Asus OLED-skärmar lanseras och får svenskt pris – 17 990 kronor för 42-tummaren

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en påkostad 15kkr+ skärm så skulle jag nog hellre vänta in DP 2.0.
(Display Port)

AMD Hade väl redan certifierat sina kommande RX 7000 grafikkort mot DP 2.0 ?
Så om man köper någon skärm som lanseras under 2023 så borde det börja komma skärmar med DP 2.0.

Om man både vill ha högre upplösning än 1440p och högre än 120 Hz / FPS så gör mer bandbredd nytta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pytonOrm:

köper ej den skärmen oavsett Oled blir det inbränning med ikoner i windows om man inte gömmer dom dvs.. oled är ju byggd på plasma teknik så

OLED är nog så långt från plasma man kan komma på så många olika plan. OLED idag är snarare mycket mer likt LCD där den viktigaste skillnaden är emissiv vs. transmissiv. WOLED tillverkas med i grunden samma process som en LCD-panel.

Däremot kan man säga att en OLED-TV ersätter en plasma-TV i dess andemening, särskilt rollen runt det högre kontrastförhållandet. Men tekniskt är plasma en fundamentalt egensinnig fågel i skogen och skiljer sig från det mesta andra. Närmaste man kan komma en plasma-TV utan att det är en plasma-TV är en DLP-projektor.

Inbränningar med OLED är inte det problem många inbillar sig att det är. Framför allt inte med moderna skyddsmekanismer – både algoritmer och fysiska mekanismer som kylning, men också tillämpning. Ska man knacka samma Excelark och köra statisk bild 16 timmar om dagen i fem år finns det ingen anledning att betala 18.000 för en 42-tums skärm när en 42-tums LCD för 4.000 kr gör det exakt lika bra. Man väljer en OLED-skärm av den här rangen för annan användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Macbook har en gräns på 4K 60hz via HDMI 2.1

Nja, inte hårdvaran. Om du har en Intel mac med bootcamp så kan du köra 4k 120hz över usb-c till HDMI i Windows men i macOS så är samma dator begränsad till 60hz. Mjukvara. Tyvärr.

HDMI porten i sig är väl 2.0 spec när det gäller bandbredd däremot så den är ju körd oavsett om man inte får möjlighet att sänka färgdjupet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Varför i hela friden skall man betala 8k (nästan det dubbla priset) för Asus version, är det möjligen så att 18 Hz extra är så viktigt för vissa?

https://www.youtube.com/watch?v=yudNKx8mdLQ

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa generation oled gamingskärmar. Då borde DP2.0 vara lanserat så vi börjar se lite 4K240Hz utan DSC.
Samt storlekar mellan 32-42"

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Argh! Kan inte någon släppa en 32-tums OLED med 144hz och någon fix för det "automatiska ljusfördelandet" (så det går att använda skärmen till kontorsarbete också)? Shut up and take my money i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nja, inte hårdvaran. Om du har en Intel mac med bootcamp så kan du köra 4k 120hz över usb-c till HDMI i Windows men i macOS så är samma dator begränsad till 60hz. Mjukvara. Tyvärr.

HDMI porten i sig är väl 2.0 spec när det gäller bandbredd däremot så den är ju körd oavsett om man inte får möjlighet att sänka färgdjupet.

Haha skrivfel av mig, har 2.1 inristad i huvudet efter nyhetsartikel, menade självfallet 2.0 uttaget på Macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag använder apples glansiga skärmar och glansiga lg skärmar dagligen och jag håller verkligen inte med om det där. Väljer alltid glansig skärm utifall valmöjlighet finns. Det matta bakplåtspappret som vattnar ur färgerna är ett evigt irritationsmoment hos mig. ^^

Hur gör du under ljusa dagar med reflektioner, stänger du ut det rent mentalt eller bara inte märker av det?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ser fram emot nästa generation oled gamingskärmar. Då borde DP2.0 vara lanserat så vi börjar se lite 4K240Hz utan DSC.
Samt storlekar mellan 32-42"

Skönt att det är någon mer som efterfrågar modernare gränssnitt än VGA

Permalänk
Medlem

ja ja jag är nöjd med min lilla skärm host 43" 120Hz den har jag nu som data skärm och underbar 4k tv

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Varför i hela friden skall man betala 8k (nästan det dubbla priset) för Asus version, är det möjligen så att 18 Hz extra är så viktigt för vissa?

