AQARA fukt/temp sensorer, vart sparas egentligen datan??

Permalänk

AQARA fukt/temp sensorer, vart sparas egentligen datan??

Hej!

Vart sparas egentligen datan på t.ex 1 år som AQARA fukt/temp sensorerna loggar?

Har sökt och sökt, frågat butiker. Ingen verkar veta. "Det bara sparas".

Vill gärna veta detta för att förstå om jag ska behöva någon annan apparat som "sparar" detta?

Tack tack.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en Aquara Hub för den funktionaliteten,
generellt så kopplar en hub upp sig mot tillverkarens server på nätet och via den vägen kan man få kontakt med google/apple/amazons smarta klienter och web-interface,

Vill du äga din data själv och inte koppla upp dig på nätet så beror det på sensor.
Zigbee kan du ofta para med vilken hub som helst och plocka ut data, sensorer har hittils inte haft en standardlösning men stöds ofta av öppna mjukvaror.
Bluetooth är ofta krypterat och kräver att du antingen plockar ut en nyckel från tillverkaren eller hackar mjukvaran,
för xiaomi aquara verkar det finnas en firmware tillgänglig men det kan vara väldigt känsligt på produktnummer och olika versioner.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du kör för system, själva sensorn är bara en Zigbee enhet som rapporterar värden. Själv har jag 6 st som rapporterar in i Deconz -> HomeAssistant så datan sparas i min MariaDB databas.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Förstod det som att det är "styrenheten" som bestämmer hur det blir. D.v.s huben.
Jag ska ju ha brandlarm via zigbee också.

Är så snurrigt, vad ska jag ens söka på. Vill ju heller inte ha någon udda lösning.
Apple cloud Home? Någon zigbee app? En styrenhet som sparar lokalt eller laddar upp?

Jag är som sagt amatör och letar efter en enkel lösning, ingen programmering eller så.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur beroendeframkallande smarta hem är skulle jag rekommendera att du kollar närmare på HomeAssistant, det är inte överdrivet svårt och fungerar med i princip allt samt att kör du det lokalt på t.ex. en Raspberry Pi så har du inte gjort dig beroende av internetförbindelse/cloud för att sakerna ska fungera.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Med tanke på hur beroendeframkallande smarta hem är skulle jag rekommendera att du kollar närmare på HomeAssistant, det är inte överdrivet svårt och fungerar med i princip allt samt att kör du det lokalt på t.ex. en Raspberry Pi så har du inte gjort dig beroende av internetförbindelse/cloud för att sakerna ska fungera.

Jag lider av en tuff sjukdom så har inte hälsa för detta tyvärr

Söker därför en enkel lösning som inte kräver programmeringskunskaper eller rasperpii eller liknande.

Permalänk

Zigbee är ju ett trådlöst kommunikations protokoll liknande tex WiFi.
Så för att dina sensorer och brandlarm ska kunna rapportera sin data behövs en kontroller/hub som kan ta emot detta data, som i sin tur måste prata Zigbee också.
De finns en hel uppsjö av dessa hubbar som supportar detta och vilken man väljer beror helt på vilka krav man har. tex:
* ska saker köras lokalt eller går de bra att viss funktionalitet körs i molnet
* behöver de supporta mer standarer än zigbee för framtida enheter (tex z-wave, 433 mhz standarder etc )
* ska de kunna synkas/inkluderas mot google/apples ekosystem etc?
* Integrering av andra molntjänster
* kostnad

Som sagt välja hubb är rätt rörigt, och svårt framförallt när man inte vet sina egna krav förrän man testat.

men för enkelhetens skull kanske Aqaras prylar lättast att paras med Aqaras hub (kan itne säga mkt om den hubben annars tyvärr), men många hubbar idag supportar dom om itne annat med installation av drivers för aqara sensorerna.

exempel på hubbar (finns massor mer)
aqara hub
smartthings (samsung som är utgående men säljs av dom själva till hyggligt pris än)
aeotec smart hub
homey
animus heart
hubitat

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag lider av en tuff sjukdom så har inte hälsa för detta tyvärr

Söker därför en enkel lösning som inte kräver programmeringskunskaper eller rasperpii eller liknande.

Det behöver man inte, men man kanske ska vara lite småintresserad av teknikpill. Homey är väl ett alternativ som är mer lättanvänt men ändå väldigt kraftfullt, men dyrare. Samsung Smartthings ska vara bra också har jag hört.

Vanliga Zigbee-hubbar är ett helvete då olika tillverkare många gånger är inkompatibla med varandra. Vill du göra det enkelt för dig väntar du på Matter som släpps i höst (om det inte blir framskjutet igen).

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det behöver man inte, men man kanske ska vara lite småintresserad av teknikpill. Homey är väl ett alternativ som är mer lättanvänt men ändå väldigt kraftfullt, men dyrare. Samsung Smartthings ska vara bra också har jag hört.

Vanliga Zigbee-hubbar är ett helvete då olika tillverkare många gånger är inkompatibla med varandra. Vill du göra det enkelt för dig väntar du på Matter som släpps i höst (om det inte blir framskjutet igen).

Du verkar riktigt kunnig!

Jag har en annan bostad som är 1 m ifrån huvudbyggnaden.
Tror du att det skulle funka att köra 1 hub och 3-4 sensorer på 2 hus.

Tänk att det är 1 stort hus, om man sätter huben i fönstret mot det andra huset, som dock inte har ett fönster utan istället 1meter utomhus sedan en vanlig yttervägg i trä. Sen är det cirka 2meter inomhus. Känns som det borde funka?

Hur lång räckvidd har dessa fukt/tempsensorer egentligen? Står 10m, men stämmer det?

Tack vännen!