Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Ett modernt vindkraftverk har dessutom en teknisk livslängd på omkring 20-25 år och genererar därmed 80-100 miljoner kWh under sin livstid. Elen produceras med andra ord till en totalkostnad av 40-50 öre/kWh.

Vindkraft och andra intermittenta energislag ställer dock större krav på övriga delar av elsystemet. Framför allt för att balansering vid obalans mellan produktion och efterfrågan behöver ske för att vidhålla frekvensen så att inte elsystemet och ansluten utrustning tar skada.

En storskalig utbyggnad av vindkraften är helt klart önskvärd, lönsam och möjlig om man samtidigt kan säkerställa balanseringsmöjlighet genom att antingen tillgodose systemet med reglerkraft eller genom efterfrågeflexibilitet.

Reglerkraften finns till största delen norröver. Bristen på baskraft i söder löses inte mer intermittent kraftproduktion. Problemet är att reglerkraft och baskraft inte får betalt för sina frekvensstabiliserande egenskaper. Därför bör en 1kWh intermittent kraft vara mindre värd än 1 kWh baskraft och mest betalt ska reglerkraften ha. En kombination av vind+kol/gas/kärnkraft i SE4 skulle mätta vårt behov av el och "tränga" undan europapriserna.

https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/hur-far-vi-ner-de-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad är det för bil? Och vilka vägar kör du på? Skulle säga att det är snudd på omöjligt, om det inte är medvind i en nedförsbacke man räknar på.

Se tex https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fem-sna...

En liten MITSUBISHI från 2018. 0,4 liter/milen från Borås till Båstad. Körde efter hastighet-märkningen 80-100 km/h. Till jobbet två mil 0.39-0.48 50-80 km/h beroende på sommar/vinter om man kör efter hastighet-märkningen. 0,5-0,54 om man kör 10-15 km för fort vilket de flesta gör om man ska gå efter köerna jag skapar. Stora bilar med chaufförer med fyllda plånböcker som har råd att köra fort.

Men som sagt är detta inte en biltråd så får fortsätta gnissla tänderna över elpriserna som kanske kommer sänka en i vinter men vi kan inte bara tänka på oss själva. Hela Europa behöver el och kanske vi behöver hjälp med något annat i vinter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Landbaserat verk på 2.5MW kostade 40 miljoner sist jag kollade, så 400 miljarder. Statsskulden nu ligger på drygt 1000 miljarder så inte helt omöjligt.
Säg nu att varje verk producerar 4 milj kWh/år så har de betalat sig på 10 år om de får 1 sek/kWh i snitt.

Problemet är bara att ju fler vindkraftverk du bygger ju lägre lönsamhet per vindkraftverk blir det.
När det blåser producerar alla och det blir låg efterfrågan.
Sedan är priset på ett vindkraftverk svårt att räkna på från första början då de är subventionerade.

Ska vi dra det en bit till så får vi även ta upp transporten av el. Elproducenten bygger sin vindkraftverk, sedan är det upp till oss som konsumenter att få till transporten av el, och det kostar multum att dra ut feta sladdar till en stor park i havet jämför med ett enda lättillgängligt kärnkraftverk. Finlands senaste kärnkraftverk producerar 1600MW, det motsvarar 800 snurror. Det är en gigantisk yta! Dvs elpriset kanske sjunker, men din överföringsavgift stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En liten MITSUBISHI från 2018. 0,4 liter/milen från Borås till Båstad. Körde efter hastighet-märkningen 80-100 km/h. Till jobbet två mil 0.39-0.48 50-80 km/h beroende på sommar/vinter om man kör efter hastighet-märkningen. 0,5-0,54 om man kör 10-15 km för fort vilket de flesta gör om man ska gå efter köerna jag skapar. Stora bilar med chaufförer med fyllda plånböcker som har råd att köra fort.

