Nvidia lovar prissänkningar efter missade omsättningsmål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En gpu drar ju inte max konstant... Lirar du inte i 4k så lär du ändå inte maxa din gpu konstant.
Dessutom skall du logga 90W mer i över 14h/dag i 30 dagar.
Det är inte rimligt eller logiskt.

Du kör dessutom i 1080p, om du skulle ha en 3070ti istället och använde fps limit till samma som 3060ti så skulle du förmodligen göra av med mindre ström....

Sen använder väl ingen en 60W glödlampa i dagens samhälle?

Jag vet men teoretiskt på full load, och jag kör ju alltid på Ultra... Men sen finns DLSS med som gör att GPU inte jobbar så hårt.

När jag gick från 2060 Super till 3060 Ti märkte jag ca 50 kr i snitt mer på elräkningen. Men som sagt, jag klarar mig på 3060 Ti så länge jag kör 1080p, och nu har DLSS börjat bli riktigt bra i vissa spel, så jag klarar mig nog ett rätt bra tag på 3060 Ti även i 1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag vet men teoretiskt på full load, och jag kör ju alltid på Ultra... Men sen finns DLSS med som gör att GPU inte jobbar så hårt.

När jag gick från 2060 Super till 3060 Ti märkte jag ca 50 kr i snitt mer på elräkningen. Men som sagt, jag klarar mig på 3060 Ti så länge jag kör 1080p, och nu har DLSS börjat bli riktigt bra i vissa spel, så jag klarar mig nog ett rätt bra tag på 3060 Ti även i 1440p

175W tdp 2060 och 200 3060ti för att du skall få 50kr skillnad på elräkning pga 25 W... Skall datorn varit på
22h per dag i 30 dagar med en kostnad av 3kr kWh....

Det är nog inte din gpu som ger dig en högre räkning med tanke på att bolagen har höjt avgifter och skatter senaste året

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kommer vara svårt för många som köpt 3090, 3080tr och 3080 att acceptera att beg priset är under 50% av inköpspriset när de vill uppgradera. Sedan att marknaden svämmar över av miningkort gör 2 och 1 serien mer eller mindre stendöda på beg marknaden. Så oavsett vilket grafikkort du har idag så kommer det bli en stor kostnad vid uppgradering till 4000 serien.

En komplett spelstation eller ett grafikkort? Enkelt val för många föräldrar.

Det faktum accepterade de väl när de köpte korten till (om än inte det dubbla) ett kraftigt överpris.
Själv när jag köper ett grafikkort så avskriver jag det och räknar inte med att jag kommer att sälja vidare det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

175W tdp 2060 och 200 3060ti för att du skall få 50kr skillnad på elräkning pga 25 W... Skall datorn varit på
22h per dag i 30 dagar med en kostnad av 3kr kWh....

Det är nog inte din gpu som ger dig en högre räkning med tanke på att bolagen har höjt avgifter och skatter senaste året

Men det kanske va exakt 50, men det blev skillnad där efter..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Exakt!
Om man prissätter låg och mellanklass kort alldeles för dyrt så kommer det säljas för lite kort och det blir inte heller någon återväxt! Till sist finns det väl antingen bara riktigt sunkiga interna grafikkort eller ett fåtal svindyra kort, och då finns ju ingen anledning för de stora speljättarna att producera maffiga AAA spel för dem heller.
Fortsätter PC-spelmarknaden såhär, så lär den bli ungefär som hifi-marknaden... Mer fokus på dyrare nischprodukter, men de flesta köper soundbars och fristående bluetoothhögtalare.

Precis vad jag sagt i mer än ett år, speltillverkarna vill ju sälja till så många som möjligt så de bör ju sikta på de kort flest sitter på eller kan tänkas köpa i närtid. Så när mellanklass kort nu kostat som high end kort eller sålts till minners så har ju merparten suttit kvar på sin äldre 1000 serien kort som inte stödjer nya saker som Ray tracing osv.
Och då blir det som du säger ingen anledning för speltillverkarna att lägga massa extra pengar för att göra maffiga spel som unyttjar alla de senaste teknikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Låter trevligt.

Jag hade lite tur när jag hittade mitt msi geforce rtx 3080 gaming z trio 12GB fyndvara för 6890.

Det får hänga med tills Nvidias 5000 serie kommer i vår.

Vore väl lite otroligt om nVidia släpper två grafikkortsserier med ett halvårs mellanrum? 5000 lär dröja minst två år from nu.

