Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Medlem

Dölj nätverkskablarna!

Trådlöst i all ära men är ni som jag och min sambo är en pålitlig nätverkskabel svårt att slita sig från helt. Att dra nätverkskablar utan ingrepp är dock nästan alltid extremt fult och blir en påminnelse dagligen.

Det finns olika lösningar för att dölja nätverkskablar men många är dyra, omständiga eller delvis fula. Vi löste det därför genom ett eget "life hack".

Oavsett om ni vill använda befintliga golvlister eller köpa helt nya fungerar detta. Vi köpte in en billig bordcirkelsåg från Clas Ohlson, drog upp klingan ca 1 cm och lät våra golvlister glida över klingan mot stödet. Klingans skåra är ca 3 mm tjockt och passar perfekt för platta nätverkskablar.

I hörnen knäcker man enkelt av den lilla träflisan som är kvar mot baksidan för att ge bättre utrymme så inte kabeln tvingas till skarp 90 graders böj. I vissa fall har vi även tagit bort lite gips för att ge mer slack till kabeln i vissa hörn.

För att säkerställa att kabeln inte glider ut neråt och eventuellt påverkar golvets behov av att växa efter värme/fuktighet så har vi satt små bitar silvertejp som förhindrar detta.

Vi använder idag 20 m platt kabel från fiber-routern till vår WiFi-router och får enkelt ut 1 Gbit av vårt Internet. Den andra kabeln som syns på bild är 25 m och tänkt att gå till TV-boxen när nästa rum är klart. Sen återstår fler platta kablar till andra våningen och våra "kontor".

Fördelar:

  • Flexibelt - Fungerar på alla trälister

  • Prisvärt - Redan efter ett större rum har bordcirkelsågen betalt av sig

  • Helt dolt - Helt dolda kablar i listen

Vill man hålla nere kostnaden än mer så förbered listerna och hyr en maskin på t.ex. Hygglo. Vi hade så pass många rum att vi valde att köpa maskinen.

IKEA har förvisso färdiga golvlister med plats för kabel längst ner som är prisvärda. De är dock extremt tjocka (18 mm) och svårare att hålla kabeln på plats så den inte trillar ner och stör golvet. Vi valde bort det pågrund av tjockleken. De ger ett klumpigt intryck och kan påverka viss möblering.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av R3pt1l3:

Alla kanske gör såhär? Har hört någon säga att dem aldrig sett det innan.
Ett par klipp i smörpaketet så slipper man ta en ny kniv varje gång och håller sig lite fräschare än vissa som har den liggandes på.
Man får även bre någon macka så att kniven får plats där i.

https://i.ibb.co/tJF41Dj/20220424-175154.jpg

Vad glad jag blir när jag ser att flera gör så.
Jag gjorde precis så i mitten på 80-talet och mina föräldrar har fortsatt göra så sedan dess.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är life hack, men alla bilister borde lära sig detta i storstäder.

The Dutch reach

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

En klädvårdsrulle fungerar även bra på musmattor. Speciellt användbart ifall man har en katt som gillar att traska runt där den inte ska vara

Permalänk
Medlem

Okej här kommer några mer tips, och då de skulle vara teknikfokuserad kör vi på dessa.

1. Gillar att köra med mus på fps, men ogillar tangentbord?
Då rekommenderar jag en Playstation Move Navigation kontroll eller en liknande VR kontroll. Man kan lätt koppla de till datorn och ändra exakt vad knapparna gör. Så då kan man spela med "en halv kontroller" som har en d-pad och mus för sikte. Finns gratisprogram för att mappa, men själv skaffade jag rewasd och den fungerar suveränt för att få vilka kontroller som helst att göra det man vill på datorn. Detta är inte reklam för de dock, så finns en del gratis varianter där ute med och vissa kontroller räcker steams kontroll setup som går lätt att hitta i big picture.

2. Använder du duelsence på datorn i spel som ska ha haptic feedback och trigger funktionerna fungerande, men det fungerar inte ändå? Gå då in på steam, högerklicka på spelet, välj preference, gå till controller och disable steam input. Då fungerar dualsense som den ska.

