Tangentbordet är hypersnabbt när jag håller in en tangent

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är hypersnabbt när jag håller in en tangent

Hej!

Precis som rubriken skriver så har jag problem med mitt mekaniska tangentbord från Republic of Gamers.
Det hände häromdagen, när jag gick in på CS:GO och skulle gå i sidled.

Jag tryckte på d och skulle strafe:a men det blev istället som att jag spammade knappen. Den gick höger, stannade, höger, stannade, hela tiden. Supersnabbt. Likadant när jag trycker på TAB för att få upp scoreboarden, så spammas scoreboarden av och på hela tiden.

Detta är någonting som sker över hela tangentbordet och inte bara på vissa knappar. Skriver jag ett dokument och ska radera texten så raderas den på en millisekund. Jag hinner alltså inte ens reagera innan all text är borta.

Går jag in på Dota och ska trycka på till exempel CTRL så spammas CTRL av och på hela tiden, som att jag sitter och hyperspammar knappen på ett inhumant sätt.

Har testat massa saker, Fn + F1-F4, sänkt överklockningen på datorn, bytt USB-kontakt på tangentbordet, ändrat repeat and delay i tangentbordets kontrollpanel, sökt efter drivrutiner osv.

Detta kom från ingenstans och jag vet inte vad jag gjort eller hur det blivit så här. Någon som haft liknande?

Må gott!

Permalänk
Lego Master

Blir det samma om du testar tangentbordet på en annan dator?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du går in på https://www.keyboardtester.com/tester.html och trycker på en tangent åt gången, hör du ett klick för varje tryck eller hör/ser du flera knapptryckningsregistreringar (det kan ta någon sekund innan du hör första klicket när du besökt sidan)?

Har du rengjort tangentbordet någon gång? Kan vara smuts som ställer till det. Du kan testa att ta bort keycapsen och använda tryckluft.

Permalänk
Medlem

Pröva ta ur så mycket kablar du kan ur i/o panel och frampå datorn, bara mus tangentbord kvar, och se hur det artar sig
Kanske enbart tangentbordet kvar också.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Om du går in på https://www.keyboardtester.com/tester.html och trycker på en tangent åt gången, hör du ett klick för varje tryck eller hör/ser du flera knapptryckningsregistreringar (det kan ta någon sekund innan du hör första klicket när du besökt sidan)?

Har du rengjort tangentbordet någon gång? Kan vara smuts som ställer till det. Du kan testa att ta bort keycapsen och använda tryckluft.

Hej!

Ja, håller jag in knapparna så hörs det så sjukt mycket, även en stund efter jag släppt knappen. Låter som någon fördröjning.

Ja, men det var längsedan. Kan lite smuts undertill påverka hela tangentbordet så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Pröva ta ur så mycket kablar du kan ur i/o panel och frampå datorn, bara mus tangentbord kvar, och se hur det artar sig
Kanske enbart tangentbordet kvar också.

Det har jag gjort! Inget hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Blir det samma om du testar tangentbordet på en annan dator?

Ska testa på macbooken sen, i övrigt har jag ingen annan dator. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddaren:

Det har jag gjort! Inget hjälpte.

Har du råkat aktivera tröga tangenter?
hålla in shift i 8 sekunder. Jag fick hålla in högra shift i 8sec för att få det att poppa upp en ruta

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Har du råkat aktivera tröga tangenter?
hålla in shift i 8 sekunder. Jag fick hålla in högra shift i 8sec för att få det att poppa upp en ruta

Nej! Inget sånt!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@oddaren: Har du Asus armory crate installerat? Testa avinstallera det och se om felet är kvar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@oddaren: Har du Asus armory crate installerat? Testa avinstallera det och se om felet är kvar

Nej, har inte det installerat:/

Permalänk

Tror detta är en feature, hade något asus tangentbord med detta.
Hittade detta

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?102043-Keys-to-the-...
Repeat acceleration
When the repetition of single-key is needed, repeat acceleration is easier than recording a macro and takes effect across all profiles. Some games (particularly MMO titles) require you to both press and depress keys rather than letting you hold the keys down, Repeat Acceleration can help complete desired tasks as soon as the game allows for it.
When a key is held down, you can choose whether the Flare will repeat the input registered in a rapid-fire fashion.
X1 (No Repeat Acceleration): Fn + Left Alt + F1
X2: Fn + Left Alt + F2
X3: Fn + Left Alt + F3
X4: Fn + Left Alt + F4

