Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Är det verkligen värt att ha Bred istället för Normal om man söker mer realistiska färger för SDR? Påtvingar man inte bara ett större omfång som egentligen inte är tänkt att finnas?

Jo, och det slår främst på redan mättade färger. En röd ros bli ännu rödare, medan hudtoner inte blir lika drabbade. Detta ska sedan ställas mot det enda alternativet Philips erbjuder som är en för snäv färgrymd där alla färger dämpas mot grått och beige.

Inget är rätt och en Philips är väldigt sällan ett bra val om man söker exakta färger. Men har man ett val mellan antingen ett litet överflöd eller en märkbar torftighet tror jag valet är rätt givet för det TV:n är tänkt att användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jo, och det slår främst på redan mättade färger. En röd ros bli ännu rödare, medan hudtoner inte blir lika drabbade. Detta ska sedan ställas mot det enda alternativet Philips erbjuder som är en för snäv färgrymd där alla färger dämpas mot grått och beige.

Inget är rätt och en Philips är väldigt sällan ett bra val om man söker exakta färger. Men har man ett val mellan antingen ett litet överflöd eller en märkbar torftighet tror jag valet är rätt givet för det TV:n är tänkt att användas till.

Läste igenom din recension som var mycket lärorik men har en fråga bara, när Dolby Vision är tillgängligt bör Dolby Vision Ljus/mörk profilen användas eller ska man välja sin Personliga HDR? Skiljer sig ens profilerna något om man konfigurerar dem likadant eller är det som på SDR Profilerna att dem bara är presets som alla kan ställas in till att bli likadana?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Läste igenom din recension som var mycket lärorik men har en fråga bara, när Dolby Vision är tillgängligt bör Dolby Vision Ljus/mörk profilen användas eller ska man välja sin Personliga HDR? Skiljer sig ens profilerna något om man konfigurerar dem likadant eller är det som på SDR Profilerna att dem bara är presets som alla kan ställas in till att bli likadana?

Är lite olika det där där vissa är tydligt mörkare i ljust mörk-profilen oavsett vad man ändrar för inställningar på både profilerna. Andra TV är väldigt lika varandra med minimala skillnader mellan mörk/ljus. Kan inte minnas exakt hur det vad med Philipsen.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kör också Warm fast med lite mer blått. Även om det kanske är mer korrekt tycker jag ändå det är lite för mycket rött i bilden. Vad är din Warm default på? Min är 127/110/73 RGB.

nu kör jag varm: 127/110/95. tycker det känns bra.

Permalänk
Medlem

Har dessa modeller VRR? Såg en artikel som sade att det skulle komma först med en firmware-uppdatering i samband med årets nya modeller typ. Philips egen hemsida nämner inte ens 120 Hz i specarna för 706 vad jag kan se, vilket den enligt alla andra källor skall ha.

Edit: Vid noggrannare läsning igen verkar det som att nuvarande firmware stödjer VRR, men åtminstone vid 120 Hz skalar ner 4K till halva upplösningen? (Oklart om det innebär 1080p eller halva pixelantalet.) Inte för att jag tror att någon av dagens konsoler klarar hålla i närheten av sådan framerate och upplösning, men när en frame är klar vill man väl att den skall skickas till displayen snarast möjligt så att nästa kan påbörjas.

Vad är egentligen skillnaderna mellan 706, 806 och 856? Det enda jag lyckas tolka ut är att 706 har tre-sidig Ambilight medan 8X6 har fyrsidig, och skillnaden mellan 806 och 856 är i princip endast foten. Är allt annat lika eller finns fler skillnader?

Sugen på att uppgradera min 9002 för att få ett par tum större, Dolby Vision, 120 Hz och VRR. Det enda som egentligen talar för Philips är att jag verkligen gillar Ambilight, annars hade jag nog nästan garanterat köpt LG utan att ens fundera…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har dessa modeller VRR? Såg en artikel som sade att det skulle komma först med en firmware-uppdatering i samband med årets nya modeller typ. Philips egen hemsida nämner inte ens 120 Hz i specarna för 706 vad jag kan se?!

Sugen på att uppgradera min 9002 för att få ett par tum större, Dolby Vision, 120 Hz och VRR. Det enda som egentligen talar för Philips är att jag verkligen gillar Ambilight, annars hade jag nog nästan garanterat köpt LG utan att ens fundera…

Får uppdatera PS5an och se ifall min 856 säger något när jag startar den. På Philips hemsida står det om VRR iaf.

Permalänk

av vad jag läst och sett så verkar det som just nu iallafall - att om man vill ha vrr så halveras upplösningen från 4k för att ha det påslaget. https://www.whathifi.com/news/4k-120hz-with-vrr-is-coming-to-...

nu spelar jag inte konsol, men tror inte det finns många spel som rullar native 4k upplösning utan vidare på varken ps5 eller X utan dom varierar dynamiskt (ner/upp skalning av upplösning).

vid 8min 40s pratar han om 4k 120hz och om vrr på 806 (samma panel som 706 fast med4 ambilight zoner)
https://www.youtube.com/watch?v=Evcorn5lggk&ab_channel=HDTVTe...

Permalänk
Medlem

DV Mörk är mycket mörkare även vid samma inställningar som DV Ljus/HDR Personlig. Känns som man går miste om mycket detaljer om man kör det läget.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Någon som använder en 706 tillsammans med en Apple TV 4k? Jag har läst en lite oroväckande recension som sa att det var stora problem med krascher och diverse inställningar som inte fungerade osv.

I dagsläget använder jag en Apple TV 4k tillsammans med en äldre Sony LCD samt soundbar. Allt startar automatiskt när jag startar Apple TVn och allt går även att styra via den. Tror ni jag kommer få samma upplevelse med en ny Philips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmpaS:

Någon som använder en 706 tillsammans med en Apple TV 4k? Jag har läst en lite oroväckande recension som sa att det var stora problem med krascher och diverse inställningar som inte fungerade osv.

I dagsläget använder jag en Apple TV 4k tillsammans med en äldre Sony LCD samt soundbar. Allt startar automatiskt när jag startar Apple TVn och allt går även att styra via den. Tror ni jag kommer få samma upplevelse med en ny Philips?

Jag säger ja utan att vara insatt i specifikt Apple 4k.

Permalänk
Medlem

Hur är eran uniformity på er Philips? Har själv knappt någon banding men har däremot röd/rosa tint på vänster sida men också lite på höger längst ut som främst stör på sportsändningar.

Edit: Har en 65 706

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Just nu har jag varken sett banding eller nån form av uniformity.. oxå 65 706

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hur är eran uniformity på er Philips? Har själv knappt någon banding men har däremot röd/rosa tint på vänster sida men också lite på höger längst ut som främst stör på sportsändningar.

Edit: Har en 65 706

Har försökt att kolla min nu några dagar bara för att se. Letat upp några random "test video" på YT och kollat. Banding vet i fan om jag har! Ena stunden verkar det som jag ser det, medans andra gånger hittar jag inget. Känns mer som det ligger i komprimeringen hos YT än i min TV.
Rosa tint tycker jag att jag ser dock men.... bara under "test sekvenser" med ex: en hel vit bakgrund. Inget jag märker av vid vanligt tv tittande. Oavsett sdr eller hdr typ en hockeymatch eller letar upp någon skidtävling och tittar på.

Sitter också¨med en 65" 706.

Permalänk
Medlem

Finns en update via USB för Android 11. Verkar överlag vara en bra update som fixar vissa problem, dock lite oklart om det hjälper alla.

https://www.avforums.com/threads/65oled936-android-11-firmwar...

Gå in på länken för att ladda ner filen och läsa om folks tankar kring updaten. Ska testa i eftermiddag, är främst ute efter en fix för Flickeringen som kan märkas då och då (kör inbyggda appar).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Finns en update via USB för Android 11. Verkar överlag vara en bra update som fixar vissa problem, dock lite oklart om det hjälper alla.

https://www.avforums.com/threads/65oled936-android-11-firmwar...

Gå in på länken för att ladda ner filen och läsa om folks tankar kring updaten. Ska testa i eftermiddag, är främst ute efter en fix för Flickeringen som kan märkas då och då (kör inbyggda appar).

Har du testat detta, nått du upplever blivit bättre?
Kör oxå bara inbyggda apparna till allting.. själv inte haft flickering av nått slag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Har du testat detta, nått du upplever blivit bättre?
Kör oxå bara inbyggda apparna till allting.. själv inte haft flickering av nått slag

Körde lite serier på Amazon prime igår och jag märker skillnad i positiv bemärkelse. Dock var mitt problem aldrig Flickering utan det heter tydligen Posterization som märktes i mörka partier i bilden ibland. Med den nya updaten är det mycket bättre, iaf på Primes HDR serier. Det mörka i bilden är inte lika hackigt i tonerna så jag ger tummen upp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Finns en update via USB för Android 11. Verkar överlag vara en bra update som fixar vissa problem, dock lite oklart om det hjälper alla.

https://www.avforums.com/threads/65oled936-android-11-firmwar...

Gå in på länken för att ladda ner filen och läsa om folks tankar kring updaten. Ska testa i eftermiddag, är främst ute efter en fix för Flickeringen som kan märkas då och då (kör inbyggda appar).

Varför uppdateras inte denna automatiskt via inställningar i tvn? Om den nu är från Mars känns det lite märkligt att den inte släppts ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Varför uppdateras inte denna automatiskt via inställningar i tvn? Om den nu är från Mars känns det lite märkligt att den inte släppts ännu.

Antar att den testas inhouse under en viss tid. Updaten är färdig sedan 1 april enligt infon på TVn. Updaten innan dess rullades ut ca en månad efter den färdigställdes.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en 55 tum 706 men har ett problem som jag inte vet om det beror på TV:n eller materialet. Tokyo Vice på HBO Max uppvisar väldigt mycket ghosting eller vad man ska kalla det. Har någon annan upplevt något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNJN:

Köpte nyligen en 55 tum 706 men har ett problem som jag inte vet om det beror på TV:n eller materialet. Tokyo Vice på HBO Max uppvisar väldigt mycket ghosting eller vad man ska kalla det. Har någon annan upplevt något liknande?

Nu kan jag inte kommentera den serien specifikt, men jag har inte upplevt någon ghosting på det material jag kollat på.

Permalänk
Bildexpert 📺

Rakt upp och ned kommer en Philips kombinera interpolering med kraftiga brusfilter. Den kombinationen tenderar ge ett smetigt intryck så fort det rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNJN:

Köpte nyligen en 55 tum 706 men har ett problem som jag inte vet om det beror på TV:n eller materialet. Tokyo Vice på HBO Max uppvisar väldigt mycket ghosting eller vad man ska kalla det. Har någon annan upplevt något liknande?

Kollade på min 65" 706. Tokyo Vice på HBO fungerar fint på min. Är det bara den sändningen eller är det allt du tittar på? Kör du "standard inställningar" på Tv'n eller du har själv ändrat lite på bilden?

/Bild/Avancerat/Rörelse... -Rörelsestilar = Film, -FastMotionClarity = Av

Det kör jag med.

Permalänk
Medlem

Kanske är någon interpolering artefakt. Kolla din rörelse stil, biokänsla eller film är att föredra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat Tokyo Vice på en Samsung Q80T där jag fick samma resultat så är det ju uppenbarligen inte TV:n som är problemet. Kör på standard inställningarna just nu men det är väl just rörelsebehandlingen jag känner mig osäker över, den känns väldigt SOE eller väldigt hackig om jag kör på av eller biokänsla.

En annan fundering, den utlovade uppdateringen för Dolby Vision 4K120, har den släppts än?

Skrivet av Laxpudding:

Rakt upp och ned kommer en Philips kombinera interpolering med kraftiga brusfilter. Den kombinationen tenderar ge ett smetigt intryck så fort det rör sig.

Är det något som går att undkomma eller måste man helt enkelt välja en annan tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNJN:

Efter att ha provat Tokyo Vice på en Samsung Q80T där jag fick samma resultat så är det ju uppenbarligen inte TV:n som är problemet. Kör på standard inställningarna just nu men det är väl just rörelsebehandlingen jag känner mig osäker över, den känns väldigt SOE eller väldigt hackig om jag kör på av eller biokänsla.

En annan fundering, den utlovade uppdateringen för Dolby Vision 4K120, har den släppts än?

Är det något som går att undkomma eller måste man helt enkelt välja en annan tillverkare?

Stäng av Brusreducering och ändra Rörelsestil till Film/Biokänsla. Detta funkar utmärkt för mig iaf. OLED kan göra att det känns hackigt utan någon interpolering, därför är Film ett bra läge då det jämnar ut det hackiga en del utan att det blir grov SOE.

Antar att @Laxpudding enbart syftar på hur en Philips är ur kartong. Är inget problem sålänge man ändrar inställningar så vitt jag vet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sätter jag min på "Bio", kan jag uppleva ryckighet i visst material. Medans kör jag "Film" fungerar min fint.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Antar att @Laxpudding enbart syftar på hur en Philips är ur kartong. Är inget problem sålänge man ändrar inställningar så vitt jag vet.

Precis. Det går att skruva dem rätt. Men man måste veta hur man gör och vad man ska ändra på. Philips har ju gömt de kompletta inställningarna ganska så djupt i systemet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan skaffa en kontroll för 706 med röststyrning? Några tips på bra alternativ i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d6:

Någon som vet om man kan skaffa en kontroll för 706 med röststyrning? Några tips på bra alternativ i så fall?

Vet inte exakt var i tråden men det finns tips några sidor bak.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Precis. Det går att skruva dem rätt. Men man måste veta hur man gör och vad man ska ändra på. Philips har ju gömt de kompletta inställningarna ganska så djupt i systemet.

Ska man tolka det som att det är mer värt att betala för Mediamarkts bildkalibrering med denna modell?