Skrivet av Mortac:

Själv har jag en ultrawide med 3440x1440 och ett GTX 1070. Jag kan fortfarande spela alla spel, även om jag får dra ner lite på inställningarna då och då. Jag har velat uppgradera sedan 30xx-serien släpptes, men jag tokvägrar dessa priser.

"dra ner lite"? Nu beror det givetvis på vad du spelar men skulle nog själv inte påstå att ett 1070 kan driva alla spel i 3440x1440 utan problem. Samtidigt vet jag inte vilken fps du anser vara spelbar.

Jag drar själv ned vissa inställningar i vissa spel för att mitt 3080 ska orka komma upp i skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vore väl lite otroligt om nVidia släpper två grafikkortsserier med ett halvårs mellanrum? 5000 lär dröja minst två år from nu.

"dra ner lite"? Nu beror det givetvis på vad du spelar men skulle nog själv inte påstå att ett 1070 kan driva alla spel i 3440x1440 utan problem. Samtidigt vet jag inte vilken fps du anser vara spelbar.

Jag drar själv ned vissa inställningar i vissa spel för att mitt 3080 ska orka komma upp i skärmens uppdateringsfrekvens.

Kör också ett 1070 strix på min 3440x1440 skärm. Funkar förvånansvärt bra. Kör mest wow och Warhammer 2/3 Total war. Där flyter de helt ok på medium / high.

Permalänk
Medlem

Men nu när det är något virus på gång så kommer de väl stänga allt igen så priserna skenar?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Den dag jag kan köpa ett nytt kort för 3-4k som presterar 30-50% bättre än mitt nuvarande 1080 är dagen jag kommer slå till.
Men att betala ~10k för ett grafikkort är för mig fullständigt vansinne...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

...och ännu kostar ett sketet gtx 1650 närmare 2700 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

"dra ner lite"? Nu beror det givetvis på vad du spelar men skulle nog själv inte påstå att ett 1070 kan driva alla spel i 3440x1440 utan problem. Samtidigt vet jag inte vilken fps du anser vara spelbar.

Jag drar själv ned vissa inställningar i vissa spel för att mitt 3080 ska orka komma upp i skärmens uppdateringsfrekvens.

Jag har inte så höga krav, men vill väl helst ligga på 60-70 FPS för att vara nöjd. Högre är ju trevligt så klart, men med Freesync så är det inte nödvändigt. Spelar en hel del indie-spel som inte är krävande, men bland de mer krävande spel jag spelar eller har spelat de senaste åren:

Elder Scrolls Online
Borderlands-spelen + Tiny Tina's Wonderlands
Warhammer: Vermintide 2
Satisfactory
Divinity: Original Sin 2
Dyson Sphere Program
Generation Zero
Grim Dawn
Last Epoch
Orcs Must Die 3
Path of Exile
Risk of Rain 2
Civilization 6
Solasta
Outriders
Anno 1800
V Rising
Wolcen

Det är fler så klart, men det är vad jag kommer på för tillfället. Inget av spelen har jag några problem med att köra i 3440x1440 med ett GTX 1070 och en Intel 7700k lätt överklockad. Det tyngsta av spelen på listan måste vara Borderlands 3 och Tiny Tina's Wonderlands, som jag får sänka ganska ordentligt i inställningarna, men ändrar man på rätt saker så ser jag ingen större skillnad i grafiken.

Jag spelar egentligen aldrig de senaste och häftigaste FPS-shooters som brukar kräva lite mer av en dator då jag inte är mycket för den typen av spel såvida det inte är PVE med RPG-inslag.

Jag tror också att det är lite av en vanesak när det kommer till FPS. Är man van vid att alltid spela i 100+ FPS så känns nog 60-70 FPS för lite. Men i mina ögon så flyter det på fint när man har Freesync i 65 FPS. Jag förstår att många antagligen inte håller med mig dock.

Med det sagt så lirar ju många av spelen i 100+ FPS med mina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nvidia har gjort oss alla en tjänst och helt på eget bevåg sänkt priset för att vara snälla. Prisa gudarna!!! Prisa Nvidia!!!

Inte för att vara snälla. För att de vill sälja mer.
Förstår sarkasmen i inlägget i övrigt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir spännande att se vad sänkningen resulterar i. Priserna har varit fullständigt åt helvete ända sedan 20-serien men att få se ett XX70-kort för runt 4000Kr är nog en önskedröm. Även om det naturligtvis är det pris som historiskt och rent prismässigt är rimligt sett till vad man får. Men Nvidia är ett vinstdrivande företag så deras investerare kommer kräva att de blåser oss konsumenter och får oss att tro att ett för högt pris är ett rimligt pris.

