Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

En tanke bara.

Varför måste elbilar/dagens bilar ha stora skärmar/displayer osv?

Vi har ju klarat oss i årtionden utan eländet som laggar satan och inte gör någon nöjd så varför envisas tillverkarna att trycka in det i bilarna?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Def_Dog:

En tanke bara.

Varför måste elbilar/dagens bilar ha stora skärmar/displayer osv?

Vi har ju klarat oss i årtionden utan eländet som laggar satan och inte gör någon nöjd så varför envisas tillverkarna att trycka in det i bilarna?

Såna där argument som att det gick ju bra utan det där ”nya” funkar nog dåligt som ingång på en tekniksida som denna

Men om vi ändå kollar lite seriöst på frågan så tänker jag spontant två saker.

1. Ingen jag känner vill köpa en ny bil utan en skärm med ”allt i”. = säljargument och efterfrågan från kund.
2. Kapa kostnader i produktionen. = vinst/marginal.

Tesla har väl gått längst med att ta bort diverse reglage

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En tanke bara.

Varför måste elbilar/dagens bilar ha stora skärmar/displayer osv?

Vi har ju klarat oss i årtionden utan eländet som laggar satan och inte gör någon nöjd så varför envisas tillverkarna att trycka in det i bilarna?

Kanske för att utvecklingen går framåt och allt blir mer digitaliserat. Sen så kan man undra varför bara Tesla har ett infotainment system som både är lätt att förstå och navigerar sig runt i och även lag fritt vilket nästan ingen annan biltillverkare kan lyckas med.

Och vem vill inte ha en bil som får nya funktioner med tiden så att bilen liksom är "bättre" och mer avancerad när det är dags att sälja den. Detta gör också så att man inte behöver byta bil lika ofta eftersom att en 5 år gammal Tesla fortfarande nästan har samma funktioner som en sprillans ny en. Om man t.ex köper en tysk bil så behöver man ju köpa sig en helt ny bil för att de nya funktionera.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske för att utvecklingen går framåt och allt blir mer digitaliserat. Sen så kan man undra varför bara Tesla har ett infotainment system som både är lätt att förstå och navigerar sig runt i och även lag fritt vilket nästan ingen annan biltillverkare kan lyckas med.

Och vem vill inte ha en bil som får nya funktioner med tiden så att bilen liksom är "bättre" och mer avancerad när det är dags att sälja den. Detta gör också så att man inte behöver byta bil lika ofta eftersom att en 5 år gammal Tesla fortfarande nästan har samma funktioner som en sprillans ny en. Om man t.ex köper en tysk bil så behöver man ju köpa sig en helt ny bil för att de nya funktionera.

Bra summerat och en parameter jag alltid tittar på numera när jag läser tester på bilar oavsett bränsle.
Det verkar onekligen som Tesla fortfarande leder racet om att behärska stora skärmar.

Men, det jag ser som ett problem är hur stödet kommer se ut och främst patchning av systemen när tillverkaren längre inte tjänar pengar på bilen.
Kommer det bli som med vissa Androidtelefoner som aldrig patchas bortom 2 år och har säkerhetshål som aldrig fixas? Kommer man få köpa till ett "supportavtal" för att få buggfixar likt datorers OS när dom närmar sig slutet?

Hoppas lite på att vi ser lagar som tvingar fabrikanterna att supportera sina system i bilarna eller att kunderna måste prenumerera på uppdateringar.
Kommer bilprovningen kolla patchnivåer i framtiden på bilar där man behöver ligga på en "lägsta" nivå för att få den godkänd.

Missförstå mig inte, gillar utvecklingen även om jag fortfarande anser att vissa kritiska fysiska reglage bör finnas om inte tillverkaren verkligen har gjort ett fantastiskt gränssnitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Såna där argument som att det gick ju bra utan det där ”nya” funkar nog dåligt som ingång på en tekniksida som denna

Men om vi ändå kollar lite seriöst på frågan så tänker jag spontant två saker.

1. Ingen jag känner vill köpa en ny bil utan en skärm med ”allt i”. = säljargument och efterfrågan från kund.
2. Kapa kostnader i produktionen. = vinst/marginal.