Det är helt otroligt så mycket man sparar på att sänka farten bara pyttelite. Och det märks knappt på transporttiden heller!
Jag är en stor användare av farthållare. Kör alltid 100 på motorvägen tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Många som faktiskt bor i hyresrätt/bostadsrätt där värme och vatten ingår som inte förstår hypen över att folk är arga/oroliga för elpriserna. Jag underminerar inte dessa personer alls och visst kan det slå hårt mot dem, samtidigt som de med hus där 80% av energin går till värme och vatten - då pratar vi om oro.

Nu till vintern, rättare sagt 1 januari löper mitt nuvarande fasta pris ut och går från 0,72 öre till rörligt med ett pris som inte går att slå fast. Det kan absolut ge en prislapp på 3-8kr per förbrukad kWh. Ett inte helt omöjligt scenario är faktiskt mycket högre än så.

Vad kan vi då göra för att lösa detta? Det finns inga direkta snabba lösningar här, bita i det sura äpplet och klandra politikers inkompetens? sure. Men det löser inga problem.

Jag har köpt 4 kubik ved (det jag fick tag i för en billig peng) att elda hemma trots bergvärme, kommer se över hur ungarna spenderar kvällarna med dusch och onödig elkonsumtion och istället för att spela på två datorer och en ps4 kanske kolla med på tv tillsammans med snacks.

Bara genom att tänka lite för sig under året har vi gått ner från 20.400kWh till preliminärt 17.000. Förhoppningsvis kommer nya bergvärmepumpen (nuvarande är från 99 mår inte så bra..) snart då jag beställde den i januari..

nej usch.

Jag har två servrar på 170 W vardera som drar 4 KWh/dygn tillsammans (kostar som ett halvt paket cigaretter/dygn) men ska flytta ur dem ur garderoben i vinter så de får värma rum. Den ena startar jag bara när jag behöver den nu i sommar. Där kan jag spara lite. Något jag sparat ganska mycket på är att ha utebelysningen släckt utomhus hela året samt med hjälp av Philips Hue bara ha tänt i rum jag vistas i (bor ensam i hus på landet). Väg-Grannar som går förbi frågar mig om jag lägger mig klockan sex på vinter 😁 Trodde inte belysning gjorde så mycket på förbrukningen men det gör det. Värmer annars med luf/luft och fått ner förbrukningen till 2 000-1200 KWH/månaden när det är som kallast men det blir ju ändå 6000 - 10 000 kr/månaden om priset hamnar på optimistiska 5 kr/KWh med nätbolagets andel inräknat. Oj,, nu plingade det precis till och från höst 2021/2022 års billigaste elräkning damp ner i e-postlådan: 712 kr.

Funderar på timpris - Är det farligt med bakterier att bara ha på värmeberedaren på natten och avstängd på dagen? Tror den håller värmen rätt okej de timmarna jag behöver den.

Här kan man kolla hur mycket andra förbrukar och vad de har för uppvärmning/varmvattenberedare/elbil,bensin mm
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning

tog med en liten fråga på slutet
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Finlands senaste kärnkraftverk producerar 1600MW, det motsvarar 800 snurror. Det är en gigantisk yta! Dvs elpriset kanske sjunker, men din överföringsavgift stiger.

Fast nu är det nog ingen som kommer att bygga ut en vindpark till havs med 2 MW turbiner, snarare +10 MW turbiner.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Reglerkraften finns till största delen norröver. Bristen på baskraft i söder löses inte mer intermittent kraftproduktion. Problemet är att reglerkraft och baskraft inte får betalt för sina frekvensstabiliserande egenskaper. Därför bör en 1kWh intermittent kraft vara mindre värd än 1 kWh baskraft och mest betalt ska reglerkraften ha. En kombination av vind+kol/gas/kärnkraft i SE4 skulle mätta vårt behov av el och "tränga" undan europapriserna.

https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/hur-far-vi-ner-de-...

Varje planerbar och därmed reglerbar kWh är mer värd än motsvarande kWh producerad med väderberoende teknik. Det vore därför lämpligt om varje kraftslag bar alla sina egna kostnader, direkta som indirekta och att detta reflekterades i priset gentemot konsument.

