Dålig repons från mus och tangentbord från elen?

Permalänk
Medlem

Dålig repons från mus och tangentbord från elen?

Hej!

Kommer att försöka beskriva allting i så detaljerade information som möjligt för att undvika missförstånd.
Och innan ni börjar med hitte-på-problem och sådant så vill jag säga att antingen så har ni inte denna problematik själv eller så kan ni inte känna skillnaden.
Äger en stationär PC med följande spec.

  • Asus ROG maximus xi code (z390)

  • i9 9900k - (5.0ghz) ligger på 55c max.

  • Nvidia RTX 3080

  • Gskill 4266mhz

  • NZXT kraken x73

  • Steelseries APEX Pro TKL (omnipoint)

  • Razer Naga trinity

  • Corsair AX1000 titanium

Till mitt problem hör nu att datorn ändrar känslan (ja du läste rätt) i hur rent musen rör sig och hur responsen är på tangentbordet.
Jag har konstaterat att det enda som verkar beröra problemet är att det är olika tider på dygnet som har någon slags effekt av i hur datorn beter sig.

Det gör ingen skillnad med eller utan internet sladd inkopplat.
Det gör ingen skillnad med en ny OS installation eller uppdateringar varken, W7, w8, w10 eller w11.
Det gör ingen skillnad med andra drivrutiner.
Det gör ingen skillnad med med olika DP kablar eller CL13 kablar.
Det gör ingen skillnad med olika Ghz på CPU eller GPU.
Det gör ingen skillnad med olika möss eller tangentbord.
Det gör ingen skillnad med olika skärmar.
Det gör ingen skillnad med BIOS optimeringar eller inställningar.

Listan går att fylla ut betydligt längre men tror ni förstår vart jag vill komma.
Tror inte problemet ligger i själva datorn eller att något är trasigt.
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Jordat el-uttag gör datorn segare än OJORDAT.
Absolut så förstår jag att det är väl inte det bästa alternativet med dyr utrustning.
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------

Det som gör skillnad eller gör att problemet med delayen blir bättre eller minskas är justeringar som är nog kopplade till el-relaterade faktorer? Hz, EMI, EMF.

T.ex. kan jag flytta omkring min internet sladd eller elkablar så hackar hela datorn till i mindre än en sekund sedan så blir det snabbare respons i hela datorn 5-10 minuter..
Sedan blir det trögt igen och responstiden blir sämre igen.
Kan t.ex. ändra position på min dator-skärm, t.ex. flytta den 4-5 CM åt höger eller vänster så blir allting bättre i en kortare period.
Problemet är att det inte bibehåller det "bättre stadiet".

Har läst och följt i princip varje enstaka tråd som går att läsa kring detta problem med andra forum som spekulerar kring saker och ting.

Enligt elektriker så får jag 230volt i uttagen och det är ingen problematik.

Köpte en furman m-10x e, det har dock förminskat delayen jag upplever överlag och gjort att det är "bättre respons" överlag men långt ifrån löst problemet.

Ingenting är felkopplat i moderkortet.
Ingenting är direkt fel-inställt i BIOS utifrån vad jag kunnat läsa mig till.

Vänder mig till er här nu i hopp om att någon kanske har "HITTAT" någon liknande bov i detta dramat tidigare.
*Bor långt ifrån flygplatsen
*Bor bredvid en polisstation (Dock är datorn alltid snabb på söndagar och måndagar) - 90% kanske helt okej?

Hos mina föräldrar så existerar INTE detta problem.

Rubrik förtydligad från "El fel" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Känner igen problemet men tror att det har med USB-firmware/drivrutiner att göra. Har ingen aning egentligen men det brukar bli att muspekaren fryser en halvsekund då och då, ungefär som musen/USB går in i power save väldigt ofta/slumpmässigt. Om du upplever skillnader pga jord eller annat så låter det som ett kasst nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Känner igen problemet men tror att det har med USB-firmware/drivrutiner att göra. Har ingen aning egentligen men det brukar bli att muspekaren fryser en halvsekund då och då, ungefär som musen/USB går in i power save väldigt ofta/slumpmässigt. Om du upplever skillnader pga jord eller annat så låter det som ett kasst nätaggregat.