Tesla har väl gått längst med att ta bort diverse reglage

1) Jag vill ha fysiska knappar (dvs inga touch eller skärm) för t.ex. volym, temp/ac. JAg ska inte behöva titta bort från vägen för att kunna höja/sänka temp eller volym på radion, speciellt inte när det behövs flera tryck för att komma till diverse funktioner.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

En tanke bara.

Varför måste elbilar/dagens bilar ha stora skärmar/displayer osv?

Vi har ju klarat oss i årtionden utan eländet som laggar satan och inte gör någon nöjd så varför envisas tillverkarna att trycka in det i bilarna?

Intressant ändå och ser att några andra skrivit lite samma sak.
Men det är 2022, och det finns olika målgrupper som vill att bilen bara går från plats A till B och teknik där emellan.
Tesla är ett praktexempel där det fortfarande känns som deras "skärm" och system är från 2022 medans många andra stora tillverkare, Audi, Volkswagen, KIA you name it, och deras teknik känns som tidigt 2000 tal med skärmar och touchknappar.

Detta beror på att tesla inte är ett bilföretag, det är ett IT bolag i grund och botten där dom har byggt all dess forskning och ingenjörskonst att kunna skapa 4 däck på deras plattform. Därav att Tesla är en laptop på 4 hjul.

Sätter du dig i en Tesla så märker du att det inte "laggar satan" men tittar man på tex Kia E-niro (mycket pålitlig suverän elbil) men deras "infotainment system" är katastrofal, pga just att det är inte där dom lägger sina pengar på. Kia bygger bilar och inte programvaror som styr skärmar, vilket tesla gör.

Väldigt intressant spaning, väl värt att nämna och diskutera!

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att EU och liknande ska kräva att infotainment-"hjärnan" sitter i en utbytbar box, för att säkerställa att det är aktuellt under hela bilens livstid. En tv vars inbyggda mjukvara är inaktuell och knappt kan använda dagen efter man köpt den kan man leva med, och en ny tv är ändå en hanterbar kostnad. Men att köpa en ny bil för att systemet är slött eller för att det kommit nya funktioner känns inte hanterbar (säg att MS skulle revolutionera med en ny telefon igen och med bilintegration), att då kunna köpa en ny smart box till bilen med dessa funktioner och kanske uppgraderad prestanda vore klockrent.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

1) Jag vill ha fysiska knappar (dvs inga touch eller skärm) för t.ex. volym, temp/ac. JAg ska inte behöva titta bort från vägen för att kunna höja/sänka temp eller volym på radion, speciellt inte när det behövs flera tryck för att komma till diverse funktioner.

Jag är också en sådan som tycker att det absolut bör finnas fysiska knappar för vissa kritiska funktioner. Men: jag har aldrig förstått varför just volymratt och temperatur på klimatanläggningen kommer upp som exempel hela tiden? Saker som varningsblinkers, vindrutetorkare etc. Absolut, där är jag med! Men:

Volymen kan ju justeras med fysiska reglage på ratten idag på nästan varenda bil? Så föraren behöver inte använda touchskärmen för det.

Sen det här med temperaturen? På den tid man hade ett vred som gick från kallt -> varmt så förstår jag att man måste justera vredet allt eftersom. Men på en bil med ACC? Man ställer ju en temperatur man trivs med, sen så håller bilen den. Jag har ställt in temperaturen en gång på samtliga mina bilar med ACC och sen har jag i princip inte rört den inställningen under resten av ägandet av bilen?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag är också en sådan som tycker att det absolut bör finnas fysiska knappar för vissa kritiska funktioner. Men: jag har aldrig förstått varför just volymratt och temperatur på klimatanläggningen kommer upp som exempel hela tiden? Saker som varningsblinkers, vindrutetorkare etc. Absolut, där är jag med! Men:

Volymen kan ju justeras med fysiska reglage på ratten idag på nästan varenda bil? Så föraren behöver inte använda touchskärmen för det.

Sen det här med temperaturen? På den tid man hade ett vred som gick från kallt -> varmt så förstår jag att man måste justera vredet allt eftersom. Men på en bil med ACC? Man ställer ju en temperatur man trivs med, sen så håller bilen den. Jag har ställt in temperaturen en gång på samtliga mina bilar med ACC och sen har jag i princip inte rört den inställningen under resten av ägandet av bilen?