För att man är en fanboy och inte bryr sig om deras skandaler senaste 5 åren?

Fattar inte hur Asus ens kopplas ihop med kvalité, de kanske är först ut men även Swec var dåliga på deras skärmrecensioner, man hade i princip attityden att "Ja den har problem, men det lär fixas med firmware-uppdatering".

Asus är sämst på att erkänna problem och det är i princip inte förrän någon större YT-kanal tar upp problemen innan de ens annonserar felen eller så måste någon i USA ta upp det för officiell recall.

Skrivet av Laxpudding:

OLED är nog så långt från plasma man kan komma på så många olika plan. OLED idag är snarare mycket mer likt LCD där den viktigaste skillnaden är emissiv vs. transmissiv. WOLED tillverkas med i grunden

Däremot kan man säga att en OLED-TV ersätter en plasma-TV i dess andemening, särskilt rollen runt det högre kontrastförhållandet. Men tekniskt är plasma en fundamentalt egensinnig fågel i skogen och skiljer sig från det mesta andra. Närmaste man kan komma en plasma-TV utan att det är en plasma-TV är en DLP-projektor.

Inbränningar med OLED är inte det problem många inbillar sig att det är. Framför allt inte med moderna skyddsmekanismer – både algoritmer och fysiska mekanismer som kylning, men också tillämpning. Ska man knacka samma Excelark och köra statisk bild 16 timmar om dagen i fem år finns det ingen anledning att betala 18.000 för en 42-tums skärm när en 42-tums LCD för 4.000 kr gör det exakt lika bra. Man väljer en OLED-skärm av den här rangen för annan användning.

Mjo, fast är inbränning inte ett problem alls, beroende på hur skärmen används?

Det är ju inte så att det står en varningsskylt på skärmen/förpackningen om att det finns en risk för det.

Tog väl 6 månader innan första fallen rapporterades och väldigt många supportcase där vanliga Svensson fick höra att det är helt normalt slitage, antaligen sitter de fortfarande med nyhetsmorgons sol i högra

Är problemet löst till 100% så kan de börja skryta om att det inte är ett problem, fram till det så är problemet lika illa som med plasma där man aldrig löste det helt, oavsett vilken hårdtvätt du kunde välja i menyerna.

Det tar också 6 månader efter release innan vi vet om det är ett problem eller inte ( om man följer t.ex. RTINGS, vilket 99% inte gör ), nästa modell har väl redan annonserats då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Undrar om denna har samma problem som LGs TVn att de sänker ljusstyrkan/blinkar lite här och där efter en stund
....

Det är där kylflänsen kommer in....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuuFi:

Fattar inte hur Asus ens kopplas ihop med kvalité, de kanske är först ut men även Swec var dåliga på deras skärmrecensioner, man hade i princip attityden att "Ja den har problem, men det lär fixas med firmware-uppdatering".

Har haft frustrerande och tidsödande (ofta resultatlös) korrespondens med så gott som varje skärmtillverkare. Knappast Asus som fått någon särbehandling eller vari ensamma om problem på sina produkter.

Under åren jag gjorde testerna på Swec hade jag firmware-uppdaterings-situationer med skärmar från AOC, Acer, Benq, Gigabyte/Auros, Samsung och LG utöver Asus (av de jag tillverkare jag kommer på på rak arm) där flera av dem (inklusive Asus) faktiskt gått in och fixat de problem som jag påpekat. Nästan alla skärmar jag testat har haft situationer där fungerar mindre optimalt än förväntan. Då har jag påpekat detta i testerna och i flera fall avrått från köp i väntan på att situationen löser sig eller att avstå helt.

