Jag behöver en skärbräda [varning för gubbgnäll]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En planka är fortfarande inte ändträ där den stora ytan är. Man får sådana genom att såga trädet på längden/höjden. Ändträ är vad du ser om du tittar på ovansidan av stubben efter det nedsågade trädet. Alltså måste man antingen "skiva" ett ordentligt stort träd eller, vilket rimligen är vad det är frågan om här, såga till ett stort antal bitar som man limmar ihop/hyvlar/slipar osv.

Ok tänkte inte på dem detaljen, ja då krävs det mer arbete.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det låter som en bra idé. Har du annars koll på hur det är med lönn? Verkar väldigt poppis i nordamerika och ett mycket bra trä för skärbrädor. I Sverige hittar man dock inte mycket av det.

Har bara jobbat med amerikansk ”hard maple”. (Hård lönn) Vilket fungerar utmärkt till skärbrädor.

Vet inte vilken lönn de tillverkar utav.

Min högst personliga åsikt är att hard maple (lönn) och ek är väldigt snarlika när det används i skärbrädor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollar du restaurangkök har de ofta stora brädor att jobba på, helst i någon form av gummimaterial. Det är något jag skulle kunna tänka mig också, men enda tillverkarna jag känner till är Hasegawa och Asahi. Problemet där är att de kör mer japanska mått så de är väldigt avlånga.

Om storköksbrädor i plast duger så finns de att köpa t.ex. hos Lars Öqvist:

https://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, jäklar - du lyckades hitta en skärbräda som faktiskt är för stor och under 2000Kr! Min köksbänk är bara ca 60cm djup.

Gå till ett snickeri och dela den på mitten, å du har två skärbrädor

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Den är helt klart intressant men frågan är hur finishen är? Vill ju helst slippa returnera en till skärbräda.

Jag kan ju förstås ringa eller maila dem; förklara läget och hoppas på ett ärligt svar.

Det låter som en bra idé. Har du annars koll på hur det är med lönn? Verkar väldigt poppis i nordamerika och ett mycket bra trä för skärbrädor. I Sverige hittar man dock inte mycket av det.

Hej,
Om finishen är problemet och det samtidigt är svårt att hitta en skärbräda som passar in på krav spec. så kanske ett alternativ är att slipa till den själv. Det är ju inte många minuters jobb att få en bra yta såvida det inte är stora flisor eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Köp hyvlad rökt ek, limma med tving, be en snickeri verkstad hyvla ditt 8-10 cm tjocka slaktarblock, på med mineralolja, klart. Pris 1k

Nej alltså, som påpekats tidigare är jag ute efter ändträ. Att bara limma ihop några brädor är inte jättesvårt. För ändträ ska du först kapa brädorna på längden och limma ihop så långsidorna är vända uppåt. Därefter kapar du upp så du kan vända ändsidorna uppåt och limma ihop. Gäller även att det blir limmat ordentligt så att det både håller och blir plant. Det går inte särskilt bra att hyvla ändarna på träet eftersom du då måste hyvla rakt igenom träfibrerna.

Det hade varit kul att ge sig på ett sånt projekt men att få det bra i ett litet garage med endast handverktyg vore en lite för stor utmaning.

Skrivet av Marmelad_burken:

Om en rejält stor ändträskärbräda är tillverkad korrekt, så levereras den rak.

Vid inoljning måste det ske på båda sidorna, annars kommer den att slå sig.

Är skärbrädan redan ”sned” så lägg den med ”bulan” uppåt och lägg på paraffin på enbart den sidan och låt ligga över natten.

Dvs det kräver att man har lite kunnande för att vårda en större ändträskärbräda.

Ah, okej. Jag har förberett mig så jag har ett par liter Hagmans paraffinolja. När jag väl har hittat min skärbräda ska den få sig en mycket riklig applicering av olja. Utgår ifrån att vad man än köper så kommer träet vara väldigt törstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmelad_burken:

Har bara jobbat med amerikansk ”hard maple”. (Hård lönn) Vilket fungerar utmärkt till skärbrädor.

Vet inte vilken lönn de tillverkar utav.

Min högst personliga åsikt är att hard maple (lönn) och ek är väldigt snarlika när det används i skärbrädor.

Ah, då låter ek som det bättre valet här i Sverige. Antar att amerikansk lönn är rätt mycket dyrare.

