Intel råkar släppa info om de nya propparna

Permalänk
Medlem

Samma antal P-cores, lite mer L2/L3 cache och dubbla antalet E-cores.
Så för en icke "avancerad" användare så är 13900k knappt bättre jämfört med 13700k?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer undvika CPUer med e-cores så länge det bara går. Visst hade det varit trevligt med en 13900k där man stänger av skit-kärnorna men köper man dem så uppmuntrar man ju tillverkaren att fortsätta på samma spår.

Edit. Och betala extra för något man inte kommer använda eller ens är det minsta intresserad av

Permalänk
Medlem

Kommer de med separat PSU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Jag kommer undvika CPUer med e-cores så länge det bara går. Visst hade det varit trevligt med en 13900k där man stänger av skit-kärnorna men köper man dem så uppmuntrar man ju tillverkaren att fortsätta på samma spår.

Edit. Och betalar extra för något man inte kommer använda eller är ens är det minsta intresserad av

Vad är så skit med dem? Du får ju samma eller prestanda i spel/fåtrådiga applikationer (eftersom E-cores kan ta bakgrundsarbete) och bättre i flertrådade, och mer prestanda/mm^2 och mer prestanda/krona.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Vad är så skit med dem? Du får ju samma eller prestanda i spel/fåtrådiga applikationer (eftersom E-cores kan ta bakgrundsarbete) och bättre i flertrådade, och mer prestanda/mm^2 och mer prestanda/krona.

De är onödiga för vad jag använder datorn till, gaming. 8P cores räcker utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

De är onödiga för vad jag använder datorn till, gaming. 8P cores räcker utmärkt.

Kan de klämma in typ 150% extra prestanda till ett rimligt pris så stannar de förstås inte på 8 kärnor på high-end. Speciellt inte när AMD haft 16 sedan Ryzen 3000.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Kan de klämma in typ 150% extra prestanda till ett rimligt pris så stannar de förstås inte på 8 kärnor på high-end. Speciellt inte när AMD haft 16 sedan Ryzen 3000.

Det är väl givet men jag hoppas på en bra överklockningsbar CPU i framtiden. I dagsläget är vi ju låsta till 6 kärnor och utan överklockning om man vill undvika e-cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är väl givet men jag hoppas på en bra överklockningsbar CPU i framtiden. I dagsläget är vi ju låsta till 6 kärnor och utan överklockning om man vill undvika e-cores.

Greppar inte riktigt din logik i det hela.
Till att börja med är 8 cores/performance cores mest optimalt sett till just gaming. Framförallt jämfört med 6 kärnor, men även jämfört med högre antal (perf) cores i många fall.
Dessutom är ju hela idén med e-cores att de ska frigöra p-cores prestanda från bakgrundsprocesser/windows etc så att p-cores får jobba 100% med det som de behövs till, t.ex. gaming.

Till sist så är det ju mer eller mindre samma pris mellan Intels och AMD:s respektive prisklasser så det går ju alltid att välja.
Men även om ditt enda syfte med din dator är gaming så är deras nya generationer långt mycket vassare för gaming än de tidigare.

Om jag inte fått något om bakfoten så får ni bättre upplysta gärna berätta.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbish:

Greppar inte riktigt din logik i det hela.
Till att börja med är 8 cores/performance cores mest optimalt sett till just gaming. Framförallt jämfört med 6 kärnor, men även jämfört med högre antal (perf) cores i många fall.
Dessutom är ju hela idén med e-cores att de ska frigöra p-cores prestanda från bakgrundsprocesser/windows etc så att p-cores får jobba 100% med det som de behövs till, t.ex. gaming.

Till sist så är det ju mer eller mindre samma pris mellan Intels och AMD:s respektive prisklasser så det går ju alltid att välja.
Men även om ditt enda syfte med din dator är gaming så är deras nya generationer långt mycket vassare för gaming än de tidigare.

Om jag inte fått något om bakfoten så får ni bättre upplysta gärna berätta.

Det är ju därför jag skrev att jag vill ha 8 kärnor. Spelprestandan ökar inte fast du lägger till 16 e cores och därav är de onödiga för mig och inget jag vill betala för.

Simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är ju därför jag skrev att jag vill ha 8 kärnor. Spelprestandan ökar inte fast du lägger till 16 e cores och därav är de onödiga för mig och inget jag vill betala för.

Simple as that.

Ah asså e cores kanske kan bli bättre än ryzen när de kommer till batteri/strömbudget men har från diverse reviews hört att de är buggigt och inte ger något övertag - kanske blir en förbättring med denna generation?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ATRmayo:

Ah asså e cores kanske kan bli bättre än ryzen när de kommer till batteri/strömbudget men har från diverse reviews hört att de är buggigt och inte ger något övertag - kanske blir en förbättring med denna generation?

Där håller jag inte alls med. De är överlägsna jämfört med Ryzen i många arbetslaster men för spel finns det inga fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Där håller jag inte alls med. De är överlägsna jämfört med Ryzen i många arbetslaster men för spel finns det inga fördelar.

Kan du utveckla vad de är överlägsna på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ATRmayo:

Kan du utveckla vad de är överlägsna på?

Så gott som alla enkeltrådade och flertrådiga laster.

Utan att lista specifika program så första träffen på google:

"Overall, there's little contest to be shown here; overwhelmingly, the Intel Core i9-12900K, with its 16 available cores and 24 available threads, was able to beat out the AMD Ryzen 9 5950X's 32 threads in almost every content-creation task we threw its way. And that's without Thread Director in play"

Samma ser man när de enklare modellerna jämförs

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kommer de med separat PSU?