Hur kan det påverka USB-Firmware/Drivers genom att flytta på t.ex. en internetsladd eller elkabel?
Har prövat flera olika PSUer.

Tycker fortfarande det är konstigt att jag inte har problemet oavsett tid/dag om jag tar datorn till mina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Låter som jordfel, brukar vara svåra att felsöka.....
Alternativt moderkortet
Hur gammal är psu, hur gammal är moderkortet?

Hur länge har problem funnits

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Känner också igen problemet delvis, i vår källare är det enklare att klocka datorer än på ovanvåningen t.ex.

Det rörde sig om 100mhz på en x5660 way back, den var stabil hur länge som helst, flyttade datorn upp och jag hade random blåskärmar, när datorn pluggades in i källaren efter igen så slutade och krashade aldrig igen. Har testat detta flera gånger med olika datorer etc och ligger man på gränsen så är det skillnaden som oftast kan göra att det inte kraschar.

Vår htpc t.ex är inte stabil vid tvn(ej klockad, helt stock) och i källaren har den aldrig strulat vid felsökning.

El kan vara ett mysterium ibland, önskar jag hade ett oscilloskop och kolla eller nått

Edit: klockning är mitt exempel, har en qunix skärm som också trivs bättre nere än uppe!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som jordfel, brukar vara svåra att felsöka.....
Alternativt moderkortet
Hur gammal är psu, hur gammal är moderkortet?

Hur länge har problem funnits

Problemet har funnits i cirka 3 år xD !!!!
Men kan alltid "FRÅN GÅ" problemet vilket tyder i min mening på att inget är fel med moderkort eller psu?
Eftersom det bara funkar som det ska hos mor och far?

Prövat en helt ny dator här och det är samma fel för den.
Men kan inte direkt "FLYTTA" i nu läget.
Tänker detta måste väl någon halvdant elektriker kunnat veta eller förstå varför?
Dom påstår dock att det inte är något fel med elen här men jag har stått på mig och säger att det är nått fel i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Känner också igen problemet delvis, i vår källare är det enklare att klocka datorer än på ovanvåningen t.ex.

Det rörde sig om 100mhz på en x5660 way back, den var stabil hur länge som helst, flyttade datorn upp och jag hade random blåskärmar, när datorn pluggades in i källaren efter igen så slutade och krashade aldrig igen. Har testat detta flera gånger med olika datorer etc och ligger man på gränsen så är det skillnaden som oftast kan göra att det inte kraschar.

Vår htpc t.ex är inte stabil vid tvn(ej klockad, helt stock) och i källaren har den aldrig strulat vid felsökning.

El kan vara ett mysterium ibland, önskar jag hade ett oscilloskop och kolla eller nått

Edit: klockning är mitt exempel, har en qunix skärm som också trivs bättre nere än uppe!

Väldigt intressant problem.
Tror detta är något jag dealar med. Lite mer oförklarligt problem. Tack för informationen!
Vad kan jag göra eller bör göra om jag får låna ett oscilloskop

Permalänk
Medlem

EDIT: Vill tillägga att jag prövat kopplat ur varje el-uttag från saker, för utom datorn.
Prövat att stänga av alla säkringar förutom datorn.

Permalänk
Medlem

Hej

Kanske har du väldigt mycket högfrekventa störningar på nätet (230v). Moderna apparater som tex switchade nätaggregat och belysning kan ge ifrån sig otroligt mkt störningar.
Det är något som ett bra nätaggregat ska filtrera bort.
Men elektronik kan fånga upp störningsradiovågor också.

Är låångt ifrån någon expert på den typen av fel. Dock så har jag sett liknande fel i industrin där jag råkat ut för störningar på nätet som slagit ut styrningar på CNC maskiner.
Lösningen har du ofta varit att montera ett HF filter. Är dock inget som ska behövas i hemmamiljö.

Du kan mäta hur ren din spänning är i nätet med ett oscilloskop . Sök på Youtube hur du går tillväga. Kopplar du fel så kan du ha sönder oscilloskopet.

