Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Under alla 24 år av datorbyggande har det inte spelat så stor roll vilket märke man väljer så länge man håller sig till de stora. Därför går jag inte efter märke utan pris/funktion. Hade något märke vara märkbart (höhö) bättre så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ju mer märket är okänt för mig desto mer research blir det innan köp. Men oftast håller jag mig till märken som är ’vanliga’. Specifika märken har oftast inte speciellt mycket fördela jämfört med andra. De är oftast funktioner och prestanda som avgör snarare än märket

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt, men som alla ovan har skrivt så väljer man ASUS för att man vet att det funkgerar. Gigabyte sket väl på sig rätt hårt i.o.m Nexus-skandalen, även om vissa prylar funkar i 10+ år därifrån förr.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Inte så noga, tar det som är billigast o har de egenskaper jag vill ha. Dock försöker jag undvika mer okända (okända för mig) märken (typ KFA2), speciellt om det är något dyrare.

Sen försöker jag undvika Gigabyte moderkort då dom historiskt sett gett mig mer problem än andra tillverkare (med det sagt sitter jag just nu med ett Gigabyte moderkort )
Och på hårddiskar undviker jag Seagate.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ja.

Är inte intresserad av att spara ett par hundralappar eller någon tusenlapp på att köpa ett kort från t.ex. powercolor eller dyl. Ge mig asus, evga eller msi kort.
Och inga moderkort från gigabyte - har bara haft ett och det var skit så inga gigabyteprodukter
Är heller inte intresserad av AMD grafikkort - jag är fortfarande bränd sedan den tiden deras drivrutiner var skit. Prestandan kvittar, blir inte AMD grafikkort för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att hålla mig till samma tillverkare om möjligt. ASUS är mitt första val för moderkort/grafikkort. Corsair för minnen/PSU. Samsung för SSD.

Resterande är mer flytande, men undviker Gigabyte, MSI.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, seasonic och noctua. Köper inget annat när det kommer till nätagg och fläkt. Dock företag som jag undviker, ASUS, aldrig mer asus moderkort det säger jag er, aldrig haft så mycket problem personligen och även vänner och bekanta.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Produkt>Tillverkare.
Bra erkända tillverkare gör ibland skitprodukter och vice versa.

Med det sagt finns det tillverkare med praxis som man inte orkar kolla om de kommit med en bra produkt. Corsair minneskretsar brukar jag störa mig på att de behåller samma produktnummer även om de byter kretsar, de lägger förvisso till Version x men det är aldrig synligt för konsument innan köp. Har lett till faktiska problem för mig med ett Asus-moderkort.

Sedan har jag rätt eller fel stor tilltro till alla Noctuas produkter trots att jag i princip bara använder D15S och NF-A14.

På nätaggregat har bara tilltro till ett fåtal märken (samt minst guld), Corsair och Seasonic.

Moderkort kör jag bara Asus av lathet, har aldrig blivit besviken men det är inte skrivet i sten.

Jag har egentligen bara en (men mycket stor) dålig erfarenhet av AMD GPU, det är drivrutiner till några olika FirePro som aldrig fixades (OpenGL kraschade remote desktop).

OBS! Spelar inte på datorn, programmerar och ritar i mekanisk och arkitektonisk CAD.

Permalänk
Medlem

I den mån ett märke står för en viss kvalitet, så visst är det där jag letar först, men om något annat är dokumenterat bättre i pris/kvalitet/prestanda får det gärna heta vad som helst utan att det skulle hindra ett köp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Noctua är en solklar favorit. Men när det kommer till grafikkort då är valuta för pengarna allt.

Permalänk
Medlem

Absolut no-name eller knepiga märken undviker jag, det är inte värt att spara några tior på det. Har dock köpt en (urusel) SSD för en spottstyver, den höll väl i ett år innan den helt segade ihop. Och så har jag köpt ett USB3-wifi-kort till barnens "speldator", det hade inte plats för ett internt och jag ville inte lägga ut några pengar på en 10 år gammal härk. Men det funkar bra. På "min" dator har jag dock ett lite bättre ASUS-kort, internt, då jag belastar nätverket där lite hårdare 24/7. (dra kabel är inget alternativ, pga fult)

Försöker googla recenesioner, men har jag bråttom köper jag något jag känner till så jag vet att det bör funka ok åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en textfil med en "svart lista" över märken jag kommer att köpa i framtiden, därför att de
- tillverkat hårdvara för brytning av kryptovaluta
- sysslat med bait-and-switch av komponenter
- visar reklam/spionerat på sina kunder
- eller bara är kända för dålig kvalitet eller varit sviniga mot kunder som reklamerat varor

Annars går jag efter recensioner i första hand, inte alltid bara från en källa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det som spelar roll är kvalitén, pris och garanti. Bryr mig inte riktigt så mycket om märke mer om vad man får för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har en textfil med en "svart lista" över märken jag kommer att köpa i framtiden, därför att de
- tillverkat hårdvara för brytning av kryptovaluta
- sysslat med bait-and-switch av komponenter
- visar reklam/spionerat på sina kunder
- eller bara är kända för dålig kvalitet eller varit sviniga mot kunder som reklamerat varor

Annars går jag efter recensioner i första hand, inte alltid bara från en källa.

Finns det några märken kvar som inte uppfyller något av dessa?