Om något tycker jag det är ett generellt problem med hela skärmbranschen. Jag ser hellre att man som tillverkare borde släppa tio väl genomarbetade produkter om året snarare än att spotta ur sig femtio inte allt för genomarbetade modeller vilka alla har småproblem och är svåra att skilja från varandra. Men det är ju inte jag som bestämmer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuuFi:

Mjo, fast är inbränning inte ett problem alls, beroende på hur skärmen används?

Det är ju inte så att det står en varningsskylt på skärmen/förpackningen om att det finns en risk för det.

Tog väl 6 månader innan första fallen rapporterades och väldigt många supportcase där vanliga Svensson fick höra att det är helt normalt slitage, antaligen sitter de fortfarande med nyhetsmorgons sol i högra

Är problemet löst till 100% så kan de börja skryta om att det inte är ett problem, fram till det så är problemet lika illa som med plasma där man aldrig löste det helt, oavsett vilken hårdtvätt du kunde välja i menyerna.

Det tar också 6 månader efter release innan vi vet om det är ett problem eller inte ( om man följer t.ex. RTINGS, vilket 99% inte gör ), nästa modell har väl redan annonserats då.

Det du beskriver är ett resultat av hur människor tänker och fungerar. Inte ett resultat av hur teknik fungerar.

De flesta minns TV4:s morgonsol därför att det blev artiklar i kvällspressen om det problemet. Och på Swec är det många som snappar upp kvällstidningsrubriker men inte riktigt vill erkänna det öppet eftersom det anses som lite fult och banalt. Så man klär det man läste på Aftonbladet som om det vore sin egen åsikt istället. När det kommer till inbränningar på OLED är det magnituder fler personer som har åsikter om inbränningar (evigt tjat om "morgonsolen" etc.) än vad det är personer som har faktiska erfarenheter av inbränningar på sin egna produkter.

Morgonsolen handlade om Philips tidiga OLED-modeller med 2016-paneler. Dessa Philips-modeller hade inga skyddsalgoritmer utan var tvärtom konstruerade så att de lyste maximalt när de kunde – oavsett hur man drog i reglagen – på ett sätt som inte var lämpligt för en OLED. LG:s modeller lydde i alla fall reglagen och där kan den medvetne användaren faktiskt köra sin 2016-modell utan minsta inbränning år 2022. Något som flera B6-användare här på Swec förmodligen har upprepat ad nauseam vid det här laget.

OLED-modeller från 2016 förhåller sig till dagens utbud på samma sätt som en bil från 40-talet förhåller sig till dagens bilar. Det har hänt en del med säkerhetstänkandet. Idag måste du medvetet kliva förbi skyddsmekanismerna för att först efter flera tusen timmars drift permanent börja skada en OLED. Det går att att få till skador men kräver målmedvetenhet och tumregeln verkar vara minst 3000 timmar kontinuerligt maximalt ljusstyrka där man kliver förbi alla skydd tills att skador upptäcks. Detta med rtings 2017-paneler (som bilar från 50-60-talet) samt Bob Wulffs medvetna sönderkörning av en Nintendo Switch.

Har du som användare behovet att köra maximalt ljusstark bild med statiskt innehåll 3000+ timmar i sträck finns det LCD-skärmar som svarar mot de behovet och faktiskt gör det bättre och rejält billigare än en OLED. Så man köper en OLED av andra anledningar och för annan användning.

Det många glömmer är hur vi satt på betydligt mer känsliga CRT-skärmar under hela 80, 90- och delar av 00-talet med panik runt inbränningar och diverse skärmsläckare. OLED är inte lika känsligt som CRT och makalöst mer tåligt om vi räknar på hur mycket mer ljusstarkt det kan bli med en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Någon som äger en 42" 4K och kör den som daily driver som kan förklara för mig HUR ni gör?