Håller helt med, just snacket om att det är komplicerat att ställa in AC medans man kör.
1. Man ställer väl om AC direkt när man sätter sig i bilen och man vill väl att bilen håller denna temperatur under bilfärden.
2. Man sitter väl inte och ändrar temp upp/ner medans man kör?
3. Utblåset och vart det ska blåsa kan jag förstå att man vill ändra någon gång, men hallå det är väl 1 max 2 gånger på en bilfärd på 1h+

Jag förespråkar precis som dig, AC ställer man in och sedan rör man inte den. Varesig det är med knappar, vred eller touchskärm.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Avstängd

Du kanske bara kör 5 minuter och inställd temp funkar för dig.
Men kör man kanske 3-8 timmar, med skiftande sol o.dyl så funkar inte "en inställd temp för 5 timmar sedan" nu när kanske solen steker på, sedan så justeras ens egna kroppstemperatur helatiden, så en inställd temp kan helt plötsligt bli för varm, varav att man vill sänka, eller helt plötsligt är den inställda tempen "skitkallt" och man vill höja.
Jag har inte sett en endaste ACC som funkat perfa och gett mig den temp jag vill ha utan att höja/sänka.

Men du är kanske en sådan person som ställer 16 grader och sitter sedan med en canada goose-jacka på när du kör.. vad vet jag..
Bara för du inte förstår varför, betyder det inte att det inte behövs sådanna reglage.
Hitintills har jag inte kört en bil som har vindrutetorkarna på "skärm", alla bilar har haft en fysisk spak.

Skrivet av Xyborg:

Jag är också en sådan som tycker att det absolut bör finnas fysiska knappar för vissa kritiska funktioner. Men: jag har aldrig förstått varför just volymratt och temperatur på klimatanläggningen kommer upp som exempel hela tiden? Saker som varningsblinkers, vindrutetorkare etc. Absolut, där är jag med! Men:

Volymen kan ju justeras med fysiska reglage på ratten idag på nästan varenda bil? Så föraren behöver inte använda touchskärmen för det.

Sen det här med temperaturen? På den tid man hade ett vred som gick från kallt -> varmt så förstår jag att man måste justera vredet allt eftersom. Men på en bil med ACC? Man ställer ju en temperatur man trivs med, sen så håller bilen den. Jag har ställt in temperaturen en gång på samtliga mina bilar med ACC och sen har jag i princip inte rört den inställningen under resten av ägandet av bilen?

Skrivet av emlmartensson:

Håller helt med, just snacket om att det är komplicerat att ställa in AC medans man kör.
1. Man ställer väl om AC direkt när man sätter sig i bilen och man vill väl att bilen håller denna temperatur under bilfärden.
2. Man sitter väl inte och ändrar temp upp/ner medans man kör?
3. Utblåset och vart det ska blåsa kan jag förstå att man vill ändra någon gång, men hallå det är väl 1 max 2 gånger på en bilfärd på 1h+

Jag förespråkar precis som dig, AC ställer man in och sedan rör man inte den. Varesig det är med knappar, vred eller touchskärm.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19688363" userid="262312" name="reverend benny"]

Men, det jag ser som ett problem är hur stödet kommer se ut och främst patchning av systemen när tillverkaren längre inte tjänar pengar på bilen.

En så länge så supportar ju Tesla fortfarande alla sina bilar från och med 2012 när model s lanserades med over the air uppdateringar och dom kör fortfarande samma mjukvara som de senaste modellerna så tesla verkar ha en lösning en så länge. Men dom "traditionella" bill tillverknas bilar från 2012 har knappt får någon over the air uppdateringar och blir snabbt utdaterade.

