SweClockers tar tempen på riksdagspartierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Helt vansinnit att låta Elsparkcyklar får åka snabbare. Tvärtom borde elsparkcykla strypas till max 15 km/h. Och höga böter man åker snabbare än det. Har själv upplevt hur elsparkcyklar kör 45 km/h , man står upp utan hjälm. Man kör om folk med små marginaler. Det räcker bara gång trafikkant ta ett steg åt fel håll på gångbanan, så kan man bli nermejad av en elsparkcykel.

Dom borde tas bort helt och hållet. I Göteborg är dom en pest...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Det är svårt att diskutera detta utan att ha en politisk diskussion.

Det finns några frågor som de som anses vara bättre vetande bara har kunnat förnedra andras åsikter med motiveringen att de själva är så mycket bättre på att uttrycka sig och de har en stor fanclub som håller med.

Några saker är att mer övervakning är meningslös, brotten begås bara på andra platser. Argumenten har varit hur många som helst. Vad som stämmer idag vet jag inte. Det jag dock vet är att väldigt få partier vill ta bort kameraövervakning på de mest centrala ställena i landet.

En annan fråga är att brotten minskas, tidningar är bara mer belägna att rapportera mord och skjutningar etc än för.

Jag tycker det är så intressant att så många politiker har ändrat sin åsikt utan att kunna erkänna detta.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att detta publiceras just efter jag har varit iväg och förtidsröstat

Permalänk
Medlem

Intressant artikel och bra läsning inför söndag.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vilken tur att detta publiceras just efter jag har varit iväg och förtidsröstat

Om du nu av någon anledning skulle vilja ändra dig så kan du alltid gå och rösta igen på valdagen. Din röst på valdagen trumfar då din förtidsröst.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Ja i sammanhanget (alltså "allt") är kemikalieskatten och privatkopieringsavgiften som små flugor som jag personligen också finner onödigt att lägga energi på. Men det är också två grejer som folk kan greppa ganska lätt. De flesta större frågor är svåra att greppa och därför glider det ofta förbi utan att det blir mycket debatt tyvärr. 😔

Det håller jag med om och det är synd. Vi behöver mer debatt men inom politiken och sittande partier handlar det mer om att anklaga varandra än att ha en meningsfull debatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sedan 1:a september får man inte framföra elsparkcykel på gångbana/trottoar, de lyder under samma regler som cyklar Dvs cykelbana eller körbana.

Problemet är bara att elsparkcykelåkarna kommer att bry bryr sig om den här regeln precis lika mycket som de brytt sig om tidigare regler för elsparkcyklar, dvs. inte alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ och innehållsrik artikel. Ögnade igenom den lite snabbt då den innehöll mycket.

Inte för att just dessa frågor är avgörande för valet, varken mitt eget el resultatet av det i stort.
Men det visar ju vilka partier som bemödar sig att svara och ser dessa frågor som viktiga.

Sen kan man ju också tycka att det är paradoxalt, när partier kampanjar för el vill ha förändringar i något som de haft alla chanser att göra när de haft makten. Varför skulle de göra det bättre denna gång heller?
Gäller inte minst ett specifikt stort parti, där makten är det viktigaste. Samtidigt som folk fortsätter att rösta på samma. Vill man ha förändring så får man rösta för det, inte fortsätta rösta på samma och ändå förvänta sig förändring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Några saker är att mer övervakning är meningslös, brotten begås bara på andra platser. Argumenten har varit hur många som helst. Vad som stämmer idag vet jag inte. Det jag dock vet är att väldigt få partier vill ta bort kameraövervakning på de mest centrala ställena i landet.

Det är skrämmande. Folk som påstår att de inte har något att dölja och därför är okej med massövervakning, vill de att vi ska skrota husrannsakan också? Ska staten bara kunna klampa in i våra hem utan skälig grund? Tror ingen skulle vilja det trots att vi alla vill stoppa både terrorism, pedofili och annan kriminalitet. Det finns dock ingen plats i ett demokratiskt samhälle att i jakten på kriminella göra alla medborgare till huvudmisstänkta. Dessutom ska massövervakning inte underlätta utan snarare försvåra jakten på t.ex. terrorism.

