Nätagg small, kom ut rök ock säkringen gick

Permalänk

Nätagg small, kom ut rök ock säkringen gick

God kväll!

Olyckan var framme idag på mitt splitter nya bygge.

Fick hem mina nya delar i veckan och byggde ihop dem idag. Allt funkade prima i flera timmar, sen efter cirka fyra timmar så smäller det, en blixt kommer ur nätagget och vit rök följer därefter, plus att säkringen gick. Kopplade ur allt och kontrollerade kablar, distanser och allt jag kunde komma på. Ska ringa Inet imorn.

Men jag vill så klart ta reda på om komponenterna är trasiga, tror ni att det är säkert att köpa ett nytt nätagg imorgon och testa?

Komponenter:
Corsair RM750 750W
Gigabyte Gaming RTX 3070 (rek 650W)
Gigabyte B550 Gaming X
R5 5600
En M2
En CPU-kylare
RAM-minne

Har ingen aning om vad det skulle vara utöver att det är ett måndagsexemplar. Men är oerhört nervös över delarnas hälsa…

Permalänk
Medlem

Lättast är väl om nån poler har ett agg du kan testa med istället för att köpa ett bara för felsökning.

Bara testa med nödvändiga, tex utan 3070 kortet eftersom CPU:n har IGP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Lättast är väl om nån poler har ett agg du kan testa med istället för att köpa ett bara för felsökning.

Bara testa med nödvändiga, tex utan 3070 kortet eftersom CPU:n har IGP.

5600 har inte inbyggd gpu.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

God kväll!

Olyckan var framme idag på mitt splitter nya bygge.

Fick hem mina nya delar i veckan och byggde ihop dem idag. Allt funkade prima i flera timmar, sen efter cirka fyra timmar så smäller det, en blixt kommer ur nätagget och vit rök följer därefter, plus att säkringen gick. Kopplade ur allt och kontrollerade kablar, distanser och allt jag kunde komma på. Ska ringa Inet imorn.

Men jag vill så klart ta reda på om komponenterna är trasiga, tror ni att det är säkert att köpa ett nytt nätagg imorgon och testa?

Komponenter:
Corsair RM750 750W
Gigabyte Gaming RTX 3070 (rek 650W)
Gigabyte B550 Gaming X
R5 5600
En M2
En CPU-kylare
RAM-minne

Har ingen aning om vad det skulle vara utöver att det är ett måndagsexemplar. Men är oerhört nervös över delarnas hälsa…

Tråkigt, hoppas att det bara var måndagsex av nätagget och att det inte skadat andra komponenter.

Om du testar med ett annat nätagg hade jag gjort det utanför chassit. Detta för att eliminera att något har kortslutit mot chassit (om man t.ex har missat att köra distanser mellan moderkort och chassi).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

5600 har inte inbyggd gpu.

Ah missa att det inte stod "G"

Men nån polers kanske har nått mindre värt graffe o peta i för test ändå.

Permalänk
Avstängd

Sannolikheten att några av komponenterna är felaktiga från fabrik är väldigt liten med denna beskrivning.