Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Update: Är det någon som vet vad som kan vara fel i det här fallet?
https://www.youtube.com/watch?v=4bU48Ossdqg

Gissar på att mikrobrytaren/ändlägesgivaren gett sig, därav står motorn och tuggar mot stopp.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har din endstop böjt sig 45 grader. Om du ser på min bild så ska den ligga efter den blå linjen. Jag kan ha fel då jag inte är helt säker på hur den ska vara på din skrivare.

https://www.bildtagg.se/bild/yhdzznbmhirfdu8ajafy4wr'

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Gissar på att mikrobrytaren/ändlägesgivaren gett sig, därav står motorn och tuggar mot stopp.

Skrivet av CyberZzZ:

Som jag ser det så har din endstop böjt sig 45 grader. Om du ser på min bild så ska den ligga efter den blå linjen. Jag kan ha fel då jag inte är helt säker på hur den ska vara på din skrivare.

https://www.bildtagg.se/bild/yhdzznbmhirfdu8ajafy4wr'

https://www.bildtagg.se/bild/yhdzznbmhirfdu8ajafy4wr'

Ni hade helt rätt! Böjde tillbaka den och nu funkar stoppfunktionen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Någon här som kan ge tips på hur man bäst printar en sådan här detalj:
https://github.com/jfedor2/flatbox/blob/master/3d-printed-but...

Bad en kille printa ut sådana knappar till mig för kailh switchar.
Problemet är att piggarna blir snäppet deformerade.
Som på bilden nedan (rött är IRL print, gult är 3D-Modellen:

Är detta någon som går att justera smidigt i utskrivningsinställningarna?
Eller är det bättre att göra en lite mer "felmarginal vänlig" modell och printa ut istället?
Tänkte man kanske kunde göra något sådant här istället i så fall, så borde det inte bli lika känsligt?:

(Lila är nya 3D-Modellen)

Alla tips och hjälp är uppskattade!

//Stocken

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Någon här som kan ge tips på hur man bäst printar en sådan här detalj:
https://github.com/jfedor2/flatbox/blob/master/3d-printed-but...

Bad en kille printa ut sådana knappar till mig för kailh switchar.
Problemet är att piggarna blir snäppet deformerade.
Som på bilden nedan (rött är IRL print, gult är 3D-Modellen:
https://i.imgur.com/G86RZVH.png

Är detta någon som går att justera smidigt i utskrivningsinställningarna?
Eller är det bättre att göra en lite mer "felmarginal vänlig" modell och printa ut istället?
Tänkte man kanske kunde göra något sådant här istället i så fall, så borde det inte bli lika känsligt?:
https://i.imgur.com/dIwwrda.png
(Lila är nya 3D-Modellen)

Alla tips och hjälp är uppskattade!

//Stocken

Är det en SLA eller FDM printer som han försökte skriva det ut med?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Är det en SLA eller FDM printer som han försökte skriva det ut med?

FDM.

här är hans sida:
https://www.canva.com/design/DAE4hHzpLEM/olSDIaeg6WULm4lNldeF...

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Problemet ligger någ i printer typen. Visst kan man försöka att anpassa moddellen mot det som printern printa dör mycket men för såna här fina detaljer bör man igentligen använda en SLA printer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Någon här som kan ge tips på hur man bäst printar en sådan här detalj:
https://github.com/jfedor2/flatbox/blob/master/3d-printed-but...

Bad en kille printa ut sådana knappar till mig för kailh switchar.
Problemet är att piggarna blir snäppet deformerade.
Som på bilden nedan (rött är IRL print, gult är 3D-Modellen:
https://i.imgur.com/G86RZVH.png

Är detta någon som går att justera smidigt i utskrivningsinställningarna?
Eller är det bättre att göra en lite mer "felmarginal vänlig" modell och printa ut istället?
Tänkte man kanske kunde göra något sådant här istället i så fall, så borde det inte bli lika känsligt?:
https://i.imgur.com/dIwwrda.png
(Lila är nya 3D-Modellen)

Alla tips och hjälp är uppskattade!