Vind- och solkraft medför en systematisk stress och åtnjuter dessutom diverse subventioner medan det omvända gäller för kärnkraft.

Den enda långsiktiga lösningen jag ser är att precis som du skriver expandera bas- och reglerkraften i södra Sverige, lämpligen genom kärnkraft. Görs detta kan även intermittent produktion expanderas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Kapacitetsfaktorn för havsbaserad vindkraft jobbar sig uppåt, det borde ligga mellan 50 och 60% i framtiden men de är inte där än
Vad menar du, vind producerar som mest på vintern och det är väl då man behöver det som mest?

Det här kanske hör hemma i energitråden.

Delen som hör till denna tråd är hur det påverkar elpriset!

Det är sant att genomsnittlig effekt för vind är högre på vinterhalvåret jämfört med sommarhalvåret, men ändå finns det så mycket fel i det påståendet!

En klar negativ egenskap hos all väderberoende kraft är att väder har en tendens att vara relativt lika över ett relativt stort område vid varje givet tillfälle. Det betyder att när vår vindkraft producerar mycket, producerar vanligtvis även våra grannars vindkraft också mycket. D.v.s. som mest produktion när vi har som minst behov p.g.a. stora möjligheter till billig import.

Om man sedan kikar på t.ex. 2021 års vindproduktion ser man att det är klart högre genomsnittseffekt under vinterhalvåret (räknade det som oktober-mars) mot sommarhalvåret (april-september).

Delar man in året i 4 delar märker man att det är främst tidig vår / senhösten som vi har mest vindproduktion. Det är i läget när vi egentligen inte har något jättebehov av vare sig kyla eller värme. Det var klart lägre vindproduktion januari och februari, vilket är de månader som normalt är kallast.

Statistiskt får man mest vindkraft när temperaturen befinner sig i spannet 0-10°C. Det är lägre på minussidan. Ovanpå det är elförbrukning för kyla påväg (eller har möjligen redan passerat) att passera el för värme. Relativt få hushåll (runt 20 %) inom EU har idag kyla, det förväntas öka snabbt de kommande åren och närma sig USA-nivåer där ~85 % av hushållen har kyla.

Så vindkraft är superbilligt för producenten, den här tråden tittar på konsumenten och där kommer massor med negativa effekter in om man har mycket vindkraft i form av hög volatilitet på produktion (så hög volatilitet på spot-priset), ökade systemkostnader (något producenter av vindkraft i stort slipper stå för, men någon måste betala och den någon kommer alltid innefattat konsumenten i detta fall).

Kärnkraft, vattenkraft (och även kol, gas och olja även om de bör undvikas) har den väldigt stora fördelen att vara planerbara i sin produktion, vilket ger konsumenten ett stabilt pris.

EU har aldrig haft så mycket installerad vind och sol, vi har ju sett i denna tråd att Tyskland har mer installerad soleffekt än Sverige har total eleffekt kapacitet. Ändå ser vi elpriser på nivåer via aldrig varit i närheten av...

"Kriget" har en stor del i detta, men är långt ifrån hela förklaringen. Tror de borde börja gå upp för de flesta att de "fantastiskt låga priserna för vindel räknat per producerad kWh" kanske inte ger hela bilden. Det är sant för producenten då de slipper en massa systemkostnader, det är inte sant för oss som ska betala för konsumtionen av el där alla kostnader måste täckas + få har möjlighet att styra sin elkonsumtion till att matcha perioder där det blåser mycket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast nu är det nog ingen som kommer att bygga ut en vindpark till havs med 2 MW turbiner, snarare +10 MW turbiner.

Han har ändå rätt i slutändan.

Vid 10 MW och 50% verkningsgrad så blir det ändå 864 verk. Och det är vid endast 60 års drift.

Mycket talar för vi kan köra kärnkraftverk upp till 100 år.