Men oavsett hur jag gjorde kunde jag inte hitta ett bekvämt avstånd.
Om jag körde 4K i 100% skala så fick jag sitta så nära att jag var tvungen att fysiskt röra huvudet för att läsa i de olika hörnen på skärmen när jag jobbade.

Om jag körde högre skala på 150-200% så fick jag bara plats med lika många fönster som om jag körde 1080P på en 24", alltså var allt bara större och gjorde ingen nytta.

Gick helt tillbaka till min PG279Q (27") då jag inte kunde hitta en sweetspot. Gaming var rätt löjligt dock, not gonna lie. Kändes halvt som halvt som platt-VR ibland

Kör ej sånt på skrivbordet och håller med dig.

Men har frågat några om det som kör sånt och det verkar som att flesta har väldigt dålig syn. Alltså folk som kör 40-55" på skrivbordet, 4K panel och upp mot 200% skalning. De behöver helt enkelt enorma saker på skärmen för att se. Ingen jag har frågat kör utan skalning, många kör inte något i 4K ens.

För mig känns det helt galet, jag tycket 24" 1920x1080 är pixligt och stor text/ikoner sen ser man någon köra 55" 1920x1080 på skrivbordet och ikonerna är som en näve. Man kan shouldersurfa på fem meters avstånd

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på denna, 42".
Väntat många år på att det ska komma någon bra, stor och snabb skärm med hyfsad upplösning/format.

Fick så sent som igår på jobbet in en skärm i den storleken och ställde upp den på kontoret. Bra att se hur det upplevs, även om skärmen i sig är en äldre och enklare. Provade samt mätte lite, man vill nog ha ögonen ca 80-100 cm från skärmen.
Dvs med en monitorarm till ett 80 cm bord ska det gå rätt bra.
Man vill nog även få ner den någon cm från hur den står på bordsstativet som standard.
Det ska dock sägas att jag endast provade någon timme, men det kändes över lag bra med storleken och formatet.
Kör 100% skalning och inget annat.

Haft en 32" med samma upplösning och med den hade jag svårare att få till ett bra förhållande mellan avstånd och storlek.

Priset nu i inledningen låter lite väl saftigt. Men de brukar väl ev kunna sjunka lite rätt snabbt, hamnar den runt max 15-16 och inte har några större brister kan det mycket väl bli en sån.

Varför betala mer för denna jämfört med en C2?
Det är en monitor och inte en TV, med allt vad det innebär av optimeringar och anpassningar för skrivbordsanvändning. 18 Hz extra har mindre betydelse, det är mer en bonus.
-Bättre kylning, som ev kan ge länge livslängd och möjligtvis reducera risken för inbränning.
-Inte en massa onödiga TV-funktioner och appar osv.
-Automatisk standby, dvs man måste inte manuellt stänga av och slå på den som en TV.
-Displayport
-Matt yta som gör den bättre lämpad för ljusare rum, vilket åtminstone jag föredrar att sitta i framför totalt mörker.
-Löstagbar kabel.
-USB-hub
Sammantaget ger det stora fördelar jämfört med TV:n C2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Någon som äger en 42" 4K och kör den som daily driver som kan förklara för mig HUR ni gör?

Jag köpte en 42" 4K som jag använder istället för TV, hade tänkt använda den som både TV & Skärm från början på olika avstånd.

Men oavsett hur jag gjorde kunde jag inte hitta ett bekvämt avstånd.
Om jag körde 4K i 100% skala så fick jag sitta så nära att jag var tvungen att fysiskt röra huvudet för att läsa i de olika hörnen på skärmen när jag jobbade.

Om jag körde högre skala på 150-200% så fick jag bara plats med lika många fönster som om jag körde 1080P på en 24", alltså var allt bara större och gjorde ingen nytta.

