5900X Hjälp? Låga poäng i cinebench 23

Permalänk

5900X Hjälp? Låga poäng i cinebench 23

Hej!
Min dator är
5900X
4000 mhz, Corsair minnen anpassade för AMD cpu
3080 TI
Asus B550 Moderkort
Win 11

Jag har haft denna cpu länge men det har aldrig känts bra vid spel och annat, upplever mycket stutters väldigt höga fps drop osv men jag har liksom accepterat läget tills häromdan när jag bestämde mig för att testa cpun lite närmare.

Har då testat Cinebench 23 där jag läst att folk med samma cpu uppnår över 20 tusen poäng i multi-core jag får då alltså 8728 allt dock default i bios. Men detta kan ju inte stämma eller? Är det nått allvarligt fel på min cpu? Tycker det är väldigt underligt att jag får så låga poäng när andra uppnår 20 tusen med samma cpu. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

XMP aktiverat? Temps? BIOS version?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Låter inte rätt nä. Enda jag kan tänka mig är om du har extremt dålig kylning (har du kollat temps?) eller om du aktiverat ECO läget eller vad det heter.

Jag hade kollat kylningen, resettat BIOS, aktiverat XMP och installerat AMD Power Plans.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Temps 37 idle, 60-70 gaming. XMP på, Allt är på default, inget ECO läge. Bios version senaste!

Permalänk
Medlem

@pr0pheten85: Testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får här, det brukar ibland kunna ge ledtrådar till vad som är fel.

Permalänk

https://www.userbenchmark.com/UserRun/53227297

Står att jag inte har nån GPU dock LOL!

Permalänk

Testade byta till ett par andra minnen men det gav inga större resultat, hamnade på 10833.

Permalänk
Medlem

Testade presis på min hårt tyglade 5900X, 65 watt läge och undervoltat.
~17000 ungefär.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Testade presis på min hårt tyglade 5900X, 65 watt läge och undervoltat.
~17000 ungefär.

Ja det var ju bra mycket mer än mig! Jävligt underligt, jag försöker googla och leta svar men jag kan fan inte komma på nått!

Permalänk
Medlem

Din userbench är väldigt konstig. Det står att du bara har 6 cores.
Om halva processorn ligger och sover så är det inte konstigt att du får låga poäng.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Din userbench är väldigt konstig. Det står att du bara har 6 cores.
Om halva processorn ligger och sover så är det inte konstigt att du får låga poäng.

Jaha men vad gör jag då?

Permalänk
Medlem

Vad säger Ryzen Master? Ett förstahandsverktyg borde ändå kunna visa vad din CPU pysslar med och om den är begränsad på något sätt.

Permalänk

Tack för att ni svarat och försökt hjälpa mig! Det visade sig att jag har använt GAME MODE på ryzen master som gjort att hälften av cpun bara använts! Jaja, kan vara så enkelt ibland men nu nådde jag 21 tusen poäng! Så tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0pheten85:

Tack för att ni svarat och försökt hjälpa mig! Det visade sig att jag har använt GAME MODE på ryzen master som gjort att hälften av cpun bara använts! Jaja, kan vara så enkelt ibland men nu nådde jag 21 tusen poäng! Så tack för all hjälp!

Oj! Tack för detta tips!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull