Hur ställer man in autocorrect för 2 språk på iPhone?

Permalänk
Inaktiv

Hur ställer man in autocorrect för 2 språk på iPhone?

Andra gången i mitt liv som jag ger Apple ett ärligt försök, och har skaffat mig en iPhone XR.

Ett problem bara, att skriva på engelska, med svensk tangentbordslayout, har visat sig vara näst intill oanvändbart. Autocorrect föreslår inga engelska ord alls, och om jag försöker skriva ett engelskt ord så autocorrectar den till närmsta möjliga svenska ord så fort jag trycker space.

Har provat att lägga till engelskt tangentbord och en drös andra saker, men får det inte att funka. Måste jag stänga av autocorrect? Kan man inte lägga in engelska som ett språk för autocorrects dictionary?

Trodde detta var mobiltelefonen som "bara fungerade"...

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon334363: Jag byter bara språk på tangentbordet så byter autocorrect automagiskt.
Har du lagt till engelskt tangentbord via en app eller i apples egna inställningar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

@herkkä: Jag byter bara språk på tangentbordet så byter autocorrect automagiskt.
Har du lagt till engelskt tangentbord via en app eller i apples egna inställningar?

Jo det funkar.. men drygt att behöva ändra för att kunan skriva på ett annat språk... knäppt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jo det funkar.. men drygt att behöva ändra för att kunan skriva på ett annat språk... knäppt

Ser ut som du behöver det även för din dator... *gömmer sig*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jo det funkar.. men drygt att behöva ändra för att kunan skriva på ett annat språk... knäppt

Om du tänker efter lite, så skulle det inte funka att ha igång autocorrect på två språk samtidigt.
Hur ska datorn (telefonen är en dator) veta och rätta till ordet "adress" om du skulle köra autocorrect på engelska och svenska samtidigt?
Adress stavas address på engelska och adress på svenska. Var bara ett litet exempel.
Skulle inte funka..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Om du tänker efter lite, så skulle det inte funka att ha igång autocorrect på två språk samtidigt.
Hur ska datorn (telefonen är en dator) veta och rätta till ordet "adress" om du skulle köra autocorrect på engelska och svenska samtidigt?
Adress stavas address på engelska och adress på svenska. Var bara ett litet exempel.
Skulle inte funka..

Funkar ju på android.. den kan defaulta till tangentbordets ord vid konflikter, men ändå kunna visa båda. Samt lära sig att prioritera ord efter användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Ser ut som du behöver det även för din dator... *gömmer sig*

oof

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Funkar ju på android.. den kan defaulta till tangentbordets ord vid konflikter, men ändå kunna visa båda. Samt lära sig att prioritera ord efter användning.

Har inte lagt märke till det, skriver förvisso mest på svenska. Haft android sedan version 1.6, nuvarande är 12.
Aldrig haft någon iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Andra gången i mitt liv som jag ger Apple ett ärligt försök, och har skaffat mig en iPhone XR.

Ett problem bara, att skriva på engelska, med svensk tangentbordslayout, har visat sig vara näst intill oanvändbart. Autocorrect föreslår inga engelska ord alls, och om jag försöker skriva ett engelskt ord så autocorrectar den till närmsta möjliga svenska ord så fort jag trycker space.

Har provat att lägga till engelskt tangentbord och en drös andra saker, men får det inte att funka. Måste jag stänga av autocorrect? Kan man inte lägga in engelska som ett språk för autocorrects dictionary?

Trodde detta var mobiltelefonen som "bara fungerade"...

All hjälp uppskattas.

Tyvärr är Apple helt hopplösa när det gäller vissa funktioner som man tycker borde fungera native. För att lösa exakt samma problem som dig så drog jag in SwiftKey som tangentbord. Man kan i princip sömlöst switcha mellan engelska och svenska mitt i meningen utan att behöva ändra mellan sv/en tangentbord. Google tangentbord fungerar likadant men tyckte inte om layouten på den.

Permalänk

Detta och ingen bakåt-swipe (som fungerar överallt och på båda sidor av skärmen) är det jag saknar mest med byte från android till iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Om du tänker efter lite, så skulle det inte funka att ha igång autocorrect på två språk samtidigt.
Hur ska datorn (telefonen är en dator) veta och rätta till ordet "adress" om du skulle köra autocorrect på engelska och svenska samtidigt?
Adress stavas address på engelska och adress på svenska. Var bara ett litet exempel.
Skulle inte funka..

