Försöker skapa nny 'Mapp' i Linux

Permalänk

Försöker skapa nny 'Mapp' i Linux

Hej!

Jag trodde det var enkelt ...
Skapa mapp,busekelt,Skapa nymapp/pekare som leder till en bef. mapp på nätet, inte enkelt!
Alltså,jag vill skapa 'nåt' i lokal mapp //Musik som pekar på bef. mappp //Arkivet/musik

'genväg' finn ju inte i Linux, en Mapp med nätets namn i lokal mapp, funkar inte, , så hur gör man?

Jag har slitt med filsystem i Novell Netware & win i 30+ år men går bet på detta.

Är jag bara okunnig, eller rent DUM?

//Leif

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan en symlänk funka? "ln -s smb://arkivet/musik musik" typ?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det där låter som en lösning

Tack!!
Jag har letat som en galning , men dom flesta verkar ha större problem ...

//LEIF

Permalänk

Nu känner jag mig lite 'dum'

och hur skapar jag en sån?
Var i h-e står det i man? Får nog läsa den pärm 2 pärm

//Leif

Permalänk
Hedersmedlem

Är nätverksmappen monterad? När den väl är det kan du skapa en länk, alternativt då helt enkelt montera den där den ska användas, vilket sannolikt är bäst. Sannolikt är det detta steget du vill ha hjälp med.
Ska det vara permanent och automatiskt när datorn startar? Och vilken slags filmapp är det, Windows fildelning?

Samt vilken distribution?
Det spelar nog inte jättestor roll dock.

Denna guiden funkar sannolikt för en permanent auto-mount om det är Windows fildelning det gäller:
https://timlehr.com/auto-mount-samba-cifs-shares-via-fstab-on...

Se till att följa stegen för Server 2016, vilket även gäller senare versioner av Windows 10 samt 11; de kör version 3.0 som standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RetroNerd:

och hur skapar jag en sån?
Var i h-e står det i man? Får nog läsa den pärm 2 pärm

//Leif

Det jag skrev var ett terminalkommando. ln -s och sen målet, och sen tänkt "genväg". smb://arkivet/musik är då som jag förstod din nätverksenhet, och "musik" blir ju "mappen" eller genvägen som skapas, där du då redan står, t.ex. i /home/retronerd.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det närmar sig ...

Jag tänkte mig en enkel, begriplig lösning, men mitt kunnande om Linux är för lågt ....

Det är bara linux med i bilden -försöker bli av med win helt.

Min NAS (Synology) kör ju ext4 i nån ver av Linux & lilla dumbommen jag Linux mint.
Vaar skriver jag in det där? Skapar jag en mapp som jag döper om eller?

Deras SHR (Raid 5) är helt OK, man kan t.om öka storleken Utan att kopiera om. Jag
är mest van med disksystem där alla diskar måste vara lika och man måste ta
tillbaka backup när man förstorat diskarna....

Jag inser att jag måste läse man.
Kan ju inte fråga om allt ,,,,,

Nu börjar jag jag förstå alla dom som hella tiden frågade mig om ALLT.

//Leif

Permalänk
Medlem

Är det en Synology så kör NFS istället för SMB om det är Linux-klienter.
https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_to_access_file...
Och som har skrivits tidigare i tråden, montera direkt där du vill ha den istället för att länka. Det går utmärkt att montera en NFS flera gånger med olika mountpoints också om du vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Jag tänkte mig en enkel, begriplig lösning, men mitt kunnande om Linux är för lågt ....
//Leif

Vad kör du för Distro och skrivbordsmiljö? Antagligen kan du göra det du vill i den filhanteraren som följer med.

PS. Tråden ligger i fel forumdel, detta är Datorkomponenter / Lagring. Du borde skapat den i Mjukvara / Linux och övriga operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad kör du för Distro och skrivbordsmiljö? Antagligen kan du göra det du vill i den filhanteraren som följer med.