Folk verkar också naiva när de bara utgår ifrån dagens Sverige. Man kanske känner sig trygg idag, men världen förändras och det finns inget som säger att man inte en dag känner sig hotad i Sverige av någon anledning. Då vill man nog inte att staten övervaka varje fotsteg man tar. Då vill vi har ett välfungerande demokratiskt system på plats med mänskliga rättigheter.

Att svenska politiker inte tänker samma om USA är en gåta. Att de inte blev mer upprörda över att USA avlyssnade dem utan bara fokuserade på att Danmark visste om det. För just nu är vi ju allierade med USA, de är våra "vänner" men enligt mig är man ingen riktigt vän om man sysslar med avlyssning. Bara genom att avlyssna bröt du vänskapen.

Hoppas inte detta blev för politiskt då jag inte talar om något specifikt parti eller block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det håller jag med om och det är synd. Vi behöver mer debatt men inom politiken och sittande partier handlar det mer om att anklaga varandra än att ha en meningsfull debatt.

Det beror mest på att de ideologiska skillnaderna blir allt mindre eftersom partierna utgår från samma politiska teori, men med olika tolkingar av densamma. I det läget är det mycket lättare att anklaga någon annan för att ha gjort ett dåligt jobb eller ha en dålig personlighet, omdöme eller vad det nu må vara.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Det beror mest på att de ideologiska skillnaderna blir allt mindre eftersom partierna utgår från samma politiska teori, men med olika tolkingar av densamma. I det läget är det mycket lättare att anklaga någon annan för att ha gjort ett dåligt jobb eller ha en dålig personlighet, omdöme eller vad det nu må vara.

Att det är lättare att anklaga andra har jag förstått. Det tillför dock noll till debatten. Partier verkar mer intresserade av att skylla ifrån sig eller hitta syndabockar än att fokusera på sakfrågorna. Det är för mycket prestige helt enkelt.

Tyvärr upplever jag ibland samma problem med människor i samhället. Tydligen är man opålitlig om man ändrar åsikt eller om man kan hålla med motståndare om vissa saker men inte andra. Det är bara löjligt. Jag är absolut färgad av en ideologi men bara för att man kan hålla med om vissa sakfrågor med motståndare så betyder det inte att ideologin är detsamma. Jag ser t.ex. inget samband mellan massövervakning och ekonomi, jag kan alltså dela åsikter med motståndare om massövervakning men inte ekonomi.

Sen självklart ska man inte vända kappan efter vinden MEN att ibland ändra åsikt är helt naturligt, det bästa man kan göra då är att förklara varför. Sen är det inget mer med det och så går vi vidare. Man framstår bara som mindre ärlig när man försöker skyller på annat.

En annan sak är att kunna erkänna att man inte vet eller har en lösning på ett problem. Det är helt okej. Då får vi försöka komma fram till det. Istället för att bara häva ur sig massa floskler eller göra saker som inte får någon större effekt för att man måste ju ha svar på allt. Ingen har svar på allt.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Det är skrämmande. Folk som påstår att de inte har något att dölja och därför är okej med massövervakning, vill de att vi ska skrota husrannsakan också? Ska staten bara kunna klampa in i våra hem utan skälig grund? Tror ingen skulle vilja det trots att vi alla vill stoppa både terrorism, pedofili och annan kriminalitet. Det finns dock ingen plats i ett demokratiskt samhälle att i jakten på kriminella göra alla medborgare till huvudmisstänkta. Dessutom ska massövervakning inte underlätta utan snarare försvåra jakten på t.ex. terrorism.

Folk verkar också naiva när de bara utgår ifrån dagens Sverige. Man kanske känner sig trygg idag, men världen förändras och det finns inget som säger att man inte en dag känner sig hotad i Sverige av någon anledning. Då vill man nog inte att staten övervaka varje fotsteg man tar. Då vill vi har ett välfungerande demokratiskt system på plats med mänskliga rättigheter.

Att svenska politiker inte tänker samma om USA är en gåta. Att de inte blev mer upprörda över att USA avlyssnade dem utan bara fokuserade på att Danmark visste om det. För just nu är vi ju allierade med USA, de är våra "vänner" men enligt mig är man ingen riktigt vän om man sysslar med avlyssning. Bara genom att avlyssna bröt du vänskapen.

