på 84kg. s00n

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Kan väl slänga upp ett inlägg.
Har som mål att gå ner 40-45kg till sommaren (ca 1kg/v).
Började 8 aug med startvikt på 120,7kg.
I måndags vägde jag in på 115,5kg.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Fan vad duktiga ni är! Själv undviker man vågen så man inte ska behöva veta… kanske man vara borde väga sig och börja ta ansvar? Finns ju en vecka till att leva utan vetskap

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Har som mål att gå ner 40-45kg till sommaren (ca 1kg/v).

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Permalänk
Medlem

Jag blev oplanerat inlagd på sjukhus 21 dagar i februari 2021 och gick då ner i vikt från ca 80 kg till 68 kg, dvs. mer än ett halvt kg per dag. Det enda jag gjorde dessa 21 dagar förutom bli utsatt för diverse.obehagliga undersökningar och ingrepp mm. var ligga i sängen, kolla på TV tillgängliga kanaler SVT och TV4 samt ÄTA. Det fanns inget annat göra. Jag åt mig proppmätt hela tiden. Slutsats: det går knappast gå ner i vikt för någorlunda normalstora människor genom träna. Detta har jag tidigare läst om men inte riktigt trott på. Men nu gör jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palbin:

Jag blev oplanerat inlagd på sjukhus 21 dagar i februari 2021 och gick då ner i vikt från ca 80 kg till 68 kg, dvs. mer än ett halvt kg per dag. Det enda jag gjorde dessa 21 dagar förutom bli utsatt för diverse.obehagliga undersökningar och ingrepp mm. var ligga i sängen, kolla på TV tillgängliga kanaler SVT och TV4 samt ÄTA. Det fanns inget annat göra. Jag åt mig proppmätt hela tiden. Slutsats: det går knappast gå ner i vikt för någorlunda normalstora människor genom träna. Detta har jag tidigare läst om men inte riktigt trott på. Men nu gör jag det.

Hej, ursäkta men jag förstår inte ditt inlägg.

Menar du att du låg och "slappade" och åt men ändå gick ned, och därför går det inte att gå ned i vikt?
Men du gjorde det ändå, eller.. jag kanske är korkad?

Mvh

tänkte rätt men skrev fel, ändrade "inte" till ""ändå".
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av palbin:

Jag blev oplanerat inlagd på sjukhus 21 dagar i februari 2021 och gick då ner i vikt från ca 80 kg till 68 kg, dvs. mer än ett halvt kg per dag. Det enda jag gjorde dessa 21 dagar förutom bli utsatt för diverse.obehagliga undersökningar och ingrepp mm. var ligga i sängen, kolla på TV tillgängliga kanaler SVT och TV4 samt ÄTA. Det fanns inget annat göra. Jag åt mig proppmätt hela tiden. Slutsats: det går knappast gå ner i vikt för någorlunda normalstora människor genom träna. Detta har jag tidigare läst om men inte riktigt trott på. Men nu gör jag det.

Du förstår nog inte poängen med att tappa "vikt" det du vill tappa är fett, det du tappar genom att ligga på sjukhuset i en säng är muskelmassa för det mesta om du nu inte åt riktigt dåligt med mat dvs ej din dagliga kcal.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Hallå!
Jag tror att du överdriver, vid svält kan man absolut gå ned så mycket. Sen kan man ta diskussionen om det är hälsosamt eller inte en annan gång... Men nog kan man avstå 1000kcal om dagen? ~1600-ish är lågt, men inte ätstört-lågt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palbin:

Slutsats: det går knappast gå ner i vikt för någorlunda normalstora människor genom träna. Detta har jag tidigare läst om men inte riktigt trott på. Men nu gör jag det.

Problemet är att fysikens grundlagar gäller.

Energi kan inte förstöras, den kan enbart omvandlas.

Jag vet att det är extremt jobbigt att förstå, men det är så vår planet fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Hallå!
Jag tror att du överdriver, vid svält kan man absolut gå ned så mycket. Sen kan man ta diskussionen om det är hälsosamt eller inte en annan gång... Men nog kan man avstå 1000kcal om dagen? ~1600-ish är lågt, men inte ätstört-lågt.