Skrivet av zarkov:

Om storköksbrädor i plast duger så finns de att köpa t.ex. hos Lars Öqvist:

https://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/

Nu har jag inte testat just den här typen av skärbräda men såna där vanliga plastskärbrädor är jag inte så förtjust i. Gillar inte känslan att skära på dem. Däremot lär de vara utmärkta för restaurangkök. Vad jag istället tänker på är skärbrädor i syntetiskt gummi. Vet förvisso inte hur de är att använda heller men de ska vara rätt mjuka att skära i och även självläkande, ungefär som med ändträ där fibrerna sluter sig när det blir jack i brädan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Gå till ett snickeri och dela den på mitten, å du har två skärbrädor

Det här är något de borde ta upp sin marknadsföring: "Två för en! Välj mellan en stor eller två mindre skärbrädor - bara kapa med bandsåg (bandsåg ingår ej i priset)!".

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kolla om inte Asbjörn har något som passar:

https://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php

60x40 är dock en rejäl pjäs, behöver du verkligen en så stor bräda?

Skärbrädsporr, det här var något helt nytt Grymt fina grejer.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Får köttet vila ordentligt och man skär med en vass kniv blir det inte så mycket köttsaft som rinner ut. Därför jag tycker rännan mest tar upp onödigt utrymme och det blir svårare att bara fösa ner nåt i t.ex. pannan eller kastrullen. Jag kan leva med det men det känns rätt onödigt.

Ja men sen smöret och fettet från pannan med massa smak. Jag lägger då på det när köttet vilar och sen från skärbräda till tallrik. Blir jävligt gott

Oftast har ju brädor med sån skåra det bara på en sida så om man hackar massa grönt osv som ska ner i en panna tar man andra sidan.

Men som sagt smaksak, jag gillar att ha den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Enligt kundservice hos Bagaren och kocken ska den där Mareld skärbrädan ha en rätt slät och fin finish. Jag har gjort en chansning och beställt en. Om det faktiskt är okej finish är det ju ett väldigt bra pris. Nu är jag förvisso skeptisk men värt en chansning i varje fall.

Permalänk
Medlem

Edit: Aaah han hade redan skrivit i tråden

Nu har jag inte läst igenom allting men det finns någon här på sweclockers som gör skärbrädor? De la upp en bild på en super mario skärbräda förut, minns inte vad butiken heter men vet att jag köpte en liten skärbräda där.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Cleancut, bra service och kunnig personal att ha och göra med.

https://www.cleancut.se/butik/koeksredskap/skaerbraedor/skaer...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Saftrännan är för att så många vill ha den där sexiga butcher block-looken, obegripligt, jag skyller på instagramamerikanerna.

Eller så är det för att man inte vill att eventuell saft ska rinna av?
Tycker det är väldigt praktiskt.

Ikeas skärbrädor är väldigt prisvärda, men man måste såklart olja dem ibland precis som med alla andra träskärbrädor.
Ingen av mina (typ 10st) har slagit sig eller spruckit och skulle någon göra det är det inte hela världen med tanke på priset.

Annars ser ju den här fantastisk ut

https://www.frankfurter-brett.de/en/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du övervägde aldrig denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/laemplig-skaerbraeda-bambu-00309... ?

Du nämner inte någon åsikt om bambu eller vad det var för Ikea-bräda du lessnat på och slänger, men ovanstående är iaf nära det du frågar efter i storlek. Jag har en, men använder den sällan eftersom jag tycker den är lite otymplig att hantera och diska. Men det följer ju av storleken, så svårt att komma runt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera Ikea-skärbrädor genom åren och de har alltid slagit sig och spruckit. Köpt nya för att de är billiga men har lessnat på att slita ut dem som jag sliter ut mina strumpor.

Bambu är hårt och har mycket silica i sig så det sliter ut kniveggen snabbare än andra material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har haft flera Ikea-skärbrädor genom åren och de har alltid slagit sig och spruckit. Köpt nya för att de är billiga men har lessnat på att slita ut dem som jag sliter ut mina strumpor.

Har du oljat dem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du oljat dem?

Japp. Den jag har nu slog sig efter första inoljningen. Därefter har den haft en tendens att böja sig fram och tillbaka tills den spruckit i fogarna.

Permalänk
Medlem

Teakhouse gör bra skärbrädor i teak.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Köpte min ändträbräda ifrån www.ekbiten.se för 2 år sedan och är supernöjd, tillverkas på beställning utav en gubbe med till synes bra erfarenhet. Gått upp någon hunka kanske som allt annat, men helnöjd med kvalitén.

Permalänk

Hmmm, har ett lager med 2" tjocka ekplank som har bredder upp till 70cm och legat i några åt och är raka. Köra dom igenom rikthyveln och polera och lite olja och sälja av för 2000 per 60cm... hmmm... Saftränna med fräs +200.- Möjlighet till råa kanter med bark för dom som vill se ut som skogshuggare i sthlm innerstad +150.-

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som en del tror att det går att fixa en skärbräda i ändträ på 5min. Det stämmer inte helt, det krävs både en del verktyg och tid för att det ska bli bra.