Gick helt tillbaka till min PG279Q (27") då jag inte kunde hitta en sweetspot. Gaming var rätt löjligt dock, not gonna lie. Kändes halvt som halvt som platt-VR ibland

Kör en 55" OLED jag, sitter runt 1,5m ifrån med skalningen på 125%, funkar kungligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Kan någon insatt förklara för mig varför dessa OLED-Skärmarna för desktops är så stora? Jag är personligen ute efter en 27" icke-välv 240hz version av OLED.. om en sådan någon gång släpps.

Det knepiga är att vi får 42" hela tiden och till laptops finns dem i motsvarande 13 - 17" men när de blir de där vanliga desktopstorlekarna så verkar tillverkarna tro att de inte finns marknad för dem trots mest sannolikt är att runt 27" nog de mest vanligt sålda. Enlighten me please!

Passar mig perfekt. Är 54 år. Kan inte använda en mindre skärm än 48 tum. Ålderssynen gör att allt suddigt på avstånd mindre än 1 meter. Då blir en 27 alldeles för liten på det avståndet.
Och jag vill inte sitta med läsglasögon

text
Permalänk
Medlem

Intressant, lite dyr men som det tagits upp i tråden handlar det ju om signifikant lägre volymer än tex LG, och LG har dessutom producerat sina under en lång tid och har förfinat processen markant. Får se efter tester hur den står sig mot en vanlig C2a tex.

Denna är ju ändå designad som en skärm, till skillnad från LGs diton som är en TV på alla sätt och vis, så på det viset lär den ju ta lite mark. Lite synd med matt yta dock, man vill ju helst ha det blankt för att förstärka OLEDs fördelar.

Men det är ju en vattendelare det där, som jag har min burk ståendes vill och kan jag ha blank yta. Kan ha rätt mörkt runt mig med en lampa bredvid som inte kan reflekteras till mig. Men sitter man i ett mer upplyst rum ofta när man spelar ja...då förstår jag att man vill ha mattare yta trots nackdelarna med det.

Återigen kul att mer OLED kommer till marknaden i hans fall! För mig finns det inte på kartan att köpa en skärm med annan teknologi än det just nu. Många är rädda för inbränning osv men jag använder inte min dator på ett sätt så det kommer bli ett problem så jag är inte det minsta orolig över det. Plus att tekniken har kommit långt på detta område jämfört med när den kom, så man måste ju mer eller mindre medvetet misshandla panelen för att få fram det numera.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Allexz:

Någon som äger en 42" 4K och kör den som daily driver som kan förklara för mig HUR ni gör?

Jag köpte en 42" 4K som jag använder istället för TV, hade tänkt använda den som både TV & Skärm från början på olika avstånd.

Men oavsett hur jag gjorde kunde jag inte hitta ett bekvämt avstånd.
Om jag körde 4K i 100% skala så fick jag sitta så nära att jag var tvungen att fysiskt röra huvudet för att läsa i de olika hörnen på skärmen när jag jobbade.

Om jag körde högre skala på 150-200% så fick jag bara plats med lika många fönster som om jag körde 1080P på en 24", alltså var allt bara större och gjorde ingen nytta.

Gick helt tillbaka till min PG279Q (27") då jag inte kunde hitta en sweetspot. Gaming var rätt löjligt dock, not gonna lie. Kändes halvt som halvt som platt-VR ibland

Använder inte en 42" utan en 48" Panasonic JZ1000 OLED-TV – är kalasnöjd!

Har ett rätt djupt skrivbord, drygt 80 cm och skärmen är tryckt hela vägen bak. Det är precis lagom för att skärmen ska täcka upp den inre periferin. Rätt skönt att praktiskt tagit ha 4st 24"-skärmar sida-vid-sida i en kvadrat utan några skärmkanter emellan, gynnar produktiviteten kan jag tycka.