PS. Tråden ligger i fel forumdel, detta är Datorkomponenter / Lagring. Du borde skapat den i Mjukvara / Linux och övriga operativsystem

Skrivet av RetroNerd:

Min NAS (Synology) kör ju ext4 i nån ver av Linux & lilla dumbommen jag Linux mint.

Skulle gissa att det handlar om Cinnamon. Finns många sätt att lösa det på - går bland annat att köra startupscript som monterar din nätverksdisk.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Snart ger jag upp...

Hej Igen ...

Som sagt, det börjar närma sig..

Din gissing om sym länken var nog bra men du hade nog inte all info.
Jag var tvungen att ändra lite 'Musik' heter ju 'music' lokalt ska den heta 'MusikDB'
Funkar nästan,"Länken Trasig". Men den skapas i lokala 'Musik'.
"hittar inte //arkivet/music" blir felet, Om jag bläddrar manuellt verkar allt finns, & ha rätt namn
Originalmappen ligger ju i //Arkivet/music. Det kan vara ett stavfel eller rättighetspproblem?
Vad enkelt sånt här var med Netware ,,, jag håller mig tiill små bokstäver...
Jag Tror största felet liggger mellan mina öron.

Om du inte har nån riktig AHA så ska jag nog fortsätta läsa.
Det här är nåt litet skitfel, men till sist SKA jag hitta det.

Det var helt rätt gissat, Cinnamon på Linux mint kör jag.

P.s. Köra ntfs? Jag vill absolut inte byta på NAS'en
//Leif

'

Permalänk
Medlem

Tänk på att filnamn är case-sensitive i Linux. Du har i ditt förra inlägg skrivit både "arkivet/music" och "Arkivet/music" vilket alltså inte är samma sak.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

P.s. Köra ntfs? Jag vill absolut inte byta på NAS'en
//Leif

'

NFS, inte ntfs, kollade du ens på länken?

Permalänk

Total förvirring ....

Hej Igen!
Jag har nu blivit 'förvirrad'. Värre än vanligt.....
Jag har som du vet en 'vana' från åren med stora diskar
på netware, tyvärr är dom nästan lika DOS, bara större och
roten en hette SYS: eller nåt lliknande. Tyvärr gick det att 'trolla' lite så dom fick en enkel \ i stället för Volym:. Det går inte i linux, där är Musik & music helt olika och roten heter //disk.
Det här ställer till det för mig. Jag har gått igenom altihopa NOGA. Det blir fel i alla fall. Man blir 'blind' efter ett tag
Ska försöka beskriva prooblemet:

Min NAS (En synology) har en stor diskvolym, den heter Arkivet. "osynligt" heter volymen volume1, där finns min musik, music.
Jag vill ha den mappad i lokal Musik mapp.Du ser problemet?
Om jag förstått rätt, så ska detta kunna ordnas med ett tertminal kommando.

ln -s smb://Arkivet/volume1/ MusikDB

Jag har kollat, och servervolymen ska heta //Arkivet/volume1/music
Namnet Arkivet satte jag vid installastionen av NAS'en volume1/music ska (är)
vara biblioteket. MusikDB ska vara namnet på länken lokalt. (länk skapas)

Nu till själva problemet: Jag kör det i en mapp som är den lokala home/
Leif/Musik. Sökvägen har jag tagit från *Egenskaper' på 'Musik'.
Det namnet bör ju vara OK. När det körs så ger det inga fel, men länken som skapets säger 'Trasig' och leder ingenstans..

Var i h-vete har jag gjort fel?
.

Permalänk

Skrivfwĺ....

ln -s smb://Arkivet/volume1/music MusikDB är kommandot som jag kör i terminalen

//Leif

Permalänk
Medlem

jag kanske inte förstår problemet med monterna bara din smb share?

sudo mount -t cifs -o user=Användare //NAS_IP/volume1/music /home/Leif/MusikDB

Men kolla så verkligen smb sharen heter så, troligen har volume1 inget med namnet att göra utan bara ett lokalt namn på din nas.

Permalänk

Hmm ..

Det var en tanke ...
Jag ska prova med IP, Men, ersätter man inte IP med //
En annan id'e ad har terminalen för 'user' när man kör kommandot?
Om man sätter 'sudo' före kör den väl som root ?