//Stocken

Jo, nog kan man kompensera för det med modellen. "Elefantfoten" kan du motverka med chamfer i underkant. Slicern brukar också kunna sköta det automatiskt.

Kör man nåt annat än 100% infill på en utskrift till det syftet, är det också något att kika på.

Vet förstås inte om du överdrivit deformationen i dina bilder för tydlighetens skull, men undrar också vilket material du använder? Är det möjligen ABS? I sådana fall skulle nog PETG vara ett lämpligt material att testa, förutsatt förstås att du inte ska limma eller måla det. PETG är generellt bättre när det kommer till måttnoggrannhet, och är minst lika slitstarkt som ABS.

Den enklaste universallösningen är dock förmodligen att anlita någon som har SLA-printer istället. Sådana ger generellt mycket mer måttnoggranna utskrifter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, någon som vet någon som printar på beställning med en SLA-printer?
Samt blir det mycket dyrare? (har noll koll)

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Wohoo, har köpt mig en Creality Ender 3 V2! Tämligen nybörjare på det här med 3D-printers (men inte 3D-modellering), men jag börjar direkt se potentialen med dom när min första större print blir såhär bra efter lite dremmel o propylene carbonate-putsning. Lite fixande till o sen tror jag att lite målarfärg kan få den riktigt fin ^^

Permalänk
Medlem

Monterat en creality cr-10s pro v2 och har problem med z axis offset. När jag startar testprint från medföljande sdkort lägger sig nozzle ca 1.8mm för högt. Hur löser jag detta?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Monterat en creality cr-10s pro v2 och har problem med z axis offset. När jag startar testprint från medföljande sdkort lägger sig nozzle ca 1.8mm för högt. Hur löser jag detta?

Har du ändrat Z-offset efter auto home?

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

En fråga förresten om det är nån som har bea koll på det här med kemikaliesmoothing på PLA-prints? Testade ju med tjejens nackellacksbortagning som innehåller propylene carbonate som jag tyckte funkade bra att gnugga med en tygbit. Men känner jag behöver nå handskar när jag gör det, så är det nån som vet om det finns handskar som funkar sämre med just den här kemikalien?
And also, nån som har erfarenhet att vapour-smootha PLA? Har läst lite grann om det men inga helt tydliga svar på om det faktiskt funkar eller inte.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Laddarmakarna Anker verkar ha en egen 3D-printer på ingång. Rätt trevliga specs som bland annat 250mm/s i standard speed. Huruvida hastigheten stämmer i verkligheten återstår att se. Kickstarter verkar dyka upp inom kort där early bird-köpare kommer kunna lägga vantarna på exemplar för 429 dollar, retail verkar bli 759 dollar eller mer. Release väntas ske i september.

Källa: The Verge

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Har du ändrat Z-offset efter auto home?

Jag har ändrat z offset under pågående print för att få ner nozzle. Märkte att det ligger kvar och fungerar okej nu antar jag. Är tyvärr helt novis på detta

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag har ändrat z offset under pågående print för att få ner nozzle. Märkte att det ligger kvar och fungerar okej nu antar jag. Är tyvärr helt novis på detta

Kan man anta att du har kört autohome och sen justerat upp bädden korrekt först?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kan man anta att du har kört autohome och sen justerat upp bädden korrekt först?

Svar ja,även inaktiverat auto leveling innan jag justerat bädden för att sedan återaktivera den.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Laddarmakarna Anker verkar ha en egen 3D-printer på ingång. Rätt trevliga specs som bland annat 250mm/s i standard speed. Huruvida hastigheten stämmer i verkligheten återstår att se. Kickstarter verkar dyka upp inom kort där early bird-köpare kommer kunna lägga vantarna på exemplar för 429 dollar, retail verkar bli 759 dollar eller mer. Release väntas ske i september.

Källa: The Verge

Den ser fin ut!

Permalänk

Phrozen mini 4k vs. Anycubic Photon 4K

Hej SweClockers,
äntligen dags för mig att ge mig in i 3dp-träsket.

