Extern antenn för mobiltelefon för att få bättre internet, finns det?

Permalänk

Extern antenn för mobiltelefon för att få bättre internet, finns det?

Hej, jag har då skaffat Telia X som ger mig 100mbit till telefonen. Problemet är att jag bor i en källar-lägenhet. Finns det möjligtvis en antenn med förlängningssladd som jag kan koppla till telefonen och placera själva antennen eller mottagaren utomhus, exempelvis rätt utanför fönstret?

Tusen tack för eventuella svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antennen du länkade kräver att telefonen har uttag för extern antenn, detta var standard för 10+ år sen, men nuförtiden är det nog inte många telefoner som har kvar support för det. Vad har du för telefon?

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Det är helt riktigt, det är en Motorola Moto e(6i).

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att köpa en 4g router och en extern antenn till den så kan du ansluta telefonen till wifi. Annars är det en repeater som du behöver och då behöver du tillstånd från mobiloperatören (se PTS)..

Permalänk
Skrivet av Rixard:

Kanske bättre att köpa en 4g router och en extern antenn till den så kan du ansluta telefonen till wifi. Annars är det en repeater som du behöver och då behöver du tillstånd från mobiloperatören (se PTS)..

Jag har faktiskt en Telia 4G router som jag använde till ett mobilt bredband från Telia, kanske jag kan använda ett simkort för mobiletelefon i den också... Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian1:

Det är helt riktigt, det är en Motorola Moto e(6i).

En bra lösning vore nog att skaffa ett separat abonnemang för telefonen och ett för mobilt bredband, så köper du en router med SIM kort plats

Ex denna: https://www.inet.se/produkt/5411730/d-link-dwr-920-n300-4g

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Ramdac:

Antennen du länkade kräver att telefonen har uttag för extern antenn, detta var standard för 10+ år sen, men nuförtiden är det nog inte många telefoner som har kvar support för det. Vad har du för telefon?

Skrivet av Aeig:

En bra lösning vore nog att skaffa ett separat abonnemang för telefonen och ett för mobilt bredband, så köper du en router med SIM kort plats

Ex denna: https://www.inet.se/produkt/5411730/d-link-dwr-920-n300-4g

Mvh

Ja, jag har haft det förr, men samtidigt så vill jag inte betala för 2 stycken bredband, har ju reda Telia X Raskt (100mbit) Jag vill kunna använda det hemma också. Känns onödigt att betala dubbelt. Men jag har ju gjort det förr... Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian1:

Ja, jag har haft det förr, men samtidigt så vill jag inte betala för 2 stycken bredband, har ju reda Telia X Raskt (100mbit) Jag vill kunna använda det hemma också. Känns onödigt att betala dubbelt. Men jag har ju gjort det förr... Tack för svar!

De brukar gå att få extra simkort på samma abonnemang, kolla med telia!

Permalänk
Skrivet av Rixard:

De brukar gå att få extra simkort på samma abonnemang, kolla med telia!

Ja då, det går, har haft det förr. Men ska bara köpa en GSM förstärkare, så är antennen ute och mottagaren inomhus, sedan går signalen bara genom enheten inomhus och vidare till min telefon. Det borde fungera!

Får betala extra för extra simkort, det tänker jag inte göra.

Mvh!

https://www.gsmforstarkare.se/product/gsm-lte-mobilforstarkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian1:

Ja då, det går, har haft det förr. Men ska bara köpa en GSM förstärkare, så är antennen ute och mottagaren inomhus, sedan går signalen bara genom enheten inomhus och vidare till min telefon. Det borde fungera!

Får betala extra för extra simkort, det tänker jag inte göra.

Mvh!

https://www.gsmforstarkare.se/product/gsm-lte-mobilforstarkar...

Tänk på att förstärkare/repeater int är tillåtet utan tillstånd bara. https://www.pts.se/sv/bransch/radio/radiotillstand/ovriga-til...

Permalänk
Skrivet av Rixard:

Tänk på att förstärkare/repeater int är tillåtet utan tillstånd bara. https://www.pts.se/sv/bransch/radio/radiotillstand/ovriga-til...

Intressant, tack för svar, skal se på det!

Permalänk
Medlem

Det går till viss del att få bättre signalstyrka genom ett passivt antennsystem. (en antenn ute ansluten direkt via en BRA kabel till en antenn inne. Om du hittar en antenn med 6 Db förstärkning eller mer som uteantenn så övervinner du kabelförlusten om du inte behöver en jättelång kabel. Inneantennens förstärkning har inte riktigt så stor betydelse men lika bra att välja samma som den ute.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Det går till viss del att få bättre signalstyrka genom ett passivt antennsystem. (en antenn ute ansluten direkt via en BRA kabel till en antenn inne. Om du hittar en antenn med 6 Db förstärkning eller mer som uteantenn så övervinner du kabelförlusten om du inte behöver en jättelång kabel. Inneantennens förstärkning har inte riktigt så stor betydelse men lika bra att välja samma som den ute.

Hei! Tack før tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian1:

Intressant, tack för svar, skal se på det!

Du kommer inte få något tillstånd till någon slags förstärkare om du redan har täckning. Lösningen är en 4G router med SIM-kort och att du ansluter till routern via WiFi med telefonen.

Har din telefon och abonnemang stöd för VoWiFi så kan du dessutom få bättre signalstyrka för samtal.

Samtal görs annars via 2G- och 3G-nätet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kommer inte få något tillstånd till någon slags förstärkare om du redan har täckning. Lösningen är en 4G router med SIM-kort och att du ansluter till routern via WiFi med telefonen.

Har din telefon och abonnemang stöd för VoWiFi så kan du dessutom få bättre signalstyrka för samtal.

Samtal görs annars via 2G- och 3G-nätet.

Så länge telefonen och operatören accepterar VoLTE görs samtal över 4G också! Detta beror dock på hur gammal telefonen är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge telefonen och operatören accepterar VoLTE görs samtal över 4G också! Detta beror dock på hur gammal telefonen är

Mycket riktigt, det glömde jag bort!

Visa signatur

press nu1mlock