Japansk minister inleder kamp mot disketter

Permalänk
Medlem

Född i slutet på 80-talet, aldrig använt fax

Disketter användes, men främst till retromaskiner som Atari och Mac Classic. På 90-talet hade vi datorer med windows i skolan som man hade med sig spel till på diskett, men det var bara några gånger typ

Jag har dock många disketter, tror inte jag läst dom i någon av mina PC någonsin, kanske som startdiskett till win98 någon gång?

Helt glömt bort dem

Permalänk
Medlem

Jodå, här används disketter.
I både Amigan men också i ett antal retro-maskiner.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Diskett används dagligen på jobbet.
Är några äldre maskiner (CNC) som har diskettstation för programmen.

Skrivet av Patrik356b:

Det är möjligt att det finns ett "uppgraderingspaket" där man byter ut floppy mot något som tar minneskort eller dylikt.

Det gör det. Finns hårdvaruemulatorer som gör jobbet perfekt, även på obskyra plattformar som CNC-maskiner. De mest kända är väl Gotek och HxC. De används för att montera floppyimages man lagrar på en USB-sticka eller SD-kort. För datorn ser det precis ut som en diskett.

Gotek är det billiga alternativet. Hårdvaran kan ebayas hem för några hundringar. Den förinstallerade firmwaren är dock ren katastrof, man måste i princip byta ut den till Flashfloppy för att det ska bli användbart. Flashfloppy är open source och gratis. När det väl är gjort funkar det klockrent.

HxC är ett kommersiellt alternativ, som faktiskt inte är särskilt dyrt heller i businessammanhang. De stora fördelarna där är att hårdvaran inte är kinesium, och att supporten är fantastiskt bra i vad mån den behövs. Det är nog inte omöjligt att få customversioner av firmwaren om det skulle stöka med den specifika hårdvara man försöker köra HxC med. HxC finns också som firmware till Gotek, givetvis med en del skillnader gällande features och sånt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför detta hat mot gammal teknik, låt den vara, tänk om samma hat skulle finnas mot veteranbilar?
Japan är normalt, det är Sverige som är udda.

Om jag var tvungen att köra veteranbil i jobbet skulle jag ha samma hat mot dom

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Diskett används dagligen på jobbet.
Är några äldre maskiner (CNC) som har diskettstation för programmen.

Har en del formsprutor på jobbet som tar disketter, det är eg inget problem för man sätter alltid parametrarna i maskin och sparar sen ner det på diskett, så man flyttar ju inte från ex vis PC till maskin.

Går att bygga om men knappt lönt, skulle nått sen dessutom hända så man blir tvungen att boota om maskinen från maskindisketterna så är det rätt skönt o ha stationen där. Inte för att ser brukar hända men ändå.

CNC maskinerna på jobbet är dock uppkopplade, även de riktigt gamla.
Beror nog på att bearbetningarna är stora och minnet inte räcker till så det måste skickas i realtid om det inte är en ganska ny maskin.

Är ingen CNC expert men tror att det ofta rör sig om program i storleksordningen 100k block.

Skrivet av kaput:

Hade haft en viss förståelse för att disketter levt kvar så länge om det var ett bra och pålitligt medium, som inte fått någon lika robust ersättare, men sanningen är snarare motsatsen. Disketter pajar ideligen, och det där med bitrot går fort.

Som retrodatornörd använder jag dem en del fortfarande, i vad mån de inte är ersatta med Gotek + Flashfloppy, men i daily driver-datorn har jag inte haft någon diskettstation på typ 20 år. När USB 2.0 blev standard och USB-stickor fick en rimlig prisbild fanns det inga rimliga orsaker kvar att inte lämna disketterna bakom sig.

Använder disketter varje vecka och många är över 20år gamla med god marginal.

Det är faktiskt inte många disketter som går sönder per år.. Så att de går sönder ideligen håller jag inte med om.

Då hanteras de ändå av industriarbetare med smutsiga fingrar och hamnar lite varstans..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Musikälskare

Disketter är inte japans största problem imo, det känns som faxen är det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag bodde i Japan för ett par år sedan och fick då en bankbok av banken jag skapade ett konto hos! Jag visste inte ens vad det var för något då de användes före min tid här i Sverige. Det är alltså en liten bok liknande ett pass som man använder för insättningar och uttag.

