Permalänk
Medlem

Val av 4/5G modem (router)

Har en Deco M9 mesh lösning och Telias adsl modem. Nu ska kopparnätet/adsl läggas ner och letar efter en snabb 4/5G lösning. Bor relativt nära mast som kommer bli 5G i sommar och undrar vad jag behöver för något. Decon har ju router inbyggt, så jag behöver bara 4/5G modem vad jag förstår. Zyxel verkar ha ytterantenn med inbyggt modem, som det borde bara vara att ansluta Decon till. Jäkligt dyr dock. Hur har ni gjort och vilket obegränsat 4/5G abonnemang har ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Har en Deco M9 mesh lösning och Telias adsl modem. Nu ska kopparnätet/adsl läggas ner och letar efter en snabb 4/5G lösning. Bor relativt nära mast som kommer bli 5G i sommar och undrar vad jag behöver för något. Decon har ju router inbyggt, så jag behöver bara 4/5G modem vad jag förstår. Zyxel verkar ha ytterantenn med inbyggt modem, som det borde bara vara att ansluta Decon till. Jäkligt dyr dock. Hur har ni gjort och vilket obegränsat 4/5G abonnemang har ni?

Jag hade dragit in fiber oavsett kostnad, men det är jag det.
Annars hade jag nog köpt en billig 5G-telefon och delat ut internet från den.
En 5G-router kostar förskräckliga pengar sett till vad man får, typ 5-8000:- medans du kan köpa en telefon med 5G för runt 1500:-.

Jag körde tidigare med en Mi 11 och hade inga problem att få 1400 Mbit/s via 5G när jag var bland de första som skaffade en 5G-telefon i området när det först slogs igång.
Så du behöver ingen värstingtelefon (med dagens mått mätt) för att nå höga hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har då pratat med Telia? Farsan hade också tidigare Telia ADSL och kopparnätet lade ner för 1 år sen. Han pratade med telia och dom kom och satte upp 4g router och antenn utanpå huset. Han får 150mbit ner och har funkat stabilt och bra sedan dess.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag hade dragit in fiber oavsett kostnad

Så tänkte jag med i samband med min flytt men har gett upp hoppet iom att den lokala föreningen inte ens vill göra en uppskattning om priset.

5G är inte på gång här än så där kan jag inte hjälpa, men är förhållandevis nöjd med Netgear Nighthawk M1 (4G) kombinerat med MIMO 5G/4G TS9 med Unifi switchar och APs på LAN-sidan. Finns säkert bättre och dyrare grejer för 4G/5G WAN, men att gå in med mer skulle kännas som att kasta pärlor för svin. Men hur som helst betydligt bättre än mobildelningen jag testade i början.

Beställde SIM-kort från i princip alla leverantörer, testade under två veckor och nyttjade sedan ångerrätten för att avsluta alla utom ett. I mitt specifika fall var det Tre/Hi3G som fungerade minst dåligt. Kan peaka 100(ish)mbit nedströms, 30mbit upp och ~25ms responstid. Ganska exakt 2km till masten, fri sikt.

Men det går ju inte att jämföra med fiber, förstås. Men vad ska man göra ...

Fyllde på med lite mer info efterhand
Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Så tänkte jag med i samband med min flytt men har gett upp hoppet iom att den lokala föreningen inte ens vill göra en uppskattning om priset.

5G är inte på gång här än så där kan jag inte hjälpa, men är förhållandevis nöjd med Netgear Nighthawk M1 / 4G kombinerat med MIMO 5G/4G TS9. Finns säkert bättre och dyrare grejer, men att gå in med mer skulle kännas som att kasta pärlor för svin. Men hur som helst betydligt bättre än mobildelningen jag testade i början.

Beställde SIM-kort från i princip alla leverantörer, testade under två veckor och nyttjade sedan ångerrätten för att avsluta alla utom ett. I mitt specifika fall var det Tre/Hi3G som fungerade minst dåligt. Kan peaka 100(ish)mbit nedströms, 30mbit upp och ~25ms responstid. Ganska exakt 2km till masten, fri sikt.

