Extern access till NAS i meshnätverk (Två olika IP-range pga Telias router)

Permalänk
Medlem

Extern access till NAS i meshnätverk (Två olika IP-range pga Telias router)

Hej!

Jag har problem med extern access till min NAS sedan jag kopplat in ett meshnätverk. (TP-link Deco X60)

Nätverket ser ut som följande:
Fiberbox ---> Telia Router ---> Meshpuckar --> Trådad Switch till meshpuck ---> Trådade NAS-enheter till switch.

Problemet är att jag har Telias router, vilket krävs för att TVn ska fungera via meshpucken. Jag måste därför ha telias router före min mesh-puck.

Min "huvud-mesh" får en egen IP-adress via routern. Men sedan skapar mesh-nätverket andra IP-adresser. Eftersom jag satt min NAS via switch inom Mesh-nätverket kommer jag åt den inom mitt LAN, men ej utifrån.

Exempel:
Huvud-mesh får IP 192.168.1.130 från telias router.
Sedan heter den: 192.168.68.1 i mesh-nätverket.
Alla övriga enheter (inkl NAS) får sedan IP-adresser från meshenheten 192.168.68.XXX

Jag kan alltså inte komma åt min NAS från telias router då jag inte kan hitta och lägga in portforward för 192.168.68-enheter via routern.

Sätter jag istället min NAS direkt i telias router kommer jag åt den utifrån, men då hittas den istället inte via alla enheter som finns i mesh-nätverket.

Jag kan såklart välja att ändra inställningar på min huvud-meshenhet och ställa in den som "åtkomstpunkt" istället för "wifi-router", (för då får ju alla enhetliga IP-adresser likt 192.168.1.XX från routern) MEN då verkar alla funktioner som föräldrakontroll QoS etc inte gå att använda (vilket är lite av poängen med att jag skaffade X60-puckarna).

Hur fasen ska jag göra för att både kunna använda telias router för TVn samt att få extern access till mina enheter inom meshnätverket? Antar att det helt enkelt inte går när de har olika IP-områden. Jag antar även att det blir endel konflikter om jag skulle dela ut samma IP-adresser via min huvudmesh som routern delar ut (192.168.1.XX istället för 192.168.68.XX??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Hur fasen ska jag göra för att både kunna använda telias router för TVn samt att få extern access till mina enheter inom meshnätverket?

Brygga telias router istället, då fungerar fortfarande TVn. Vet ej om du kan göra det själv eller om Telia måste göra det åt dig.

Permalänk
Medlem

Det var en bra tanke. Kanske kan funka. Verkar inte va något större problem att brygga Telia routern.

Står att en ska plugga i nya routern (vilket då blir min X60-huvudenhet) i port 4 på Telia routern. Får hoppas att TV-signalen följer med då. Fick för mig att tv-boxen alltid behöver sitta i 1an, men kanske va på någon äldre modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asystoli:

Står att en ska plugga i nya routern (vilket då blir min X60-huvudenhet) i port 4 på Telia routern. Får hoppas att TV-signalen följer med då. Fick för mig att tv-boxen alltid behöver sitta i 1an, men kanske va på någon äldre modell.

Jag tror jag läste lite dåligt. För att det ska fungera ska din TV-box alltså fortfarande vara kopplad till telias router, inte till dina meshpuckar. Är det inte på telia-routern du kopplat tv-boxen idag?

Det du annars kan göra är port forward i två steg, d.v.s från internet till 192.168.1.130 via telias router, och sedan ytterligare en port forward i din mesh till vad nu din NAS har för ip. Men det är det sämre alternativet, för du bör försöka komma ifrån att ha "NAT på NAT" som du har nu.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så krävs det inte längre en egen port eller telias router för att klara Telias digital-tv. Jag har själv provat att koppla via wifi utan telias router. Enda skillnaden är att du får logga in med ett Telia playkonto. Det är numera unicast för hela slanten. Ren streaming alltså. Det går inte ens beställa Multicast längre. På gott och på ont.

Permalänk
Medlem

Vet inte om X60 stöds men kolla in https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2421/

Vlan 845 har iptv legat på för dem jag hjälp med egen router med Telia

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är långt mellan tvn och fiberuttaget och finns inga nätverksuttag i mitt hus. Jag orkar inte spika en kabel snyggt den sträckan och vill heller inte ha en sladd på golvet.

Pluggade in min ARRIS tv-box i min Deco X60 (med nätverkssladd) och tvn funkar kanon, så därför kör jag gärna TVn trådlöst istället för sladd via Telias router.

Permalänk
Medlem

Så då är problemet löst nu? Hänger inte med annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Så då är problemet löst nu? Hänger inte med annars.

Nej.
Testade att brygga routern och sätta min Deco i port 4, men då får jag ingen kontakt alls. Står att Decon är offline och kan inte nå den från mobilappen. Pluggar jag in den i port 1-3 på routern så funkar allt som vanligt.

