Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Medlem

Bästa kameran är den man har med sig som många sagt, jag har en iphone 12 pro max som jag köpte i samband med att sonen föddes just pga att jag ville ha en "bra" kamera. Man måste vara snabb när man väl har ett ögonblick man vill ha kort på samt att när barnen blir lite större så måste man vara diskret för annars slutar de när de ser kameran alternativt att de också vill ta kort/kolla på korten och då är ögonblicket borta.

Därför passar telefonen bra eftersom man ofta har den i handen och barnet inte bryr sig så mycket så länge man inte har "ta kort"-posen. Sen kan man såklart ta väldigt fina bilder med en systemkamera så det kan ju vara kul att ha en sån också! Men skulle tro att mobilen blir det man använder mest.

Jag har 21000 bilder och 1200 videos på min telefon nu och det tar ungefär 6GB utrymme med hjälp av komprimeringen som finns mot icloud, där största prenumerationen blev ett måste när man fick barn haha.

Grattis o lycka till!

Edit: en sak till, live-foton som iphonen tar är ju magiska! Alla bilder är videos, ALLTID (om det är påslaget såklart). Så kul när man kan gå tillbaka och även få lite sammanhang till bilden.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag som många andra köpte systemkamera då jag fick första barnet. Den vart oanvänd. Första inlägget summerade det bra tycker jag för man använder den som är närmast till hands. Antingen har du systemkamera runt halsen 24/7 eller så används den inte.

Barn poserar inte så det är ögonblicksbilder. Och minnet är lika mycket värt omän bilden bara är 99% av vad en systemkamera kan.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog du ska ha en fullformatare och en bra 24-70 också men vad jag tycker du absolut ska undvika är en klassisk videokamera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Men det som ger mig mest glädje nu är de filmer vi tog när barnen var små. Så det är mitt tips till dig, filma så mycket du bara kan. Det är underbart att plocka fram nu och titta på.

Ja, filmer är underskattat ibland. När jag själv var liten åkte filmkameran oftast fram på jul eller födelsedagen kanske. Oftast jul. Visserligen kul att ha julen arkiverad, men mer vardagsfilmer hade varit kul. Min fars favorit tycks ha varit en när jag går omkring med hammare utomhus och bankar lite på saker här och var. Jag är jätteglad att jag förde över detta från Super8 (!) och även senare filmer från VHS till DVD & Blu-ray.

När mina barn var små var mobilkamerorna rätt sopiga, speciellt inomhus, och filmade lite kasst. Tror jag har den äldste filmad på BB med Sony Ericsson w890, och någon Nikon kompaktkamera, och de filmerna är ju värdefulla för mig men tyvärr lite suddiga, korniga och sönderkomprimerade, typ.

Dagens mobiler är dock jättebra, med viss reservation för foto inomhus (min Galaxy S21 väljer för lång slutartid, sannolikt för att få skärpa på tapeter och möbler, och barnen blir ofta suddiga - jag måste välja Pro-läget).

Jag har tre barn och tänker att jag har rätt bra med bilder på dem. Skulle dock gärna ha lite fler filmer, och det har blivit fler på senare år. Speciellt bra är faktiskt när mellanbarnet filmar minsta barnet med mobilen, när de leker något kul eller bara fånar runt, det blir jättebra filmer som jag själv inte skulle kunna fixa. Så det är ett tips, låt barnen filma och fota varandra. Inte aktuellt för TS än kanske, men generellt.

Jag "tömmer" min mobil någon gång per år. Kanske 2. Ser först till att backup till Google funkar, sedan kopierar jag allt till datorn, backupar, rensar bilder jag inte vill ha kvar, osv. Det där med att rensa är jag inte elit på direkt. Ser ingen vits att ha mycket bilder i mobilen, det går ju att komma åt allt ifrån mobilen via Google Photo om jag på språng vill ha tag på en äldre bild.

Göra utskrivna fotoalbum är rätt kul och strukturerar upp lite grand.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

Tycker också det räcker med mobilkameran men som en person som jobbat som mobilreperatör i 8 år! Snälla säg till att du har automatisk backup! Fick in kunder dagligen i panik ”snälla rädda min telefon har bilder på mina barns första 5 år utan backup” osv!