3. Jobbar du med något hemligt, men personer runt om dig kan se din skärm. Skaffa gratis programmet Deskpin. Då kan du sätta ett fönster över det du vill ha dolt, men ändå arbeta med inställningar och annat runt.

4. Trött på att alla dina flikar försvunnit då du öppnar google chrome igen efter datorn är avstängd? Klicka på ctrl-shift-t så öppnas det du hade igång innan.

5. Gör en back up lista på program du ser som nödvändiga för dig. Skriv ner de på ett drive dokument eller liknande. Då när datorn strular och behöver återställas slipper du massa hjärngympa för att lista ut vad det är som saknas.

6. Hemlig Mapp på android är inte bara till för att låsa in innehåll, du kan även lägga in appar och på så sätt lätt använda samma app med två inloggningar. Som du även direkt kan växla mellan, utan att behöva stänga ner den andra eller logga ut.

7. Kör du single player spel, vänta helst minst två år innan du köper de (gärna 3). Det blir billigare, har alla dlc, full patchade och du kan få den på maskinen du vill ha, och är det ett med mod support har det hunnit utvecklas nu med. Men du tänker vad ska man köra i tre år då? Lungt nu finns så många spel att det redan finns tillräckligt många äldre spel du kan köra.

Permalänk
Medlem

Släng ingen mat som blivit för gammal

I min familj sparar vi alltid våra matrester i matlådor och äter upp vid annat tillfälle. Men hur ska man veta hur länge maten legat i kylen om man inte litar på sitt luktsinne som jag. Har man lagt in två lådor spagetti vid olika tillfällen är det ju omöjligt att komma ihåg vilken man la in för 4 dagar sedan respektive 10 dagar sedan.

För att lösa detta har jag byggt matkameran. Med en kamera monterad på överskåpen tillsammans med en knapp på insidan av skåplisten kan jag snabbt ta en bild av matlådan som står på köksbänken.

Bilden skickas sedan automatiskt till en Telegram-chat som hela familjen har tillgång till. Där hamnar alltså en bild på varje matlåda i kronologisk ordning och med datummärkning. För att veta när kameran har fångat bilden och skickat iväg den har jag kopplat in en buzzer som spelar en uppmuntrande ljudsignal som för tankarna tillbaka till en PC-speaker från 90-talet (jag blev nästan sugen att ha signatur melodin till Prince of Persia som melodi, men det hade nog blivit lite långt 😊).

Allting styrs av en Raspberry pi och några enkla Node.js script. Kameran som används är en vanlig Raspberry pi kameramodul. Som avtryckare har jag använt en vanlig ringklocka kopplad till GPIO portarna.

Relativt enkel lösning som var kul att bygga och som gör det så enkelt att datummärka sin mat att man aldrig missar det. Jag skulle till och med vilja påstå att man fortfarande efter 3 år drar på smilbanden när man trycker på knappen, hör truddelutten och det sen plingar till i mobilen. Och att det dessutom löser ett verkligt problem och minskar vårt matsvinn är ju det viktigaste.

Kanske inget life hack som vem som helst kan tillämpa, men bara man är lite teknikintresserad så är det inga problem att bygga något liknande. Hoppas någon blev inspirerad att själv minska sitt matsvinn med teknikens hjälp.

Permalänk

Om det är slut på Kolsyra i Soda Stream kan man göra läsk av tex Loka, Ramlösa på samma sätt. Vilket jag brukar göra ibland haha. Det är mitt lilla lifehack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R3pt1l3:

Alla kanske gör såhär? Har hört någon säga att dem aldrig sett det innan.
Ett par klipp i smörpaketet så slipper man ta en ny kniv varje gång och håller sig lite fräschare än vissa som har den liggandes på.
Man får även bre någon macka så att kniven får plats där i.

https://i.ibb.co/tJF41Dj/20220424-175154.jpg

Min farmor gjorde alltid så. Jättesmart men smöret smakar ju kylskåp efteråt.

