Permalänk

Hjälp med inkoppling av LG Oled C1

Hej!

Hopplöst ouppdaterad person söker hjälp med inkoppling av för mig nya standarder.

Jag har idag en LG Oled C1 och vill koppla in följande:

- Sonos Arc (via HDMI för Atmos)
- Apple TV (gillar inte inbyggda mediaspelare)
- Xbox Series X
- UHD-spelare (xboxen är ju inge bra)

Samtliga stödjer Atmos och HDR (tor jag).
Till Xboxet vill man ju att VRR ska funka.

Är det bara att koppla in allt helt random eller hur gör jag? Går det ens?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det går fint. Det enda att ha i tanke är att koppla Sonos till porten märkt HDMI eARC/ARC. Det står för audio return channel och krävs för att skicka ljudet från tvn - och övriga inkopplade enheter - till soundbaren.

Övriga portar är likvärdiga varandra. Tre är monterade på sidan och där behövs räta kablar, den sista är placerad på tvns baksida och kan kräva en vinklad kabel om du tänkt montera tvn dikt an mot väggen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lite osäker eftersom jag har reciever och man då kopplar allt till den och sen bara en kabel till TV.

Det bör dock vara så att du ska koppla sonos till den HDMI-port på tvn som är märkt ARC (tror det är HDMI 2 på min C9) för att få ut ljud, sen väljer du just ARC i menyn för ljudutgång.

Resten borde bara vara att koppla in som du vill, men om inte alla HDMI-ingångar är 2.1 ska väl xboxen vara i en sådan.

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Distordera:

Hej!

Hopplöst ouppdaterad person söker hjälp med inkoppling av för mig nya standarder.

Jag har idag en LG Oled C1 och vill koppla in följande:

- Sonos Arc (via HDMI för Atmos)
- Apple TV (gillar inte inbyggda mediaspelare)
- Xbox Series X
- UHD-spelare (xboxen är ju inge bra)

Samtliga stödjer Atmos och HDR (tor jag).
Till Xboxet vill man ju att VRR ska funka.

Är det bara att koppla in allt helt random eller hur gör jag? Går det ens?
Tack på förhand!

Den har 4 hdmianslutningar så det ska gå att koppla allt i tvn, det viktiga är att tänka på är att det är hdmi 2 som har eARC så den ska du koppla till ljudsystemet.
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c16la?cmpid=2022HQSEM_OLED-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Det går fint. Det enda att ha i tanke är att koppla Sonos till porten märkt HDMI eARC/ARC. Det står för audio return channel och krävs för att skicka ljudet från tvn - och övriga inkopplade enheter - till soundbaren.

Övriga portar är likvärdiga varandra. Tre är monterade på sidan och där behövs räta kablar, den sista är placerad på tvns baksida och kan kräva en vinklad kabel om du tänkt montera tvn dikt an mot väggen.

Tack för svar! Men, det går ju inte att koppla enheterna till soundbaren. Sonos Arc har ju bara en port.

Skrivet av Nachtgeist:

Lite osäker eftersom jag har reciever och man då kopplar allt till den och sen bara en kabel till TV.

Det bör dock vara så att du ska koppla sonos till den HDMI-port på tvn som är märkt ARC (tror det är HDMI 2 på min C9) för att få ut ljud, sen väljer du just ARC i menyn för ljudutgång.

Resten borde bara vara att koppla in som du vill, men om inte alla HDMI-ingångar är 2.1 ska väl xboxen vara i en sådan.

Ja så har jag också förstått, men frågan var just om övriga komponenter bara är att koppla in eller om de kräver hdmi 2.1 eller så.
Om jag fattat rätt så är HDMI 2 med eARC till Sonos och sen kvittar det vilken ingång som går till Xbox då alla är HDMI 2.1??

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den har 4 hdmianslutningar så det ska gå att koppla allt i tvn, det viktiga är att tänka på är att det är hdmi 2 som har eARC så den ska du koppla till ljudsystemet.
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c16la?cmpid=2022HQSEM_OLED-...

Jag har en förmåga att missa text men jag kan inte via din länk utläsa på specifikationerna att det är fritt fram att koppla hur man vill undantaget hdmi 2. Det står precis som du säger att det är 4 HDMI men det visste jag ju. Frågan var om det är nån skillnad på dem.

Jag har exvis läst om andra apparater som enbart stödjer xboxes teknik på enstaka ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Tack för svar! Men, det går ju inte att koppla enheterna till soundbaren. Sonos Arc har ju bara en port.

Alla enheter kopplas till tvn, ljudet från respektive enhet skickas sedan via tvn till soundbaren!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

C1 har 4st HDMI som alla är 2.1 (bakåtkompatibelt med äldre standarder).

HDMI 2 är Arc/Earc och dit kopplar du din soundbar. I TVns inställningar väjer du ljud ut till arc, aktiverar earc och ställer ljudet till passthrough för bästa ljud.

Den enda nackdelen med att koppla enheter direkt till TVn är att den inte stödjer DTS. Så behöver du DTS från någon enhet måste den kopplas via soundbaren. Men nu verkar det inte som din sounbar har några extra portar ändå.

Permalänk
Skrivet av weenan:

C1 har 4st HDMI som alla är 2.1 (bakåtkompatibelt med äldre standarder).

HDMI 2 är Arc/Earc och dit kopplar du din soundbar. I TVns inställningar väjer du ljud ut till arc, aktiverar earc och ställer ljudet till passthrough för bästa ljud.

Den enda nackdelen med att koppla enheter direkt till TVn är att den inte stödjer DTS. Så behöver du DTS från någon enhet måste den kopplas via soundbaren. Men nu verkar det inte som din sounbar har några extra portar ändå.

Toppen, tack för tydligt svar. DTS kan jag vara utan i den här applikationen.