Det sjuka var att för att ta ut pengar så gick man till en hypermodern automat där man stoppade in boken och utförde sina ärenden via en pekskärm. Sedan fick man sina pengar och maskinen tryckte en rad med det nya saldot i boken. Snacka om kontrast mellan gammalt och nytt.

Permalänk
Medlem

Lite charmigt med disketter ändå... Men ja, kanske dags att gå vidare. Japan som ändå brukar framställas som framkant av teknologin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag bodde i Japan för ett par år sedan och fick då en bankbok av banken jag skapade ett konto hos! Jag visste inte ens vad det var för något då de användes före min tid här i Sverige. Det är alltså en liten bok liknande ett pass som man använder för att insättningar och uttag.

Det sjuka var att för att ta ut pengar så gick man till en hypermodern automat med pekskärm där man stoppade in boken och utförde sina ärenden via en pekskärm. Sedan fick man sina pengar och maskinen tryckte en rad med det nya saldot i boken. Snacka om kontrast mellan gammalt och nytt.

Så gjorde även posten när dom fanns. Dock deras personal. Själv fick man inte fingra på deras maskin.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av urban22:

Jag bodde i Japan för ett par år sedan och fick då en bankbok av banken jag skapade ett konto hos! Jag visste inte ens vad det var för något då de användes före min tid här i Sverige. Det är alltså en liten bok liknande ett pass som man använder för att insättningar och uttag.

Det sjuka var att för att ta ut pengar så gick man till en hypermodern automat med pekskärm där man stoppade in boken och utförde sina ärenden via en pekskärm. Sedan fick man sina pengar och maskinen tryckte en rad med det nya saldot i boken. Snacka om kontrast mellan gammalt och nytt.

Haha så bisarrt! Men det går åt rätt håll, dock långsamt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det var längesedan jag använde mig av disketter, gissar på en 15 år sedan? Då var det primärt för att uppdatera bios och ibland följde det med en diskett med drivrutiner till någon instickskort. Fax använde jag regelbundet i tjänsten fram till 2010. Faxade faktureringsunderlag till företagets afministrativa kontor, det gick utmärkt att maila också men för mindre uppdrag gick det snabbare att dra ett fax och alla var glada och nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Det kan också ha att göra med att Japans utveckling har stagnerat de senaste årtiondena, iallafall jämfört med många andra länder

Intressant, vad är det som har stagnerat? Förutom fax, disketter och att man betalar med kontater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Intressant, vad är det som har stagnerat? Förutom fax, disketter och att man betalar med kontater?

Den japanska ekonomin i ren allmänhet har stagnerat kraftigt sedan deras ekonomiska bubbla sprack i början på nittiotalet. Är ett rätt allvarligt problem för dem utan någon tydlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför detta hat mot gammal teknik, låt den vara, tänk om samma hat skulle finnas mot veteranbilar?
Japan är normalt, det är Sverige som är udda.

Feltänkt. Skulle alla köra runt med veteranbilar som pendlingsbilar hade folk haft problem med det, definitivt. Farliga för både förare och fotgängare, högljudda, bränsleslukande och hemska avgaser.

Men nej, eftersom det är en hobby för ett begränsat antal människor så är det OK.

Samma med utdaterad teknik, problemet är ju inte att tekniken finns utan snarare om något så hopplöst utdaterad som en diskett används år 2022 så är det något galet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Eller hur! Konsumentelektronik som upplevs ljusår innan vår, men man måste lämna in ansökningar på papper - som måste signeras med min egna, officiella stämpel...

This.. pluggade ett halvår i Japan, kunde inte göra ett jota innan jag hade fått hem mitt ”sigill”, som för övrigt bara var mina initialer. Hur är den säkrare än min signatur? 🥲🥲🥲 Pappersarbetet både innan och under resan var av sällan skådad art, aldrig varit med om något sådant härke förr.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av status-418:

This.. pluggade ett halvår i Japan, kunde inte göra ett jota innan jag hade fått hem mitt ”sigill”, som för övrigt bara var mina initialer. Hur är den säkrare än min signatur? 🥲🥲🥲 Pappersarbetet både innan och under resan var av sällan skådad art, aldrig varit med om något sådant härke förr.