Men det går ju inte att jämföra med fiber, förstås. Men vad ska man göra ...

Bor du i Villa? Isf kan du gå ihop med ett par grannar och starta en egen förening.
Farsan bor mitt ute i ingenstans (Nu snackar vi ute i skogen med 10 km till närmsta by), och det är kanske totalt 50 hus på en 5-6km sträcka.

Alla de drog in fiber och pröjsade 23 000:- var via deras egen vägförening.
Så bara du får med dig ett par grannar så behöver du inte ha några gamlingar i en lokalförening som ger dig pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag hade dragit in fiber oavsett kostnad, men det är jag det.
Annars hade jag nog köpt en billig 5G-telefon och delat ut internet från den.
En 5G-router kostar förskräckliga pengar sett till vad man får, typ 5-8000:- medans du kan köpa en telefon med 5G för runt 1500:-.

Jag körde tidigare med en Mi 11 och hade inga problem att få 1400 Mbit/s via 5G när jag var bland de första som skaffade en 5G-telefon i området när det först slogs igång.
Så du behöver ingen värstingtelefon (med dagens mått mätt) för att nå höga hastigheter.

Om jag bodde på landet och fick subventionerad fiber möjligen, men bor mer eller mindre i stan och här kostar det 33.500. Dom passar på med Monopol... och förstår inte varför man subventionerar ner på landet under vad det kostar i stan, men vår kommun passar väl på....

En telefon känns ju inte som nån stationär lösning och kan den nyttja flera band parallellt, som ett 5G modem kan? Du delar alltså ut internet ifrån den och kan ta koppla Decon emot den, eller? Tänkte att Decon ville ha WLAN trådat, men det kanske går också med WIFI för WLAN.

Skrivet av Bosse78:

Har då pratat med Telia? Farsan hade också tidigare Telia ADSL och kopparnätet lade ner för 1 år sen. Han pratade med telia och dom kom och satte upp 4g router och antenn utanpå huset. Han får 150mbit ner och har funkat stabilt och bra sedan dess.

Japp Telia har ringt, men tänkte mej att kolla runt lite. Dom ska ha 3500:- för installation inkl antenn och sen 399/mån första året och 499 sen vad jag förstod.

Skrivet av felplacrd:

5G är inte på gång här än så där kan jag inte hjälpa, men är förhållandevis nöjd med Netgear Nighthawk M1 (4G) kombinerat med MIMO 5G/4G TS9 med Unifi switchar och APs på LAN-sidan. Finns säkert bättre och dyrare grejer för 4G/5G WAN, men att gå in med mer skulle kännas som att kasta pärlor för svin. Men hur som helst betydligt bättre än mobildelningen jag testade i början.

Beställde SIM-kort från i princip alla leverantörer, testade under två veckor och nyttjade sedan ångerrätten för att avsluta alla utom ett. I mitt specifika fall var det Tre/Hi3G som fungerade minst dåligt. Kan peaka 100(ish)mbit nedströms, 30mbit upp och ~25ms responstid. Ganska exakt 2km till masten, fri sikt.

Tack för bra tips runt ångerrätten. Antar att man ska testa hastigheten en fredag eller lördag kväll. Då borde väl det vara mest belastning med stream et.c.

Skrivet av Lodisen:

Bor du i Villa? Isf kan du gå ihop med ett par grannar och starta en egen förening.
Farsan bor mitt ute i ingenstans (Nu snackar vi ute i skogen med 10 km till närmsta by), och det är kanske totalt 50 hus på en 5-6km sträcka.

Alla de drog in fiber och pröjsade 23 000:- var via deras egen vägförening.
Så bara du får med dig ett par grannar så behöver du inte ha några gamlingar i en lokalförening som ger dig pris.

Jo jag bor i villaförort, men tyvärr har kommunen outsoursat till Fibra (som Monopol), som vill ha 33.5 papp för att fräsa ner 100 fiber. Hutlöst.