Nu är jag rikigt ute & cyklar .....

Permalänk

tja
jag mappar mina mappar från min NAS ( Unraid ) enkelt i fstab som finns i filsystemet under /etc/fstab

jag kör med denna rad där på alla mappar
//xxx.xxx.xx.xxx/mapp/mapp /home/tony/mapp cifs username=guest,password=,rw,uid=1000,gid=1000,nounix,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

byt ut xxx.xxx.xx.xxx med IP till din NAS samt Mapp med va du har efter IP /mapp/mapp är den du har på din NAS sen kommer vart du vill ha den i datorn och där skapar du den mappen i /home/tony/mapp
då länkas dom mapparna med varandra och görs automatiskt när du bootar datorn

hoppas detta hjälper

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

Felsökning ,....

Jag har testat lite; 'ls' betyder väl gamla dir ?

ls //volume1/Arkivet
ls: kan inte komma åt '//volume1/Arkivet

ls //volume1/
ls: kan inte komma åt '//volume1

ls //192.168.1.113/volume1/Arkivet
ls: kan inte komma åt '//192.168.1.113/volume1/Arkivet'

ls //192.168.1.113/
ls: kan inte komma åt '//192.168.1.113/'

Vad jag än gör, samma fel ...
Det är tydligt - 'leif vet inte vad han gör'

//Leif

Permalänk

kan du bläddra fram till dina mappar via nätverket ?

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RetroNerd:

Jag har testat lite; 'ls' betyder väl gamla dir ?

Det funkar bara på lokala sökvägar, du kan inte göra det via nätverket så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Går fint via grafiska mappar, gör nog *Dunmbomfel' i terminalen...

Permalänk

ok har aldrig testat personligen med terminalen men vet att sftab funkar fint för mig kör Linux mint 21 Beta själv

om du vill så kan du testa men förvarna om länken blir fel så kommer du ej boota men då kan man köra LIVE CD och återställa har lärt mig den svåra vägen själv
exempel i /etc/sftab man lägger raden längst ner på den filen där txten slutar strata en ny rad
samt innan du editerar filen skappa den mappen i din Home ( tips den kan heta annorlunda ) så /home/Leif/Arkivet måste finnas samt så moste du ha förhöjda rättigheter när du editerar sftab filen jag högerkrokar i den mappen och väljer öppna som administratör

//192.168.1.113/volume1/Arkivet /home/Leif/Arkivet cifs username=guest,password=,rw,uid=1000,gid=1000,nounix,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

sen denna rad ska va en lång rad inte delat på olika rader i sftab filen

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker också fstab är den bästa lösningen, och NAS:en borde ha SMB-stöd, så guiden jag länkade i början av tråden bör funka fint här. Den är i princip samma som det ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetroNerd:

Hej Igen ...

Som sagt, det börjar närma sig..

Din gissing om sym länken var nog bra men du hade nog inte all info.
Jag var tvungen att ändra lite 'Musik' heter ju 'music' lokalt ska den heta 'MusikDB'
Funkar nästan,"Länken Trasig". Men den skapas i lokala 'Musik'.
"hittar inte //arkivet/music" blir felet, Om jag bläddrar manuellt verkar allt finns, & ha rätt namn
Originalmappen ligger ju i //Arkivet/music. Det kan vara ett stavfel eller rättighetspproblem?
Vad enkelt sånt här var med Netware ,,, jag håller mig tiill små bokstäver...
Jag Tror största felet liggger mellan mina öron.

Om du inte har nån riktig AHA så ska jag nog fortsätta läsa.
Det här är nåt litet skitfel, men till sist SKA jag hitta det.

Det var helt rätt gissat, Cinnamon på Linux mint kör jag.

P.s. Köra ntfs? Jag vill absolut inte byta på NAS'en
//Leif

'

Hej. hej RetroNerd.