Tänker främst skriva ut miniatyrer och därmed verkar harts överlägset.
Någon som äger och kan rekommendera/avråda en: "Phrozen 3d printer mini 4k",
Anycubic Photon Mono 4K", eller en likvärdig skrivare?

Alla tips och råd välkomna!

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaaticz:

Hej SweClockers,
äntligen dags för mig att ge mig in i 3dp-träsket.

Tänker främst skriva ut miniatyrer och därmed verkar harts överlägset.
Någon som äger och kan rekommendera/avråda en: "Phrozen 3d printer mini 4k",
Anycubic Photon Mono 4K", eller en likvärdig skrivare?

Alla tips och råd välkomna!

Välkommen in i träsket. Phrozen har bättre ppi så lite mer små detaljer kommer synas, men är grymt nöjd med min Mono X 4k där man får möjlighet att printa något större saker i 1 stycke.

Permalänk

Tack för grymt svar!
Efter mycket forskande lät det som att jag skulle bli nöjd med endera och valde i slutändan Phrozen mini 4k.

Har vi nån bra svensk community nånstans eller är SweClockers platsen för det?

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk

Fick min Phrozen mini 4k, 1kg resin och anycubic wash&cure idag.
5500kr, 5 dagar leverans från 3djake.
Förhållandevis enkel setup och fantastiskt nöjd över första resultat.

5st Benchys ,14mm höga, lillfinger for jämförelse.

Visa signatur

"Give a man a mask and he will show his true face" -Oscar Wilde

Permalänk
Medlem

Efter lång tids avbrott för att jag inte haft intresse har jag till min Ender-3 precis köpt nya fläktar (råkade bryta av ett blad på ena fläkten en gång som verkade göra obalanserad och den får något att vibrera så det låter jättehögt ibland) till hotend, nya munstycken av olika storlekar (bara haft 0,4mm innan) och en PrimaCreator FlexPlate istället för min originalbyggplatta som varit med sen jag köpte den.

Önskar att jag orkade och hade råd att skaffa ett silent motherboard till den också för utan så låter de ju för jäkligt och jag som bor i en liten 1,5a-lägenhet drar mig ofta för att använda den enbart för ljudet.

Permalänk
Medlem

Vilka sidor brukar Ni använda när Ni ska köpa resin/harts?

Permalänk
Inaktiv

Creality CR10S Pro V2, råd och diskussion.

Beställt och inväntar ovan nämnda skrivare. Någon annan här som har samma, som kanske kan ge lite nybörjarråd, "bra-att-veta", eller bara kuriosa om denna skrivare?

Har även beställt en microswiss hotend i helmetall, för att klara högre temperaturer för mer exotiska material.

Hur är printbed på den? Hört att vissa byter ut den då den är opålitlig med tiden i att utskrifterna inte fastnae ordentligt, men gissar på att dessa kanske inte kalibrerat den bra nog?

Inte ägt en skrivare förr.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon334363 Tror du får bättre svar här i "3D skrivare - Diskussionstråden"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

@herkkä Tror du får bättre svar här i "3D skrivare - Diskussionstråden"

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Beställt och inväntar ovan nämnda skrivare. Någon annan här som har samma, som kanske kan ge lite nybörjarråd, "bra-att-veta", eller bara kuriosa om denna skrivare?

Har även beställt en microswiss hotend i helmetall, för att klara högre temperaturer för mer exotiska material.

Hur är printbed på den? Hört att vissa byter ut den då den är opålitlig med tiden i att utskrifterna inte fastnae ordentligt, men gissar på att dessa kanske inte kalibrerat den bra nog?

Inte ägt en skrivare förr.

Jag har den, troligen kanske V1, har inte fått den att funka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Jag har den, troligen kanske V1, har inte fått den att funka.

Hm, vad har problemet varit? Köpte du den ny? Vad har du provat, och vad misstänekr du är fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Hm, vad har problemet varit? Köpte du den ny? Vad har du provat, och vad misstänekr du är fel?

Den klarar inte av att hålla Z-pos.
Den drar munstycket i botten till att den är 1 cm från plattan, efter kalibrering