Hoppas inte detta blev för politiskt då jag inte talar om något specifikt parti eller block.

Samma argument som folk hade för 20år sedan. Jag säger inte att argumenten är fel, bara att väldigt många har ändrat sin åsikt.
Slutande planargument finns. Om staten tillåter en sak, så kan staten senare tillåta ett annat. Och just detta har skett idag. Det är typ kameraövervakning på varenda buss som jag åker och knappt någon bryr sig idag. Platserna där man tycker kameraövervakning är fel har generellt förändras.

Min åsikt är egentligen vi kan ha hur bra kameraövervakning som helst, det spelar ingen roll, för om de väl lyckas gripa någon så dröjer det inte länge före samma person gör om brottet om och om igen. I min hemort hör man att ett brott har begåtts, "alla" tänker är det en viss person nu igen, rätt ofta är det just denna person och den får en tillsägelse av rättsväsendet men snart begår samma brott igen.

Hur man ska lösa detta sista problemet är en högst politisk fråga där olika har olika åsikter, min är att nog många har rätt men det är en komplicerad fråga som inte löses med en enkel grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har fortfarande inte vant mig vid att så mycket i vårt samhälle avgörs genom, sammanfattningsvis, godtyckligt tyckande.

Jo, att tro att de styrande politikerna är opartiska och vill gemene mans bästa är det största misstaget man kan göra.

Permalänk
Medlem

Saknar frågan kring Skolplattformen och Öppna/Stängda APIer, i offentliga system.

Samt, knutet till det att man måste ge data till Google / Apple för att kunna ha och göra med myndigheter digitalt. Skulle vilja se öppna APier som ett krav vi alla offentliga upphandlingar så att man kan snickra egna appar mm och slippa Google / Apple typ köra Sailfish OS eller dyligt.

Permalänk
Medlem

Sällan man ser en "kärnfråga" så tondöv och city-fokuserad som subventionerad laddning av elfordon. Folk röstar på partier som saboterar Svensk energi, sätter sitt hopp i vindsnurror och tvingar folk till att planera vardagen efter när man har råd med el, om man har råd att ta en dusch eller om man ens har råd att ta bilen till jobbet - När man själv drabbas av att man behöver använda samma elnät till att köra 12km på full laddning med sin miljon-Tesla så ber man om subventionering. Att frågan ens togs med av Sweclockers är helt makalöst.

Intressant även att mandat finns för att göra någonting åt lootlådorna men att man hellre lovar att göra det nästa gång än att sätta igång direkt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma argument som folk hade för 20år sedan. Jag säger inte att argumenten är fel, bara att väldigt många har ändrat sin åsikt.
Slutande planargument finns. Om staten tillåter en sak, så kan staten senare tillåta ett annat. Och just detta har skett idag. Det är typ kameraövervakning på varenda buss som jag åker och knappt någon bryr sig idag. Platserna där man tycker kameraövervakning är fel har generellt förändras.

Min åsikt är egentligen vi kan ha hur bra kameraövervakning som helst, det spelar ingen roll, för om de väl lyckas gripa någon så dröjer det inte länge före samma person gör om brottet om och om igen. I min hemort hör man att ett brott har begåtts, "alla" tänker är det en viss person nu igen, rätt ofta är det just denna person och den får en tillsägelse av rättsväsendet men snart begår samma brott igen.

Hur man ska lösa detta sista problemet är en högst politisk fråga där olika har olika åsikter, min är att nog många har rätt men det är en komplicerad fråga som inte löses med en enkel grej.

Att många människor inte verkar bry sig har jag märkt. Ibland känner jag mig paranoid och jobbig för att jag inte är bekväm med att allt jag gör kan loggas även fast jag har gjort absolut ingenting. Det är som att jag inte har rätt till ett privatliv. Kanske svårt för folk att förstås som fläker ut sig liv på nätet.