Kanske har polisen en kraftig radio sändare som stör? (Långsökt) hehe

Lycka till. Klurigt fel indeed.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av craft:

Hej

Kanske har du väldigt mycket högfrekventa störningar på nätet (230v). Moderna apparater som tex switchade nätaggregat och belysning kan ge ifrån sig otroligt mkt störningar.
Det är något som ett bra nätaggregat ska filtrera bort.
Men elektronik kan fånga upp störningsradiovågor också.

Är låångt ifrån någon expert på den typen av fel. Dock så har jag sett liknande fel i industrin där jag råkat ut för störningar på nätet som slagit ut styrningar på CNC maskiner.
Lösningen har du ofta varit att montera ett HF filter. Är dock inget som ska behövas i hemmamiljö.

Du kan mäta hur ren din spänning är i nätet med ett oscilloskop . Sök på Youtube hur du går tillväga. Kopplar du fel så kan du ha sönder oscilloskopet.

Kanske har polisen en kraftig radio sändare som stör? (Långsökt) hehe

Lycka till. Klurigt fel indeed.

Detta var en sak jag tänkte på direkt när jag läste din tråd. När du upplever problemet kan du prova att koppla ur förbrukare såsom kyl, frys och andra maskiner. Kan du inte dra ur sladden så kan du ta ur eller bryta säkringen istället. Det kan även vara något utanför huset som ger störningar. Då är det inte mycket att göra något åt. Men prova att kolla dina egna grejer först.

Men att din dator blir långsammare när du kopplar in den till ett jordat uttag tycker jag känns som att det är något problem med din dator också. Datorn ska inte påverkas negativt av att sitta i ett jordat uttag. Har du jordfelsbrytare hemma, annars skulle du kunna prova att köpa en som man kopplar i ett vanligt uttag och sätta den mellan det jordade uttaget och din dator.

Fungerar din spis som den ska? Eftersom spisar ofta går på trefas kan de ge upphov till lite konstiga fenomen om en av dina huvudsäkringar har löst ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta var en sak jag tänkte på direkt när jag läste din tråd. När du upplever problemet kan du prova att koppla ur förbrukare såsom kyl, frys och andra maskiner. Kan du inte dra ur sladden så kan du ta ur eller bryta säkringen istället. Det kan även vara något utanför huset som ger störningar. Då är det inte mycket att göra något åt. Men prova att kolla dina egna grejer först.

Men att din dator blir långsammare när du kopplar in den till ett jordat uttag tycker jag känns som att det är något problem med din dator också. Datorn ska inte påverkas negativt av att sitta i ett jordat uttag. Har du jordfelsbrytare hemma, annars skulle du kunna prova att köpa en som man kopplar i ett vanligt uttag och sätta den mellan det jordade uttaget och din dator.

Fungerar din spis som den ska? Eftersom spisar ofta går på trefas kan de ge upphov till lite konstiga fenomen om en av dina huvudsäkringar har löst ut.

Har inga problem med t.ex. övriga enheter så som TV, spis, kyl eller frys.
Det är det jag tycker också är märkligt att datorn blir "noteable" långsammare, precis som att jag dragit ner CPUn från 5.0ghz till stock 3.6ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Hej

Kanske har du väldigt mycket högfrekventa störningar på nätet (230v). Moderna apparater som tex switchade nätaggregat och belysning kan ge ifrån sig otroligt mkt störningar.
Det är något som ett bra nätaggregat ska filtrera bort.
Men elektronik kan fånga upp störningsradiovågor också.

Är låångt ifrån någon expert på den typen av fel. Dock så har jag sett liknande fel i industrin där jag råkat ut för störningar på nätet som slagit ut styrningar på CNC maskiner.
Lösningen har du ofta varit att montera ett HF filter. Är dock inget som ska behövas i hemmamiljö.

Du kan mäta hur ren din spänning är i nätet med ett oscilloskop . Sök på Youtube hur du går tillväga. Kopplar du fel så kan du ha sönder oscilloskopet.

Kanske har polisen en kraftig radio sändare som stör? (Långsökt) hehe

Lycka till. Klurigt fel indeed.

Ja alltså eftersom jag har problemet under dagtid och mindre märkbart fram mot kvällen så tänker jag att det är något på själva elnätet som stör?
Dessutom söndagar och måndagar fungerar det i regel bäst.