Tesla kommer även börja ta betalat för navigation efter 8 år men det gäller ju endast de ny tillverkade bilarna. Kanske så är detta ett sätt för tesla att få in pengar för att det ska vara värt att uppdatera bilarna under en ännu längre period. Sen så kan man även välja att byta ut sin infotainment system i sin gamla tesla sedan innan 2018 till den nya hårdvaran som kom ut då. Och då får man ju en näst intill helt lag fri skärm i sin upp till 10 år gamla tesla med alla nya funktioner så som spel och streaming tjänster. Sen så kör ju Tesla ganska kraftfull hårdvara redan nu i deras bilar nu eftersom dom nyligen började samarbeta med amd och därmed använder amd nya apur. Och i model s och x så har ju infotainment systemet samma hårdvara som xbox series x så bilen kan teknik sätt spela spel som cyberpunk 2077 utan problem.

Sen så kan man undra vad dom traditionella tillverkarna håller på med t.ex så laggar redan vårt infotainment system i vår 1,5 år gamla passat redan nu och tar cirka 2 minuter från när man startar bilen tills det faktiskt går att navigera runt menyerna och ibland så startar inte skärmen alls eller sp fungera t.ex inte Android auto.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Sen så kan man undra vad dom traditionella tillverkarna håller på med t.ex så laggar redan vårt infotainment system i vår 1,5 år gamla passat redan nu och tar cirka 2 minuter från när man startar bilen tills det faktiskt går att navigera runt menyerna och ibland så startar inte skärmen alls eller sp fungera t.ex inte Android auto.

De har säkert sina miniräknar-processorer till infotainment-systemen färdiga och certifierade så de kan bara köra copy/paste på kod och hårdvaran, det är därför jag tror vi fortfarande får dras med skitsega menyer som kan ta flera sekunder att byta skärm.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabb överslagsräkning på potentiella priser för MG4 i Sverige baserat på vad MG ZS EV och MG 5 kostar i sverige resp. england baserat på ett inlägg av Tim på feber.se (https://feber.se/bil/priset-klart-for-mg4)

Känns som rätt konkurrenskraftiga priser ändå:

"ZS EV Long Range £34,495 som här kostar 442 990 kr."

Det ger 12.84kr/£ (MG5 ligger på liknande växelkurs, så känns som det är en rimlig nivå att räkna på)

Tar man det då på MG4 så blir det

51kWh: £25.995 => ~334 000kr (284 000 efter bonus)
64kWh: £28.459 => ~366 000kr (316 000 efter bonus)
64Kwh Trophy: £31.495 => ~403 000kr (353 000 efter bonus)

Permalänk
Skrivet av emlmartensson:

Någon här som sålt sin elbil på senaste tid (senaste 1-10 veckorna) ?
Min far sålde sin "Nissan Leaf 30 kWh, 109hp, 2016" där Riddermark betalade oerhört bra för den.
Efterfrågan av elbilar är rubbat just nu och folk börjar väl "förstå" som jag skulle säga det som varit teknik och elbilsintresserad väldigt länge.

Fun fact: Han köpte bilen 2020 med runt 6-7k på mätaren och betalade runt 150xxx för den.
I dagarna så betalade Riddermark honom runt 170k+ för den med 9600+ mil på mätaren. Vilket är absurt men positivt för honom.
Han har ägt runt 100 bilar och denna affär stack ut enligt honom, märkliga och spännande tider vi lever i.
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/nissan/csh177/

Va och pratade med Kiahandlare idag och det visade sig att det lönade sig att behålla min Niro EV beställning och köpa den ny mot att köpa en begagnad E-Niro eller liknande. Inte lite man ”tjänade” på det heller. Sjukt är bara ordet.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Va och pratade med Kiahandlare idag och det visade sig att det lönade sig att behålla min Niro EV beställning och köpa den ny mot att köpa en begagnad E-Niro eller liknande. Inte lite man ”tjänade” på det heller. Sjukt är bara ordet.

Precis samma sak fick fadern rekommenderat och det är inte lönt att köpa begagnat utan att har man beställt/väntar på en ny bil så är det mer värt, än det dyra begpriset man får betala nu faktiskt. Han är inne på en Tesla Model 3 och varit det i många år, men man får ju betala nära nypriset av en M3 som är årsmodell 20,21,22 och passerat några tusen mil.