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Låter som det ganska vanliga felet som extremt många Ducky tbord har och som ducky själva kände till i många år utan att fixa.
Detta är att tbordet ändrar "repeat delay" (hur lång tid det tar innan tangenten börjar upprepas) och "repeat rate" hur fort tangenten upprepas.
Och man kunde ändra dessa manuellt med FN+F5-F8 om jag minns rätt dvs +- för båda men tbordet kunde ändra dessa hur som helst och när som helst.

Man kunde då ändra tillbaks detta med FN+F5-F8 heller öppna windows egna "tangentbords egenskaper".
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Windows%207%20ins...
Är en bra pdf som visar hur man öppnar windows egna tbords egenskaper.
Och detta är standard inställningen.

Sen kan det vara att tbordet behöver resetas och googlar jag på asus rog keyboard reset så är det första FN+ESC i 10sek.
Men kan vara nåt annat för dig då du ej säger exakt vilket tbord du har.

Kan vara idé att avinstallera o ominstallera asus tbords/mus prg med då dessa är enorma skit program och kan mycket väl vara nåt med det skiten som stör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLEMENT:::

Tror detta är en feature, hade något asus tangentbord med detta.
Hittade detta

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?102043-Keys-to-the-...
Repeat acceleration
When the repetition of single-key is needed, repeat acceleration is easier than recording a macro and takes effect across all profiles. Some games (particularly MMO titles) require you to both press and depress keys rather than letting you hold the keys down, Repeat Acceleration can help complete desired tasks as soon as the game allows for it.
When a key is held down, you can choose whether the Flare will repeat the input registered in a rapid-fire fashion.
X1 (No Repeat Acceleration): Fn + Left Alt + F1
X2: Fn + Left Alt + F2
X3: Fn + Left Alt + F3
X4: Fn + Left Alt + F4

Jag tror du hitta något här. När jag gjorde F1 så var den jättelångsam. Ska in och undersöka på CS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddaren:

Jag tror du hitta något här. När jag gjorde F1 så var den jättelångsam. Ska in och undersöka på CS också.

Verkar som att det är borta nu på CS. Du är en LEGEND! Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Låter som det ganska vanliga felet som extremt många Ducky tbord har och som ducky själva kände till i många år utan att fixa.
Detta är att tbordet ändrar "repeat delay" (hur lång tid det tar innan tangenten börjar upprepas) och "repeat rate" hur fort tangenten upprepas.
Och man kunde ändra dessa manuellt med FN+F5-F8 om jag minns rätt dvs +- för båda men tbordet kunde ändra dessa hur som helst och när som helst.

Man kunde då ändra tillbaks detta med FN+F5-F8 heller öppna windows egna "tangentbords egenskaper".
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Windows%207%20ins...
Är en bra pdf som visar hur man öppnar windows egna tbords egenskaper.
Och detta är standard inställningen.
https://i.joecomp.com/img/keyboard/712/how-to-customize-keyboard-character-repeat-settings-in-windows_2.jpg

Sen kan det vara att tbordet behöver resetas och googlar jag på asus rog keyboard reset så är det första FN+ESC i 10sek.
Men kan vara nåt annat för dig då du ej säger exakt vilket tbord du har.

Kan vara idé att avinstallera o ominstallera asus tbords/mus prg med då dessa är enorma skit program och kan mycket väl vara nåt med det skiten som stör.

Det var en ASUS-Rog feature som gjorde det, måste råkat komma åt Fn+Left Alt+F4!

Permalänk
Medlem

Åh gud, tack!! Har precis haft samma problem en vecka fast med ett corsair t-bord. Aldrig funderat över vad knappar X1-X8 gjort men nu kan jag äntligen hålla inne knappar i spel samt skriva och radera text normalt. Phew!!