Har tittat lite på kul på olika regler för att köra i del europeiska länder och man är ju väldigt glad i klistermärken på vindrutan. Man kan nog mura igen den helt med diverse olika vignettes, Umweltzonemojänger och Crit’airklistermärken… Till och med om man har en elbil ska man ha ett klistermärke som talar om utsläppsnivån i miljözonerna. Helt snurrigt. Varför det inte kan vara en standard när klistermärkena dessutom ändå baseras på Euro-klasserna kan man fråga sig. Standarder är jättebra, alla borde ha en egen? Vissa har väl infört digitala vignettes åtminstone, men inte alla.

Sverige är närmast extremistiskt i det här avseendet, tro inget annat. Sedan just den där stämpeln är nästan lite komisk.

rättat ord
Permalänk
Medlem

Tyvärr ser det ut sådär på många arbetsplatser i Japan. Papper, faxar, disketter samt flipptelefonen. Såg ett klipp där dom pratade om fenomenet i Japan och man tror det beror på att det fortfarande är en mycket gammal generation som driver dessa bolag.
Verkställande direktörer och högt uppsatta i snitt ålder så ligger Japan i topp och dessa har en hård tendens att leva kvar i det gamla och vill inte "förnya" teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple iMac G3 är väl den första populära datorn utan floppy. Där jag fortfarande än idag 24år efter inte förstår hur man enkelt på denna tid skulle dela filer med varandra. Liksom gjorde man sitt skolarbete år 1998 hemma och ville ha den till skolan, så var det ej så lätt. Och ringa för att få internet (kostar pengar) och större fil emot 1MB tog tid att ladda upp.

Man fick helt enkelt packa ner sina filer med arj eller liknande i dos, till ett arkiv över flera disketter..
om filen inte fick plats på en diskett.. alternativa lösningar ha en extern zip drive, eller bränn filen på din CD-brännare.

Men 1998 var det antagligen vanligare att man skrev ut sitt skolarbete på papper innan man lämnade in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När jag började på uni 2005 hade jag USB-minne. Tror det var 16 MB...

Va? Det årtalet köpte jag köpte ett USB-minne på 2GB, inte alls dyrt. Något år därefter fick jag ett gratis på 4GB från en mässa. Bodde i en småstad.

Permalänk
Medlem

”retroosande diskett eller Minidisc, alternativt den något modernare CD-skivan.”

Minidisc är väl ”modernare” än CD-skivan?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Man fick helt enkelt packa ner sina filer med arj eller liknande i dos, till ett arkiv över flera disketter..
om filen inte fick plats på en diskett.. alternativa lösningar ha en extern zip drive, eller bränn filen på din CD-brännare.

Men 1998 var det antagligen vanligare att man skrev ut sitt skolarbete på papper innan man lämnade in det.

1998 var det mest handskrivet som gällde om man skulle lämna in något. Alla hade inte hemdator, och det ansågs orättvist om vissa fick skriva sina hemarbeten på dator och andra för hand. Så vi hade förbud mot något annat än handskrivet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Casimir2323:

Det är så fascinerande hur Japan både kan ligga i bräschen och släpa efter så enormt när det gäller teknik. Fokus på ingenjörskap och traditioner framför digital utveckling och programmering kanske.

Japan var det land som först kom in i 90-talet, men har sedan aldrig lämnat det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av status-418:

This.. pluggade ett halvår i Japan, kunde inte göra ett jota innan jag hade fått hem mitt ”sigill”, som för övrigt bara var mina initialer. Hur är den säkrare än min signatur? 🥲🥲🥲 Pappersarbetet både innan och under resan var av sällan skådad art, aldrig varit med om något sådant härke förr.

Jag bodde i USA och tyckte dem var papperstunga i administrationen, men hade kollegor från Japan. Historierna man först hörde, och sen fick uppleva när man hälsade på... Älskar det fysiska besöket på typ 3 olika myndigheter, med stämplar från dem alla, som behövdes för att förnya körkortet... Disketter är ju ett steg upp då!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Japan var det land som först kom in i 90-talet, men har sedan aldrig lämnat det.

Jag måste flytta till Japan!