Ja, jag överdrev något, men det var för att visa att tappa ett kilo per vecka inte är rimligt i det långa loppet. Som 40 veckor, som den jag citerade sade. Alla normala människor inser att det inte är särskilt troligt. Det handlar förmodligen om en person som "tror" att denne ska tappa en massa vikt (fett), då denne har tappat en del vätska under någon vecka, då man inte intagit lika mycket kolhydrater som innan.

Det som jag ville få fram var att det är en orealistisk prognos för framtiden.

Att en människa ligger på ett underskott av -1 000 kilokalorier per dag under 40 veckor är inte troligt. Det var det jag tyckte var alltför religiöst. Jag är dock inget facit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, jag överdrev något, men det var för att visa att tappa ett kilo per vecka inte är rimligt i det långa loppet. Som 40 veckor, som den jag citerade sade. Alla normala människor inser att det inte är särskilt troligt. Det handlar förmodligen om en person som "tror" att denne ska tappa en massa vikt (fett), då denne har tappat en del vätska under någon vecka, då man inte intagit lika mycket kolhydrater som innan.

Det som jag ville få fram var att det är en orealistisk prognos för framtiden.

Att en människa ligger på ett underskott av -1 000 kilokalorier per dag under 40 veckor är inte troligt. Det var det jag tyckte var alltför religiöst. Jag är dock inget facit.

Hej igen.

Nej, det är en ganska ambitiös/optimistisk nivå helt klart. Men en beslutsam person klarar det nog, tillsammans med lite långa promenader, (eller kanske gym) samt strikt kost så går det. Diskussionen om hälsoaspekten är jag inte rätt person att ta dock, men nog låter det hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Märks att du vet noll. Är hur enkelt som helst. Har gått ner 18kg på 9 veckor. Dvs snitt på 2kg/veckan.

Legat på ett kcal intag på ca 1000-1200 om dagen inkl träning 4-5 dagar i veckan. Löpning. Drygt 6 timmar och 5-6mil i veckan.

Har gått från Large tröjor till Small
Byxor midja 34 till 29
Arbetarbyxor storlek 52 till 46.

V.28 sprang jag 3km med puls på 160 i snitt nu springer jag 20km med medelpuls på 138. Så har ökat konditionen markant.

Tro inte allt som står på Google.

Numera har jag ökat intaget för jag har nått mitt mål. Ligger mer runt 1400-1500kcal om dagen. Mår toppen och är i bästa formen i mitt liv

Jag väger all mat. Så vet exakt vad jag får i mig. Gjort hela vägen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan väl slänga upp ett inlägg.
Har som mål att gå ner 40-45kg till sommaren (ca 1kg/v).
Började 8 aug med startvikt på 120,7kg.
I måndags vägde jag in på 115,5kg.

Det klarar du lätt. Jag gick ner 2kg i veckan i snitt start v.28 till denna veckan.

Skaffa appen Lifesum, skriv upp och väg maten du äter. Slopa pasta, bröd, godis, såser. Vänj dig vid att äta kyckling och ägg samt sallad ofta

Har man bara pannben att göra det så lovar jag dig att du kommer rasa i vikt.

Du förmögens kontakta mig om du vill ha tips. Alla dagar i veckan

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tycker ni alla ska läsa om David Goggins som gick ner
50kg på drygt 2-3 månader för att gå med i Navy seals.

Hans mat/tränings-schema var ju brutalt så klart. Men han visade då som nu att det handlar om mental inställning.

Vad som är möjligt eller inte sitter bakom pannbenet och är långt ifrån det som står på Google.

Goggins brände i snitt 5000kcal om dagen med träning och åt drygt 800kcal.

Tränade 440minuter om dagen samtidigt som han studerade.

Är idag en av världens bästa triatleter och har många världsrekord i tex mest pullups på en dag osv.

Hans dags-schema är fortfarande gå upp tidigt. Stretcha i 2 timmar. Sen springa några km. Cykla till jobbet. Springa på lunchen. Cykla hem. Springa på kvällen. Detta varje dag :):)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Gjorde samma sak för typ 10år sen men gick ner 1,5kg/v så det är inte omöjligt.
För att göra detta ”omöjligt” är planen att sluta (läs dra ner) med sötsaker och börja röra mig mer.
Röra mig mer innebär att gå på rasterna på jobbet.
Kommer troligen efter ett tag va tvungen att ta någon jogging runda i veckan för att fortsätta gå ner.