Det är väldigt enkelt att ha att göra med linux och symlinks och allt därtill, jag har en väldigt stor cheatsheet för just Synology och hur du arbetar i terminalen med alla tillgängliga kommandon som är unika för synology många gånger, inte alla men väldigt många.

Du kommer nog tycka den är väldigt bra om du är ny i terminalen och använder just en Synology NAS med DSM installerat, var 3 år sedan jag gjorde den men den är fortfarande aktuell och jag tror allting fortfarande är aktuellt iaf enligt dom som tar hjjälp av min wiki . Jag har tyvärr ingen Synology kvar (råkade pajja den) men du kommer förstå lättare med den: https://github.com/wuseman/Synology

Du kan dock installera opkg så du kan få tillgång till allt som man brukar ha, te.x alla paket som du har på din mint dator te.x, har lagt upp en video på github men det är samma sak men denna gäller en DS416. Jag vet inte vilken du har men om du vill så löser vi det. Men var lite mer specifik så blir det lättare annars får man gissa typ.

Synology har skapat väldigt många bra verktyg som få verkar känna till så därför skapade jag wikin, detta är tte.x en monitor för NFS för Synology som finns inbyggt:

Här har du iSCI perfomance analyzer som också är inbyggt, ja dsom sagt det finns hur mycket grymma saker som helst så ge inte upp med terminalen bara:

Nu till ditt problem som du verkar ha.

Jag blir lite förvirrad, vad vill du göra? Skapa genvägar skriver du i första inlägget. För att skapa genvägar så använder man sig av ' ln - make links between files'.

Vill du skapa en genväg från musik mappen, nu har jag dessvärre ingen nas kvar som jag skrev men vi leker att du har Musik i mappen: /mnt/synology/mp3

Vill du skapa en genväg från den mappen till din hem mapp, te.x jag TROR det är i /var/services/homes/<user> allting är mountad, vi antar det i alla fall, då skulle det se ut såhär:

ln -s /mnt/synology/mp3 /var/services/homes/<user>/mp3 OR ln -s /mnt/synology/mp3 /var/services/homes/<user>/mp3 OR ln -s /mnt/synology/mp3 /var/services/homes/<user>/mp3

Nu ser du om du kollar i filhanteraren att du har en mapp som heter mp3 i din hem mapp.

Synology har väldigt väldigt många egna kommandon för att hantera saker och ting, dom använder väldigt mycket json också. Te.x, skriv ut din fil stations api:

syno fs getInfo --pretty

Vill du veta vad du få får göra och vad du får kontrollera, då skriver du följande:

/usr/syno/sbin/synoservice --list

Vill du kolla upp din användare, då gör du såhär för att kolla permissions m.m en liten output:

sh-4.3# synouser --get wuseman User Name : [wuseman] User Type : [AUTH_LOCAL] User uid : [1026] Primary gid : [100] Fullname : [] User Dir : [/var/services/homes/wuseman] User Shell : [/bin/sh] Expired : [false] User Mail : [] Alloc Size : [82] Member Of : [2] (100) users (101) administrators

Eftersom jag inte vet exakt vad du vill göra så blir det ju svårt att ge dig kommandon som bara skulle vara att kopiera och klistra in, men:

Du kan avända nedan exmpel för att binda/mounta en mapp till en annan mapp, tillfälligt. Låt säga att du vill ha te.x: mp3 mappen i en annan mapp, dvs på två ställen så kan du skriva:

mkdir -p /var/services/homes/testingForFun mount --rbind /mnt/synology/mp3 /var/services/homes/testingForFun

Så kommer du ha mountat mp3 mappen/partition till testingForFun och det är INGEN symlink. Var försiktig när du använder symlink för du kan radera saker väldigt enkelt av misstag det är inte som windows att bara genvägen försvinner alltid, så om du är ny så använd inte rm -rf och sådanna här kommandon med symlinks, skall du ta bort symlinken (genvägen) så använder du "unlink /mappen/till/genvägen" så gör du det rätt.