Det farliga med mobilbilder enligt mig är
1. Många gör inte backup på de
2. Man tar så många bilder så man slänger antingen allt eller inget vilket resulterar i att du inte går igenom bilderna för där är för mycket skit också!

Jag använder cloudsync på telefonen. Varje jul sätter jag mig ner och rensar, brukar bli 100-200 bilder kvar som jag lägger i en mapp på tjänsten samt backar upp på en hårddisk jag har i ett kassaskåp och på min disk i datorn. Ingen perfekt lösning direkt men duger. Ska mycket till att mobil och hårddisk går sönder samtidigt och mitt konto blir nerstängt. 😄 Då det bara resulterar i 100-200 bilder per år krävs inte så mycket utrymme och man orkar kolla på bilderna emellanåt också.

Permalänk
Medlem

Nej en vettig mobil kamera duger utmärkt och den bär du med dig överallt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, den snabbaste kameran, för du har typ 1 sekund på dig att föreviga vissa saker.

Permalänk

Jag får allergiska utslag på de som fotar sina barn bara med mobilkameran!
Visst tar mobiltelefoner bra bilder idag (är nöjd med kameran i min iPhone 13 pro), men så fort man börjar granska bilderna i detalj, ja, detaljerna finns inte där helt enkelt.
Jag fotar mina barn med med iPhone kameran givetvis men för speciella bilder/tillfällen försöker jag köra med en Sony RX100VII kamera. Den funkar dessutom extremt mycket bättre i sämre belysning.
Väntar fortfarande på den dagen då jag bara kan köra mobilkameran men den dagen är inte här än tyvärr.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Trevligt att ha en systemkamera... men inget man orkar släpa med sig så ofta.

Permalänk
Medlem

Som pappa till fyra barn kan jag säga att systemkameran användes mycket flitigt till det första barnet, men fick sedan ligga på hyllan när den andra kom. Inte minst nuförtiden när mobilkamerorna faktiskt är så pass bra så finns det väldigt få anledningar till att släpa med en systemkamera.

Med det sagt finns det ingenting som slår en riktigt bra kamera med ett bra objektiv, men det är svårt att fånga "äkta" stunder med en systemkamera. Gillar du kameror och att fota är det dock självklart att du ska ha en kamera, det är väl underbart att kunna "skylla" på att ni ska få barn.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Expertgissare

Först och främst, stort grattis till er

Sedan till själva frågan.
Jag skulle svara både och!
Med min systemkamera tar jag bilder som ingen mobilkamera någonsin kommer kunna göra, samtidigt som min mobilkamera tar bilder en systemkamera aldrig kommer kunna ta. Allt handlar om tillgänglighet och tillfälle.

Systemkameran för alla lite större/speciella aktiviteter och utflykter, använde systemkameran mycket när baren var små, även i vardagen. (Tills de började lära sig gå, det är en helt ny nivå av utmaning )
Mobilkameran för alla de små men ack så värdefulla guldkornen/tillfällen i vardagen och livet där en systemkamera aldrig skulle hinnas med att få fram och ställas in

Stort grattis återigen och lycka till med den lilla

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan tipsade tidigare men skaffa iCloud 2TB lagring för 89 spänn i månaden så behöver du inte oroa dig för telefonminnet och framförallt så hänger bilderna alltid med automatiskt i kamerarullen när man skaffar ny telefon efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Då får man ju verkligen vara intresserad i och med att objektivet är manuellt. Relativt snäv bildvinkel åt porträtthållet, så inte helt allsidigt. Jag hade hellre köpt Canons eget 32/1,4. Sigma har ett 56/1,4 om man vill ha något mer åt porträtthållet så att man får autofokus. Båda är förstås lite ljussvagare, men chansen att bilderna blir i fokus är större.

N.b. att dessa objektiv bara passar till Canons spegellösa APS-C med EF-M-fattning och inte vare sig till spegelreflexerna med EF-fattning eller de spegellösa småbildskamerorna med RF-fattning.