Skrivet av palusa:

Det klarar du lätt. Jag gick ner 2kg i veckan i snitt start v.28 till denna veckan.

Skaffa appen Lifesum, skriv upp och väg maten du äter. Slopa pasta, bröd, godis, såser. Vänj dig vid att äta kyckling och ägg samt sallad ofta

Har man bara pannben att göra det så lovar jag dig att du kommer rasa i vikt.

Du förmögens kontakta mig om du vill ha tips. Alla dagar i veckan

Tack för förslaget men nej tack.
Kör inga kolhydrat fattiga dieter (eller dieter alls).
Appar tycker jag inte är värt jobbet med eller har en som stegräknare (StepsApp) och fyller i vikt i hälsoappen sen räcker det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Märks att du vet noll. Är hur enkelt som helst. Har gått ner 18kg på 9 veckor. Dvs snitt på 2kg/veckan.

Jag väger all mat. Så vet exakt vad jag får i mig. Gjort hela vägen.

Jag må ha negativ IQ. Det kan säkert stämma.

Att tappa 14 000 kilokalorier per vecka är *extremt* svårt. Du kan prata om vikt, men vad betyder det? Är det fett eller vatten som du tappat?

Om du intagit 1,2-1,4, megakalorier om dagen samtidigt som du tränat 4-5 dagar i veckan, så funderar man givetvis vad det varit för träning. Har det skett i verkligheten?

Att konditionen ökat hoppas jag verkligen. Pulsen är ganska ointressant då du inte berättar vilket tempo du har, dvs. hur snabbt du springer. Du kanske kan berätta kilometertiden från då och nu?

Om du nu har ett intag av 1400-1500 kilokalorier om dagen, samtidigt som du tränar så pass mycket, så funderar man varför du fortsätter att svälta dig själv? Du har ju så bra löptider, säger du. Du har samtidigt gått ner så mycket i vikt. Vad är anledningen till att du fortsätter svälta dig? Det borde ge sämre effekt när du löptränar.

Du kan säkert väga din mat, men jag är övertygad om att du ljuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Jag vet ej om du är seriös med ditt inlägg, men att ha ett underskott på 7000 kcal under en vecka är inte på något sätt omöjligt, särskilt inte för en man i åldersspannet 15-65 år.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Den ekvarionen är mycket enkel.
När man ska "tappa" 1kg fett per vecka så fördelar man det med 500kilokalorier per dag samt förbränna 500kilokalorier per dag via motion/träning.
Slutresultatet är 7000kilokalorier i slutet av veckan.

Så fungerar alla kostscheman, samtidigt vänjer man sin kropp/mage att äta mindre och nyttigare utan att påfresta kroppen allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag må ha negativ IQ. Det kan säkert stämma.

Att tappa 14 000 kilokalorier per vecka är *extremt* svårt. Du kan prata om vikt, men vad betyder det? Är det fett eller vatten som du tappat?

Om du intagit 1,2-1,4, megakalorier om dagen samtidigt som du tränat 4-5 dagar i veckan, så funderar man givetvis vad det varit för träning. Har det skett i verkligheten?

Att konditionen ökat hoppas jag verkligen. Pulsen är ganska ointressant då du inte berättar vilket tempo du har, dvs. hur snabbt du springer. Du kanske kan berätta kilometertiden från då och nu?

Om du nu har ett intag av 1400-1500 kilokalorier om dagen, samtidigt som du tränar så pass mycket, så funderar man varför du fortsätter att svälta dig själv? Du har ju så bra löptider, säger du. Du har samtidigt gått ner så mycket i vikt. Vad är anledningen till att du fortsätter svälta dig? Det borde ge sämre effekt när du löptränar.

Du kan säkert väga din mat, men jag är övertygad om att du ljuger.

Varför skulle något av det som skrevs vara svårt? Personen fortsätter väl för att den vill gå ned ytterligare i vikt? Visst föredrar jag personligen att tappa vikt av att äta normalt och träna mycket men det är klart att man kan träna mycket och äta mindre ifall man vill ha snabbare resultat.