HF filter?
Finns det bara ett sådant eller något som du skulle kunna hänvisa mig till?
Kan en vanlig elektriker koppla in en sådant i bostaden?

Permalänk
Medlem

Har varit med om i princip samma sak, fick även flimmer på skärmen ibland. Men det var pga en transformator till en dockningsstation jag hade då, störde även ut mitt ADSL modem så det tappade anslutningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REKOMS:

Har inga problem med t.ex. övriga enheter så som TV, spis, kyl eller frys.
Det är det jag tycker också är märkligt att datorn blir "noteable" långsammare, precis som att jag dragit ner CPUn från 5.0ghz till stock 3.6ghz

Det är inte säkert att man märker något fel på en produkt som är trasig. Därav att du ska felsöka genom att koppla bort dem.

Min flickvän fick en jordfelsbrytare när hon byggde om sitt badrum då det numera är krav på det. Jordfelsbrytaren löste ut lite då och då. Efter lång felsökning så visar det sig vara hennes varmvattenberedare som orsakar detta. Någon liten krypström som gick fel väg. Hon hade inga problem med att få varmt vatten, men varmvattenberedaren är likväl trasig.

Vet man väl vad det är som orsakar problem kan man ju välja hur man ska lösa det efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte säkert att man märker något fel på en produkt som är trasig. Därav att du ska felsöka genom att koppla bort dem.

Min flickvän fick en jordfelsbrytare när hon byggde om sitt badrum då det numera är krav på det. Jordfelsbrytaren löste ut lite då och då. Efter lång felsökning så visar det sig vara hennes varmvattenberedare som orsakar detta. Någon liten krypström som gick fel väg. Hon hade inga problem med att få varmt vatten, men varmvattenberedaren är likväl trasig.

Vet man väl vad det är som orsakar problem kan man ju välja hur man ska lösa det efter det.

Kul att det finns många med så lustiga fel.
Har inga säkringar eller jordfelsbrytare som löses ut eller har löst ut för den delen heller dock.
Vet att ibland när jag duschar försvinner varm vattnet i kanske 30 sekunder i väldigt enstaka fall* inte ens varje gång man duschar.
Tror dock inte det berör detta felet?

Har prövat olika tangentbord och olika möss.
Har prövat 3st olika batchar av samma tangentbord.
Prövat olika märken av möss.

Det märkligaste för mig är att allting bara fungerar hemma hos mor och far.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog bäst att du flyttar hem igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är nog bäst att du flyttar hem igen.

De de, kan inte direkt flytta hem =]
Därför jag vänder mig hit för att försöka få någon slags klarhet eller tips på vad det kan vara.
Uppskattar att du tog dig tiden att skriva.
Men det är ju inget alternativ för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REKOMS:

De de, kan inte direkt flytta hem =]
Därför jag vänder mig hit för att försöka få någon slags klarhet eller tips på vad det kan vara.
Uppskattar att du tog dig tiden att skriva.
Men det är ju inget alternativ för tillfället.

Låter ju som om du har strömproblem hemma tillräckligt att störa en dator men inte övriga saker, kanske en bra UPS mellan väggkontakten och dator kan hjälpa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter ju som om du har strömproblem hemma tillräckligt att störa en dator men inte övriga saker, kanske en bra UPS mellan väggkontakten och dator kan hjälpa.

Prövade 2st olika UPSer på batteri och inkopplade in i el-uttaget.
Online
Inter-Active

I min mening gjorde det inget förändring alls.
Tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av REKOMS:

Hej!

Kommer att försöka beskriva allting i så detaljerade information som möjligt för att undvika missförstånd.
Och innan ni börjar med hitte-på-problem och sådant så vill jag säga att antingen så har ni inte denna problematik själv eller så kan ni inte känna skillnaden.
Äger en stationär PC med följande spec.

  • Asus ROG maximus xi code (z390)

  • i9 9900k - (5.0ghz) ligger på 55c max.