Enda som skulle få mig att byta bort från detta är en ultrawide på minst 38", helst större, likt den där nya Corsair-skärmen på 45".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur gör du under ljusa dagar med reflektioner, stänger du ut det rent mentalt eller bara inte märker av det?

Stänger av det mentalt om jag nu ens störs av det eller tar bort vad det nu är som reflekterar. Tex att jag antingen drar för en gardin, flyttar skärmen eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Passar mig perfekt. Är 54 år. Kan inte använda en mindre skärm än 48 tum. Ålderssynen gör att allt suddigt på avstånd mindre än 1 meter. Då blir en 27 alldeles för liten på det avståndet.
Och jag vill inte sitta med läsglasögon

Terminalglasögon är värt det. Inte sådana där progressiva som glasögonaffärerna vill sälja på dig utan enkelslipade så att hela skärmen blir knivskarp på sisådär 70 cm avstånd oavsett hur man riktar ögonen. Är 55 år men ångrar inte att jag skaffade specialanpassade glasögon för datorn. Med glasögon blir det värt med 4K upplösning även på mindre skärmar. Vill du sitta på 1 meter kan du skaffa glasögon för skärpa på 1 meter. Läsglasögon är inte bra vid datorn, då måste man sitta för nära skärmen.

Nu har jag också brytningsfel så för mig blir det inte helt skarpt oavsett avstånd utan glasögon. Ändå hade jag 0.95 i synskärpa utan glasögon på långt håll. Sådär så att man kan gissa rätt på bokstäverna på nedersta raden på syntavlan. Men terminalglasögon som fixar brytningsfelet och ålderssvagheten är underbart skönt vid datorskärmen.

Har progressiva glasögon till vardags men de är värdelösa vid datorn. Byter till datorglasögon då.

Permalänk
Medlem

Nice, nu 27" version. gogogo.

Permalänk
Medlem

Det var många intressanta inlägg om större skärmar.

Skrivet av Laxpudding:

OLED är nog så långt från plasma man kan komma på så många olika plan. OLED idag är snarare mycket mer likt LCD där den viktigaste skillnaden är emissiv vs. transmissiv. WOLED tillverkas med i grunden samma process som en LCD-panel.

Däremot kan man säga att en OLED-TV ersätter en plasma-TV i dess andemening, särskilt rollen runt det högre kontrastförhållandet. Men tekniskt är plasma en fundamentalt egensinnig fågel i skogen och skiljer sig från det mesta andra. Närmaste man kan komma en plasma-TV utan att det är en plasma-TV är en DLP-projektor.

Inbränningar med OLED är inte det problem många inbillar sig att det är. Framför allt inte med moderna skyddsmekanismer – både algoritmer och fysiska mekanismer som kylning, men också tillämpning. Ska man knacka samma Excelark och köra statisk bild 16 timmar om dagen i fem år finns det ingen anledning att betala 18.000 för en 42-tums skärm när en 42-tums LCD för 4.000 kr gör det exakt lika bra. Man väljer en OLED-skärm av den här rangen för annan användning.

Skrivet av Bewise:

Hur gör du under ljusa dagar med reflektioner, stänger du ut det rent mentalt eller bara inte märker av det?

Skrivet av Jygge:

ja ja jag är nöjd med min lilla skärm host 43" 120Hz den har jag nu som data skärm och underbar 4k tv

Skrivet av BergEr:

Kör ej sånt på skrivbordet och håller med dig.

Men har frågat några om det som kör sånt och det verkar som att flesta har väldigt dålig syn. Alltså folk som kör 40-55" på skrivbordet, 4K panel och upp mot 200% skalning. De behöver helt enkelt enorma saker på skärmen för att se. Ingen jag har frågat kör utan skalning, många kör inte något i 4K ens.