För att se vart saker är mountat, skriv:

mount

eller

cat /proc/mount

Ja, om du återkommer så kan jag hjälpa dig om du skriver exakt vad du vill om du inte löser det med min cheatsheet för Synology. Wikin har bara synologys egna kommandon och inget om hur man mountar eller symlinkar

Vill du ha mer tips så har jag extremt många oneliners här jag skapat under åren om du vill få lite exempel och kanske kan du få lite hjälp på traven.

https://www.nr1.nu/linux/

Återkom om du vill ha hjälp med genvägar och så, skriv då vilken mapp som du vill mounta vart och om du vill ha några specialla rättigheter osv . Du kan göra det mesta, rar2fs mountar te.x rar arkiv transparent så kan synology video station indexera filmer utan att du behöver masa med sådant om du har filmer i rar te.x, eller plex osv.

Det är väldigt stor skillnad på att jobba i DSM Synology och i en vanlig Linux setup, så det är inte konstigt om du tycker det är rörigt för det är rörigt med synology men ack vad bra dom är ändå men väldigt specialla att jobba med i cli.

Edit: Var glad att du kör ext4 det är väldigt kraftfullt. Använd aldrig exFAT på Linux maskiner om du verkligen inte måste dom har helt enkelt inte stöd för någonting nästan. Te.x ändra permission av ägare/grupp går inte på mappar och filer för det finns helt enkelt inte stöd för det och inte stöd för symlinks finns det heller och det är bara problem med exFAT te.x i linux. så ext4 är bra.

Anledningen till atr man intr får skapa mappar kan vara massvis, troligvis mountad read-only och du är i fel mapp för dom mountar med rbind också väldigt mycket i dsm så 'original mappen' inte raderas av misstag te.x

// wuseman

Permalänk

Oj ,,,
Det var många kommandon där.

Just nu har jag en del att fundera på, körde ls //NAS ...
Gick inte, 'kan inte koma åt' så jag testade sudo före, och då ville den ha lösen för 'leif' , provade uusern nas/leif, svar 'fel lösen' - det visad sig vara lössen för lokal/leif den ville ha, då fick jag 'filen /katalogen finns inte'.

- min tolkning ör astt med rätt lösen ser den inte mappen på NAS'en.
Huvudproblemet är nog att jag inte begriper syntax för Linux ......
Alltså, måste läsa lite OCH prova kommandon på ett ofarligt sätt?
Annarss, det blir dumt för alla .....

//Leif

Permalänk
Medlem

Vad du borde göra är att montera den mapp som är utdelad av din NAS, vilket har beskrivits i tidigare poster.

Vill du bara testa, använd kommando mount.
Vill du sedan att den delade mappen ska finnas tillgänglig varje gång du startar datorn så lägger du till en rad i din /etc/fstab fil.

När du monterar den utdelade mappen så kan du se till att den monteras i din hemkatalog, ex. /home/Leif/Musik
På så sätt behöver du inte heller krångla med symlänkar å annat jox.

Så testa att få till en montering av den delade mappen istället för att krångla med symlänkar (vilket antagligen ändå inte fungerar för såvitt jag vet ska de peka på platser i ditt lokala filsystem (som kan vara en nätverks mapp, men den måste monteras först) och inte nätverksplatser)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetroNerd:

Oj ,,,
Det var många kommandon där.

Just nu har jag en del att fundera på, körde ls //NAS ...
Gick inte, 'kan inte koma åt' så jag testade sudo före, och då ville den ha lösen för 'leif' , provade uusern nas/leif, svar 'fel lösen' - det visad sig vara lössen för lokal/leif den ville ha, då fick jag 'filen /katalogen finns inte'.

- min tolkning ör astt med rätt lösen ser den inte mappen på NAS'en.
Huvudproblemet är nog att jag inte begriper syntax för Linux ......
Alltså, måste läsa lite OCH prova kommandon på ett ofarligt sätt?
Annarss, det blir dumt för alla .....