Tyvärr så har ju svenska staten fuc*** upp rejält gällande miljöbonusen på allt över 700k, vilket Teslabilarna ligger på nu, 707k för en Model 3 LR, så där är bonusen helt borta. Polestar kan man också titta på där instegspriset ligger på 519k, men sen kan man nog plussa på en bra slant för att få dual range motor och länge räckevidd och allt man vill ha i bilen. Och vips är man uppe på 600-650k+, där är det det ju dock lättare att kombinera sig upp till under 700KSEK så man får miljöbonusen.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emlmartensson:

Någon här som sålt sin elbil på senaste tid (senaste 1-10 veckorna) ?
Min far sålde sin "Nissan Leaf 30 kWh, 109hp, 2016" där Riddermark betalade oerhört bra för den.
Efterfrågan av elbilar är rubbat just nu och folk börjar väl "förstå" som jag skulle säga det som varit teknik och elbilsintresserad väldigt länge.

Fun fact: Han köpte bilen 2020 med runt 6-7k på mätaren och betalade runt 150xxx för den.
I dagarna så betalade Riddermark honom runt 170k+ för den med 9600+ mil på mätaren. Vilket är absurt men positivt för honom.
Han har ägt runt 100 bilar och denna affär stack ut enligt honom, märkliga och spännande tider vi lever i.
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/nissan/csh177/

Samma har känner en som byte i in sin 3 år gamla Tesla model 3 long range med cirka 6000 mil och fick 599,900kr för den och bilen köptes ny 2019 för 669,990kr och om du räknar bort med miljöbonus som då låg på 60000kr så är det bara en förlust på cirka 10000kr vilket är extremt lite på en ny bil under de 3 första åren t.ex så tappar en Volkswagen passat ungefär 50% av värdet under de 3 första åren.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Angående begagnade elbilar; köpte en Hyundai Ioniq 28kwh, i mars för 229k. I maj ringer samma säljare på Hyundai och frågar om jag inte ska köpa en Kona istället, då erbjöd han mig 240k i inbyte för min Ioniq. Det är en ding-ding värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Angående begagnade elbilar; köpte en Hyundai Ioniq 28kwh, i mars för 229k. I maj ringer samma säljare på Hyundai och frågar om jag inte ska köpa en Kona istället, då erbjöd han mig 240k i inbyte för min Ioniq. Det är en ding-ding värld.

28kwh för 240? Jösses - Räckvidden lär ju vara mindre än 20 mil en bra dag.

Vår Zoe som jag köpte för 110 efter att allt som ingick efter lite förhandling var inräknat går nog idag för 150. Grannen köpte en för 3 månader sedan för just det. Samma utrustningspaket och allt....

Permalänk
Medlem

Köpte en Leaf 30kwh till frugan för några månader sen för 120k. Ringde säljare och erbjöd 140k för den förra veckan. Nu ska jag inte sälja för jag behöver bilen men ändå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Förövrigt bara jag som är intresserad av hur prisbilden på Ioniq 6 kommer bli? Skulle beställd en BMW I4 eller P2 men väntar ut Ioniq6 innan jag tar ett beslut. Tycker den är absolut snyggast av de 3.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

Du kanske bara kör 5 minuter och inställd temp funkar för dig.
Men kör man kanske 3-8 timmar, med skiftande sol o.dyl så funkar inte "en inställd temp för 5 timmar sedan" nu när kanske solen steker på, sedan så justeras ens egna kroppstemperatur helatiden, så en inställd temp kan helt plötsligt bli för varm, varav att man vill sänka, eller helt plötsligt är den inställda tempen "skitkallt" och man vill höja.
Jag har inte sett en endaste ACC som funkat perfa och gett mig den temp jag vill ha utan att höja/sänka.

Men du är kanske en sådan person som ställer 16 grader och sitter sedan med en canada goose-jacka på när du kör.. vad vet jag..
Bara för du inte förstår varför, betyder det inte att det inte behövs sådana reglage.
Hitintills har jag inte kört en bil som har vindrutetorkarna på "skärm", alla bilar har haft en fysisk spak.

Jag sa inte att det inte behövs. jag var bara nyfiken på varför folk tycker att det behövs - eftersom jag själv inte såg syftet. Jag är väl helt enkelt okänslig för temperaturförändringar.