Permalänk
Medlem

Jag bor några hundra meter från en mast som är överbelastad. Den masten gav mig ca 2Mbit/s.
En mast 9km bort var inte överbelastad och kunde ge mig upp till 300Mbit tack vare 4G+ och högre frekvenser. Men för att få kontakt med den behövdes en riktantenn.

I slutändan fick jag 270Mbit med en Huawei B525 (fungerade även med en TP-Link MR600) och denna riktantenn. Antennkabel höll jag nere till ca 1m.

Brygga modemet och anslut till ditt mesh-system och problemet är löst.

Tänk på att om du använder en mobiltelefon som modem så är det t.ex. inte möjligt att öppna portar om det är något du kan tänkas behöva.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tack för bra tips runt ångerrätten. Antar att man ska testa hastigheten en fredag eller lördag kväll. Då borde väl det vara mest belastning med stream et.c.

Jag schemalade bredbandskontrollens verktyg att köra var X:e minut över tid, importerade i ett kalkylblad och skapade fina grafer för nedladdning, uppladdning och responstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I slutändan fick jag 270Mbit med en Huawei B525 (fungerade även med en TP-Link MR600) och denna riktantenn. Antennkabel höll jag nere till ca 1m.

Brygga modemet och anslut till ditt mesh-system och problemet är löst.

Man kan ej brygga mr600 tyvär. Just nu finns det tyvär inga bra 5G modem. Har sökt runt lite men det finns bara 4G. Huawei och mikrotik har 5G ROUTER men inga modem. Antenn kan jag rekommendera poyinting. Då har man i alla fall antenn som klarar av det och behöver ej klättra på tacket igen. Sitter i samma sitts med fibern. Kommunen och open infra/PTS har tvyär prioriterat sommarstugorna här i området för att det löner sig mer att bygga dit (inte i längden för att de bara använder det på sommaren) istället för os permamentboende. Känns lite sådär 2022.

Antenn

Modem hade jag satsad på teltonika. Kostar lite allt tillsammans men det blir bäst om man gör rätt i början (tro mig har gjord samma mistak). Men jag kan förstå att man kanske satsar på nått annat tills man har tillgång till ett bra 5G modem.

Modem/Router

ett tipps är att testa med olika kontantkort först och kolla upp vart bästa masten är (som är minst belastad).

Jag tycker att Telia satsar på helt fel teknik, nu när de avvecklar ADSL. Jag tycker att man borde ha satsad på VDSL istället där det är ej lönsamt med fiber, men det är väl för dyrt... Då hade man fått en stabil och halvvägs modern uppkoppling. I Tyskland kan man t.ex. få 250/40 över DSL men då behöver man vara nära en telestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Man kan ej brygga mr600 tyvär. Just nu finns det tyvär inga bra 5G modem. Har sökt runt lite men det finns bara 4G. Huawei och mikrotik har 5G ROUTER men inga modem. Antenn kan jag rekommendera poyinting. Då har man i alla fall antenn som klarar av det och behöver ej klättra på tacket igen. Sitter i samma sitts med fibern. Kommunen och open infra/PTS har tvyär prioriterat sommarstugorna här i området för att det löner sig mer att bygga dit (inte i längden för att de bara använder det på sommaren) istället för os permamentboende. Känns lite sådär 2022.

Antenn

Modem hade jag satsad på teltonika. Kostar lite allt tillsammans men det blir bäst om man gör rätt i början (tro mig har gjord samma mistak). Men jag kan förstå att man kanske satsar på nått annat tills man har tillgång till ett bra 5G modem.

Modem/Router

ett tipps är att testa med olika kontantkort först och kolla upp vart bästa masten är (som är minst belastad).

Jag tycker att Telia satsar på helt fel teknik, nu när de avvecklar ADSL. Jag tycker att man borde ha satsad på VDSL istället där det är ej lönsamt med fiber, men det är väl för dyrt... Då hade man fått en stabil och halvvägs modern uppkoppling. I Tyskland kan man t.ex. få 250/40 över DSL men då behöver man vara nära en telestation.