Ok mitt misstag trodde den stödde autofokus. Jag tycker man skall köra manuellt förutom just fokus då det är omöjligt att se lika bra som dagens autofokus-system klarar när man inte har en spegelreflex. 50mm tycker jag dock är perfekt för ändamålet. Mitt favoritobjektiv för porträtt är 85mm förvisso på fullformat. kan inte se något som helst behov av vidare vinkel på porträtt. Bebisar är ju ganska små...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

Workflow/lagring/backup är ett måste, att bara tänka att det löser sig sen kommer leda till problem.

Första steget är att omedelbart radera dåliga bilder/radera "dubletter" i en bildserie. Inte för att spara utrymme utan bara för att det blir så segt att leta bilder om det kommer 15 på rad som är snarlika hela tiden.
Har man systemkamera kan man göra detta i samband med att man överför bilderna till datorn.

Lagra bilderna lokalt på datorn på ett organiserat sätt, ex C:\Bilder\ÅR\Datum\Raw\*.dng och C:\Bilder\ÅR\Datum\jpg\*.jpg
Spara alltid originalet i bästa möjliga kvalitet, som raw-format.

Spara alltid bilderna i molnet, iCloud, Flicker, Google Drive eller liknande. Med iCloud kan du välja att inte ha alla bilderna på telefonen så 128GB är plenty.

Är man extra försiktig kan man ta backup till extern hårddisk eller en molntjänst som jotta cloud utöver tidigare nämnda molntjänst.

Telefonen i ditt fall har en överlägsen processor jämfört med systemkameror, bilderna ser skitbra ut på telefonen men om du printar kan de se förskräckligt ut av allt processande som gjorts för att kompensera för för lite ljus, skakningar etc. En systemkamera ger alltid en mer naturtrogen bild som du kan välja att processa i ett bildredigeringsprogram om du vill. Kommer du aldrig skriva ut bilderna större än A5 så kommer du inte se en störande skillnad, tar du bilder i dagsljus med zoom 1x kommer du få bra bilder med mobilen då mycket lite processande görs.

Har du inget intresse för att lära dig fotografering med justering av slutartid, bländare, ljuskänslighet (ISO) skulle jag säga att automatiken i en modern iPhone är oslagbar, svagheten är då bara optiken. Mest handlar det om intresse, är du en som de flesta i den här tråden som inte orkar ta fram kameran för att du tycker det är så smidigt och nästan lika bra med mobilen skall du absolut inte köpa en systemkamera. Man måste nog nörda in sig lite i lärandet av hur bilderna påverkas av de olika inställningar man kan göra och vilja prestera bilder som är snygga att skriva ut i A3 eller större. Jag tycker fortfarande det är magiskt att printa ett foto jag tagit på fotopapper med en hyffsad bläckstråleskrivare. Tycker du originalbläck är för dyrt eller att det blir tillräckligt bra på vanligt papper så är mobilen lika bra. Uppskattar man detaljernas skärpa/oskärpa och hur det skapar ett unikt helhetsintryck har den pissiga optiken i mobilkameror inget att sätta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ser att Canon M6II har några år på nacken, hur tror du den står sig över tid framöver?
Måste du ha en adapter för att kunna montera ditt 22/2 objektiv? Hittade detta EF-M objektiv men läste på Canon att man behövde en adapter för EF-objektiv.

Finns det ens externa mikrofoner till mobiltelefoner?

Utvecklingen går inte riktigt så fort längre på kamerafronten som den har gjort, vi får se om de kommer på någon ny teknisk landvinning som gör att det blir samma race som det var förut där efterföljande modell var så otroligt mycket bättre än den tidigare. Jag skulle nog säga att en M6II kommer hålla många år, jag har haft min i två år nu och har absolut inga planer på att byta den mot något annat. Den klarar allt jag ber den göra alldeles utmärkt.
Det behövs ingen adapter till 22an, det är en M lins så den går rätt på kameran. Jag har även en ef till ef-m adapter så jag har ibland någon av mina L linser på kameran, blir rätt obalanserat men det funkar. Då kan du även köra Canons ef-s serie av optik.

Extern mic till telefon vet jag att bland annat Röde har, har kört med en sån här och fått bra ljud. Men det finns säkert ännu bättre och smidigare lösningar men på ljudbiten är jag lite novis.