Jag kör återkommande 2h bilresor varje vecka, sen så brukar det bli några 6-8h sträck-körningar ett par gånger om året. Med elbilar så upplever jag dock en rejäl fördel även på kortare resor eftersom deras klimatanläggningar levererar varmluft nästintill ögonblickligen vid start, till skillnad från en bensin/diesel-bil som behöver minst fem minuter innan den ens kan börja värma kupén ordentligt från en kallstart.

Min nuvarande Tesla Model 3 ställde jag på 21 grader efter att ha provat runt lite första veckan, där har den stått nu i 15 månader. Den Audi A4 jag hade innan det ställde jag på 22 grader efter lite fipplande första dagarna. Sen stod den inställd på det i 3 år.

Ang. vindrutetorkarna så har min nuvarande Model 3 just det. Eller ja, den har en knapp man kan trycka på för att torka 1 gång alt. spruta spolarvätska (om man trycker in knappen "längre"). Alla andra regleringar (intervall, av/på av torkarautomatik etc.) sköts i touch skärmen. Det gillar jag inte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Har en fullutrustad Niro EV beställd sen i våras, sen köpte jag en Ev6 istället då jag hittade en med kort varsel. Nu ville jag byta hybriden också och va sugen på en begagnad E-Niro eller liknande. Dom ligger på för runt 400000 på Blocket just nu med några tusen mil.
Handlaren har kvar min Niro EV och den är kvar på priset runt 530000 med 70000 avdrag och ev 30000 till i nån kampanj med Santander. Blir ju mer eller mindre samma pris som begagnad bil.. Ca 3000kr/mån med kontantinsats. Ger 4700 nu för min Hybrid med nya prishöjningen på leasing. Pengar rätt ner i sjön.
Med nuvarande jakt och brist på Elbilar så räknar jag kallt att en ny Elbil inte kommer tappa mycket i värde inom 3 år så ett köp känns just nu ”rätt”.
Tyvärr så är Niro EV ganska kraftigt försenad pga komponentbrist så får se hur jag gör när den nu kommer..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av stgr:

1) Jag vill ha fysiska knappar (dvs inga touch eller skärm) för t.ex. volym, temp/ac. JAg ska inte behöva titta bort från vägen för att kunna höja/sänka temp eller volym på radion, speciellt inte när det behövs flera tryck för att komma till diverse funktioner.

Yep, det är noterat. Vad som driver utvecklingen åt andra hållet tror jag hänger samman med de punkterna jag skrev.

Kör själv Polestar och där fungerar det bra utan lagg
Att ta det så långt som Tesla gjort med torkaren är nog att ta i (min har fortfarande spak till det). Men att ändra värme/fläkt mm på en skärm är verkligen inget problem. Allt sånt ligger inte djupt inne i en meny… Det är enkla reglage på skärmen och reglage (fysisk) för volym finns på ratten och vid körriktningsväljaren på min bil, varierar säker mellan olika bilar dock.

Lär finnas bra och dåliga varianter och olika implementationer men egentligen, är det nåt nytt? Listan kan göras lång på dåliga/kass varianter av spakar, pedaler, styrning, rattar och växelspakar mm, you name it

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Samma har känner en som byte i in sin 3 år gamla Tesla model 3 long range med cirka 6000 mil och fick 599,900kr för den och bilen köptes ny 2019 för 669,990kr och om du räknar bort med miljöbonus som då låg på 60000kr så är det bara en förlust på cirka 10000kr vilket är extremt lite på en ny bil under de 3 första åren t.ex så tappar en Volkswagen passat ungefär 50% av värdet under de 3 första åren.

Om du köpte en ny Passat 2019 så garanterar jag dig att den inte har 50% värdeminskning med tanke på hur het begagnatmarknaden har varit senaste året. Absolut att elbilar är hetast men även ICE har behållit sitt värde avsevärt bättre än på en normal marknad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om du köpte en ny Passat 2019 så garanterar jag dig att den inte har 50% värdeminskning med tanke på hur het begagnatmarknaden har varit senaste året. Absolut att elbilar är hetast men även ICE har behållit sitt värde avsevärt bättre än på en normal marknad.