Hittade en intressant artikel (betalvägg) idag ang. prissättning på elbörsen och att priset kanske inte beror på brist på el ändå.

https://www.sydsvenskan.se/2022-08-26/sommarens-dyraste-el-ka...

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig som precis läste artikeln om misstänkt elprismanipulation varför vi har någon sorts omvänd marknadsprissättning för el i EU? Marginalprissättning? Där det räcker att en liten skitproducent i EU säger "nu säljer vi vår el för 20kr kWh" så får alla andra också så mycket betalt.

Varför är det inte som på alla andra marknader att producenterna tävlar med att erbjuda lägsta pris för att sno kunder av varandra? Det verkar helt sjukt och det är väl snarare detta än något annat som driver elpriset.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Kan någon förklara för mig som precis läste artikeln om misstänkt elprismanipulation varför vi har någon sorts omvänd marknadsprissättning för el i EU? Marginalprissättning? Där det räcker att en liten skitproducent i EU säger "nu säljer vi vår el för 20kr kWh" så får alla andra också så mycket betalt.

Varför är det inte som på alla andra marknader att producenterna tävlar med att erbjuda lägsta pris för att sno kunder av varandra? Det verkar helt sjukt och det är väl snarare detta än något annat som driver elpriset.

Detta är andrahandsinformation, d.v.s. något jag "hört". Ta det med en nypa salt!

Designen på nuvarande elmarknad designades med utgångspunkten att det i normalfallet fanns en överproduktion på elektricitet och man behövde ett sätt att kunna distribuera den på ett vettigt sätt.

Ett gäng "mindre genomtänkta politiska beslut senare" har denna överproduktion ändrats till i någon mening mer "normal" marknad där vi ibland har överproduktion och allt oftare (effekt)brist. Elbörsen är inte designad för detta läge och "spårar ur" till viss den i bristsituationer.

Här är det väldigt viktigt att skilja på elenergi, något vi i Sverige har ett klart överskott av och eleffekt, något en allt större del av EU, inklusive Sverige, har en ökad brist på. Elbörsen reglerar eleffekt då elen hela tiden måste ha balans mellan produktion och konsumtion

(Är därför det blir så totalt fel att jämföra vindkraft med kärnkraft, även om de producerar lika mycket energi över tid har de helt olika effektprofil, politikerna "tänker" uppenbarligen som om allt fungerar som om det vore kärnkraft, d.v.s. effekten är i praktiken energi/tidspann, något som inte är i närheten rätt för vindkraft för mindre tidsspann...)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Delen som hör till denna tråd är hur det påverkar elpriset!

Det är sant att genomsnittlig effekt för vind är högre på vinterhalvåret jämfört med sommarhalvåret, men ändå finns det så mycket fel i det påståendet!

En klar negativ egenskap hos all väderberoende kraft är att väder har en tendens att vara relativt lika över ett relativt stort område vid varje givet tillfälle. Det betyder att när vår vindkraft producerar mycket, producerar vanligtvis även våra grannars vindkraft också mycket. D.v.s. som mest produktion när vi har som minst behov p.g.a. stora möjligheter till billig import.

Om man sedan kikar på t.ex. 2021 års vindproduktion ser man att det är klart högre genomsnittseffekt under vinterhalvåret (räknade det som oktober-mars) mot sommarhalvåret (april-september).

Delar man in året i 4 delar märker man att det är främst tidig vår / senhösten som vi har mest vindproduktion. Det är i läget när vi egentligen inte har något jättebehov av vare sig kyla eller värme. Det var klart lägre vindproduktion januari och februari, vilket är de månader som normalt är kallast.

Statistiskt får man mest vindkraft när temperaturen befinner sig i spannet 0-10°C. Det är lägre på minussidan. Ovanpå det är elförbrukning för kyla påväg (eller har möjligen redan passerat) att passera el för värme. Relativt få hushåll (runt 20 %) inom EU har idag kyla, det förväntas öka snabbt de kommande åren och närma sig USA-nivåer där ~85 % av hushållen har kyla.

Det är mer vind på vintern när vi behöver det som mest men det är fel ändå?