Telia har väl inte satsat fel. När det fasta telefonnätet avvecklas är det bara att gilla läget. Det finns inte längre något ledningsnät man kan utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Jo jag bor i villaförort, men tyvärr har kommunen outsoursat till Fibra (som Monopol), som vill ha 33.5 papp för att fräsa ner 100 fiber. Hutlöst.

Det jag menar är att ni kan dra en egen fiberkabel.
Höra av er till en firma som kan göra det utanför kommunens regi.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

De möjligheter som finns vad jag vet är val av 4G modem och sedan en riktigt bra riktantenn för att få bättre och stabilare mottagning. Denna i sin tur borde hjälpa modemet med att förstå att den mast man pekar mot är bäst och därav inte hoppa å byta till andra master, förutsatt det finns flera i området. Har man bara en mast att välja på så är det ju som det är, inget mer man kan göra än att hoppas det inte är överbelastat.

@Lodisen, enligt min egen erfarenhet är det lättare sagt än gjort. På landet, landsbygd eller där det bor folk med bra gemenskap etc. där funkar det. Men större städer, tätare bostadsområden etc glöm det för där har folk en tendens att vara mycket sura och bråka, man vill inte betala och det är alltid den där "annan" som ska göra jobbet etc. Jag vet att cirka ett dussin fastigheter här anslöt sig inte till fiber när det blev av. Kommunen grävde i gatan och man kunde ansluta sig individuellt, ju fler som var med från början desto billigare blev det. Tror det slutade på 18 lax för anslutning.

Av de muppar som inte var med från början har dom nu anslutit sig efterhand men har surt fått vänta länge på rätt tillfälle och klagat bittert på att det blev mycket dyrare, typ 30 lax. Jag har njutit varje gång jag har fått tillfälle och säga, vad var det vi sa när vi drev detta projekt och påpekade att alla skulle vara med. Så numera finns jag på deras hatlista när det gäller teknikprat om fiber etc

@Djayy, nej det stämmer inte. Anledningen till att just Telia avvecklar telefonkablarna är att det inte längre finns någon lönsamhet för att hålla det igång. Det kostar mer än vad dom tjänar på det eftersom så många har gått över till fiber. Hela marknaden och Internet har förändrats med alla tjänster som finns numera etc. Dessutom kan man inte längre ens reparera alla AXE stationerna då det saknas reservdelar, Telia sparar delar och plockar från andra stationer som avvecklats för att hålla igång det så gott det går. Det som gäller är 4G/5G teknikerna, smartphones etc. fiberkablar, RJ45 kablar etc. Glöm xDSL, Kabel-TV etc. Det kommer bli ersatt av fiberkablar även om det kommer ta lång tid.

Permalänk

Har precis skaffat Telenors mobila bredband med 5G router från ZTE. Bor väldigt centralt i Linköping men i en fastighet som saknar fiber dessvärre. Får mellan 180-400 mbit mer och 10-40 mbit upp. Latensen varierar mellan 15-40 ms. Fungerar iaf bättre än ADSL men inget för en som gillar FPS spel….

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om den här sidan som listar vilka operatörer som använder vilka frekvenser
https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/

Bara för att det finns en mast I närheten så betyder det inte att alla operatörer sänder från den.

Sen när det gäller modem/router så är det samma sak där, kolla så den stödjer alla frekvenser som är aktuella för just ditt område. Har haft modem som helt enkelt saknade frekvensen som Telenor sänder, så det var inte så konstigt att 4G var skräp och 3G okej/bra.

Det ska gärna gå att låsa modemet till en frekvens så man kan välja en mast med svagare signal men med mycket mindre trafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Jo jag bor i villaförort, men tyvärr har kommunen outsoursat till Fibra (som Monopol), som vill ha 33.5 papp för att fräsa ner 100 fiber. Hutlöst.