Permalänk
Medlem

När vi fick första barnet fanns det en fotoutbildning för föräldralediga. Jag köpte en ok kamera som min sambo använde till den och tog några riktigt fina bilder med. Köpte också en videokamera i samma veva, men båda dessa kameror blev knappt använda. Skaffade ny mobil strax efter och den räckte gott och väl!

Däremot har vi använt systemkameran någon enstaka gång till lite mer uppstyrda bilder.

De senaste åren har jag tagit fler bilder än någonsin och nästan alla är på barnen, med mobilen då.

Permalänk
Medlem

Hej, va spännande och grattis!!!!

som många sagt är ju "den bästa kameran den du har med". Men:

En aspekt som jag inte sett diskuteras är ju att dessa bilder ska ju leva ett tag: Om 20 år kan det finnas olika typer av bildbehandling som inte är tillgänglig till oss idag, då kan det ju vara kul att kunna göra något av en barnbild.

Mobilbilder ses ju bäst på... mobilen. Det är alltid lite tråkigt för någon som fotar när man ser en uppenbart fantastisk bild, som blir visad på något annat än mobilen och helt plötsligt ser megaplatt ut efter all mobil-ai-processing.

En annan aspekt är ju din interaktion, ibland kanske det är skönt att bara ha din mobil på ljudlös i fickan och inte se massa notifikationer hela tiden när du väl ska fånga ett ögonblick, det går lika bra att ha en kamera i en sling som är i sleep mode och du bara trycker på film/foto knappen.

Jag hade rekommenderat dig att satsa på en bra kompaktkamera(om du bestämmer dig för en kamera) Exempelvis Fujifilm X100V. Lika lätt att ta med sig som en telefon.
I min åsikt tycker jag bara du ska rulla den i auto. Tror just med ögonblicksfoto att ge sig in i "manuella" värden kommer bara överkomplicera för dig.

Basicly:
Om du köper en kamera, håll det simpelt, fota i auto, prioritera storlek och vikt.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar som de flesta att skippa systemkameran, kör mobilkameran.

Ifall du känner dig tvingad till Systemkamera av ditt egna sug så köp en begagnad så kastar du inte lika mycket pengar i sjön

Permalänk
Medlem

Med undantag för tidiga bilder på barnen som jag tog med dåtidens mobilkameror Nokia N82 t.ex., så har jag nog väldigt sällan tittat på en barnbild och tänkt "ja där jävlar skulle jag haft systemkameran istället".

Det är kul att se hur barnen såg ut, hur rummen såg ut, små filmklipp på hur de rörde sig, hur de pratade osv. Om du inte har ett allmänt fotointresse kommer du sannolikt inte bry dig om bildkvalitet utöver dagens mobiler. Skriva ut foton... det gjorde jag typ 2010.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Här kommer mina tips och råd.

Systemkamera eller bättre kamera för foto och video är något man skaffar om man har intresse. Det bästa är att börja med t.ex. en APS-C kamera och då en billig sådan med den lins du får med. Därefter kommer du upptäcka om du tycker du har nytta av kameran och hur mycket du kommer använda den. Jag själv har märkt att det funkar bra MEN oftast använder jag den endast vid planerade saker eller händelser där jag vet i förväg att jag kommer ta foton och ibland kanske videos. Det blir bättre kvalite men numera är det inte ofta jag använder den.

Jag skaffade en mycket bättre mobil och även en DJI Osmo pocket för video. För mig är det en bra kombinationen, dessutom billig jämfört med en bra och dyr systemkamera, dessutom kan jag alltid ha grejerna med mig utan några problem eller irritation över att det tar plats etc. Grymt smidigt.

Visst kan man filma med en smartphone men jag upplever att det inte blir lika bra video, man kan också använda en GoPro om man vill det. Fördelen med stabil video direkt i enheten är verkligen en bonus, och att använda en annan enhet som fungerar. En smartphone kan strula och dessutom kanske man behöver använda den till annat just då man vill t.ex. filma. Det har hänt att jag pratar i telefonen och missat en del tillfällen då jag önskat att jag hade filmat. Det är trevligare i efterhand när man titta på videos och slipper blir åksjuk av skakiga videos. Det underlättade i alla fall för mig att filma videoklipp på det sättet. Det går att stabilisera videos men det är en process som tar tid och det var skönt slippa det problemet.