//Leif

Du kan inte köra sudo om du inte satt root lösenordet på rätt sätt.

synouser –setpw root <lösenord>

Prova sen igen med sudo. Det skiljer sig från det traditionella Linux, där hade det räckt att skriva:

passwd root

Men för att admin(default kontot)/du skall få access måste du därför sätta det med "synouser"

Prova också:

sudo -i

Så får du satt root lösenordet, så använd rätt kommando för det du vill göra så blir det rätt. Det finns inte överflödigt med mycket hjälp för att jobba i terminal med DSM.

root@nas:/ $ synoservicecfg --list DSM apparmor atalk avahi bluetoothd bonjour btacd crond cups-lpd cupsd dbus dc-output ddns findhost ftpd ftpd-ssl gcpd heartbeat hotplugd iscsitrg ldap-server manutild miniupnpd-handler natpmpd nfsd nginx nmbd nslcd ntpd-client ntpd-server pgsql pkgctl-Apache2.2 pkgctl-AudioStation pkgctl-DiagnosisTool pkgctl-Docker pkgctl-DownloadStation pkgctl-FileStation pkgctl-Git pkgctl-LogCenter pkgctl-MariaDB10 pkgctl-MediaServer pkgctl-Node.js_v12 pkgctl-Node.js_v4 pkgctl-Node.js_v8 pkgctl-NoteStation pkgctl-OAuthService pkgctl-PHP5.6 pkgctl-PHP7.0 pkgctl-PHP7.2 pkgctl-Perl pkgctl-PhotoStation pkgctl-PodcastGenerator pkgctl-PrestoServer pkgctl-Spreadsheet pkgctl-SqueezeCenter pkgctl-StorageAnalyzer pkgctl-SynoFinder pkgctl-SynologyApplicationService pkgctl-SynologyDrive pkgctl-SynologyFileManager pkgctl-SynologyMoments pkgctl-TextEditor pkgctl-VideoStation pkgctl-VirtualHere pkgctl-Virtualization pkgctl-WebDAVServer pkgctl-WebStation pkgctl-WordPress pkgctl-ffmpeg pkgctl-nano pkgctl-phpMyAdmin pkgctl-py3k pkgctl-synocli-file pppoerelay rsyncd s2s_daemon samba scemd scsi_plugin_server sftp snmp ssdp ssh-shell sssd support-remote-access synoagentregisterd synobackupd synocacheclient synocachepinfiletool synocgid synoconfd synocontentextractd synocrond synogpoclient synoindexd synologanalyzer synologrotate synomkflvd synomkthumbd synomount synonetd synoovs-db synoovs-vswitch synoperfeventd synopyntlmd synorelayd synosnmpcd synostoraged synotifyd synotunnel synovpnclient synowifid synowstransfer syslog-acc syslog-ng syslog-notify system telnetd tftp upnpd ups-net ups-usb usbipd winbindd

Så för att få hjälp med montering av appar skulle du kört "man mount" på en vanlig linux dist, på DSM prova nedan för att göra det rätt på just din NAS.

synoservice synomount --help synoservicecfg synomount --help

Men först, root lösenordet får du fixa sedan nästa grej

Du har väl hört:

Citat:

Man kan göra så, men det är inte rätt

Så gör det rätt så blir det lättare, rätt är att använda syno* tools, i all välmening, men sudo -i vill du köra skriv sen lösenordet för Leif och sedan kolla om du får root då.

Sudo är väldigt bra om det används på rätt sätt.. Det är tok för många som använder det fel, root är root och user är user. Försök undvik att använda sudo för mycket från wikis för man blir snabbt fast i den vanan och när man kommer till ett nytt system så kör man fast direkt nästan p.g.a av det. Vill du använda dig av root kommandon, gör det som root user inte via sudo. Ett tips bara, sudo -i tar dig till att bli root user. Du kommer förstå när du blivit root, root är just root och är POWERFUL därför är det bra att dom har gjort såhär, så skall det alltid vara egentligen och det är ett exemplariskt exempel på hur en säker nätverks enhet skall vara skyddad från obehöriga och hur man skall hantera en NAS just på nätverket, tänk om du hade 500 anställda och alla fick använda "sudo dothisanddothat"? Då blir det snart som 1177 läckan, men hehe nåja. Prova det ovan.