Du får väl välja om du vill lägga 33 500 kr på fiber eller om du vill lägga 10 000 kr på 4G-modem, maströr, antenner och installation som sen två år senare behöver ny 5G-router för 3000-4000 kr. 5G är inte billigt än.

Billigast 5G-routern på Prisjakt nu är på 4500 kr och har inte stöd för externa antenner. 5190 kr om du vill ha en med externa antenner.

Sista stycket
Permalänk
Medlem

Tack för mycket och bra respons. Kommer nog att avvakta med 5G och hoppas på att HW priserna går ner lite inom ett år, nu när 5G får mer master och användare.

Har två 4G routers; ZTE mf286 och Huawei b535 hemma att välja på innan. Nån att föredra? Man bör väl brygga den, då jag har egen Mesh bakom?

Måste hitta ett lämpligt 4G/5G abonnemang också, men får väl beställa ett par olika och testa. Har redan Tele2/Comviq i mobilen och testa med som referens.

Permalänk
Medlem

@Lasse468, tja.

Det knepiga är att få tag i ett bra 4G modem där man har möjlighet att låsa till frekvens, samt att den har stöd för alla de frekvenser som används. Det är olika mellan olika modem, vem som levererar modemet och vilken mjukvara som finns i modemet.

Jag skaffade en Huawei B525s-23a men där fanns det ingen VoIP flik och ingen VoLTE flik men sedan fick jag tag i en Telia Huawei E5186 och där fanns det i alla fall en VoIP flik och den ska också ha stöd för VoLTE även om detta inte kan ändras via någon flik. Den tycks också stödja flera frekvenser och är en CAT6 4G pryl. Så tyvärr är det lite si och så med vilken pryl som stödjer vad. Åtminstone var den bättre än B525 4G routern så den får jag nog göra mig av med.

Brygga ska man inte göra, de flesta 4G modem (modem + router) duger utmärkt. Brygga gör man när man bara vill använda modem biten och använda en egen brandvägg (router) bakom. Det flesta tjänster i dagens läge funkar bra utan någon speciell utrustning, även mer basic routers från t.ex netgear, d-link funkar utmärkt numera om man behöver använda en sådan. Men de flesta 4G routers med inbyggda funktioner duger utmärkt som router för de flesta personer. Det är bara om man har speciella behov av tjänster etc som man kan behöva använda annan specifik utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Brygga ska man inte göra, de flesta 4G modem (modem + router) duger utmärkt. Brygga gör man när man bara vill använda modem biten och använda en egen brandvägg (router) bakom. Det flesta tjänster i dagens läge funkar bra utan någon speciell utrustning, även mer basic routers från t.ex netgear, d-link funkar utmärkt numera om man behöver använda en sådan. Men de flesta 4G routers med inbyggda funktioner duger utmärkt som router för de flesta personer. Det är bara om man har speciella behov av tjänster etc som man kan behöva använda annan specifik utrustning.

Tack,

Fast blir det inte kaka på kaka med 4G modemet och Decos M9 MESH routern bakom det? Jag använder ju MESHen till att dela ut adresser via DHCP, Firewall, Qos m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tack,

Fast blir det inte kaka på kaka med 4G modemet och Decos M9 MESH routern bakom det? Jag använder ju MESHen till att dela ut adresser via DHCP, Firewall, Qos m.m.

Jo. Personen missade nog bara det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tack,

Fast blir det inte kaka på kaka med 4G modemet och Decos M9 MESH routern bakom det? Jag använder ju MESHen till att dela ut adresser via DHCP, Firewall, Qos m.m.

Vissa meshsystem går bra att köra i accesspunkt läge, men kan du är det bättre att brygga i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Djayy, nej det stämmer inte. Anledningen till att just Telia avvecklar telefonkablarna är att det inte längre finns någon lönsamhet för att hålla det igång. Det kostar mer än vad dom tjänar på det eftersom så många har gått över till fiber. Hela marknaden och Internet har förändrats med alla tjänster som finns numera etc. Dessutom kan man inte längre ens reparera alla AXE stationerna då det saknas reservdelar, Telia sparar delar och plockar från andra stationer som avvecklats för att hålla igång det så gott det går. Det som gäller är 4G/5G teknikerna, smartphones etc. fiberkablar, RJ45 kablar etc. Glöm xDSL, Kabel-TV etc. Det kommer bli ersatt av fiberkablar även om det kommer ta lång tid.

