Nvidias 3D inställningar extrem skillnad i 3DMark

Permalänk
Medlem

Nvidias 3D inställningar extrem skillnad i 3DMark

Jag har inte brytt mig i att benchmarka mitt RTX 3070 tidigare men hade en känsla av att det underpresterade.
Så idag valde jag att köra 3DMark Time Spy och fick väldigt dåligt score med ett GPU Score på 8573.

Kortet är närmare bestämt ett Gigabyte RTX 3070 OC Vision med senaste game drivrutin (516.59, inte studio) och jag har inte överklockat det.
Efter en jäkla massa mäck, bök o stök fick jag upp mitt score rejält med en inställning som jag inte räknade med skulle göra större skillnad. Och skulle det göra skillnad trodde jag den skillnaden skulle vara tvärt emot vad det visade sig.

I Nvidias 3D inställningar ändrade jag "Läget energisparfunktioner" från "föredrar maximal prestanda" till "normal" och ökade i score från 8573 till 13295.

Benchmarkade varje inställning 3ggr för o se att det var konsistent.

Jag har gått i tron om att "läget energisparfunktioner" inte ska ha speciellt stor effekt, men att om det skulle ge bättre effekt så skulle det vara i "föredrar maximal prestanda".

Någon som kan förklara resultatet för mig?

Permalänk
Medlem

Har drivern på engelska, men det finns inget som liknar på normal. Adaptive, Optimal, och prefer maximum performance finns där. Vilken av dom är Normal? Antar Optimal?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har drivern på engelska, men det finns inget som liknar på normal. Adaptive, Optimal, och prefer maximum performance finns där. Vilken av dom är Normal? Antar Optimal?

Power management mode: Normal / Prefer maximum performance finns på engelska för mig iaf (aktuell drivrutinsversion).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det låter lite konstigt, kanske en sällsynt bugg? Får du en liknande prestandaskjuts i (flera) spel också?

Jag testade också, men blev ingen skillnad för mig, fast jag kör en manuell spänningskurva (undervolt) och även 50% power limit nu över sommaren, om det spelar någon roll.

Skrivet av marcusOCZ:

Har drivern på engelska, men det finns inget som liknar på normal. Adaptive, Optimal, och prefer maximum performance finns där. Vilken av dom är Normal? Antar Optimal?

Skrivet av evil penguin:

Power management mode: Normal / Prefer maximum performance finns på engelska för mig iaf (aktuell drivrutinsversion).

RTX 3000-serien har bara Normal + Max Performance. Jag kör normal då det bör sänka effektuttaget och temperaturen utanför 3D-applikationer. Dessutom så har jag för mig att om man kör max performance och har semi-passiva fläktar, så kommer temperaturen sakta krypa upp (i idle) och aktivera fläktarna, för att sedan stängas av igen när kortet blir svalare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Skumt, prova något spel och logga GPU klock och FPS. Har alltid ändrat till prestandaläget i spelprofilerna då GPU klocken då ligger låst på max istället för att åka upp och ner vilket gett ojämn fps i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Någon form av bug, det ska inte göra så stor skillnad och prefer max performance kan om något prestera lite bättre.

Permalänk
Medlem

Det är visserligen väldigt stor skillnad nästan måste bero på en bugg eller annat problem men en möjlighet till att man prestanda presterar sämre torde vara temp throttling. Om kortet klockar ner mer aggressivt kör det något kallare och skulle kunna undvika, antingen helt eller till lika stor grad, throttling pga. av att kortet kör för varmt. Dock kan jag omöjligt se att det skulle leda till en sådan skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det låter lite konstigt, kanske en sällsynt bugg? Får du en liknande prestandaskjuts i (flera) spel också?

Jag testade också, men blev ingen skillnad för mig, fast jag kör en manuell spänningskurva (undervolt) och även 50% power limit nu över sommaren, om det spelar någon roll.

Eller hur. Jag hade förväntat mig samma som för dig. Ingen direkt skillnad.

Skrivet av Rauf:

Någon form av bug, det ska inte göra så stor skillnad och prefer max performance kan om något prestera lite bättre.

Trodde samma sak så det var bara tur att jag provade ändra.

Skrivet av Pie-or-paj:

Det är visserligen väldigt stor skillnad nästan måste bero på en bugg eller annat problem men en möjlighet till att man prestanda presterar sämre torde vara temp throttling. Om kortet klockar ner mer aggressivt kör det något kallare och skulle kunna undvika, antingen helt eller till lika stor grad, throttling pga. av att kortet kör för varmt. Dock kan jag omöjligt se att det skulle leda till en sådan skillnad.

Många som är inne på att det är en bugg. Men vart skulle den buggen vara i så fall? I drivrutinen eller? Borde jag köra en Clean ominstallation av drivrutinen?
Eller kan det vara i gpu:ns bios?
Jag har tänkt i samma banor som du att kortet gick varmt på max performance men det håller ungefär samma temperatur i Time Spy på bägge inställningarna.

Permalänk
Medlem

En clean ominstallation av drivrutinerna fixade biffen. Nu får jag snäppet högre score med "maximal prestanda".

Lite överklock och undervolt på det så får man vara nöjd med att gått upp i GPU score från 8573 till 14577.