Permalänk

Detta var mitt nyligen genomförda gymnasiearbete men det kan ändå ses som ett lifehack lyckas man med ett sådant här arbete så underlättar det enormt nu när bensinen inte är billig..

Jag byggde en egen elcykel samt en tillhörande cykeldator. Systemen körs separat så vill man montera loss motorn så kan cykeldatorn även användas. Delarna togs från en hoverboard med bränt moderkort för att hålla ned kostnaderna (Studentliv deluxe). Arbetets totala utgifter var mindre än 500 kr.

Motorsystemet har en nominell effekt på 350W men batteriet skall klara uppemot 750W. Dessutom har den en splitterkabel så det går att förstärka med en andra motor. Den toppar i dagsläget 40 km/h vid bra vind- och vägförhållanden och kan kompletteras med pedalkraft för bättre prestanda.

Den analoga hastighetsmätaren bygger på en servo och delar som gjorts i CAD och sedan skrivits ut. Information om varvtal kommer från en hallsensor på framhjulet och det finns redan planer på att utöka med fler mätare då den drivs av en arduino mega.

Jag vet att denna inte får framföras på allmän väg, så man får antingen vara modig eller (som jag) använda den på privat väg vid mitt landställe

Nedan finns några bilder som tagits under projektets gång. Bildkvaliteten är tveksam men men...
https://imgur.com/a/im6sr2R

Kan verkligen rekommendera alla att göra ett liknande projekt någon gång då det är mycket lärorikt samtidigt som det är vänligt för plånboken och miljön, till skillnad från många andra aspekter av teknikintresset (host host grafikkort)...

Må bäste livshackare vinna

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt bidrag:

Får man skicka in fler bidrag förresten?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att sätta "private DNS" på android till tex "DNS.adguard.com" så att all en trafik (även mobildata) blir filtrerat från reklam

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Missa aldrig post eller paket! 📦

Bland det bästa lifehacket/smart home tipset jag har är att stoppa en magnetsensor i brevlådan så behöver man aldrig undra om man fått post eller inte. Hjälper även om man ska få paket under dagen och vill veta att det levererats. 📬

Länka sensorn till valfri notifikation tillex ändra färg på en smartlampa, google/Alexa högtalare eller mobilnotifikation. Personligen har jag en Aqara Magnetsensor 🧲 och magneten till den fäst i locket. Jag har min kopplad till Home Assistant men Samsung smart things, Aqaras egna hub (har homekit stöd) eller Homey kan göra samma sak 😄

Permalänk
Medlem

Nackräddaren

Detta kan se töntigt ut men tro mig det är en superbra lifehack och används när man är hemma ändå 😎 jag vill inte ha ont i händerna av att hålla upp mobilen när jag "binge'ar" youtube eller ser på något länge som en serie i sängen.. så jag använder en selfiestick. Får någon användning ut av den iallafall, am I right? 😜
Är en lifesaver när man också har ont i nacken då man kan förlänga teleskoparmen och få upp den i ögonnivå när man sitter upp, eller bättre, förhindra att få ont i nacken in the first place!
När man ligger på rygg kan man göra så att man kollar mer rakt upp istället för ner och få trippelhaka, vilket lets be honest, ser töntigare ut än en selfiestick 🖐🎤
Ritade en liten bild för att demonstrera:

ps. Hade inte förvånat mig om man hade kunnat använda fotoknappen som paus/play funktion.

Tog bort produktbild eftersom kjell & company äger den. Laddade upp en egen bild istället.
Permalänk
Medlem

Mitt bästa lifehack är Vatten!
Ha alltid med dig en flaska av passande storlek vart du än går, helst.

Det är så viktigt att få i sig vatten!!
Tillkommer även att det är en underbar känsla att släcka törsten under vissa tillfällen.

Så ha med dig en flaska i passande form för dig så skall du se hur tacksam du är av att ha den

Permalänk
Medlem

Motor till rullgardinerna!