Jag förstår att det är för dyrt med DSL men jag tycker det ändå fel att satsa på 4G. Man kan ju också satsa på radiolänk istället. Det som stör mig med 4G är de höga latenser och att hastigheten varierar så mycket. Jag vill ha en stabil uppkoppling. Inte nått som varierar mellan 5 och 200 mbit. Då blir det oanvändbart. Hjälper inte hellre att Telia begränsar hasitgheten efter några hundra GB (finns flera exempel här på sweclockers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag förstår att det är för dyrt med DSL men jag tycker det ändå fel att satsa på 4G. Man kan ju också satsa på radiolänk istället. Det som stör mig med 4G är de höga latenser och att hastigheten varierar så mycket. Jag vill ha en stabil uppkoppling. Inte nått som varierar mellan 5 och 200 mbit. Då blir det oanvändbart. Hjälper inte hellre att Telia begränsar hasitgheten efter några hundra GB (finns flera exempel här på sweclockers).

Oj, jag som räknar med drygt 10 GB per dygn, dvs 300 per månad...

Permalänk
Medlem

Poängen med tidigare inlägg var att du typ betalar 33 500 kr en gång, men 4G/5G kommer du behöva uppgradera utrustning och antenner lite då och då för att få bästa möjliga prestanda. Fram till att det dras in skulle jag nog kört vidare på din Huawei B535, kör ett mobilt bredbandsabonnemang utan bindningstid.

Permalänk
Medlem

@Djayy, ja 4G funkar ju bra men är inte så stabilt, det kanske bli bättre i framtiden ju fler som skaffar fiber etc men frågan är då om det kommer hjälpa i glesbygd där man kan ha lång sträcka till masten och antagligen sämre hastigheter.

Om man satsade mer på WISP lösningar med lokala master anslutna med fiber skulle många kunna köra med 5Ghz WiFi länkar och få Internet den vägen, billigt och stabilt men det är ju inget som är populärt i Sverige. Nu är fiber såklart bättre men vi kommer nog ha många hushåll som blir utan fiber även om staten satsar pengar. Det finns helt enkelt inte någon ekonomi i att ansluta vissa fastigheter som ligger för avsides.

Åtminstone med en lokal mast och WiFi länkar så skulle det gå att få någon ekonomi i det som funkar och jag skulle nog föredra en stabil länk med bra hastighet jämfört med en 4G som åker jojo och dessutom kräver ett enligt mitt tycke dyrt abonnemang. Som det ser ut nu finns det inte några alternativ annat än att montera upp en helt egen WiFi länk och snylta på någon granne som har fiber, men det är ju endast deras välvilja som möjliggör det.

Jag tycker det är generöst att 4G är så snabbt och att det finns unlimited abonnemang för de stackare som ingen fiber har och förmodligen inte kommer få det inom någon nära framtid. Har man dessutom lite tur får man bra fart med 4G modem och extern antenn, det duger för de flesta men för vissa tjänster duger inget annat än fiber tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Om jag bodde på landet och fick subventionerad fiber möjligen, men bor mer eller mindre i stan och här kostar det 33.500. Dom passar på med Monopol... och förstår inte varför man subventionerar ner på landet under vad det kostar i stan, men vår kommun passar väl på....

En telefon känns ju inte som nån stationär lösning och kan den nyttja flera band parallellt, som ett 5G modem kan? Du delar alltså ut internet ifrån den och kan ta koppla Decon emot den, eller? Tänkte att Decon ville ha WLAN trådat, men det kanske går också med WIFI för WLAN.