Vad gäller bilder med smartphone ska man tänk på att inte ta bilder på för långt avstånd för dom blir ofta dåliga. Det är närbilder eller lagom avstånd som gäller. Jag använder mycket panorama funktionen i smartphone för bilder på långt håll eller att få typ 21:9 format eller i alla fall runt 120-140 grader. Det blir mycket bättre perspektiv på bilderna när man har det behovet. Är det mörkt eller man är inomhus och det är mörkt, då behöver man bara se till att det finns ljus eller tända belysningen om man ska ta bilder. Jag använder en pannlampa eller annan belysning utomhus om det är mörkt för att kunna ta bra bilder, men det är oftast när det är lite panik och jag måste ta bilden där och då och inte har något annat val.

Glöm skriva ut bilder, det är mycket smidigare skicka in till en tjänst och få dessa levererade hem via posten. Om man inte skriver ut ofta är det ingen ide att köpa en dyr bläckskrivare. Jag kör med laserskrivare, färg och det duger för utskrifterna jag gör. Dessutom ska man nog räkna med att bilder inte kommer betraktas i större format än vykorts standard, i alla fall vad gäller just bilder från smartphone.

På min fritid pysslar jag just nu med att sätta ihop roliga album med bra utvalda bilder som jag skickat in och fått tillbaka via posten. Jag ser det som en kul grej att ha bilderna i fysiskt format men det är också ett sätt att ha en analog backup i värsta fall om något skulle hända så att man förlorar bilderna.

Sist, glöm inte att man ska göra säkerhetskopia av bilderna till extern hårddisk. Gärna även bränna ut på DVD skiva, åtminstone bilderna som inte tar så mycket plats. Maximera dina möjligheter till backup så att du är skyddad om något skulle hända. Det går även lägga dessa online på någon server som ytterligare backup om man har den möjligheten.

Permalänk
Avstängd

Jag sällar mig till kören om att skaffa en telefon med bra kamera istället (Pixel är ett tips). Sen är ju det stora problemet att sålla bland alla tusentals bilder man tar de första åren, och där tycker jag OneDrive eller liknande är ganska trevligt. Man får automatisk backup och man kan organisera med vanliga File Explorer i Windows eller så. Vi la upp det så att barnbilder hamnade i egen katalog med undermappar för år och sen månad. Sen kan man göra små "album" man enkelt kan dela med en länk till mor- och farföräldrar och så.

Permalänk
Medlem

Vi (men en nu ~4-åring) har nog inte tagit fram den dedikerade kameran mer än någon enstaka gång sedan barnet föddes. Det är ofta för mycket annat som ska med när man ska ut, och precis som andra säger är tillfällena när man vill ta en bild väldigt flyktiga, och att då behöva leta kamera, välja objektiv, fixa inställningar, provskjuta några bilder... det går helt enkelt inte. Visst kan man ta fram den vid vissa tillfällen där man tror att det kan finnas tillfällen, som med små barn i famnen med mor och farföräldrar eller där barnet leker med andra barn i en lekpark.

Men viktigaste är precis som @JonasT var inne på: filma, det är de roligaste sakerna att gå tillbaka till med marginal. Man hör ljuden, smågnabbet, skratten, tidiga försök till prat, ...

Vi har nog ca 10% filmer, det livar upp minnena på en helt annan nivå. 10 sekunder räcker ofta, det gör stor skillnad senare

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag några år framåt här, småbarn kan vara väldigt rörliga och det kan vara svårt att fånga ögonblicket om man behöver lägga tid på att hitta de rätta inställningarna. Det är lättare att i ögonblicket ta fram mobilkameran och knäppa några bilder eller varför inte video så man har något levande som man kan titta på och visa när barnet är större

Jag har en systemkamera men är ingen systemkamera specialist, finns säkert folk här som kan få till rätt inställningar snabbt, vilket kräver mycket övning.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kan du använda en systemkamera, har vanan och viljan redan nu att släpa runt på den och dess tillbehör så är en systemkamera ett bra alternativ.