Mitt bästa life hack, som jag använder varje dag, är att automatiskt hissa mina rullgardiner.
Elektronik, låda och programvara har jag designat själv. Motorn använder kulsnöret på rullgardinen för att hissa/sänka den.

Mina fönster i vardagsrum och kök vätter mot öster. Där hissas rullgardinerna automatiskt ned på kvällen för att sedan hissas upp någon gång mellan 07:00 och 11:00, helt beroende på när solen inte längre lyser direkt mot fönstren.
Styrningen i sovrummet är något mer avancerad. Där hissas den också ned på kvällen. Däremot hissas den upp strax efter att jag låst upp skärmlåset på min telefon på morgonen (måste vara efter 06:00)!

Knapparna på framsidan används dels för att ställa in ändlägena på rullgardinen men också för att kunna hissa "manuellt", direkt från motorn (används nästan aldrig).

Motorn (JGY-370) i lådan är en 12v-motor med växellåda och rotationsenkoder.

Lådan i sig har jag ritat upp och skrivit ut med hjälp av en 3D-printer. Den består av en två delar, där bak- och botten-stycket är en del som skjuts upp, och skruvas fast, i själva huvudlådan:

Elektroniken, som består av tre olika kretskort, skjuts in underifrån. På det översta kretskortet har jag monterat framsidans knappar. Nästa kretskort är en NodeMCU, själva hjärnan i motorn. Det sista kretskortet är en motordrivare av typen DRV8871.

Vid första uppstart så skapar motorn en accesspunkt att ansluta till för konfigurering. Supersmidigt att konfigurera varje motor via telefonen!

Trycker man på "Configure WiFi" så får man upp en sida med tillgängliga WiFi:n och div. inställningar för att motorn ska kunna prata MQTT med min RaspberryPi (som också styr en hel del andra smarta saker här hemma).

För den nyfikne
Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Automatiskt bevattningssystem

Det är inte alla som har gröna fingrar. Jag tycker det är trevligt att ha växter runt omkring mig, men det är svårt att komma ihåg att vattna dem. Givetvis, i sann nördanda, måste processen automatiseras! Detta var ett långt projekt som jag tog mig an för ett tag sedan, jag börjar med att visa slutprodukten.

Bilder:

En närbild av enheten, det gula är flussmedel efter min så kallad lödning.

En enkel konfiguration, normalt gömmer jag allt i en låda.

När jag koppla in den ville den givetvis ge växten mer vatten omedelbart.

Inte bara växten som var törstig...

Jag kan hålla koll på växten på distans, varje timme får jag en rapport om jordfuktigheten. Kurvan är inte så intressant för tillfället eftersom jag just kopplade in den.

Dold text

Nu behöver jag inte komma ihåg att ge vatten åt törstiga växter... eller katter tydligen. Bilderna visar inte allt som prylen är kapabel till: den klarar av att vattna upp till 7 växter med hjälp av "switchar" för att styra vattenflödet, samt tända och släcka en LED strip för att uppmuntra tillväxt. (Jag flyttade nyligen, inte haft tid att lägga till flera växter.)

Jag behövde lära mig ganska mycket nytt för att klara av detta projekt. Jag följde inte några guider eller liknande, allt är designat från grunden, och jag behövde lära mig mer inom elektronik för att kunna sätta ihop alla komponenter så att de inte förstörs på sikt. Ett mål jag hade var att den ska kunna vattna flera växter med så få kablar och slangar som möjligt, jag vill inte att prylen är för stor och klumpig. Detta resulterade i att jag utvecklade ett kretskort från grunden. Jag spenderade många dagar med att läsa datablad för att försäkra mig om att alla spänningsvärden var kompatibla (både 5V och 12V), sedan skickade jag en Perberfil till ett företag som etsade flera mönsterkort till mig. Jag hade ju aldrig gjort detta tidigare, så vid detta skede visste jag inte om allt skulle fungera i slutändan. Hade jag förstått elektronik korrekt? Läste jag databladen korrekt? Givetvis, de 3 första kretskorten fungerade inte. Suck. Jag läste någonstans att man inte ska ha hög värme på lödkolven, efter jag sänkte den hade jag betydligt mer framgång och har nu flera kretskort som fungerar. Tydligen spreds värmen från lödkolven via kopparledningarna till multiplexern, som sedan förstördes. Innan jag flyttade, med de fungerade kretskorten, behövde jag inte vattna på ett år!

