Grafikkortspriser i Sverige vänder nedåt

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortspriser i Sverige vänder nedåt

På endast en vecka har lägstapriserna letat sig nedåt med 5–10 procent för partnertillverkares grafikkort från både AMD och Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lovande men inte tillräckligt! Fortsätt så!

Permalänk
Medlem

Veckovis rapportering, trevligt Kul att se att det händer något på svenska marknaden iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Och drivmedel har gått ned, så man kan köra till grafikkortsaffären också!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och drivmedel har gått ned, så man kan köra till grafikkortsaffären också!

Att tycka att bränslet har gått ner just nu, är lite som att tycka att det är billigt på blackfriday för de höjde priserna veckan innan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Fint! Endast 30-40% kvar innan 3080 är nere på "recensionspris" igen!

Permalänk
Medlem

Perfekt till när RTX 4000-serien och RX 7000-serien kommer med nya högre priser.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Perfekt till när RTX 4000-serien och RX 7000-serien kommer med nya högre priser.

Jag tror butikspriserna vid lansering kommer vara från 9990kr på 4080

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror butikspriserna vid lansering kommer vara från 9990kr på 4080

TSMC 5nm sägs väl vara runt 70% dyrare så det lär säkerligen vara dyra MSRP nästa generation :S

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Fint! Endast 30-40% kvar innan 3080 är nere på "recensionspris" igen!

Dit kommer vi aldrig. Vi har hög inflation idag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Clasito:

TSMC 5nm sägs väl vara runt 70% dyrare så det lär säkerligen vara dyra MSRP nästa generation :S

Bättre yield än 7nm snackas det om.

Permalänk
Medlem

Såg senast igår 3050 för 3000:- så antar att de här uppgifterna redan är gamla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bättre yield än 7nm snackas det om.

Sant, det kanske jämnar ut sig ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Dit kommer vi aldrig. Vi har hög inflation idag...

Hög inflation och ganska låg svensk krona.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

3080 -55%..... 5836:- Där det verkligen borde men inte kommer vara, pga av ointressanta anledningar. Kanske vid 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hög inflation och ganska låg svensk krona.

Ja plus hög inflation även på dollar, höga minaralpriser, höga drivmedelpriser etc. etc. Jag gnällde mest på detta "introduktionspris" som var bluff redan då men riktiga inflationen är säkert minst runt 10%. Ta inte SCB eller amerikanska myndigheters hokus&pokus inflationsmätning på allvar. De väljer en varugrupp som passar målet, dvs att visa inflationen så lågt som möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

nanometer blabla svepskäl... 3080 -55%..... 5836:- Där det borde vara, PUNKT slut!

Det kommer aldrig hända. 3080 Hade inte det priset innan kaoset startade och sedan dess har produktionsrelaterade kostnader skjutit. Man bör inte förvänta sig att priserna hamnar ens där de var vid lansering

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Han ändra lite.. men står fast vid min redigerade åsikt. Introduktions-priserna var inte där pga en normal anledning. En återgång lär ske... G5080.. kanske.
(kan sträcka mig till 50% men inte mer )

Permalänk
Medlem

Jag hatar att säga "vad var det jag sade". Men; vad var det jag sade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Perfekt till när RTX 4000-serien och RX 7000-serien kommer med nya högre priser.

Vi vet ju att både AMD och nVidia kommer att släppa helt nya serier grafikkort i år, på förbättrade processer.
Om man inte sitter på pottkanten för att kort går sönder, är det inte så intressant att betala överpriser för den gamla generationens grafikkort.

Permalänk
Medlem

Med andra ord börjar tillgången möta efterfrågan då helt enkelt.

Frågan jag ställer mig är om det är pga många faktiskt fixat sitt kort eller om efterfrågan sjunker pga många helt enkelt gett upp planerna och väntar till nästa generation, dvs så vi ser samma hysteri igen när 4000/7000-serierna kommer.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Med andra ord börjar tillgången möta efterfrågan då helt enkelt.

Frågan jag ställer mig är om det är pga många faktiskt fixat sitt kort eller om efterfrågan sjunker pga många helt enkelt gett upp planerna och väntar till nästa generation, dvs så vi ser samma hysteri igen när 4000/7000-serierna kommer.

Tror det finns ett gäng orsaker, några är:

  • kort som skulle till Ryssland går nu till andra länder p.g.a sanktioner

  • folk avvaktar till nästa generation

  • övergången till TSMC 5N lättar trycket på deras 7nm

Permalänk
Medlem

Har redan ett 3060 ti så kommer nog vänta till 4070 eller får se vad Amd har att bjuda på denna gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Har redan ett 3060 ti så kommer nog vänta till 4070 eller får se vad Amd har att bjuda på denna gång.

Samma här, det klarar sig nog ett bra tag framöver ändå får vi hoppas!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hatar att säga "vad var det jag sade". Men; vad var det jag sade?

Ja, vad var det du sa? För utan kontext är det ett ganska tomt påstående.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

Sanktionerna mot Ryssland börjar alltså märkas i handeln även i väst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har staten kompenserat för elpriser, och ska kompensera för drivmedelspriser. Var är kompensationen till dem som köpt ett grafikkort som borde kosta 25-30% av det det kostade vid köp?

Bra att det vänder nedåt. Men är en bra bit kvar tills det är helt i sin ordning igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och drivmedel har gått ned, så man kan köra till grafikkortsaffären också!

men det är lugnt, våren är på g så snart går den upp igen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

TSMC 5nm sägs väl vara runt 70% dyrare så det lär säkerligen vara dyra MSRP nästa generation :S

Saknar sannolikt betydelse för utpriset då kislet till GPUn inte lär kosta många kronor ändå.