Citat:

D.v.s. som mest produktion när vi har som minst behov p.g.a. stora möjligheter till billig import.

Varför håller du på att omdefiniera behov som en funktion av tillgång? Jag antar att det här är anledningen till ovanstående tolkning. I sammanhanget menas förstås hur mycket el vi behöver under en viss period, behovet är större på vintern än på sommaren oberoende av hur mycket el som finns tillgängligt i Sverige eller i utlandet. Vi skulle aldrig ha brist om det är en funktion av tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varför är det inte som på alla andra marknader att producenterna tävlar med att erbjuda lägsta pris för att sno kunder av varandra? Det verkar helt sjukt och det är väl snarare detta än något annat som driver elpriset.

Det är exakt så det fungerar. Producenter lägger bud, konsumenter lägger bud och sen matchar de utbud med efterfrågan. Om utbudet kan matchas med lägre priser så gör de förstås det, men om det inte går får man tilldela kontraktet till dyrare producenter istället. Anledningen till att vi har marginalprissättning är för att det ger oss de billigaste priserna, ibland så ifrågasätts det (som Von Der Leyen gjorde i våras) och så kollar dem på det och kommer fram till att marginalprissättning fortfarande är det bästa.

Permalänk
Medlem

Här är en väldigt bra och lärorik genomgång av Professor Jan Blomgren gällande elkrisens uppkomst i landet. https://www.youtube.com/watch?v=0Oh_w5KrEVc&t=296s.

Jag rekommenderar även att man lägger dom ideologiska ideérna man eventuellt har på hyllan innan man börjar lyssna. För vi kan ju som sagt inte rent politiskt förhandla med naturen och dom fysiska lagarna som vi måste följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är mer vind på vintern när vi behöver det som mest men det är fel ändå?

Du måste skilja på total producerat över året och momentant (effekt). Med alla stöd-"tjänster" som vindkraft kräver blir kostnaden väldigt hög. Skall vi ha kvar den välfärd vi vant oss vid, och inte bara arbeta / få lön / värma oss etc när det blåser så är planerbar kraft vägen framåt, dvs kol, olja, gas eller kärnkraft.

Vind och sol är inget fel på, för industri för att producera vätgas eller för en "vanlig konsument" att sänka sin elkostnad. För samhället är dock kostnaden enorm vilket dagens situation visar, aldrig har vi haft så mycket förnybart, och samtidigt höga priser.

Visst går det gå tillbaka till ett samhälle där vi sliter med våra kroppar istället för maskiner gör jobbet för oss, men vägen dit blir inte trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du måste skilja på total producerat över året och momentant (effekt).

Det är det jag säger. Vind producerar mer på vintern när vi behöver det som mest

Edit:
Samtidigt har vi tidsintervaller på vintern där vind producerar typ ingenting alls (enorma högtrycksområden så inga tryckgradienter...), men det gör inte att ovanstående påstående blir fel.

Låg till hög
Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Det är mer vind på vintern när vi behöver det som mest men det är fel ändå?

Hur kan det göras mer tydligt: behovet är som allra störsts när det är riktigt kallt, det händer vid högtrycksbetonat vinterväder och tyvärr är det ett fall där det generellt sett blåser mindre. Det trots att det i genomsnitt finns med vindenergi under vinderhalvåret.

Så säger inte emot att behovet i Sverge är större på vinterhalvåret, men när behovet är som allra störst under den perioden finns tyvärr en lägre genomsnittlig produktionskapacitet. För trådkontexten: något som gör att priset i det lägena drar iväg betydligt mer om man har stor andel vindkraft jämfört med om man har stor andel planerbar kraft.

Konkretiserade sedan det genom att ta statistiken från Svenska kraftnät. Där ser man att genomsnittlig producerad vindeffekt är högre under vinterhalvåret, men den den är tyvärr rätt mycket lägre under de absolut kallaste perioderna!