Detta projekt var ett lärorikt äventyr, och bilden nedan visar en massa saker jag behövde köpa. Det går givetvis att göra något mycket enklare som inte kräver att man etsar mönsterkort, om man sänker kraven lite... man kan begränsa sig till 1 växt, inga LED strips, använda samma spänning på både Arduino (eller Raspberry Pi) och pumpen. Då kan man ta och köpa bara ett fåtal komponenter och kanske (el)tejpa fast dem på en planka eller liknande.

Bild:

Jag behövde köpa en hel del...

Dold text
Permalänk

Jag köper ofta tryckluft på burk for att ålla bla tangentbordet rent. Problemet är att billiga sådana ofta sprutar ut sitt innehåll i flytande form så tangentbordet får fläckar. Dessutom är man ingen hejare på att dammsuga...

Då använder jag den dåliga tryckluftsbruken till att städa! allt damm blåser upp i luften och landar på golvet, så räcker det att dammsuga den sen! Då slår man två flugor i en smäll! Dels ett sätt att ta vara på dåliga tryckluftsburkar och ett sätt att spara tid! Det är mina två lifehacks som jag oftast använder i jakten på den perfekta tryckluftsburken

Gjorde en video för att demonstrera underverket! 😄
https://youtu.be/YcqAoCscYpk

Permalänk
Medlem

Det här med att krydda maten. Är du överambitiös så har du säkerligen redan mätt exakta mått i små skålar som du bara häller i då det är dags. Men jag tror många är som mig och kör på freestyla (RAKA MAKA FON) konceptet med att skaka frenetiskt upp och ned på burken och hoppas att det blir jämn fördelning. Vare sig du gör det över stek-os eller ska ge en generös mängd kryddning innan grillning, så finns det ett annat alternativ till "runk-manövern".

Om du tittar på undersidan av kryddburkar så är det vanligt förekommande med en knottrig ring. Välj den burk du ska krydda med och en annan som också har samma undersida. Sedan tar du undersidorna mot varandra och gör en cirkulär rörelse så att det blir friktion. Detta kommer att resultera i att du dels får ett jämnare flöde av att peppra en hel stekbit och dels snabbare kryddning då friktionen skapar en större tillförsel av krydda.

Här kommer en video för att visa dom två varianterna.

Permalänk
Medlem

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ingen var av minsta intresse för mig. Klassar inte ens dessa saker som "life hacks"

Men antar temat snarare är "life hacks i smarta hem"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av willg:

Medan metoden är gammal, så ligger innovationen i tillämpningen.

Alla föräldrar vet att varje sekund extra som spenderas i hallen på väg till eller från förskolan, kan bli orsaken till total breakdown. Genom att förbereda overallerna enligt bilden, kan flera barn kläs på inom loppet av ett par sekunder.

Ingen hinner bli svettig, törstig, kissnödig eller trött, innan man har hunnit ut ur dörren.

https://i.postimg.cc/pdyfNgbx/Screenshot-20220423-142540-Facebook.jpg

WOW! Det här kommer att revolutionera våra morgnar på vintern!

Permalänk
Medlem

Det var ju ganska tråkigt att nästan alla bidrag är någon form standardprojekt med arduino/rpi.

Permalänk
Medlem

Fräcka saker men verkligen inga lifehacks.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag tyckte ändå det fanns bidrag bland finalisterna som var mer life-hackiga än andra, till skillnad från ovan skribenter. Ett vardagsproblem som lösts med hjälp av enkel påhittighet och teknik och därmed underlättat livet för användaren är min tolkning av tävlingens uppgift.
Ja, vissa var ju mera projekt:iga och djupgående än andra. Men huruvida man löst ett vardagsproblem är ju subjektivt för användaren.