Nu har TS ju redan lagt en beställning (hoppas du blir nöjd @DasIch!), men det finns en del faktorer som spelar roll när man köper skärbräda. Ex. är teak inte superhårt dvs. man behöver inte nödvändigtvis köpa en skärbräda i ändträ för att slippa slipa sina knivar i tid och otid. En "vanlig" skärbräda har dessutom några fördelar när det gäller fukt, hållbarhet osv. Speciellt om man inte köper en dyr super-mega-yo-skärbräda. En bra tips kan vara att läsa på om janka-skalan när man väljer träslag, men observera att det finns olika teak, akacia osv. Ex. är vanligt teak från Thailand inte superhårt, medans brasilianskt teak är superhårt.
Man bör även fundera på vem som ska hantera skärbrädan. Är den för hög/tung blir den väldig obekväm att bära runt på, använda, diska osv. Vissa high end-skärbrädor kan väga uppemot 15-15kg och vara väldigt höga.

Osäker på CDON-skärbrädan, ser ut som fusk-ändträ. Dessutom alldeles för billig.

Skrivet av DasIch:

Enligt kundservice hos Bagaren och kocken ska den där Mareld skärbrädan ha en rätt slät och fin finish. Jag har gjort en chansning och beställt en. Om det faktiskt är okej finish är det ju ett väldigt bra pris. Nu är jag förvisso skeptisk men värt en chansning i varje fall.

Har du frågat ÅF om det är ändträ eller ej? 900:- låter lite väl billigt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har du frågat ÅF om det är ändträ eller ej? 900:- låter lite väl billigt.

Det framgår ju av bilden att det är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det framgår ju av bilden att det är det.

Ah, blandade ihop Mareld-brädan med CDON-skräpet (som ser väldig fake ut). Dock ser det ut som att Mareld har vald relativt långa bitar istället för små fyrkantiga. Det påverkar givetvis priset positivt, men ökar även risken för sprickor när trät utsättas för fukt och värme.

Du får hemskt gärna uppdatera tråden när du har fått hem brädan

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att "man" vill ha en skärbräda där skärytan är ändträ? Normalt snickrande så ska man ju alltid undvika att ha ändträ exponerat mot väta. Är det en ren estetisk grej?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Vad är anledningen till att "man" vill ha en skärbräda där skärytan är ändträ? Normalt snickrande så ska man ju alltid undvika att ha ändträ exponerat mot väta. Är det en ren estetisk grej?

Snällare mot kniven.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Japp. Den jag har nu slog sig efter första inoljningen. Därefter har den haft en tendens att böja sig fram och tillbaka tills den spruckit i fogarna.

Du kör dem inte i diskmaskinen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kolla om inte Asbjörn har något som passar:

https://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php

60x40 är dock en rejäl pjäs, behöver du verkligen en så stor bräda?

Du får inte slänga upp och visa ett behov jag inte visste att jag hade

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när vi flyttade in i nya lägenheten.. löste det för under 500kr och fick en skräddarsydd skärbräda som är 75x80 så den täcker precis den sektionen av diskbänken som den ska stå på, har även lagt till gummi fötter på botten så att den kan stå stadigt.

Köpte planhyvlade plankor som jag sågade till och limmade ihop och sen torka med lite tyngd på (lite böcker), sen sandade jag ner små ojämnheter efter tork.

https://www.hornbach.se/shop/Planhyvlad-ek-8x95mm/5107542/art...

Tror det allt som allt kostade närmare 450kr. Och sambon vart också väldigt nöjd. Sen får man lägga till 1-2 timmars arbete och sen några timmars torktid.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en del ändträ-skärbrädor och jag kan säga att det är mer jobb än man tror. Många som frågar mig om jag kan göra till dom tror att det är snabbt, billigt och enkelt att göra dom för att dom har sett något 5-minuters montage på youtube. Det är raka motsatsen, framförallt om man inte har ett riktigt snickeri med bl.a valsputs.

Ek, valnöt och lönn som lämpar sig bra för skärbrädor är dyrt. Såg någon som skrev om att använda spillbitar men det krävs mer jobb eftersom det måste rensågas och sedan är mycket spillbitar just spillbitar för att det finns sprickor och kvistar.

Någon annan skrev också om rökt ek och det är inget jag rekommenderar. Det är ammoniak som används för att "röka" den och rökt ek luktar faktiskt ganska illa. Framförallt när den är fuktig.

Här är några av dom jag gjort. Den med chevron-mönstret har jag använt rökt ek till och det är inget jag gör om.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]