Kan du använda en systemkamera och vill ha några riktigt bra bilder på ditt barn är det ett bra alternativ, de flesta bilderna kommer förmodligen tas med mobilen ändå.

Är det en ny värld för dig så köp en ny telefon istället, typ det bästa från Apple eller Samsung, alternativt den som har den bästa kameran just nu.

Att du ska lära dig ta bilder och få nytta av systemkameran samtidigt som du lär dig bli förälder är ingen idé.

Permalänk

Finns ju bra smidiga kameror som Richo GR (APS-C sensor) som jag tror skulle passa, en kamera som är bra för att man har den med sig Min erfarenhet av bilder tagna med mobil är att dom överlag har för dålig bildkvalitet. Det finns kanske undantag, men misstänker att man får kliva upp rejält i pris då.

Permalänk
Medlem

Knashatt hade en bra sammanfattning: #19547512

Mobilkamera är bra, men kan man med komposition, skärpedjup och hantering av kameran så bör man nog vid ett par tillfällen
låna en systemkamera eller bjuda in en kompis under första månaden och kanske lite då och då senare.

Vissa typer av bilder tror jag inte blir tagna om man använt en mobilkamera, börjar de sedan springa tror jag inte jag klarat det utan en optisk sökare trots alla fördelar med spegellöst... Men sedan pillar man på någon inställning och inser att barnet sprungit iväg ännu längre och när man sedan har två springande ungar så kan man glömma att plocka upp en systemkamera igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Knashatt hade en bra sammanfattning: #19547512

Mobilkamera är bra, men kan man med komposition, skärpedjup och hantering av kameran så bör man nog vid ett par tillfällen
låna en systemkamera eller bjuda in en kompis under första månaden och kanske lite då och då senare.

Vissa typer av bilder tror jag inte blir tagna om man använt en mobilkamera, börjar de sedan springa tror jag inte jag klarat det utan en optisk sökare trots alla fördelar med spegellöst... Men sedan pillar man på någon inställning och inser att barnet sprungit iväg ännu längre och när man sedan har två springande ungar så kan man glömma att plocka upp en systemkamera igen...

Det är roligt med några "extra fina" bilder absolut. Har man en släkting eller vän med en hyfsad kamera är det absolut värt att exempelvis ta lite bilder på BB, första födelsedagen och liknande. Men det handlar ju om liksom klassiska poserade bilder med den nya mamman och barnet, utblåsning av ljus, posering för ett julkort eller så. För allt annat, ögonblicken man gärna vill ha kvar, så är ju mobilkameran det absolut viktigaste. Så ska man köpa något för att få bättre bilder så vidhåller jag att det är bättre att lägga de pengarna på en mobil med bra kamera. Sannolikt tar man ett antal tusen bilder med den liksom, medan en systemkamera på sin höjd kommer att producera några tiotal bilder per år, om man inte har med sig den för jämnan förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi (men en nu ~4-åring) har nog inte tagit fram den dedikerade kameran mer än någon enstaka gång sedan barnet föddes. Det är ofta för mycket annat som ska med när man ska ut, och precis som andra säger är tillfällena när man vill ta en bild väldigt flyktiga, och att då behöva leta kamera, välja objektiv, fixa inställningar, provskjuta några bilder... det går helt enkelt inte.

Här vill jag slå ett slag för de små spegellösa kamerorna!
Har man en fast ljusstark optik på och kameran inställd på ansiktsföljande fokus och snabbserietagning och man ställer kameran i program auto läget så går det fort att få fram kameran om man har den i en ficka. Man låter även kameran med fördel vara i viloläge också så man inte behöver starta den. Det kräver ju dock att man valt en kamera som är snabb, det finns många modeller som är rätt sega i starten.
När kameran kräver egen väska, då blir det bökigt tycker jag. Man dyker ner under vagnen bara för att upptäcka att man river i skötväskan istället för kameraväskan, det måste vara smidigt annars faller hela kameragrejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Här vill jag slå ett slag för de små spegellösa kamerorna!
Har man en fast ljusstark optik på och kameran inställd på ansiktsföljande fokus och snabbserietagning och man ställer kameran i program auto läget så går det fort att få fram kameran om man har den i en ficka. Man låter även kameran med fördel vara i viloläge också så man inte behöver starta den. Det kräver ju dock att man valt en kamera som är snabb, det finns många modeller som är rätt sega i starten.
När kameran kräver egen väska, då blir det bökigt tycker jag. Man dyker ner under vagnen bara för att upptäcka att man river i skötväskan istället för kameraväskan, det måste vara smidigt annars faller hela kameragrejen.