Permalänk
Medlem

Alltså det här var ju inga life hacks överhuvud taget. Fina små hobbyprojekt men verkligen inga life hacks... Ja ja grattis till er som gick till final men kommer inte rösta på något bidrag då jag inte tycker något lever upp till kriterierna för att vara ett life hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså det här var ju inga life hacks överhuvud taget. Fina små hobbyprojekt men verkligen inga life hacks... Ja ja grattis till er som gick till final men kommer inte rösta på något bidrag då jag inte tycker något lever upp till kriterierna för att vara ett life hack.

Håller med! Ett lifehack är något som tar minuter att göra som hjälper en i vanliga livet, inte ett hobbyprojekt som tar veckor och kräver semi-konstant underhåll

Permalänk
Medlem

Tandkräm utan poleringsmedel och ett gammalt borsthuvud till en eltandborste är perfekt för djuprengöring av ens glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså det här var ju inga life hacks överhuvud taget. Fina små hobbyprojekt men verkligen inga life hacks... Ja ja grattis till er som gick till final men kommer inte rösta på något bidrag då jag inte tycker något lever upp till kriterierna för att vara ett life hack.

Jag får också hålla med här. Vill absolut inte kritisera hobbyprojekten, för jag gillade dem, men de är inte min definition av lifehack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IMPANI:

Det här med att krydda maten. Är du överambitiös så har du säkerligen redan mätt exakta mått i små skålar som du bara häller i då det är dags. Men jag tror många är som mig och kör på freestyla (RAKA MAKA FON) konceptet med att skaka frenetiskt upp och ned på burken och hoppas att det blir jämn fördelning. Vare sig du gör det över stek-os eller ska ge en generös mängd kryddning innan grillning, så finns det ett annat alternativ till "runk-manövern".

Om du tittar på undersidan av kryddburkar så är det vanligt förekommande med en knottrig ring. Välj den burk du ska krydda med och en annan som också har samma undersida. Sedan tar du undersidorna mot varandra och gör en cirkulär rörelse så att det blir friktion. Detta kommer att resultera i att du dels får ett jämnare flöde av att peppra en hel stekbit och dels snabbare kryddning då friktionen skapar en större tillförsel av krydda.

Här kommer en video för att visa dom två varianterna.

https://www.youtube.com/embed/APVqKOEAT54

1. Peppar maler man över maten. Man lär sig snabbt hur mycket som kommer av ett varv eller så.

2. Andra kryddor (eller malen peppar antar jag) häller man upp i handen först så man får lagom mängd. Då kan man också exempelvis smula sönder oregano eller liknande. Även här lär man sig snabbt hur mycket ett kryddmått, en tesked och så vidare ser ut i ens hand.

Ett tips om man ska göra egna kryddblandningar är att införskaffa en kaffekvarn med knivar att både hacka och blanda kryddorna i, de är inte så bra på kaffe men passar utmärkt för kryddor och är inte så dyra. Dock ska man förstås inte använda samma för kaffe och kryddor, smakerna är för starka för att det ska bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså det här var ju inga life hacks överhuvud taget. Fina små hobbyprojekt men verkligen inga life hacks... Ja ja grattis till er som gick till final men kommer inte rösta på något bidrag då jag inte tycker något lever upp till kriterierna för att vara ett life hack.

Skrivet av medbor:

Håller med! Ett lifehack är något som tar minuter att göra som hjälper en i vanliga livet, inte ett hobbyprojekt som tar veckor och kräver semi-konstant underhåll

Skrivet av sniglom:

Jag får också hålla med här. Vill absolut inte kritisera hobbyprojekten, för jag gillade dem, men de är inte min definition av lifehack.

Håller med er.
Känslan när jag såg bidragen var samma, så även jag avstod min röst. Var inte alls det här jag trodde efterfrågades.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.