Skrivet av Networker:

Har inte lagt märke till det, skriver förvisso mest på svenska. Haft android sedan version 1.6, nuvarande är 12.
Aldrig haft någon iphone.

Precis som i Android så funkar det även i diverse webbläsare (till dator), som i mitt fall med Edge så har jag både svenska och engelska aktivt samtidigt. Med ditt exempel så tillåter den adress och address då den bara har koll på stavningar, inte att det är grammatiskt korrekt. Har däremot märkt att Gmail försöker hålla koll på sådant när man skriver (precis som i MS Word osv) och det finns förmodligen andra lösningar som gör något liknande i form av tillägg, men det är nog inte det som TS är ute efter

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Om du tänker efter lite, så skulle det inte funka att ha igång autocorrect på två språk samtidigt.
Hur ska datorn (telefonen är en dator) veta och rätta till ordet "adress" om du skulle köra autocorrect på engelska och svenska samtidigt?
Adress stavas address på engelska och adress på svenska. Var bara ett litet exempel.
Skulle inte funka..

Det funkar ju om man skriver flera ord i rad i ett språk, så att den kan lista ut vilket språk som är aktuellt exakt just nu. Googles keyboard för Android har noll problem att köra autocorrect på två språk samtidigt!
Självklart funkar det inte att skriva såhär och sen helt plötsligt dra in "address" på engelska, då kommer den vilja rätta till svenska; men om man skulle skriva några meningar och svenska och sen dra in ett citat på engelska på några ord mitt i meningen så skulle den rätta de orden till engelsk stavning automatiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Precis som i Android så funkar det även i diverse webbläsare (till dator), som i mitt fall med Edge så har jag både svenska och engelska aktivt samtidigt. Med ditt exempel så tillåter den adress och address då den bara har koll på stavningar, inte att det är grammatiskt korrekt. Har däremot märkt att Gmail försöker hålla koll på sådant när man skriver (precis som i MS Word osv) och det finns förmodligen andra lösningar som gör något liknande i form av tillägg, men det är nog inte det som TS är ute efter

I så fall rättar den inte address/adress alls. Dvs. låter felet gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har inte lagt märke till det, skriver förvisso mest på svenska. Haft android sedan version 1.6, nuvarande är 12.
Aldrig haft någon iphone.

Fungerar alldeles utmärkt att ha både Engelska och Svenska aktiverat i rättstavningen. Har själv haft det i minst 7 år på Android. Tror funktionen las till typ 2014 eller något sånt i Googles tangentbordsappen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar alldeles utmärkt att ha både Engelska och Svenska aktiverat i rättstavningen. Har själv haft det i minst 7 år på Android. Tror funktionen las till typ 2014 eller något sånt i Googles tangentbordsappen

Okej, men det verkar bara bli till en ytterligare potentiell felkälla.
För något år sedan skulle jag SMS:a en kvinnlig kollega i ett tjänsteärende. Jag satt på bussen ska tilläggas. Telefonen bytte ord i meddelandet så det såg ut som om jag stötte på henne. Dessbättre förstod hon vad som hänt och skrattade. Jag antar att två språk kan ställa till det än mer än vad ett språk gör.

Jag stavar sällan fel, så det är jobbigare för mig att ständigt rätta till telefonens misstag. Har ännu inte tagit mig tid till att stänga av "featuren". När jag skriver "Borås" ändrar den till "Boris Johnson" etc. etc. Faktiskt värre än det gamla T9.
Android 12 är det på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Okej, men det verkar bara bli till en ytterligare potentiell felkälla.
För något år sedan skulle jag SMS:a en kvinnlig kollega i ett tjänsteärende. Jag satt på bussen ska tilläggas. Telefonen bytte ord i meddelandet så det såg ut som om jag stötte på henne. Dessbättre förstod hon vad som hänt och skrattade. Jag antar att två språk kan ställa till det än mer än vad ett språk gör.

För mig fungerar det utmärkt. Den har lärt sig hur jag skriver och ger mig väldigt sällan fel.