Problemet med massövervakning är att vanliga människor censurerar sig själva. Nu tänker jag inte på kameraövervakning på allmän plats (vet inte riktigt vad jag tycker där men mer negativ) utan mer friheten på nätet. När jag växte upp kunde jag skriva vad som helst på nätet utan att tänka (berodde säkert mycket på min då låga ålder också), vilket ledda till meningsfulla och kanske ibland hetsiga debatter, men jag växte enormt som person. Idag gör jag inte detta längre utan märker hur jag allt mer censurerar mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Att det är lättare att anklaga andra har jag förstått. Det tillför dock noll till debatten. Partier verkar mer intresserade av att skylla ifrån sig eller hitta syndabockar än att fokusera på sakfrågorna. Det är för mycket prestige helt enkelt.

Tyvärr upplever jag ibland samma problem med människor i samhället. Tydligen är man opålitlig om man ändrar åsikt eller om man kan hålla med motståndare om vissa saker men inte andra. Det är bara löjligt. Jag är absolut färgad av en ideologi men bara för att man kan hålla med om vissa sakfrågor med motståndare så betyder det inte att ideologin är detsamma. Jag ser t.ex. inget samband mellan massövervakning och ekonomi, jag kan alltså dela åsikter med motståndare om massövervakning men inte ekonomi.

Sen självklart ska man inte vända kappan efter vinden MEN att ibland ändra åsikt är helt naturligt, det bästa man kan göra då är att förklara varför. Sen är det inget mer med det och så går vi vidare. Man framstår bara som mindre ärlig när man försöker skyller på annat.

En annan sak är att kunna erkänna att man inte vet eller har en lösning på ett problem. Det är helt okej. Då får vi försöka komma fram till det. Istället för att bara häva ur sig massa floskler eller göra saker som inte får någon större effekt för att man måste ju ha svar på allt. Ingen har svar på allt.

Jo jag håller med om det du säger men jag menar att det i grunden beror på att alla politiska partier följer samma politiska teori/filosofi. Så var det inte på den tiden VPK var kommunister och när KD hade abortmotståndet som huvudfråga, vilket delvis är uttryck för en annan politisk teori som i stort sett är "förpolitisk." Då kunde man ha en form av debatt mellan olika idéer. Att alla har enats om en världsåskådning, en livsfilosofi, ett värdesystem gör det egentligen utsiktslöst att politik ska vara intressant. Det blir att man skruvar på siffror och breder på med floskler om hur just det egna partiet kan ge störst utdelning inom värdesystemet maximal njutning, minimalt lidande.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Jo jag håller med om det du säger men jag menar att det i grunden beror på att alla politiska partier följer samma politiska teori/filosofi. Så var det inte på den tiden VPK var kommunister och när KD hade abortmotståndet som huvudfråga, vilket delvis är uttryck för en annan politisk teori som i stort sett är "förpolitisk." Då kunde man ha en form av debatt mellan olika idéer. Att alla har enats om en världsåskådning, en livsfilosofi, ett värdesystem gör det egentligen utsiktslöst att politik ska vara intressant. Det blir att man skruvar på siffror och breder på med floskler om hur just det egna partiet kan ge störst utdelning inom värdesystemet maximal njutning, minimalt lidande.

Jag förstår vad du menar. Absolut är det ju så att fler partier är mer lika varandra än vad de vill göra sken av. Även om det givetvis skiljer en del mellan blocken så är de inte så olika i allt.

Känner också att blockpolitiken och att man måste ha en färdig regering före valet gör att det blir ännu mindre fokus på partier/sakfrågor och mer på vilket block som vinner. Ur ett ekonomiskt perspektiv kan jag förstå blocken, men inte annars. Nu känns dock vänsterblocket allt mindre som ett vänsterblock då Magda börjar dissa V och fjäskar för både C och M. Fast detta blev kanske för mycket politiksnack så jag lämnar detta med risk för ovälkommen debatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL85:

Saknar frågan kring Skolplattformen och Öppna/Stängda APIer, i offentliga system.

Samt, knutet till det att man måste ge data till Google / Apple för att kunna ha och göra med myndigheter digitalt. Skulle vilja se öppna APier som ett krav vi alla offentliga upphandlingar så att man kan snickra egna appar mm och slippa Google / Apple typ köra Sailfish OS eller dyligt.

Yes!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Svar från Moderaterna har lagts till i sammanställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Dom borde tas bort helt och hållet. I Göteborg är dom en pest...

Dom står uppställda som dödsfällor på trånga ytor på gång / cykelbanor. Folk cyklar som dom har eld backen. Ibland måste man låna filen för gående för att väja, då kan istället står en hög med sparkcyklar där. Vet inte om det har blivit bättre sedan 1 sep..