Problemet är ju som sagt att jag inte kan sätta mina Deco/meshpuckar på samma LAN som routerns. Får meddelandet: "Du kan inte ha samma IP-adress på ditt LAN som WAN" (Decon får 192.168.1.130 från routern, och sedan har Decon sitt eget LAN på 192.168.68.XX. Det går alltså inte att nå någonting som ligger i WAN från mitt LAN. Och problemet att kunna ansluta till min NAS som ligger på Decons LAN utifrån verkar svårt att få till.

Som någon tidigare sa, att försöka med portforward till Decons IP-adress för att sedan göra ännu en portforward från Decon till min NAS IP har ännu inte givit något resultat...

Permalänk
Medlem

Jo men varför kan du inte skippa Telias router helt? Tvboxen funkar ju ändå. Någon lång kabel behövs ju inte längre. Eller vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: När jag sätter mina meshpuckar i AP-läge så får allt i nätverket IP-adresser inom samma range. Då funkar det kanon med NAS-access både inom och utanför mitt LAN. Även TVn funkar bra att ha ansluten via meshpucken.

Då återstår endast de begränsningar som denna setup medför = ingen möjlighet till att kunna styra IP-adresser på meshnätverket, inga möjligheter till att kunna använda säkerhetsfunktionerna m.m. som finns (Familjefilter, enhetsbegränsningar etc). Allt detta försvinner ju när man ställer in Deco X60 i AP-läget.

Verkar som en får välja mellan pest eller kolera här. Inget är optimalt. En får offra något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jo men varför kan du inte skippa Telias router helt? Tvboxen funkar ju ändå. Någon lång kabel behövs ju inte längre. Eller vad är det jag missar?

Telias router behövs väl för att kunna se TV? Eller menar du att jag kan koppla sladden från fiberuttaget direkt i min Deco X60 och ändå få TV-boxen att funka utan telias router?

Edit: Yes, det går inte att sätta fiberboxens röda WAN-kabel direkt i meshpucken kan jag nu konstatera. Telias router måste ligga före för att få någon internetuppkoppling över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Tycker det var lite rörigt att förstå vad du vill åstakomma.
Men det verkar röra sig om två olika lokala nätverk hemma hos dig.

Vanligtvis sätter man upp en brandvägg för att få olika nät att prata med varandra.
Någon enhet som får in båda näten och där du kan sätta upp routing, source och destinations.

Din meshpuck generar alltså ett nytt nät 192.168.68.x/xx?

Finns det inga regler uppsatta här så kommer det ju aldrig fungera. Samt något som stödjer att hantera båda näten där du kan sätta upp regler mellan.

Reglerna bör du sätta upp i själva knytpunkten, I detta fallet verkar det vara din meshpuck som generear .68 nätet.

med en brandvägg borde det bli:
Telia router(192.168.1.X/xx) <-> Brandvägg(2 nics totalt. ett per nät) <-> 192.168.68.x/xx(mesh)
Sedan bara regler i brandväggen.

I ditt fall tror jag det bara går att lösa om din "huvud mesh" har inställningar för detta.
Dock inte jobbat spec mycket med mesh.

MVH

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asystoli:

Telias router behövs väl för att kunna se TV? Eller menar du att jag kan koppla sladden från fiberuttaget direkt i min Deco X60 och ändå få TV-boxen att funka utan telias router?

Edit: Yes, det går inte att sätta fiberboxens röda WAN-kabel direkt i meshpucken kan jag nu konstatera. Telias router måste ligga före för att få någon internetuppkoppling över huvud taget.

Xc60 kan som du upptäckt användas både som router och som accesspunkt(er). Om den är konfigurerad som router borde du åtminstone få en anslutning till internet med den, om tvn kommer fungera bakom en annan router än telias kan däremot bero på hur ny tv-box du har och hur telias nät är uppsatt där du bor.

En trolig orsak till att du inte får internet med din xc60, förutsatt att den är i routerläge och i övrigt rätt konfigurerad, är att många operatörer bara tilldelar ett ip åt gången. Tilldelningen är normalt låst till MAC-adressen för den enhet som bad om att få en ip-adress (telias router) och giltig i ett antal timmar.
För att du ska få en ny tilldelning av IP med en annan router eller dator, måste den befintliga tilldelningen ta slut. Det enklaste sättet att åstadkomma det är att koppla in den nya utrustningen och vänta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Yes läs ovan angående routerfunktion. Och ja, du behöver inte längre, i absoluta majoriteten av fallen använda Telias router för att köra TV. Vad för tvbox har du? Om du tar bort routern måste du vänta en stund innan den nya routern kommer igång. Be annars Telia skicka en ny box alternativt aktivera unicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Yes läs ovan angående routerfunktion. Och ja, du behöver inte längre, i absoluta majoriteten av fallen använda Telias router för att köra TV. Vad för tvbox har du? Om du tar bort routern måste du vänta en stund innan den nya routern kommer igång. Be annars Telia skicka en ny box alternativt aktivera unicast.

Det funkade!! Jag väntade nog inte tillräckligt länge förra gången jag testade. Funkar nu kanon att köra tvn trådlöst utan Telias router. Stängde av fiberenheten en stund efter bytet av huvudmeshen som nu är router.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Härligt! Tack för återkopplingen!