Permalänk
Medlem

Nada typ! Läser tester när det är dags att uppgradera.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd

Flyttade ner Asus på till nära botten på listan då de mest verkade anlita fyllon på mjukvarueavdelningen för cirka 10 år sedan. Ingenting verkade fungera riktigt som det skulle.
Asus var fantastiska på P1, p2 och p3-tiden. Därefter hade de en lång period då de bara levde på detta rykte för att samtidigt släppa mediokra saker som kostade alldeles för mycket.
Säkert bättre nu, men Msi och Gigabyte har fungerat för mig sedan dess så det rullar på med en sakta uppåtgående trend för Msi av någon anledning.
I moderkortsväg så fungerar det mesta bra numera rent krasst sett.

Permalänk

Varför begränsa sig till datorprodukter? Man borde ha exakt samma resonemang på allt. Undantag är statusmärken
https://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs

Men när det gäller datorprylar så köper jag i princip enbart superpopulära och jag kollar in recensioner för dessa. I övriga livet så är samma beteende så mycket krångligare då det ofta inte finns så bra tester.
Men för de gångerna datorprodukterna inte är superpopulära så får man såklart anta att "bättre märke" inte kan släppa vilken skit som helst. Men jag har köpt riktigt dyra prylar från kända märken och lärt mig att detta inte gäller.

Permalänk
Medlem

Köper bara ABIT.
Någon som sett om dom kommer med ett 4080?

Permalänk
Medlem

Jag har varit Asus- och Corsair-torsk men nu har jag vidgat mina vyer och kollar mest på produkt/pris.
Undviker Gigabyte dock

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Flyttade ner Asus på till nära botten på listan då de mest verkade anlita fyllon på mjukvarueavdelningen för cirka 10 år sedan. Ingenting verkade fungera riktigt som det skulle.
Asus var fantastiska på P1, p2 och p3-tiden. Därefter hade de en lång period då de bara levde på detta rykte för att samtidigt släppa mediokra saker som kostade alldeles för mycket.
Säkert bättre nu, men Msi och Gigabyte har fungerat för mig sedan dess så det rullar på med en sakta uppåtgående trend för Msi av någon anledning.
I moderkortsväg så fungerar det mesta bra numera rent krasst sett.

Japp, ASUS är ett lysande exempel på att den ena handen inte vet vad den andra håller på med.
Mjukvaran är ju som du säger bland det värsta dret man kan installera på en dator.
Det finns malware som är enklare att hålla på med.
Och framförallt enklare att bli av med.

Men lyckligtvis så behöver man ju inte ha deras mjukvara installerad.
Fläktar m.m. styrs med fördel direkt av moderkortet.
Och de enheter som bevhöver aura för att ställas in så sparas ju inställningarna på enheten själv.
Så tricket är att installera på en annan dator än den man vill ha obesudlad!
Gärna då en dator som enkelt kan installeras om

Permalänk
Medlem

Jag är en Fractal Design fanboy.

Men vad jag stoppar i chassit och har för tillbehör varierar.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte varför men ASUS och Gigabyte är rejäla no-no. AMD, MSI och Powercolor föredras. Även där så minns jag inte varför men det var säkert genomtänkt och väl underbyggt när beslutet togs....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nja skulle jag säga. I grunden har det inte så stor betydelse att jag absolut väljer enbart från vissa fabrikat. Däremot åt andra hållet, det finns fabrikat jag i möjligaste mån undviker så viss betydelse har det förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt att jag undviker vissa märken. Som Gigabyte (hela deras sortiment pga byggkvalitet), och XFX som nedgraderar produkter efter första batchen till reviewers för att maximera vinst. Om ni kommer ihåg när XFX släppte om samma 290X grafikkort under samma modellnamn och artikelnummer, fast utan BIOS switchen. 8 strömfaser blir 6, konstanta nedgraderingar efter release.

Så ja för mig är det viktigt att välja bort företag med större brister eller hostila strategier som XFX.

Permalänk
Avstängd

Ljudkortet är i alla fall alltid creative. Fläktar tenderar vara noctua

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Bryr mig bara om att en del märken bör bojkottas pga att företagen är usla men utav de märken som uppför sig vettigt har jag inge särskilda favoriter utan väljer det som passar bäst (prisvärdhet) för stunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Noctua-fläktar och kylare har jag alltid gillat för att de har fungerat bra (oväsen, prestanda, storlek) (och för att jag gillar deras typiska färgtema). Utöver det har jag inga direkta preferenser. Sapphire brukar ha grafikkort utan större designfel som inte är dyrast.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tycker det spelar mindre roll faktiskt. Däremot är recensioner något jag läser, och försöker göra mina val av komponenter efter det så långt det går, men pris spelar också viss roll.

Jag har då: Silverstone, Cougar, Nocuta, Coolermaster, Mionix, Corsair, Gigabyte, Palit och Asus och Acer i min stationära setup om det nu säger något. Det enda jag köpt nytt där är CPU & Minnena.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Moderkort har sedan jag började bygga själv, varit ASUS, Grafik har varit allt från Asus (ATi/AMD Radeon), Matrox, S3, Diamond (3dfx), ViewTop (TNT2).

Nuvarande dator var mitt första ICKE Asus moderkort, Gigabyte + ett NVidia RTX 2060 Super Founders Edition.

Hårddiskar där har jag nästan alltid valt Western Digital. Förrutom på nya datorn då blev det Kingston NVMe'er.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

Som flera andra har jag en skitlista på tillverkare jag inte vill ha med att göra. När det gäller vad jag köper har jag definitivt ett bias till fördel för vissa tillverkare, men jag försöker aktivt ifrågasätta det med hjälp av informationsinhämtning inför köp.

Jag köper sällan det billigaste som gör det jag vill, utan försöker satsa på aningen högre kvalitet: jag köper så sällan utrustning och är så kinkig med missljud och andra glitches att jag kan unna mig några öre extra om dagen i utslagen kostnad under produktens livstid för att ha sinnesfrid.