Japp Telia har ringt, men tänkte mej att kolla runt lite. Dom ska ha 3500:- för installation inkl antenn och sen 399/mån första året och 499 sen vad jag förstod.

Tack för bra tips runt ångerrätten. Antar att man ska testa hastigheten en fredag eller lördag kväll. Då borde väl det vara mest belastning med stream et.c.

Jo jag bor i villaförort, men tyvärr har kommunen outsoursat till Fibra (som Monopol), som vill ha 33.5 papp för att fräsa ner 100 fiber. Hutlöst.

Jag bor på landet, 15 km från närmaste affär. Skanova vill ha 80 tusen för att gräva och koppla på mig på det befintliga byalagets nät som gjordes 2015 (5 år efter jag flyttade dit) och såldes för 1:- till telia för att byalaget måste ha en operatör. Så nu är det bara Skanova som kan koppla in. Jag får inte rot, jag får inte billigare om jag gräver mesta själv utan det kostar 80 000:- oavsett. Subventioner får bara byalag eller fiberföreningar. Som enskild kund har jag aldrig hört om några som hellst subventioneringar. Städer får också subventioneringar, men det är om man går ihop många.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS men då får du prata med byalaget. Vilka svin, dom kunde ju grävt kanalisation till alla så det var klart även om det inte fanns någon fiber eller box. Då hade det nog INTE kostat dom summorna du anger att ansluta i efterhand, det är oftast grävningen som gör att det blir så dyrt.

Har du tur kan du få använda någon annans uppkoppling för det där lät ju riktigt ruttet, så dom som var med från början gjorde en bra affär och när dom sedan sålda av nätet till Telia så ska dom ta jättemycket betalt. Med dom priserna så lönar det sig direkt att montera upp en mast någon stans och köra WiFi länkar då jag antar det finns flera hus där du befinner dig som inte är anslutna till fibernätet.

En Ubiquiti länk kostar 3000-6000kr beroende på vilken man köper osv, sedan ska den monteras och konfigureras. Koppla in lite kablar och därefter är det klart. På landet är det dessutom ännu bättre då det ofta inte finns något annat som stör, fri sikt är iofs att föredra även om det funkar OK om man har relativt lite träd och annat som hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Dr. MASS men då får du prata med byalaget. Vilka svin, dom kunde ju grävt kanalisation till alla så det var klart även om det inte fanns någon fiber eller box. Då hade det nog INTE kostat dom summorna du anger att ansluta i efterhand, det är oftast grävningen som gör att det blir så dyrt.

Har du tur kan du få använda någon annans uppkoppling för det där lät ju riktigt ruttet, så dom som var med från början gjorde en bra affär och när dom sedan sålda av nätet till Telia så ska dom ta jättemycket betalt. Med dom priserna så lönar det sig direkt att montera upp en mast någon stans och köra WiFi länkar då jag antar det finns flera hus där du befinner dig som inte är anslutna till fibernätet.

En Ubiquiti länk kostar 3000-6000kr beroende på vilken man köper osv, sedan ska den monteras och konfigureras. Koppla in lite kablar och därefter är det klart. På landet är det dessutom ännu bättre då det ofta inte finns något annat som stör, fri sikt är iofs att föredra även om det funkar OK om man har relativt lite träd och annat som hinder.

Ca- 50% av husen hoppade på det då det gjordes. Det skulle kosta 15 000, men slutnotan blev 9 000 per anslutning. Eldsjälar och mycket ideelt arbete iom att de fixade in allt själva istället för en firma som ex. iponly som resterande byarna runt omkring använder. Grannhuset som ligger 10 meter närmare fick 70 000 på min prisförfråga.

En av byalaget eldsjälar vart chockad över priset jag nämnde, han blev förbannad och nämnde att de hade två tåtar framdragna till en tomtgräns för efterkoppling till andra hus. Inget som telia skanova känner till. Enhetspriset för mig är 80 000 oavsett om jag gräver allt själv eller ej. Jag kan inte heller få rot. Det enda Telia kan erbjuda är en avbetalning på 5 år med månadsvis betalning utan några extra kostnader.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS fy farao vilka svin som inte var med från början och anslöt sig till fiber, kan tänka mig nu att folk ångrar sig bittert. Det var ju grymt billigt pris, vilken bragd av byalaget. Sedan skulle dom nog trots allt fått med sig alla så att man åtminstone kunde göra grävningen och lämna kanalisation (sling) på tomten.