Det är klart att utveckling kostar. Men man får komma ihåg att Nvidia tjänat mer pengar än någonsin tidigare de senaste två åren. Så man ska inte gå på att de inte har råd med RnD för nya produkter.

ett XX70 för 4000 SEK skulle ju backa bandet till 1070 som hade sitt MSRP på 379 USD och släpptes 2016, dvs 6 år sedan. Det känns inte rimligt, varken prismässigt eller historiskt.

Räknar man med en 2%-inflation sedan dess bör det rimliga priset ligga på 4 500 SEK. Lägg då till lite extra gulligull (såsom den svaga kronan, moms, högre tillverkningskostnader etc) så bör ett rimligt pris ligga mellan 5 000 - 5 500 SEK.

Nu få vi vänta och se hur långt ifrån det intervallet de kommer att lägga sig

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fortsätter PC-spelmarknaden såhär, så lär den bli ungefär som hifi-marknaden... Mer fokus på dyrare nischprodukter, men de flesta köper soundbars och fristående bluetoothhögtalare.

Det finns en väsentlig skillnad mellan de två och det är att materialet i musikindustrin inte kräver mer avancerad/kraftfull hårdvara, eller vad man vill kalla det, för att spelas upp. En stereo från 80-talet kan användas för att spela en skiva från 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ett XX70 för 4000 SEK skulle ju backa bandet till 1070 som hade sitt MSRP på 379 USD och släpptes 2016, dvs 6 år sedan. Det känns inte rimligt, varken prismässigt eller historiskt.

Räknar man med en 2%-inflation sedan dess bör det rimliga priset ligga på 4 500 SEK. Lägg då till lite extra gulligull (såsom den svaga kronan, moms, högre tillverkningskostnader etc) så bör ett rimligt pris ligga mellan 5 000 - 5 500 SEK.

Nu få vi vänta och se hur långt ifrån det intervallet de kommer att lägga sig

Ja, ett riktpris 379USD 2016 motsvarar ju ett svenskt pris på 6000kr idag med inflation och valutakurs (vart nästan 25% inflation sen dess enligt usinflationcalculator), så även om nvidia bara följer inflationen kommer det kännas väldigt dyrt oavsett sett till hur priserna såg ut då.

Best case hade väl vart 499USD för 4070, då blir det ju över 6000kr här. Hade väl iof inte känts så farligt med tanke på priserna vi sett senaste åren. Personligen tror jag att det blir runt 10% ökning från lanseringspriserna för 3000-serien, med motiveringen "ökade konstnader" som det verkar vara trend på att dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, ett riktpris 379USD 2016 motsvarar ju ett svenskt pris på 6000kr idag med inflation och valutakurs (vart nästan 25% inflation sen dess enligt usinflationcalculator), så även om nvidia bara följer inflationen kommer det kännas väldigt dyrt oavsett sett till hur priserna såg ut då.

Best case hade väl vart 499USD för 4070, då blir det ju över 6000kr här.

Precis, endast räknat med inflation bör alltså MSRP ligga på 499USD.

Vi ska med andra ord vara nöjda ifall priset för ett XX70 sätter sig mellan 6 000 - 7 000 SEK, utan att gnälla på Nvidia för det. De styr ju inte inflationen, trots allt.

ps. 25% inflation på 6 år? Ligger nästan dubbelt över 2%-målet (2% över 6 år skulle ge 12% ökning) Vilka tider vi lever i. End of days.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Det finns en väsentlig skillnad mellan de två och det är att materialet i musikindustrin inte kräver mer avancerad/kraftfull hårdvara, eller vad man vill kalla det, för att spelas upp. En stereo från 80-talet kan användas för att spela en skiva från 2022.

Fast de flesta köper inte skivor 2022, och din 80-tals stereo stödjer inte streaming eller trådlöst tex, så vet inte om det resonemanget håller fullt ut...