Skrivet av Networker:

Jag stavar sällan fel, så det är jobbigare för mig att ständigt rätta till telefonens misstag. Har ännu inte tagit mig tid till att stänga av "featuren". När jag skriver "Borås" ändrar den till "Boris Johnson" etc. etc. Faktiskt värre än det gamla T9.
Android 12 är det på luren.

Skriver jag Borås får jag inte ens upp Boris som något av de tre förslag på ord och då har jag både engelska och svenska som språk. Den ändrar inte alls om jag skriver Borås och sedan trycker på mellanslag. Har du någon i din kontaktbok som heter Boris? För du kan aktivera så att den hämtar kontaktförslag från kontaktboken om man vill det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig fungerar det utmärkt. Den har lärt sig hur jag skriver och ger mig väldigt sällan fel.
Skriver jag Borås får jag inte ens upp Boris som något av de tre förslag på ord och då har jag både engelska och svenska som språk. Den ändrar inte alls om jag skriver Borås och sedan trycker på mellanslag. Har du någon i din kontaktbok som heter Boris? För du kan aktivera så att den hämtar kontaktförslag från kontaktboken om man vill det.

Nej,. ingen Boris. "Borås järnvägsstation" ändras till "Boris Johnson". Har bara haft telefonen sedan förra sommaren, så den kanske lär sig fortfarande. Ibland blir det rätt roliga meningar när telefonen fått fixa som den vill.
Mest störande vid SMS. Annars så skriver jag sällan på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nej,. ingen Boris. "Borås järnvägsstation" ändras till "Boris Johnson". Har bara haft telefonen sedan förra sommaren, så den kanske lär sig fortfarande. Ibland blir det rätt roliga meningar när telefonen fått fixa som den vill.
Mest störande vid SMS. Annars så skriver jag sällan på telefonen.

Låter väldigt märkligt. Vad för telefon och tangentbord använder du? Det ändras inget hos mig när jag skrev det som du sa att telefonen ändrade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan man inte byta tangentbord på iOS nu? Det vill jag minnas åtminstone. I så fall kan man väl köra t.ex. swiftkey som väl fixar två språk samtidigt för autocorrect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan man inte byta tangentbord på iOS nu? Det vill jag minnas åtminstone. I så fall kan man väl köra t.ex. swiftkey som väl fixar två språk samtidigt för autocorrect.

Det går, dock så måste man använda Apples tangentbord vid vissa tillfällen bland annat när du ska ange lösenord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter väldigt märkligt. Vad för telefon och tangentbord använder du? Det ändras inget hos mig när jag skrev det som du sa att telefonen ändrade.

Jag har engelska och svenska i min Pixel och det fungerar också mycket bra.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit både Engelska och Svenska på min iPhone i många år och jag byter bara tangentbord. Ett klick på jordgloben, inte världens största projekt att göra det. Man vänjer sig fort Tycker det är skönare också när man har engelska tangentbordet för knapparna blir marginellt större tack vare att ÅÄÖ försvinner.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag har skrivit både Engelska och Svenska på min iPhone i många år och jag byter bara tangentbord. Ett klick på jordgloben, inte världens största projekt att göra det. Man vänjer sig fort Tycker det är skönare också när man har engelska tangentbordet för knapparna blir marginellt större tack vare att ÅÄÖ försvinner.

Jag tycker det är ännu mer skönt att inte behöva byta mellan språken, utan att den gör det automatiskt, mycket skönt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går, dock så måste man använda Apples tangentbord vid vissa tillfällen bland annat när du ska ange lösenord

Känns väl iofs inte som om autocorrect är den viktigaste funktionen att ha just då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Känns väl iofs inte som om autocorrect är den viktigaste funktionen att ha just då

Nej, men det är störande när den byter ut till ett annat tangentbord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En av de saker jag hatar mest på Iphone och deras värdelösa keyboard.
Dedikerat smiley keyboard blä.
Och att man tvingas byta mellan ex Svenskt och Engelskt keyboard och då även ändrar layouten och placering på knapparna.

Finns ju andra keyboard till iphone också, eller iaf fanns. Men köra icke stock på iphone var ingen höjdare.

Körde det hur många år som helst på Android utan några som helst problem.