Sedan kanske det är deras fel om det inte finns dokumentation och annat, det kan vara så att Telia anger det priset för att dom helt enkelt inte vet. Dom köpte bara nätet och ansvarar för driften men har ingen annan information att gå efter. Dom var inte med från början och byggde nätet. Som jag ser det måste du nog få ihop t.ex. 10st fastigheter eller mer som vill ansluta i efterhand. Du behöver sedan få kontakt med någon projektansvarig på Telia som kan komma ut och titta på det eller se till att det blir ett projekt av det hela så ni kan bli anslutna. Det kanske krävs att Telia besöker området och även tar hjälp av dom där människorna i byalaget som byggde nätet från början. Då är det möjligt du kanske kan få en anslutning för i 20-30 intervallet vilket är lite dyrt men i alla fall inte orimligt.

Men det kan vara så att Telia har dokumentation, helt enkelt inte bryr sig och kan ta betalt det man tycker projektet kommer kosta. Man kanske måste gräva, fixa fram firma som får in fibern, ansluta i skåp, redigera dokumentation osv. Det är en massa jobb, att dom sedan är snikna och tar hutlös betalt är inte olagligt även om man tycker det är oetiskt och omoraliskt.

En egen lösning är ju Ubiquiti WiFi länk, för jag skulle absolut inte betala 80 lax för att få fiber i efterhand. Numera skulle jag iofs aldrig flytta till en bostad, BRF, Villa etc. som inte hade fiber eller någon form av fast anslutning (i sämsta fall kabel-TV). 4G funkar bra för många med duger definitivt inte för min del och det jag använder Internet till. Prata med med byalaget och se vad du kan komma fram till, få mer information om läget, hur nätet ser ut osv. Ju mer du vet desto bättre läge har du i förhandlingar med Telia.

-----------------------------

För egen del skulle vi också bygga fibernät här, men det drog ut på tiden och folk bråkade. Jag drev projektet så att säga och valde efter ett tag att lägga det på hyllan men fick jag nys om att kommunen kanske skulle bygga och så blev det. Helt underbart att slippa alla gnällspikar och IP-Only byggde nätet, allt ligger på kommunal mark och dom som vill ansluta i efterhand har färdig kanalisation så det enda som krävs är grävning på tomten. Slutade på 16 lax per fastighet för alla som var med från början, jag tror det var 35st hus som inte ville vara med och dom har varit grymt sura på mig och andra eftersom det kostar dom 35 lax att ansluta i efterhand.

Skönt med skadeglädje, så mycket som jag tjatade på folk att vara med från början. Det sjuka var att folk hade råd, det var inte en ekonomisk fråga utan mer en princip sak. Du vet sådana där knäppa personer som inte vill, för ADSL via teletråd gick ju bra. När ADSL stängdes av för två år sedan blev det ett attans liv, Telia skulle anmälas etc. Dom har rätt att ha kvar sin telefon etc. Så kan det gå när man inte ville ta emot informationen om fiber som vi tjatade om under lång tid, plus att området som ligger i närheten här fick fiber flera år innan oss men det hjälpte inte ändå att dom kunde titta på hur det funkade.

Nu bryr jag mig inte för dom som vill ha har fått och dom som inte vill vara med behöver inte. Valfritt och demokratiskt men det ogillades av gnällspikarna. Däremot var det många som i efterhand tackade oss för att vi tjatade och dom fick upp ögonen för vad fiber var etc. Ingen av dessa människor ångrar sig idag utan var otroligt glada att det blev så billigt för dom var med från början.

Idag klarar man sig inte utan en uppkoppling anser jag, man blir helt handikappad.