Har själv blivit omkörd på 25 km/h moppe av elsparkencykel av personer utan hjälm.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja att någon parti drev. Öppen källkod, dvs man lägger miljarder suspekta projekt inom kommun / stat osv. Stockholm stads skolplattform är ökänd att vara ett skräckexempel hur det kan gå fel.

Här borden staten driva på att t.ex skolplattformar och liknade drevs som öppen källkod, helt jävla vannsinne att man köper skit med sluten källkod och bränner så mycket skattepengar, för så dåliga resultat.

Nu är det inte samma sak som att folk skall jobba gratis, men att flera är med och bygger på ett projekt och finasiera, så skapas en mycket bättre plattform. En skolplattform skulle man kunna få med flera städer och vara med finasiera, både i Sverige och utomlands.

Det är bara se på Linux, Wordspress, Apache2 och mfl. Helt jävla sjukt att man bränner 1/4 miljard på ett projekt , som blir så dåligt.

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna verkar ta det här med lootlådor och ungas spelmissbruk på allvar, men då ska man komma ihåg att Socialdemokraterna (med SSU) är det enda parti som har ett rikstäckande lotteri (A-Lotterierna) som dessutom skickat unga till kronofogden pga spelskulder. Plus att de dessutom skickat medlemslistor på alla sina medlemmar till A-Lotterierna för utskick av spelreklam.

En verksamhet som betalar en stor del av deras kampanj, tänk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det jag skulle vilja att någon parti drev. Öppen källkod, dvs man lägger miljarder suspekta projekt inom kommun / stat osv. Stockholm stads skolplattform är ökänd att vara ett skräckexempel hur det kan gå fel.

Här borden staten driva på att t.ex skolplattformar och liknade drevs som öppen källkod, helt jävla vannsinne att man köper skit med sluten källkod och bränner så mycket skattepengar, för så dåliga resultat.

Nu är det inte samma sak som att folk skall jobba gratis, men att flera är med och bygger på ett projekt och finasiera, så skapas en mycket bättre plattform. En skolplattform skulle man kunna få med flera städer och vara med finasiera, både i Sverige och utomlands.

Det är bara se på Linux, Wordspress, Apache2 och mfl. Helt jävla sjukt att man bränner 1/4 miljard på ett projekt , som blir så dåligt.

Håller med! Öppen källkod eller åtminstonde öppna APIer borde vara ett krav vid upphandling av IT system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jo jag håller med om det du säger men jag menar att det i grunden beror på att alla politiska partier följer samma politiska teori/filosofi. Så var det inte på den tiden VPK var kommunister och när KD hade abortmotståndet som huvudfråga, vilket delvis är uttryck för en annan politisk teori som i stort sett är "förpolitisk." Då kunde man ha en form av debatt mellan olika idéer. Att alla har enats om en världsåskådning, en livsfilosofi, ett värdesystem gör det egentligen utsiktslöst att politik ska vara intressant. Det blir att man skruvar på siffror och breder på med floskler om hur just det egna partiet kan ge störst utdelning inom värdesystemet maximal njutning, minimalt lidande.

Ja det är inte så stor skillnad mellan blocken ändå. Det är inte som att ena vill ha kommunism och staten ska styra allt och de andra 100% marknadsekonomi där staten knappt behöver existera.

Men det är väl för att i stort sett hela västvärlden kommit fram till att marknadsekonomi med välfärdsstat är det som är bäst och sen kan man diskutera exakt var gränsen ska gå.

Kollar man tex på Tyskland och några andra länder har de också byggt upp välfärdsstater sedan andra världskriget även om de lets av Kristdemokrater snarare än socialdemokrater under efterkrigstiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Sällan man ser en "kärnfråga" så tondöv och city-fokuserad som subventionerad laddning av elfordon. Folk röstar på partier som saboterar Svensk energi, sätter sitt hopp i vindsnurror och tvingar folk till att planera vardagen efter när man har råd med el, om man har råd att ta en dusch eller om man ens har råd att ta bilen till jobbet - När man själv drabbas av att man behöver använda samma elnät till att köra 12km på full laddning med sin miljon-Tesla så ber man om subventionering. Att frågan ens togs med av Sweclockers är helt makalöst.