För mig känns det helt galet, jag tycket 24" 1920x1080 är pixligt och stor text/ikoner sen ser man någon köra 55" 1920x1080 på skrivbordet och ikonerna är som en näve. Man kan shouldersurfa på fem meters avstånd

Skrivet av D.:

Väldigt sugen på denna, 42".
Väntat många år på att det ska komma någon bra, stor och snabb skärm med hyfsad upplösning/format.

Fick så sent som igår på jobbet in en skärm i den storleken och ställde upp den på kontoret. Bra att se hur det upplevs, även om skärmen i sig är en äldre och enklare. Provade samt mätte lite, man vill nog ha ögonen ca 80-100 cm från skärmen.
Dvs med en monitorarm till ett 80 cm bord ska det gå rätt bra.
Man vill nog även få ner den någon cm från hur den står på bordsstativet som standard.
Det ska dock sägas att jag endast provade någon timme, men det kändes över lag bra med storleken och formatet.
Kör 100% skalning och inget annat.

Haft en 32" med samma upplösning och med den hade jag svårare att få till ett bra förhållande mellan avstånd och storlek.

Priset nu i inledningen låter lite väl saftigt. Men de brukar väl ev kunna sjunka lite rätt snabbt, hamnar den runt max 15-16 och inte har några större brister kan det mycket väl bli en sån.

Varför betala mer för denna jämfört med en C2?
Det är en monitor och inte en TV, med allt vad det innebär av optimeringar och anpassningar för skrivbordsanvändning. 18 Hz extra har mindre betydelse, det är mer en bonus.
-Bättre kylning, som ev kan ge länge livslängd och möjligtvis reducera risken för inbränning.
-Inte en massa onödiga TV-funktioner och appar osv.
-Automatisk standby, dvs man måste inte manuellt stänga av och slå på den som en TV.
-Displayport
-Matt yta som gör den bättre lämpad för ljusare rum, vilket åtminstone jag föredrar att sitta i framför totalt mörker.
-Löstagbar kabel.
-USB-hub
Sammantaget ger det stora fördelar jämfört med TV:n C2.

Skrivet av Gurrrra:

Kör en 55" OLED jag, sitter runt 1,5m ifrån med skalningen på 125%, funkar kungligt!

Skrivet av kiario:

Passar mig perfekt. Är 54 år. Kan inte använda en mindre skärm än 48 tum. Ålderssynen gör att allt suddigt på avstånd mindre än 1 meter. Då blir en 27 alldeles för liten på det avståndet.
Och jag vill inte sitta med läsglasögon

Skrivet av Yatagarasu:

Använder inte en 42" utan en 48" Panasonic JZ1000 OLED-TV – är kalasnöjd!

Har ett rätt djupt skrivbord, drygt 80 cm och skärmen är tryckt hela vägen bak. Det är precis lagom för att skärmen ska täcka upp den inre periferin. Rätt skönt att praktiskt tagit ha 4st 24"-skärmar sida-vid-sida i en kvadrat utan några skärmkanter emellan, gynnar produktiviteten kan jag tycka.

Enda som skulle få mig att byta bort från detta är en ultrawide på minst 38", helst större, likt den där nya Corsair-skärmen på 45".

Dold text

Jag skaffade en 32" för några år sedan och inser att jag borde gjort det för länge sedan. Synen är hyfsat bra på 60 cm:s håll så 32" räcker långt. Sen är det så att jag likt andra gärna har många webbläsarfönster upp samtidigt som kalkylark mm. Så, en dag kan det nog bli 42" och 4k, men absolut inte glossy.

Det känns bra att höra att LCD fortfarande är rimlig lösning då allt över 10 000 kr känns hårt. Det är också spännande att det är flera som använder tv-apparater som skärmar. Jag har funderat på det men det har känts märkligt och jag vet nog inte var för- och nackdelar finns.

På prisjakt hittar man idag ett femtiotal 4k datorskärmar på mellan 42" och 43" för under 10 000 kr, samt, tre dussin datorskärmar för 5-10 000 Kr. som är över 43" och 4k.