Det man måste ha koll på är att i takt med att man tappar fett så kan man behöva minska underskottet då man inte kan bränna en obegränsad mängd fett per dag utan efter en viss gräns är man säker på att det är muskler man bränner istället. Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan frigöra energi motsvarande runt 68-69 kcal per dag så är underskottet högre än så kan man vara säker på att viktnedgången är delvis muskler. Även under den gränsen kan man såklart bränna delvis muskler men över den är det garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ett kg fett är ca 7 000 kilokalorier.

Att du skulle slopa 7 000 kilokalorier per vecka tror jag inte ett ögonblick på.

Du drömmer och finns inte på planeten jorden på grund av fysikens grundlagar.

Det beror ju helt och hållet på vilket utgångsläge du har.
Är du kraftigt överviktig och har ett högt energibehov är det såklart absolut inga problem att minska 1000 kcal per dag och ändå inte ligga nära någon svältgräns.
Så det du säger är bara helt fel.

Även i övriga sammanhang är det självklart fullt möjligt, även om du är vältränad, normalviktig osv. Men då blir det en annan diskussion hur pass hälsosamt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag må ha negativ IQ. Det kan säkert stämma.

Att tappa 14 000 kilokalorier per vecka är *extremt* svårt. Du kan prata om vikt, men vad betyder det? Är det fett eller vatten som du tappat?

Om du intagit 1,2-1,4, megakalorier om dagen samtidigt som du tränat 4-5 dagar i veckan, så funderar man givetvis vad det varit för träning. Har det skett i verkligheten?

Att konditionen ökat hoppas jag verkligen. Pulsen är ganska ointressant då du inte berättar vilket tempo du har, dvs. hur snabbt du springer. Du kanske kan berätta kilometertiden från då och nu?

Om du nu har ett intag av 1400-1500 kilokalorier om dagen, samtidigt som du tränar så pass mycket, så funderar man varför du fortsätter att svälta dig själv? Du har ju så bra löptider, säger du. Du har samtidigt gått ner så mycket i vikt. Vad är anledningen till att du fortsätter svälta dig? Det borde ge sämre effekt när du löptränar.

Du kan säkert väga din mat, men jag är övertygad om att du ljuger.

Idag sprang jag 15,4km med ett tempo på 5:39/km helt enligt dagens plan att ligga i zon2/zon3 och där låg jag. Medelpuls 147bpm.

Springer snabbare pass 1-2ggr i veckan på runt 6-7km med ett tempo på 4:40-4:50/km och en medelpuls på runt 160 (hög zon3 låg zon4)

Långpassen på 20km+ ligger jag runt 6:20/km och en medelpuls på 135bpm

Det är så jag lagt upp träningen. Säsongen är snart slut. Kan springa snabbare om jag vill men tävlar inte eller satsar inte på att tävla heller. Motionerar för att må bra.

Varför jag ligger kvar? Metabolismen minskar och kroppen anpassar sig. Ligger numera på 1400-1600kcal om dagen. Övre gränsen om jag ska springa långt eventuellt.

Jag svälter inte. Är mätt och mår riktigt bra. Så vad får du det ifrån att jag svälter ? Google? Mina kroppsvärden är perfekta, konditionen är som hos en 20 åring. Jag sover gott, magen mår perfekt.

Så vad baserar du dina påståenden på? *bort*

Mina Macro på maten på en dag är följande:
Kolhydrater: 35g
Protein: 150-180g
Fett:70g

Överstiger aldrig kolhydrater. Fett kan skilja 10-20g+ vissa dagar. Protein aldrig under 150g

Typisk dag mat:

Totalt 1505kcal
34g kolhydrater
185g protein
65g fett

Frukost: 3st ägg, 3 skivor skinka, protein shake
Lunch: 1ägg, 175g kyckling, 200g Shirataki nudlar
Mellanmål: proteinshake
Kvällsmat: 170g kyckling, 1ägg, 1 shake, Shirataki nudlar 200g, 20g nötter

*bort*

Kram på dig !

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle något av det som skrevs vara svårt? Personen fortsätter väl för att den vill gå ned ytterligare i vikt? Visst föredrar jag personligen att tappa vikt av att äta normalt och träna mycket men det är klart att man kan träna mycket och äta mindre ifall man vill ha snabbare resultat.