  • Nvidia RTX 3080

  • Gskill 4266mhz

  • NZXT kraken x73

  • Steelseries APEX Pro TKL (omnipoint)

  • Razer Naga trinity

  • Corsair AX1000 titanium

Till mitt problem hör nu att datorn ändrar känslan (ja du läste rätt) i hur rent musen rör sig och hur responsen är på tangentbordet.
Jag har konstaterat att det enda som verkar beröra problemet är att det är olika tider på dygnet som har någon slags effekt av i hur datorn beter sig.

Det gör ingen skillnad med eller utan internet sladd inkopplat.
Det gör ingen skillnad med en ny OS installation eller uppdateringar varken, W7, w8, w10 eller w11.
Det gör ingen skillnad med andra drivrutiner.
Det gör ingen skillnad med med olika DP kablar eller CL13 kablar.
Det gör ingen skillnad med olika Ghz på CPU eller GPU.
Det gör ingen skillnad med olika möss eller tangentbord.
Det gör ingen skillnad med olika skärmar.
Det gör ingen skillnad med BIOS optimeringar eller inställningar.

Listan går att fylla ut betydligt längre men tror ni förstår vart jag vill komma.
Tror inte problemet ligger i själva datorn eller att något är trasigt.
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Jordat el-uttag gör datorn segare än OJORDAT.
Absolut så förstår jag att det är väl inte det bästa alternativet med dyr utrustning.
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------

Det som gör skillnad eller gör att problemet med delayen blir bättre eller minskas är justeringar som är nog kopplade till el-relaterade faktorer? Hz, EMI, EMF.

T.ex. kan jag flytta omkring min internet sladd eller elkablar så hackar hela datorn till i mindre än en sekund sedan så blir det snabbare respons i hela datorn 5-10 minuter..
Sedan blir det trögt igen och responstiden blir sämre igen.
Kan t.ex. ändra position på min dator-skärm, t.ex. flytta den 4-5 CM åt höger eller vänster så blir allting bättre i en kortare period.
Problemet är att det inte bibehåller det "bättre stadiet".

Har läst och följt i princip varje enstaka tråd som går att läsa kring detta problem med andra forum som spekulerar kring saker och ting.

Enligt elektriker så får jag 230volt i uttagen och det är ingen problematik.

Köpte en furman m-10x e, det har dock förminskat delayen jag upplever överlag och gjort att det är "bättre respons" överlag men långt ifrån löst problemet.

Ingenting är felkopplat i moderkortet.
Ingenting är direkt fel-inställt i BIOS utifrån vad jag kunnat läsa mig till.

Vänder mig till er här nu i hopp om att någon kanske har "HITTAT" någon liknande bov i detta dramat tidigare.
*Bor långt ifrån flygplatsen
*Bor bredvid en polisstation (Dock är datorn alltid snabb på söndagar och måndagar) - 90% kanske helt okej?

Hos mina föräldrar så existerar INTE detta problem.

Det finns tre saker jag reflekterar över:

Det gör ingen skillnad med eller utan internet sladd inkopplat.
Betyder detta att du helt kopplat bort internet och upplevt samma problem eller betyder att du växlat över till WiFi och upplever samma problem?

Är all kringutrustning till datorn inkopplad till denna "furman m-10x e" eller bara datorn?
Var UPSera bara inkopplade till datorn eller även till all kringutrustning?

Det står inte listat, jag skulle personligen utgå ifrån att du provat, men kan ändå inte dra den slutsatsen av vad som skrivits.
Har du provat en annan PSU?

Eftersom du poängterar att det är sämre med jordat uttag. Du råkar inte ha någon kringutrustning som kommer åt något som kan vara jordat som tex ett vattenburet element eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det finns tre saker jag reflekterar över:

Det gör ingen skillnad med eller utan internet sladd inkopplat.
Betyder detta att du helt kopplat bort internet och upplevt samma problem eller betyder att du växlat över till WiFi och upplever samma problem?

Är all kringutrustning till datorn inkopplad till denna "furman m-10x e" eller bara datorn?
Var UPSera bara inkopplade till datorn eller även till all kringutrustning?

Det står inte listat, jag skulle personligen utgå ifrån att du provat, men kan ändå inte dra den slutsatsen av vad som skrivits.
Har du provat en annan PSU?

