Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Permalänk
Medlem

Pc. Har haft flesta konsoler efter n64 men har alltid slutat med att jag sålt dom.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Steam deck saknas som alternativ. Används nog mest nu då det är smidigt för korta portabla sessioner.
Kanon för oss småbarnsföräldrar som måste vara konstruktiva för att hinna med lite spelande.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tempel:

Ganska säker på att det stora flertalet spelar mer än vad de tror på mobilen...

Jag spelar mycket på mobilen men skulle ändå säga att PC är min primära plattform!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Enbart på PC. Klarar inte av att spela på mobilen blir bara frustrerad.
Sen så finns i princip alla spel på PC idag (eller släpps lite senare till PC) förutom typ nintendos spel så ser ingen mening med att spela på konsoll då man kan använda samma kontrollers till PC på de spel som är goare med det.
Förr i tiden hade jag konsoller eftersom många titlar enbart släpptes till dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Har spelat mest på min Steam deck senaste månaderna. Är pappaledig så enkelt att plocka upp när barnet sover och man har en liten stund över.

Längre fram lär det primära flyttas till min stationära PC igen.

Permalänk
Medlem

PC

Äger ingen konsol och inte gjort det sen 8-bitars tiden. Aldrig kört ett mobilspel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kommer väl inte direkt som en överraskning att PC dominerar starkt på en PC fokuserad sida.

Själv är PS5:an min primära spelplattform just nu, då min nuvarande dator är gammal och trött. Gissar att PC tar över när jag bygger nytt.

Permalänk
Medlem

PC står nog för 95% av spelandet för tillfället.
Men köpte mig ett Xbox series X nyligen, gött att kunna lira i soffan med polarna etc.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Totalt 101% ?? Något knas med avrundningen?

Permalänk
Medlem

Mestadels PC. Händer då och då att jag plockar fram något av Nintendo(rna?) eller Xbox one/OG. Gör något någon/några dagar sen ligger de och vilar.

Sen spelar jag inte supermycket. Blir mest film eller annan media nu för tiden. Går lite i omgångar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är för att den är sjukt bra!
Den är grym att lira med i soffan, sängen etc.
Startar direkt ifrån viloläget, så det är lätt att få in lite spel då och då.

Absolut, framförallt är ju spelen ’gratis’ också

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Enbart på PC. Klarar inte av att spela på mobilen blir bara frustrerad.

Haha kanske det är åldern som trycker, spelar bara på PC själv. Har försökt att spela på mobilen som absolut är kapabel till det mesta, men jag måste ha glasögon eller kontaktlins för att spela även på en 6.7" mobil, då är det bättre med 75" skärmen jag använder nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

<Uppladdad bildlänk>
Totalt 101% ?? Något knas med avrundningen?

Så är det väldigt ofta, ett enkelt exempel:
1/6 = 16.66% ~17%
2/6 = 33.33% ~33%
4/6 = 66.66% ~67%

Version 1:
Alt 1 = 1/6 = 17%
Alt 2 = 4/6 = 67%
Alt 3 = 1/6 = 17%
Totalt = 6/6 = 101%

Version 2:
Alt 1 = 2/6 = 33%
Alt 2 = 2/6 = 33%
Alt 3 = 2/6 = 33%
Totalt 6/6 = 99%

Ju fler delar desto mer risk för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För drygt 1,5 år sedan var PC överlägsen vinnare med 75 procent av rösterna. Den här veckan blir repris för att se hur läget ser ut nu!

Läs hela artikeln här

Playstation 5.

Grafikkortspriserna har lite förstört intresset att bygga nytt för tillfället. Tycker helt enkelt inte ett 3060/3070 är värt sina pengar och det är det segmentet jag i så fall skulle vilja ligga på.

Håller sig priserna på samma nivåer så är min tid som hobbybyggare över när det kommer till speldatorer - då får TV-spel och mobilspel duga - har inga skyhöga preferenser så länge det är kul.
Tycker övriga komponenter är okej prissatta på PC-marknaden och man får hyfsad valuta för pengarna.

Skulle nuvarande GPU-priser vara det nya normala så blir jag inte upprörd på något vis utan kan bara konstatera att intresset bara inte är såpass högt att jag själv anser det vara värt.

Jag kan spela på min PC i sin nuvarande setup så länge jag håller mig till 1080p men den behöver ändå en uppfräschning av övriga komponenter och till slut kommer man ju till det faktum där man ’måste’ byta grafikkort.

Som det ser ut nu så blir nästa bygge en surfdator/media-PC med mycket basala spelegenskaper.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Så vacker bild. Amiga 1000 håller fortfarande stilen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Spelar bara på ps5. Pcn håller inte måttet så den ska uppgraderas.
har switch i huset men den har barnen.

Spelar 0% på mobilen. Kan inte se nåt vettigt att spela på den.