Skrivet av pine-orange:

Varför håller du på att omdefiniera behov som en funktion av tillgång? Jag antar att det här är anledningen till ovanstående tolkning. I sammanhanget menas förstås hur mycket el vi behöver under en viss period, behovet är större på vintern än på sommaren oberoende av hur mycket el som finns tillgängligt i Sverige eller i utlandet. Vi skulle aldrig ha brist om det är en funktion av tillgång

Det du citerade är är ju helt sant: med stort inslag av vindkraft kommer behovet av att täcka upp fallen för låg vindkraftsproduktion tyvärr sammanfalla med att alla har låg vindkraftsproduktion. Just det tenderar också att sammanfalla med vinterperioder när vi har har det absolut högsta behovet (åter igen, det står inte i konflikt med att vind ändå producerar mer på vinterhalvåret, en stor del av den perioden ligger trots allt på plussidan temperaturmässigt).

Vill man vara precis här handlar det om att vind producerar som mest när man har 0-10C. Det händer klart oftare på vinterhalvåret än på sommarhalvåret. Men behovet är som störst när kvicksilvret kryper ned till tvåsiffriga minussiffror, då är ofta vindproduktionen rätt dålig!

Återigen ett "kWh över tid" kontra "momentaneffekt" problem. Vi har ingen brist på elenergi, vi har ibland en brist på eleffekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det jag säger. Vind producerar mer på vintern när vi behöver det som mest

Edit:
Samtidigt har vi tidsintervaller på vintern där vind producerar typ ingenting alls (enorma lågtrycksområden så inga tryckgradienter...), men det gör inte att ovanstående påstående blir fel.

Du kan ju inte generalisera så grovt!
Vind får vi som mest av under exempelvis den stormiga hösten. När det är som allra kallast, en iskall och krispig januari-dag, så blåser det generellt inte så mycket. @Yoshman förklarar det väldigt tydligt och bra, men du verkar nästan med vilje misstolka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du kan ju inte generalisera så grovt!
Vind får vi som mest av under exempelvis den stormiga hösten. När det är som allra kallast, en iskall och krispig januari-dag, så blåser det generellt inte så mycket. @Yoshman förklarar det väldigt tydligt och bra, men du verkar nästan med vilje misstolka...

Jag pratar ju generellt, det framgår av mina inlägg. Det betyder förstås inte att det finns dagar där vinden inte producerar någonting alls när vi har stort behov mitt på vintern. Återigen dock så handlar det inte om temperaturen, det handlar om tryckgradienter. Det råkar bara vara så att det ofta sammanfaller. Det här har jag skrivit flera gånger och det är @yoshman medveten om men ändå väljer han att tolka inlägget på ett sätt som jag inte menar. Jag tycker också det är tråkigt men vad ska man göra...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Jag pratar ju generellt, det framgår av mina inlägg. Det betyder förstås inte att det finns dagar där vinden inte producerar någonting alls när vi har stort behov mitt på vintern. Återigen dock så handlar det inte om temperaturen, det handlar om tryckgradienter. Det råkar bara vara så att det ofta sammanfaller. Det här har jag skrivit flera gånger och det är @yoshman medveten om men ändå väljer han att tolka inlägget på ett sätt som jag inte menar. Jag tycker också det är tråkigt men vad ska man göra...

Fast pratar vi "generellt" är det ingen här som motsätter sig att i Sverige producerar vindkraften mer på vinterhalvåret än på sommarhalvåret.

Det vissa, inklusive undertecknar, vill peka på är att när behovet peak:ar tenderar det att inträffa när det är som kallast på vintern. Den väderlek som leder till riktigt kallt vinterväder har "generellt" sett en beskaffenhet som inte är gynnsamt för vindkraft.

I Sverige är behovet är högre på vintern än på sommaren (omvända gäller i varmare länder på norra halvklotet), men det är tyvärr som högst (vilket var vad som diskuterades) i lägen när det generellt sett blåser mindre.