Väntade på den kommentaren.

Som det går att se av tabellen så hamnar även i9-13900K på 125W TDP vilket är väldigt starkt jobbat av Intel att lyckas klämma in. Min fåtöljspekulation om 13:e generationens eventuella framgång var ju just att de lyckades öka prestandan samtidigt som de stramade åt energibudgeten i jämförelse med 12:e generationens processorer, och just nu ser det ju väldigt ljust ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Så gott som alla enkeltrådade och flertrådiga laster.

Utan att lista specifika program så första träffen på google:

"Overall, there's little contest to be shown here; overwhelmingly, the Intel Core i9-12900K, with its 16 available cores and 24 available threads, was able to beat out the AMD Ryzen 9 5950X's 32 threads in almost every content-creation task we threw its way. And that's without Thread Director in play"

Samma ser man när de enklare modellerna jämförs

Ok jag hänger med dock yrkade jag på batteri förbrukningen i laptops, det kanske vart otydligt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underd0g76:

Kommer de med separat PSU?

Precis som innan får du köpa din nätdel själv efter tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väntade på den kommentaren.

Som det går att se av tabellen så hamnar även i9-13900K på 125W TDP vilket är väldigt starkt jobbat av Intel att lyckas klämma in. Min fåtöljspekulation om 13:e generationens eventuella framgång var ju just att de lyckades öka prestandan samtidigt som de stramade åt energibudgeten i jämförelse med 12:e generationens processorer, och just nu ser det ju väldigt ljust ut.

Ja, det ska bli intressant att äntligen få till en proper CPU-batalj. Hoppas på ett pris-krig. Bra för köparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väntade på den kommentaren.

Som det går att se av tabellen så hamnar även i9-13900K på 125W TDP vilket är väldigt starkt jobbat av Intel att lyckas klämma in. Min fåtöljspekulation om 13:e generationens eventuella framgång var ju just att de lyckades öka prestandan samtidigt som de stramade åt energibudgeten i jämförelse med 12:e generationens processorer, och just nu ser det ju väldigt ljust ut.

12900k har också 125w TDP, men visst, 13900k lär prestera en del bättre vid samma strömförbrukning. 13900k kommer dra mer än 12900k vid max turbo kan vi vara rätt så säkra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väntade på den kommentaren.

Som det går att se av tabellen så hamnar även i9-13900K på 125W TDP vilket är väldigt starkt jobbat av Intel att lyckas klämma in. Min fåtöljspekulation om 13:e generationens eventuella framgång var ju just att de lyckades öka prestandan samtidigt som de stramade åt energibudgeten i jämförelse med 12:e generationens processorer, och just nu ser det ju väldigt ljust ut.

Skrivet av ChristofferC:

12900k har också 125w TDP, men visst, 13900k lär prestera en del bättre vid samma strömförbrukning. 13900k kommer dra mer än 12900k vid max turbo kan vi vara rätt så säkra på.

TDP är inte strömförbrukning:

Nu säger jag inte att den alltid ligger så högt, men de har inte ’klämt in något’ på 125W, de låter processorn dra så mycket den kan till kylaren inte pallar eller tiden hållit på för lång stund. Om ni räknar med att 13900K ska dra lika mycket så är det såklart fortfarande långt över 300W i många fall, den nya kanske ännu något högre pga högre frekvenser och fler kärnor…

Tror nog den nya kan komma upp i 400W i vissa laster

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

TDP är inte strömförbrukning:
https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=75723

Nu säger jag inte att den alltid ligger så högt, men de har inte ’klämt in något’ på 125W, de låter processorn dra så mycket den kan till kylaren inte pallar eller tiden hållit på för lång stund. Om ni räknar med att 13900K ska dra lika mycket så är det såklart fortfarande långt över 300W i många fall, den nya kanske ännu något högre pga högre frekvenser och fler kärnor…

Tror nog den nya kan komma upp i 400W i vissa laster

Det där är strömförbrukningen för hela datorn, inte bara processorn. 12900K har en PL2-gräns på 241W medan 13900K ryktas ligga på 254W, så 13900K kommer kunna dra några watt mer men inte särskilt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu säger jag inte att den alltid ligger så högt, men de har inte ’klämt in något’ på 125W,

Nu är jag lite osäker på varför min kommentar är i den här tråden, kanske navigerade fel på något sätt. Hursomhelst så refererar jag till artikeln om specifikationerna för i9-13900K, och där kan man alltså se att i9-13900K kommer ha en design med 8+16 kärnor mot i9-12900K med 8+8 kärnor, så jo... de har 'klämt in' 8 st E-kärnor i samma paket som kommer gå att köra på en likartad strömbudget.

Vad det kan dra när man släpper lös diverser parametrar känns inte så jätteintressant eftersom säkert minst 95% kör sina processorer enligt Intel-specad strömbudget via standardinställningarna i sina BIOS.

Nu finns ju ingen data på ute på ark.intel.com än tyvärr, så det går inte att se 125/241W som i9-12900K rapporterar, så vi får väl se om det är 125/254W som @perost nämner ovan. Det känns betydligt mer intressant att 'betala' med den strömbudgeten för att få 24 kärnor mot tidigare 16 kärnor.

Om två veckor får vi facit.