Mycket bra skrivet, var min reaktion också när jag såg frågan. Instämmer 100%.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"Har ni några planer på att garantera tillgång till fast internet och mobilt bredband oavsett var man bor till en stipulerad kapacitet, latens, pris och garantera att dessa kunder har alternativ så att det finns konkurrens alternativt erbjuda en statlig förbindelse på de platser konkurrens saknas?"

Min fråga, tack för att den kom med!

Med några få svaga undantag är ju svaren både goddag yxskaft och totalt pinsamt ansvarslöst, som bara för att politiker vill saker så har de gjort sitt jobb. Ett svar är ju rent utav superkorkat men vill inte diskutera i detalj då jag inte tror att en debatt här skulle gynna någon, jag tror heller inte det är indikativt för partiet i fråga, indikativt för folk som aldrig skulle passera en anställningsintervju så de blir politiker istället, ja.

Alla saknar konkreta förslag eftersom de varken förstår fördelarna, praktiskt tillvägagångssätt eller tekniken generellt.

Enligt mig måste infrastrukturen och näten som helhet ägas och drivas av staten, även mobilnäten, av säkerhetsskäl, ingen ska kunna muta någon anställd på valfri operatör för att få reda på var någon befinner sig etc. Med ett statligt bolag för hela nätdriften blir det enklare med behörighetsklassning, säkerhetspolisen etc. Sedan kan operatörer ansluta sig som tjänsteleverantörer utan tillgång till geolocation etc. Pengar i sjön att bygga upp en massa parallella infrastrukturer som ändå har dålig täckning. Med ett mobilnät skulle staten kunna "garantera" (starkt ord) säkerheten mot man in the middle attacker mm.

Vi behöver en IT-polis som är för vår skull, skydd mot grooming, spridning av pedofili-material, häleri, trafficking, etc etc. Får absolut inte drivas för företagens copyright-skydd men det vore ju såklart en uppgift också. Kanske stipulera förbjudning av angiveri för ringa brott som copyright-brott.

Tyvärr en oöverstiglig uppgift för den enorma mängden lågintelligenta politiker vi har i sverige idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Sällan man ser en "kärnfråga" så tondöv och city-fokuserad som subventionerad laddning av elfordon. Folk röstar på partier som saboterar Svensk energi, sätter sitt hopp i vindsnurror och tvingar folk till att planera vardagen efter när man har råd med el, om man har råd att ta en dusch eller om man ens har råd att ta bilen till jobbet - När man själv drabbas av att man behöver använda samma elnät till att köra 12km på full laddning med sin miljon-Tesla så ber man om subventionering. Att frågan ens togs med av Sweclockers är helt makalöst.

Intressant även att mandat finns för att göra någonting åt lootlådorna men att man hellre lovar att göra det nästa gång än att sätta igång direkt.

Skrivet av Zemlan:

Mycket bra skrivet, var min reaktion också när jag såg frågan. Instämmer 100%.

Frågan handlade ursprungligen om subventionering av el till fordon i kollektivtrafik, men vidgades sedan till att även inkludera bland annat transportfordon och personliga fordon. Det kanske inte ändrar era åsikter i frågan och det blev uppenbarligen lite hafsigt formulerat, men jag ville i alla fall formulera motiveringen till att frågan var med.

Subventionering av el till elfordon diskuteras när man letar incitament för att fler ska gå över till den sortens fordon. Frågan har dessutom dykt upp många gånger inom kollektivtrafiken där elpriserna kan göra att driftkostnader skenar hejdlöst för trafikbolag med elfordon i drift. Frågan är alltså aktuell och relevant till riksdagspartierna.

Vi menade inte på något sätt att Tesla-ägare i storstaden var utgångspunkten för frågan.

Permalänk
Medlem

Alltså ingenting om hur den inre EU elmarknaden egentligen påverkar oss, egentligen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har fortfarande inte vant mig vid att så mycket i vårt samhälle avgörs genom, sammanfattningsvis, godtyckligt tyckande.

Jo, det heter politik, styrs av människor, som bruka vara godtyckliga. Man kan läsa vedetagna rapport som tolkas och användas olika

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/