Jag skulle säga så här angående tråden i stort: de med ett fotointresse som tar mer än säg 100 bilder med finkameran per år kan absolut fundera på att investera inför småbarnsåren

Jag som snarare lagt ’kameraåren’ bakom mig kommer nog inte gå tillbaka. Jag tror jag tar färre bilder med en riktig kamera per år än du tar i veckan, och då är det oftast inte ens min egen kamera

Har man inte redan ett fotointresse eller är taggad på att börja så hjälper ju inte barnet och tröttheten direkt. Ska man börja med kamera från scratch är det bäst att skapa vanan innan och lära sig allt man hinner, och sen se till att den är med. Jag tror ingen blir ’kamerafrälst’ av att skaffa barn i sig, det intresset är nog ofta orelaterat

För en utomstående så kanske föräldraskap och småbarnsåren ser ut som ett perfekt tillfälle att göra övergången, för mig blev det snarare dödsstöten

Jag köper alltså absolut att det går och att man kan anpassa sig till det, men vi har inte valt den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vill nyansera det hela..

JA, det stämmer att den bästa kameran är den du har med dig. Så mobilkameran är väldigt bra just för detta.
Problemet är att du då kommer ha 1.000.000.000.000.000 bilder... Bilder där över 98% av alla kort är totalt intetsägande och tråkiga.

Jag hade en gammal Canon EOS 450d med en stor och snabbt objektiv när min ungen var liten, jag hade denna med mig väldigt ofta när vi gjorde något.
Varje kort blev just ett genomtänkt kort för att jag inte slängde upp kameran konstant.

Och det är dessa kort som är intressanta för mig och andra att se på.
Har sett förädrar som har 10.000-tals kort på sina barn där det är minst 20-30 bilder som är nästan serietagna. Sedan 3 minuter senare är det åter 20-30 bilder serietgagna.

Det är så fruktansvärt tråkigt att se på. Barnen kommer inte uppskatta dessa kort som vuxen.

Så MITT råd är: Använd INTE mobilkameran hela tiden just för att du har den tillhands hela tiden.
Upplev dessa speciella ögonblick för DIG och ditt barn. Inte för att konstant to kort på dessa ögonblick.
Att din unge ska se dig konstant hålla en mobil uppe hela tiden är faktiskt inget positivt.

Ha istället en bra systemkamera, kör en spegellös så blir den inte så stor. Ha ett vettigt objektiv med normalzoom.
Ta med dig den så ofta du orkar men ta kort eller filma när det faktiskt finns tillfällen som är värda att spara och då ta upp och anstränga sig att ta korten/filmen.

Försök sålla bort så att du har ETT kort vid det speciella tillfället, inte ha 20 kort som egentligen är helt identiska med någon sekunds mellanrum mellan varje kort (alltså, du tar många kort för att kunna få ut ett bra kort).

Köper helt klart din syn på saken! Men skulle jag göra så hade jag nog inte ens ha 10 bilder om året. Trots att jag kör med mobilen ’hela tiden’ så tar jag ju inte bilder så ofta, och framförallt inte många på samma händelse ofta alls. Inte så att man fotar varje gång man är i lekparken, jag fotar främst när vi är på nya platser och testar nya saker

Skulle dock gärna ha lite bättre poserade bilder med en riktig kamera med, men svårt att se att jag skulle få till dessa i vardagen alls, skulle precis som du säger ta bort för mycket av situationen och möjligheten att uppleva det man gör, istället lägga tid på att packa rätt linser, ladda fler batterier, pilla med inställningar inför fotot tas... inte min tekopp så att säga