Men det är nog inte riktigt vad jag var ute efter iallafall:
Hifi/Stereo är att lägga relativt mycket pengar, engagemang, dedikerad plats osv för att få bra ljud... Men de flesta nuförtiden prioriterar lågt pris, enkelhet, smidighet, portabilitet, kompakthet, så köper typ små bluetoothhögtalare istället.
Samma princip kan tillämpas på PC-spelande: ganska många nöjer sig med att spela på mobilen/konsollen istället för en PC som kostar och tar plats... och gör man PC-spelandet för nischat och dyrt så kommer det bara förstärka trenden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Det finns en väsentlig skillnad mellan de två och det är att materialet i musikindustrin inte kräver mer avancerad/kraftfull hårdvara, eller vad man vill kalla det, för att spelas upp. En stereo från 80-talet kan användas för att spela en skiva från 2022.

Mja, det är bara sant till en viss del. Nu ska musiken streamas via kabel/wifi/blåtand/USB-drive spotify och matas till extern DAC innan det går in i förstärkaren. Datorspel däremot kan köras på flera år gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Precis, endast räknat med inflation bör alltså MSRP ligga på 499USD.

Vi ska med andra ord vara nöjda ifall priset för ett XX70 sätter sig mellan 6 000 - 7 000 SEK, utan att gnälla på Nvidia för det. De styr ju inte inflationen, trots allt.

ps. 25% inflation på 6 år? Ligger nästan dubbelt över 2%-målet (2% över 6 år skulle ge 12% ökning) Vilka tider vi lever i. End of days.

Du räknar lite galet. Ränta på ränta-effekten ger inte exakt 12%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du räknar lite galet. Ränta på ränta-effekten ger inte exakt 12%.

ränta-på-ränta-effekten ger exakt 12.6%. Jag avrundade bort 0.06% då det inte gav något vettigt.

Du får gärna visa hur du menar att detta blir lite galet. Om man nu vill gnälla över att det bör avrundas till 13% och inte 12%, vilket är helt irrelevant till diskussionen då det inte ändrar några siffror på något meningsfull sätt överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ränta-på-ränta-effekten ger exakt 12.6%. Jag avrundade bort 0.06% då det inte gav något vettigt.

Du får gärna visa hur du menar att detta blir lite galet.

Dåså, ja det ger ju inget enormt fel - Du hade onekligen tagit höjd för det. Många missar just den effekten och över tid är den rätt central.

Permalänk

Gissar på minskning av mining, pga elpriser och lagändringar. Prisökningar lär komma så fort det vänder igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ett XX70 för 4000 SEK skulle ju backa bandet till 1070 som hade sitt MSRP på 379 USD och släpptes 2016, dvs 6 år sedan. Det känns inte rimligt, varken prismässigt eller historiskt.

Räknar man med en 2%-inflation sedan dess bör det rimliga priset ligga på 4 500 SEK. Lägg då till lite extra gulligull (såsom den svaga kronan, moms, högre tillverkningskostnader etc) så bör ett rimligt pris ligga mellan 5 000 - 5 500 SEK.

Nu få vi vänta och se hur långt ifrån det intervallet de kommer att lägga sig

Hm. Sant. Jag gjorde själv en sådan jämförelse i någon tråd här med vad det har kostat att köpa 70-kort säknat i dagens penningvärde med hänsyn till inflation, så 5000-5500Kr är mer rimligt.

Just nu ligger de billigaste runt 7000Kr, så det är fortfarande en bra bit kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Den dag jag kan köpa ett nytt kort för 3-4k som presterar 30-50% bättre än mitt nuvarande 1080 är dagen jag kommer slå till.

Faktiskt ett rätt intressant krav. Spännande att se när vi når dit.

30% bättre (RT exkluderat) än 1080 (i 1440p) = 6600XT (och 3060, typ). Kostar idag från ca 4300 SEK.
(förövrigt "typ PS5 prestanda", om man vill se det i det perspektivet)

>50% bättre än 1080 (i 1440p) = 6700XT och 3060Ti. Kostar idag från ca 5900 SEK.

Så näe, vi är inte riktigt där än(*).
7600[utan XT] eller 4050Ti kanske då? Mkt beror på dollarkurs men ett 4060 under 4000 SEK blir nog tufft...

(*) Det sjuka i sammanhanget: Tack vare "amd fine wine" så presterar faktiskt gamla 5700XT, idag, ~30% bättre än 1080. Och det gick väl för under 4k då livet var som enklast?

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det finns inga 680 TI

Det blev fel. 980ti var mitt förra kort.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast de flesta köper inte skivor 2022, och din 80-tals stereo stödjer inte streaming eller trådlöst tex, så vet inte om det resonemanget håller fullt ut...