Permalänk

PC, alltid. Senaste konsolen jag hade var Dreamcast. Funderar dock på att ge upp PC-nördandet om de nuvarande grafikkortspriserna håller i sig, känns inte speciellt kul längre.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att gå över till Xbox men det är på någotvis lite mindre socialt även fast man kan snacka där med. Plus att spelen jag kör som finns på båda plattformarna är bättre på pc.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Switch är väl den moderna konsolen jag har. men jag spelar inte så mycket. spelar mest på PC när jag väl spelar lite.

Förutom det har jag faktiskt lite hobby för retrokonsoler men det är mer själva moddandet, fast det känns najs när jag väl vill spela att jag har mina setups decked out...
ps1 med hdmi, ODE, och memcard pro, och blueretro för kontrollers.
gc med hdmi, ode, gb player, blueretro...
n64 med hdmi mod, everdrive x7, blueretro.
snes med fxpak pro. ingen riktig hdmi mod än bara RGB till hdmi adapter, och blueretro...

ja ni ser ju mönstret hehe

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bättre underlag.

För att få ett bättre underlag så skulle ni kunna lägga ut samma fråga på FZ. Jag tror det skulle kunna jämna ut siffrorna en del, då det känns som många på SC primärt äger en PC.

Permalänk
Medlem

Svårt val. Spelar inte mycket men Wordfeud i mobilen och Spindelharpan i PC'n är det jag ägnar mig åt när jag spelar. Inget utöver detta.

/ B

Permalänk
Medlem

PC så klart. I det räknar jag in "vanlig" pc gaming, portabelt med Steam deck och VR med Quest 2.
Sen kommer
Quest 2 standalone
Nintendo switch
Playstation 5

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Kan du inte utveckla det svaret?

Datorspel upp till -99 dvs x86 istället för nuvarande x64 plattform. Vet inte om det gills riktigt 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tycker det blir fel att ni har "En kombination av PC och konsol" som svarsalternativ. Det skapar bara luddighet i onödan och tar ifrån precisionen man kan få från svaren.

"Vilken är din favoritfrukt
1 Äpple
X Päron
2 Båda"

Man vet sällan med säkerhet vilken frukt som är bäst efter en sån frågeställning

Nu var inte frågeställningen vilken plattform som är bäst, utan vilken som är primär, dvs den man använder mest. De flesta äter oftast samma mat till frukost varje dag. Det betyder att frukostmat är den primära maträtten, inte att frukostmat är den bästa maten.

Ska man ifrågasätta svarsalternativen så bör man börja med att ifrågasätta vad målsättningen med frågeställningen är. Målsättningen framgår inte ur texten denna gången eller förra gången frågan ställdes. Däremot hette det både "primär" och "föredragen" plattform förra gången, fastän det endast var en ensam poll. Tämligen förvirrande, då jag kan tänka mig att det finns gott om folk som har mobiltelefonen som primär spelplattform även om den stationära datorn eller konsolen som är den föredragna.

Själv satt jag och grubblade på om jag skulle svara PC eller Konsol eftersom jag lägger ungefär samma tid på båda. Det slutade med "En kombination av PC och konsol" av uppenbara skäl, det var mest sant.

Min Switch är den bästa konsolen när jag ligger i sängen eller soffan och spelar långsamma singleplayer-spel. Min linuxburk är den bästa maskinen när jag sitter ned och vill spel competative Rocket League på Discord.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Datorspel upp till -99 dvs x86 istället för nuvarande x64 plattform. Vet inte om det gills riktigt 🙂

Men varför? Spelar du på en gammal dator då också? Blev nyfiken av ditt svar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Men varför? Spelar du på en gammal dator då också? Blev nyfiken av ditt svar ^^

Ja det gör jag. Jag slutade spela dataspel år 2000 och har provat lite spel sedan dess bara. Så min spelera var år 1988-2000.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Från senare delen av 80-talet först en VIC20 och sen C64, Amiga 1200, diverse Win95/98/XP-burkar, tre Macar, en bärbar Win7-maskin och sen 2018 en rad Win10-burkar.
Inga TV-spel (aldrig ägt, avskyr att spela med handkontroll). Inga mobilspel (undantaget Snake II på Nokia 3310 några gånger ca 2001-2003).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

iPad fanns ej som alternativ så valde mobil

Tappat intresset för PC….trodde aldrig det skulle hända….har den kvar i hörnet inkopplad o allt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dagen det finns roliga mobilspel så kanske jag kan tänka mig det.
De flesta är ju shitty kloner eller om de faktiskt är lite bra så är de extremt pay 2 win.

Just på mobil kör ja själv:
* Puzzle Quest 3 (Strategi, matcha gems)
* Gems of War (Samma fast äldre)
* Clash of Clans (Mest kända mobilspelet?)

iPad (Hearthstone främst men de ovanstående också).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

PC, primära och enda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

PC.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.