Utbudet är enormt och en djungel om man inte hängt med i allt. Jag är alltid tacksam för Laxpuddings artiklar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Macbook har en gräns på 4K 60hz via HDMI 2.1

Till och med så att den inte har 2.1 utan endast 2.0 därav ingen 120Hz i 4K.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag är ruskigt taggad på 42"-modellen!
Spelar idag en del med min 55" CX i vardagsrummer och när man återgår till en IPS med kantbelysning och risig HDR på skrivbordet blir man alltid lika besviken.
48" är för mig lite för stor så 42" är nog sweetspoten och misstänker att många andra sitter i typ samma sits. Det enda jag är lite brydd över är den matta beläggningen på skärmen och hur stor påverkan den kommer att ha på upplevd kontrast.

Permalänk
Medlem

När kommer det en vettig 27" oled ?...detta är lite overkill för mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att lämna ultrawide och köra på något sånt här.
Hoppas tillverkarna börjar spruta ut OLED-skärmar nu.
Denna i 42" och en något mer tryhard 32" 240hz+ bredvid för skjutspel skulle kännas fint tror jag. RiP plånbok bara.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Terminalglasögon är värt det. Inte sådana där progressiva som glasögonaffärerna vill sälja på dig utan enkelslipade så att hela skärmen blir knivskarp på sisådär 70 cm avstånd oavsett hur man riktar ögonen. Är 55 år men ångrar inte att jag skaffade specialanpassade glasögon för datorn. Med glasögon blir det värt med 4K upplösning även på mindre skärmar. Vill du sitta på 1 meter kan du skaffa glasögon för skärpa på 1 meter. Läsglasögon är inte bra vid datorn, då måste man sitta för nära skärmen.

Nu har jag också brytningsfel så för mig blir det inte helt skarpt oavsett avstånd utan glasögon. Ändå hade jag 0.95 i synskärpa utan glasögon på långt håll. Sådär så att man kan gissa rätt på bokstäverna på nedersta raden på syntavlan. Men terminalglasögon som fixar brytningsfelet och ålderssvagheten är underbart skönt vid datorskärmen.

Har progressiva glasögon till vardags men de är värdelösa vid datorn. Byter till datorglasögon då.

Är "bara" 32 år gammal men har precis köpt in terminalglasögon för samma anledningar; astigmatism och får spänningar och trötta ögon vid datorskärmen. Har för övrigt aldrig använt glasögon eller linser, så det blir första gången för mig som ett par glasögon ska sitta på skallen

Hade också "perfekt" syn på den där jävla tavlan, men det är ju inte det som är problemet.

Bättre att börja redan nu med glasögon som hjälper ögonen att slappna av och inte spänna så mycket för att undvika problem senare i livet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är "bara" 32 år gammal men har precis köpt in terminalglasögon för samma anledningar; astigmatism och får spänningar och trötta ögon vid datorskärmen. Har för övrigt aldrig använt glasögon eller linser, så det blir första gången för mig som ett par glasögon ska sitta på skallen

Hade också "perfekt" syn på den där jävla tavlan, men det är ju inte det som är problemet.

Bättre att börja redan nu med glasögon som hjälper ögonen att slappna av och inte spänna så mycket för att undvika problem senare i livet.

Det är nog snart 10 år sedan jag skaffade glasögon men egentligen hade jag nog behövt ha det hela livet. Optikern sa att jag inte nödvändigtvis måste ha glasögon på längre håll men jag tycker det är för stor skillnad att det inte är värt att gå utan glasögon. Särskilt när man kör bil. Mörkerseendet blir bättre och man kan läsa vägskyltar på tredubbla avståndet typ. Det är skrämmande att se var gränsen för bilkörning utan glasögon går på de där bokstavstavlorna. Vi har halvblinda människor som får köra bil utan glasögon i trafiken...

Hur som helst. Min poäng var att glasögonen var en bättre investering än alla datorskärmar jag någonsin köpt.