Våran förra passat som köptes ny för drygt 400,000kr i maj 2017 som sedan såldes till kvd när den ha gått strax under 10000mil för drygt 180000kr vilket är minskning på lång mer en 50% av värdet på mindre en 4 år. Just nu så är det ju lite bättre men när marknaden går tillbaks till normalt igen så kommer nog värde tappet på ice bilar vara ännu högre. Än vad det var innan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

28kwh för 240? Jösses - Räckvidden lär ju vara mindre än 20 mil en bra dag.

Vår Zoe som jag köpte för 110 efter att allt som ingick efter lite förhandling var inräknat går nog idag för 150. Grannen köpte en för 3 månader sedan för just det. Samma utrustningspaket och allt....

Kommer 20 mil om man sätter farthållaren på 100km/h. Så den är ju åtminstone ganska effektivt.

Det är inte bara elbilar som har konstiga andrahandsvärde… Vi köpte en Subaru Outback ’16 med 6000 mil för ~236 hösten 2020. Nu har den snart gått 13 000 och motsvarande bilar säljer mellan 200-230. Det är ganska orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emlmartensson:

Håller helt med, just snacket om att det är komplicerat att ställa in AC medans man kör.
1. Man ställer väl om AC direkt när man sätter sig i bilen och man vill väl att bilen håller denna temperatur under bilfärden.
2. Man sitter väl inte och ändrar temp upp/ner medans man kör?
3. Utblåset och vart det ska blåsa kan jag förstå att man vill ändra någon gång, men hallå det är väl 1 max 2 gånger på en bilfärd på 1h+

Jag förespråkar precis som dig, AC ställer man in och sedan rör man inte den. Varesig det är med knappar, vred eller touchskärm.

Justerar AC'n många gånger under körning, beror ju iofs mycket på väder och hur lång man skall köra.
Ex.
Kall vinterdag, AC på HI när man börjar köra och sedan justerar man ner när värmen börjar komma.
Omvänt på sommaren med en start på LOW.
Kör man en halvmulen dag kan man behöva justera både upp och ner beroende på om solen tittar fram och värmer eller inte.

Så jag håller faktiskt med om att för AC justeringen ser jag gärna en manuell knapp/ratt att använda.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MacAllan:

Justerar AC'n många gånger under körning, beror ju iofs mycket på väder och hur lång man skall köra.
Ex.
Kall vinterdag, AC på HI när man börjar köra och sedan justerar man ner när värmen börjar komma.
Omvänt på sommaren med en start på LOW.
Kör man en halvmulen dag kan man behöva justera både upp och ner beroende på om solen tittar fram och värmer eller inte.

Så jag håller faktiskt med om att för AC justeringen ser jag gärna en manuell knapp/ratt att använda.

Men... Varför? Varför inte bara sätta den på den temperatur du vill ha? En kall vinterdag kommer den ju jobba hårt och dumpa all värme den har rakt ut i kupén vilket som. Men den kommer stabilisera temperaturen på önskad temp, utan att du behöver göra något

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men... Varför? Varför inte bara sätta den på den temperatur du vill ha? En kall vinterdag kommer den ju jobba hårt och dumpa all värme den har rakt ut i kupén vilket som. Men den kommer stabilisera temperaturen på önskad temp, utan att du behöver göra något

Håller med om att ingen temperatur är perfekt för alla klimat. Vädret kan ändra sig medan man kör och jag ändra ofta temperaturen flera gånger under långa körningar. Med klimat menar jag också rumpvärme och rattvärme, något jag verkligen inte tycker om att ha igång hela resan.

Håller med om att t.ex. vindrutetorkare självklart inte ska vara på en skärm, men det är väl bara ett märke som envisas med det, så inte ett lika utbrett problem.

En sweet spot för mig är när media är i en skärm men klimatet är knappar. Tycker Renault Megane E-tech har lyckats nästan hela vägen. Dom har en stor skärm och sen lite fysiska reglage längst ner som styr klimatet. Tyvärr missade som rumpvärme och rattvärme, det är på skärmen. Men å andra sidan så visas dessa ikoner jämt. Inte som många andra bilar där du behöver gå in i en speciell klimatmeny för att sätta på dessa. Urdumt.

Visa signatur