Eftersom du poängterar att det är sämre med jordat uttag. Du råkar inte ha någon kringutrustning som kommer åt något som kan vara jordat som tex ett vattenburet element eller liknande?

Bra att du ställer kontrollfrågor.
Nej använder inte Wi-Fi till datorn.
Använder enbart sladd. Men spelar ingen roll med eller utan.

Datorn är inkopplad till furman m-10x e
Prövat att bara ha skärmen inkopplad också till denna och viseversa.
Bara datorn och skärmen utan furman.
Kringutrustningen så som mus/tangentbord måste gå via datorn först som går till furman.

Har prövat med UPSerna bara dator, bara skärm och båda inkopplat.
Kom inte på några andra varianter att testa.

(prövade alltså inte med UPSerna inkopplade till Furman).

Vad skulle kunna vara något som kommer åt det menar du?
Kan det räcka med att en granne har något som ligger åt ett element?
Har ingen utrustning som ligger emot elementen hemma i alla fall.

Måste väl vara något väldigt tydligt i så fall?
Eftersom det rör sig om att på kvällen blir det bara "bättre" efter säg 16.00 tiden sedan på söndagar och måndagar är det nästan som det ska

Jag har vattenburna som verkar vara jordade så att försöker jag "fusk" jorda datorn via elementen så går jordfelsbrytaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REKOMS:

Ja alltså eftersom jag har problemet under dagtid och mindre märkbart fram mot kvällen så tänker jag att det är något på själva elnätet som stör?
Dessutom söndagar och måndagar fungerar det i regel bäst.

HF filter?
Finns det bara ett sådant eller något som du skulle kunna hänvisa mig till?
Kan en vanlig elektriker koppla in en sådant i bostaden?

Blev en liten tankevurpa där. Det ska såklart vara ett LP filter. Low Pass Filter, som filtrerar ut alla övertoner över 50Hz.

Går att hitta för hemmamiljö under namnet "nätfilter".
Hittar bla denna på elfa https://www.elfa.se/sv/naetfilter-10-250-vac-schaffner-fn2415... som måste installeras i elcentralen.
Annars finns det en hel del som säljs som Hifi utrustning.
Tex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavox-x7000-natfilter-...
Sökte lite snabbt på Google. Finns nog gott om alternativ. Dock ingen garanti för att det kommer lösa dina bekymmer.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Blev en liten tankevurpa där. Det ska såklart vara ett LP filter. Low Pass Filter, som filtrerar ut alla övertoner över 50Hz.

Går att hitta för hemmamiljö under namnet "nätfilter".
Hittar bla denna på elfa https://www.elfa.se/sv/naetfilter-10-250-vac-schaffner-fn2415... som måste installeras i elcentralen.
Annars finns det en hel del som säljs som Hifi utrustning.
Tex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavox-x7000-natfilter-...
Sökte lite snabbt på Google. Finns nog gott om alternativ. Dock ingen garanti för att det kommer lösa dina bekymmer.

Tror min Furman matchar lite av Dynavox x7000?

  • Power Conditioner 19" / 1U

  • Power filter and power distribution with 10 A maximum output current (2300 Watt)

  • AC noise filtering to reduce radio frequency and electromagnetic interference (RFI/EMI) >20 dB

  • 1.5 - 20 MHz

  • Circuit breaker

  • For all applications in recording and on stage

  • 10x Rear panel outlets and 1x front panel convenience outlet

  • Protection OK indicator

  • Overvoltage protection

  • Main power switch at front panel

däremot nätfilter FN2415-10-29 - Nätfilter, 10 A, 250 VAC, Schaffner
kanske är något att testa? kostar ju inte en farlig slant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av REKOMS:

Tror min Furman matchar lite av Dynavox x7000?

  • Power Conditioner 19" / 1U

  • Power filter and power distribution with 10 A maximum output current (2300 Watt)

  • AC noise filtering to reduce radio frequency and electromagnetic interference (RFI/EMI) >20 dB

  • 1.5 - 20 MHz

  • Circuit breaker

  • For all applications in recording and on stage

  • 10x Rear panel outlets and 1x front panel convenience outlet

  • Protection OK indicator

  • Overvoltage protection

  • Main power switch at front panel

däremot nätfilter FN2415-10-29 - Nätfilter, 10 A, 250 VAC, Schaffner
kanske är något att testa? kostar ju inte en farlig slant..