Men det är nog inte riktigt vad jag var ute efter iallafall:
Hifi/Stereo är att lägga relativt mycket pengar, engagemang, dedikerad plats osv för att få bra ljud... Men de flesta nuförtiden prioriterar lågt pris, enkelhet, smidighet, portabilitet, kompakthet, så köper typ små bluetoothhögtalare istället.
Samma princip kan tillämpas på PC-spelande: ganska många nöjer sig med att spela på mobilen/konsollen istället för en PC som kostar och tar plats... och gör man PC-spelandet för nischat och dyrt så kommer det bara förstärka trenden.

Skrivet av Gimbal:

Mja, det är bara sant till en viss del. Nu ska musiken streamas via kabel/wifi/blåtand/USB-drive spotify och matas till extern DAC innan det går in i förstärkaren. Datorspel däremot kan köras på flera år gamla datorer.

Fast det är inte samma jämförelse. Uppspelningskällan för en stereo, exempelvis streaming eller LP, måste väl ändå jämföras med mediet man spelar spelet från. Alltså En stereo utan en nätverksstreamer med allt vad det innebär kan inte spela musik från en musiktjänst på internet och en PC utan cd-läsare kan inte spela ett spel från CD - oavsett hur vanligt eller ovanligt förekommande de två är.

Jag menade att ett datorspel har vissa systemkrav vilket kommer betyda att en PC blir obsolet till slut, oavsett hur bra saker man än köper - det har inte musik, den kommer alltid att gå att spela på något vis med varierande kvalitet. Om inte utvecklingen av spel också ska stanna av helt då.

Dessutom är det "ingen" som köper high end stereo för att spela musik från spotifys 320 kb/s eller något annat komprimerat ljudformat - det är som att köpa den dyraste gaming PCn du kan hitta för att spela minecraft i 1080p, skjuta sig i foten / skit in, skit ut osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Faktiskt ett rätt intressant krav. Spännande att se när vi når dit.

30% bättre (RT exkluderat) än 1080 (i 1440p) = 6600XT (och 3060, typ). Kostar idag från ca 4300 SEK.
(förövrigt "typ PS5 prestanda", om man vill se det i det perspektivet)

>50% bättre än 1080 (i 1440p) = 6700XT och 3060Ti. Kostar idag från ca 5900 SEK.

Så näe, vi är inte riktigt där än(*).
7600[utan XT] eller 4050Ti kanske då? Mkt beror på dollarkurs men ett 4060 under 4000 SEK blir nog tufft...

(*) Det sjuka i sammanhanget: Tack vare "amd fine wine" så presterar faktiskt gamla 5700XT, idag, ~30% bättre än 1080. Och det gick väl för under 4k då livet var som enklast?

Tack för den sammanfattningen. Då vet jag tom vad jag ska hålla utkik efter på beggat marknaden.
Ett 3060Ti eller 3070 vore mumma att få tag i till vettigt pris när 4xxx-serien släpps...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tack för den sammanfattningen. Då vet jag tom vad jag ska hålla utkik efter på beggat marknaden.
Ett 3060Ti eller 3070 vore mumma att få tag i till vettigt pris när 4xxx-serien släpps...

Japp, ett 3060Ti kan nog komma vara snabbast vägen för att möta (och lite mer därtill) dina krav.

Kan tycka att det är det smakligaste kortet i hela 30-familjen (om priset är nära riktpris).

Permalänk
Medlem

They better.

Det tråkiga är att marknaden vant sig vid snordyra grafikkort så även efter en sänkning lär det vara dyrt som fan. Minns de gamla goda tiderna när jag köpte mitt 1080ti (still going strong) för 7 000 kr. Tyckte det var väldigt mycket pengar men vad gjorde man inte för top of the line.

Max 10 lök för toppkorten tycker jag är rimligt.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Hahahahaha, sämsta jag hört. Hade gärna bytt ut mitt 2080 S mot nyare men jag tycker korten är alldeles för dyra idag. Jag tror att dom flesta, precis som jag drar sig för att byta upp sig pga priserna. Inte för ett avtagande intresse för hårdvara....

Tvärtom. Priserna på grafikkort har ju varit för låga. Det är precis det som orsakat bristen. Hade grafikkorten kostat mer från dag 1 så hade det varit enklare att få tag på grafikkort.

Det känns väldigt konstigt om man kan köpa grafikkort för 8K som man kan använda för att "printa ut pengar" för 30K under ett år?