Det man måste ha koll på är att i takt med att man tappar fett så kan man behöva minska underskottet då man inte kan bränna en obegränsad mängd fett per dag utan efter en viss gräns är man säker på att det är muskler man bränner istället. Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan frigöra energi motsvarande runt 68-69 kcal per dag så är underskottet högre än så kan man vara säker på att viktnedgången är delvis muskler. Även under den gränsen kan man såklart bränna delvis muskler men över den är det garanterat.

Du har helt rätt!

Låg väldigt lågt i 4-5 veckor. Har sedan ökat successivt lite vecka för vecka. Går utan problem ligga på extremt underskott i 2-3 månader om man vill.

Att det bränt fett och inte så mkt muskler är jag säker på då jag har i stort sett noll fett kvar på magen mot när jag började. Har dessutom fått mer muskler på benen av löpningen. Såklart minskat på överkroppen men känner ju ingen skillnad direkt i mitt jobb som innebär endel tunga lyft. Snarare tvärtom. Dagarna är enklare att ta sig igenom.

Har aldrig varit någon biff och har inga planer på det heller. Som löpare tjänar man sällan på att bygga muskler på överkroppen. Man tränar ben, mage, rygg naturligt genom löpningen. Resten på överkroppen underhålls på jobbet.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Bra gjort alla viktkämpar, jag är inte så värst överviktig men har några trivselkilo för mycket (177cm och 82kg) och redan vid 5-10 kilo för mycket är det en "kamp", dvs man får tänka på vad man äter litegrand varje dag osv. Ta nån promenad och en löprunda då och då.
Det är väldigt imponerande och inspirerande att höra om era berättelser.

Alla sätt som fungerar är ju bra, och det är kanske inte så noga med kilon per vecka och kalorier per måltid, bara resan mot det långsiktiga målet fortsätter. Heja heja!

Permalänk
Medlem

Hej

Hur illa är det med en cola zero/33cl om dagen när man tänker på vikten?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej

Hur illa är det med en cola zero/33cl om dagen när man tänker på vikten?

Har ingen betydelse.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej

Hur illa är det med en cola zero/33cl om dagen när man tänker på vikten?

Hade undvikit allt med sötningsmedel pga att det skapar sötsug. Spelar roll visst. Undvik!

Ja den innehåller noll kalorier. Men aspartam har visat sig i flera studier vara negativt för viktnedgång.

Drick vatten. Finns ingen dricka som är lika bra. Drick mycket med.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hade undvikit allt med sötningsmedel pga att det skapar sötsug. Spelar roll visst. Undvik!

Ja den innehåller noll kalorier. Men aspartam har visat sig i flera studier vara negativt för viktnedgång.

Drick vatten. Finns ingen dricka som är lika bra. Drick mycket med.

Vilka studier har visat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hade undvikit allt med sötningsmedel pga att det skapar sötsug. Spelar roll visst. Undvik!

Ja den innehåller noll kalorier. Men aspartam har visat sig i flera studier vara negativt för viktnedgång.

Drick vatten. Finns ingen dricka som är lika bra. Drick mycket med.

Dyrt. Kalorimässigt spelar det ingen som sagt ingen roll och borde inte ha någon roll på viktnedgång; däremot riskerar man trigga sötsuget. För mig triggas sötsuget tydligt av lightläsk, men det är för att jag saknar karaktär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vilka studier har visat detta?

Skrivet av dovienya:

Dyrt. Kalorimässigt spelar det ingen som sagt ingen roll och borde inte ha någon roll på viktnedgång; däremot riskerar man trigga sötsuget. För mig triggas sötsuget tydligt av lightläsk, men det är för att jag saknar karaktär...

Sötma triggar insulin för att möta blodsockret som inte kommer och därmed får sug, vilket då kan leda till mer konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Sötma triggar insulin för att möta blodsockret som inte kommer och därmed får sug, vilket då kan leda till mer konsumtion.

Har du någon studie att hänvisa till?

Sötningsmedel skall inte ha någon påverkan på insulin.

https://www.styrkelabbet.se/aspartam-sukralos-blodsocker-insu...