Där ser man, du har ju redan ett filter Har du provat din datorn inkopplad i din Furman?

Om inte den hjälper så hjälper nog inte Schaffner filtret heller (Blir inte så billig med installation av behörig elektriker).

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Där ser man, du har ju redan ett filter Har du provat din datorn inkopplad i din Furman?

Om inte den hjälper så hjälper nog inte Schaffner filtret heller (Blir inte så billig med installation av behörig elektriker).

Ja, datorn sitter redan i den dagligen och det gör ju en del skillnad.
Men tänker kan filtret du hänvisade till, kanske gör en viss skillnad om den sitter i elcentralen?

Permalänk
Medlem

Du har ju säkringsskåp i lägenheten.

Jag skulle koppla ur alla enheter (dra ur proppen/flippa om säkringen om det är automat) utom det uttag som krävs för din dator. Dra då även ut saker som inte behövs, laddare, lampor eller sånt som är på samma grupp som sin dator (som fortfarande har ström efter du stängt av alla andra proppar). Du borde kunna testa detta utan internet så du behöver bara ha 1 propp "igång" dvs den där din dator är.

Så kommer du mininera påverkan av något annat i lägenheten. Om det inte blir bättre så är jag rädd för att du inte kommer kunna lösa detta själv - felet kan vara i undercentralen bortom din kontroll.

Men oftast är det dom grejer som är närmast som kan orsaka problem, som andra skriver så kan AC-adapters, generatorer, transformatorer eller motorer (kyl, frys, micro, spis om den har elektronik, tv, radio osv).

Permalänk
Medlem

Du säger att UPS inte gör någon skillnad. Gäller det även när den går på batteridrift (dvs inte bara agerar passthrough)?

Är det samma med UPS på batteri borde man ju kunna utesluta elnätet som bekymret.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Du har ju säkringsskåp i lägenheten.

Jag skulle koppla ur alla enheter (dra ur proppen/flippa om säkringen om det är automat) utom det uttag som krävs för din dator. Dra då även ut saker som inte behövs, laddare, lampor eller sånt som är på samma grupp som sin dator (som fortfarande har ström efter du stängt av alla andra proppar). Du borde kunna testa detta utan internet så du behöver bara ha 1 propp "igång" dvs den där din dator är.

Så kommer du mininera påverkan av något annat i lägenheten. Om det inte blir bättre så är jag rädd för att du inte kommer kunna lösa detta själv - felet kan vara i undercentralen bortom din kontroll.

Men oftast är det dom grejer som är närmast som kan orsaka problem, som andra skriver så kan AC-adapters, generatorer, transformatorer eller motorer (kyl, frys, micro, spis om den har elektronik, tv, radio osv).

Det är det, har prövat exakt det du beskriver och därför jag undrar eller funderar varför:
Söndagar & Måndagar fungerar relativt okej.
Annars efter klockan 16 och fram mot kvällen blir det stegvis "bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Du säger att UPS inte gör någon skillnad. Gäller det även när den går på batteridrift (dvs inte bara agerar passthrough)?

Är det samma med UPS på batteri borde man ju kunna utesluta elnätet som bekymret.

Ja precis, det gäller både i batteridrift och i passthrough.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av REKOMS:

Ja alltså eftersom jag har problemet under dagtid och mindre märkbart fram mot kvällen så tänker jag att det är något på själva elnätet som stör?
Dessutom söndagar och måndagar fungerar det i regel bäst.

HF filter?
Finns det bara ett sådant eller något som du skulle kunna hänvisa mig till?
Kan en vanlig elektriker koppla in en sådant i bostaden?

Ferritkärnor filtrerar bort RF skräp och det finn enklare modelerl man kan klämma runt kablar om de inte redan har nån men det är ännu bättre att välja nån lite större och linda kabeln ett par tre varv genom kärnan.
Magnetstabilisatorer renar elen mycket bra från allt men de är ganska dyra och idag används de nog mest i labb där man vill ha " referensel"
Vad har du för datorlåda, den är väl tät (utan rutor/stora hål) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.