Permalänk
Medlem

Disketter? Det är ju typ 20 år sen jag gick bort från CD-skivor...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Japan var det land som först kom in i 90-talet, men har sedan aldrig lämnat det.

Jag undrar hur LGR skulle uppfatta saken? -Han som älskar disketter av alla slag! (Samt woodgrain!)

Under helgen som gick så fattade jag att japaner är "knepiga" gällande datorer. Exempelvis att i reklamen för Microsoft Windows (i japan) kör Microsoft med olika anime-tjejer som heter typ "win95", "win98", ME, 2000, XP etc.
En tjej ska "förkroppsliga" en viss installation av OS.

Win7-tjejen visar hur man bygger dator..

Stackars Microsoft "bing-tjejen" får förklara varför hon är så "dålig" jämfört med Google. Halvtimma lång anime!

Ska försöka hitta den roliga jag såg i lördags, där win IE10 (animetjej) slogs mot alla internethot i Tokyo. Dessa hot såg ut som Godzilla.. Tokyo blev ruinstad.

Hehe, tror japanerna har "lite större problem" med datorer än floppys. Å andra sidan är det fruktansvärt kul!
Alltså göra olika OS till anime-tjejer som ska "slåss" mot olika hot..

Edit hittade den spännande animen om olika browsers "webbläsarkrig".
Finns tydligen flera timmar, och japanska "TV-serier" om detta. Mesta finns på YT. Textat på engelska.
Hur kul som helst! (Jag är helt fast!)

Det mesta är reklam, och väldigt välproducerat.
(Hur kan jag fastna för ett tecknat japansk drama som handlar om olika browsers som slåss? Fattar inte att jag är så dum..)
Å andra sidan har jag inte använt "froppu-diskura" (floppy-disk på japanska) på säkert 15-20 år..

La till "froppu diskura".
Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag bodde i USA och tyckte dem var papperstunga i administrationen, men hade kollegor från Japan. Historierna man först hörde, och sen fick uppleva när man hälsade på... Älskar det fysiska besöket på typ 3 olika myndigheter, med stämplar från dem alla, som behövdes för att förnya körkortet... Disketter är ju ett steg upp då!

Haha ja det var helt sjukt, första två veckorna bestod av att vi hela gruppen av utbytesstudenter åkte runt till olika myndigheter tillsammans för att lämna/hämta papper, ansökningar, öppna bankkonto, gå på hälsokontroller och allt möjligt skit. De är så sjukt traditionella och proper med pappersarbete, är det en decimal fel någonstans så är det bara börja om från början...

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Har tittat lite på kul på olika regler för att köra inne del europeiska länder och man är ju väldigt glad i klistermärken på vindrutan. Man kan nog mura igen den helt med diverse olika vignettes, Umweltzonemojänger och Crit’airklistermärken… Till och med om man har en elbil ska man ha ett klistermärke som talar om utsläppsnivån i miljözonerna. Helt snurrigt. Varför det inte kan vara en standard när klistermärkena dessutom ändå baseras på Euro-klasserna kan man fråga sig. Standarder är jättebra, alla borde ha en egen? Vissa har väl infört digitala vignettes åtminstone, men inte alla.

Sverige är närmast extremistiskt i det här avseendet, tro inget annat. Sedan just den där stämpeln är nästan lite komisk.

På min sambos universitet får man välja mellan klisterlapp eller lös lapp för parkeringstillståndet. Gissa vad glad jag blev när jag satte mig i bilen och hon har valt klisterlappen, och satt den i mitt synfält 🤯

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av status-418:

Haha ja det var helt sjukt, första två veckorna bestod av att vi hela gruppen av utbytesstudenter åkte runt till olika myndigheter tillsammans för att lämna/hämta papper, ansökningar, öppna bankkonto, gå på hälsokontroller och allt möjligt skit. De är så sjukt traditionella och proper med pappersarbete, är det en decimal fel någonstans så är det bara börja om från början...

Använda bankkort i Tyskland var i princip samma sak för 30 år sedan. Jätteknepigt. Krångligt och svårt.
Olika länder har väl kommit olika långt i utvecklingen?

Upptäckte som jag sa i föregående inlägg "windows anime" under helgen, och jag har fastnat totalt.
Windows anime

"Froppy duskuru"?