Inget "bevis", men ger väl ändå en vink: svensk vindproduktion 2021

Genomsnittlig effekt
januari 2021: 2 186 MW
april 2021: 3 745 MW
juli 2021: 2 088 MW
oktober 2021: 4 473 MW

"vinterhalvåret": 3 713 MW
"sommarhalvåret": 2 556 MW

Notera att det inte är någon relevant skillnad mellan januari och juli. Dock också noterbart att dessa värden kan variera en hel del på årsbasis, men februari/december ligger också lägre än november/mars.

Åter igen, för kontext av denna tråd: om det jag "hört" kring designen av nuvarande elbörs + egenskaperna hos väderberoende kraft leder det tyvärr till perioder med exceptionellt höga elpriser när högt behovet sammanfaller med låg produktion
Det trots att varje producerad kWh vindkraft är billig för vindkraftsägaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det jag säger. Vind producerar mer på vintern när vi behöver det som mest

Edit:
Samtidigt har vi tidsintervaller på vintern där vind producerar typ ingenting alls (enorma högtrycksområden så inga tryckgradienter...), men det gör inte att ovanstående påstående blir fel.

Försöker få fram mitt budskap via en satir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En sån har jag också!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra sammanfattat!
Förstår heller inte mig på dem som hela tiden skall hävda annat eller som att det inte är ett problem i dagsläget.
Har SweC blivit infiltrerat av partikandidater, hahaha.

Nej det blir märkligt ensidigt ibland.

Skrivet av DasIch:

Onödigt att försöka elda på den politiska debatten. Det slutar bara med sura moderatorer och låsta trådar. Just därför jag svarade som jag gjorde i mitt inlägg, istället för att gå in på detaljer.

Tycker att mitt inlägg tvärt om var sakligt och för att de-eskalera. Båda de politiska blocken har varit med och skapat den här situationen och mitt inlägg handlade inte om att föra fram något alternativ framför det andra, utan snarare att alla varit med och gjort ett dåligt jobb i den här frågan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du glömde

0. 1970-talet. Vi ska storsatsa på kärnkraft och behöver avsättning för elen så bygg med direktverkande el. Det är billigare än vattenburen och minskar oljeberoendet. (Vi hade energikris 1973 om ni minns).

Ja det är sant, var före min tid dock så jag skyller på det

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kan någon förklara för mig som precis läste artikeln om misstänkt elprismanipulation varför vi har någon sorts omvänd marknadsprissättning för el i EU? Marginalprissättning? Där det räcker att en liten skitproducent i EU säger "nu säljer vi vår el för 20kr kWh" så får alla andra också så mycket betalt.

Varför är det inte som på alla andra marknader att producenterna tävlar med att erbjuda lägsta pris för att sno kunder av varandra? Det verkar helt sjukt och det är väl snarare detta än något annat som driver elpriset.

Typ det jag hävdat hela tiden i den här tråden. Systemfel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Typ det jag hävdat hela tiden i den här tråden. Systemfel.

Kan du förklara för oss exakt hur marginalprissättning av el går till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du förklara för oss exakt hur marginalprissättning av el går till?

Nordpool har en översiktlig förklaring här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du förklara för oss exakt hur marginalprissättning av el går till?

Varför måste jag göra det? Det finns enkelt tillgängligt för den som googlar.

Men här förklaras det väldigt bra tycker jag: https://solcellskollen.se/blogg/vad-beror-de-hoga-elpriserna-...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför måste jag göra det? Det finns enkelt tillgängligt för den som googlar.

Men här förklaras det väldigt bra tycker jag: https://solcellskollen.se/blogg/vad-beror-de-hoga-elpriserna-...

Du hävdar ju systemfel, då förutsätter jag att du har stenkoll på hur allting fungerar och hänger ihop. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du hävdar ju systemfel, då förutsätter jag att du har stenkoll på hur allting fungerar och hänger ihop. Stämmer det?

Uppenbarligen tillräckligt för att se när systemets svagheter uppenbarar sig. Själv då, anser du att det är ett fulländat system gällande elhandel och produktion?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti