Tyskt cybersäkerhetsföretag varnar för Kaspersky.... (Tips på andra program tack)

Permalänk
Medlem

Tyskt cybersäkerhetsföretag varnar för Kaspersky.... (Tips på andra program tack)

Har ju självklart Kaspersky. Kanske lika bra att avinstallera det. Tips om andra antivirus/brandväggcombos mottages.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.763937/tysk-cybersaker...

Har haft F-Secure och hade småbekymmer med spel som programmet varnade för emellanåt. Gillar Kaspersky men...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har ju självklart Kaspersky. Kanske lika bra att avinstallera det. Tips om andra antivirus/brandväggcombos mottages.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.763937/tysk-cybersaker...

Har haft F-Secure och hade småbekymmer med spel som programmet varnade för emellanåt. Gillar Kaspersky men...

Utan någon inbördes ordning, men här är ett par förslag:
Bitdefender, Malwarebytes, Sophos

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Windows Defender räcker om man är vaken som användare, men annars finns det lite matnyttig info här:
https://www.av-comparatives.org/tests/summary-report-2021/

Permalänk
Medlem

Kör windows inbyggda i kombination med Malwarebytes (numera premium). då jag köpte lifetime licens som är grandfathered så är det ingen kostnad för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Först svar sen mer efter det.

Skrivet av Farsan Baloo:

Utan någon inbördes ordning, men här är ett par förslag:
Bitdefender, Malwarebytes, Sophos

Tack för tips!

Skrivet av frong:

Windows inbyggda

Hur är den numer? Minns att på "gamla goda tiden" var den inte bra....?

Skrivet av Thex:

Personligen tycker jag att Windows Defender räcker om man är vaken som användare, men annars finns det lite matnyttig info här:
https://www.av-comparatives.org/tests/summary-report-2021/

Tack. Ska läsa.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör windows inbyggda i kombination med Malwarebytes (numera premium). då jag köpte lifetime licens som är grandfathered så är det ingen kostnad för mig.

Tack även här. Malwarebytes lägger jag till att kolla upp.

Ska lägga Bitdefender, Sophos, Malwarebytes på listan att kolla upp.

En kille jag lirat ihop med använder https://www.iobit.com/en/advanced-systemcare-antivirus.php Vad tror ni om det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
DingDongerMcDongface

Halloj! Jag har lånat in tråden till en artikel i ämnet

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Utan någon inbördes ordning, men här är ett par förslag:
Bitdefender, Malwarebytes, Sophos

Bitdefender kör vi på arbetet. Fungerar kalas!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Jag har dock problem med att Defender. Har 3 datorer och alla har Defender -Tjänster har stoppats. Spelar ingen roll om jag trycker på starta om. Vet inte om ett program kan stänga av det. Typ Uplay, Asus Tweak mm

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Hur är den numer? Minns att på "gamla goda tiden" var den inte bra....?

Nu för tiden är den väldigt bra tycker jag. Smidig att använda, inbyggt och bra skydd samt gratis. Oslagbart.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör Windows Defender, hade jag varit tvungen att köpa ett antivirus så hade jag nog valt Eset, svenskt utvecklat och har ett gäng whitepapers mm gällande IT-säkerhet. Tldr, de verkar ha koll på säkerhet mer än att kränga program.

https://www.eset.com/us/business/resources/white-papers-list/

Edit:
De är slovakiska som kommenterat längre ned.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux men har inte någon antivirus alls där. Osäker på om det behövs. På Windows har jag nöjt med det som medföljer Windows. Ingen aning om det är bra men det är ju en enkel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör Windows Defender, hade jag varit tvungen att köpa ett antivirus så hade jag nog valt Eset, svenskt utvecklat och har ett gäng whitepapers mm gällande IT-säkerhet. Tldr, de verkar ha koll på säkerhet mer än att kränga program.

https://www.eset.com/us/business/resources/white-papers-list/

Svenskutvecklat? Slovakiskt är det väl?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det reflekterar deras egna säkerhetstjänst arbetssätt så bör vi väl sluta att använda Avira och G-data. Blir alltid löjligt när det bara hänvisas till hypotetiska hot.

Permalänk
Medlem

Hur det än ligger till med "detta" - så är det väl rätt att bojkotta produkter från Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör Windows Defender, hade jag varit tvungen att köpa ett antivirus så hade jag nog valt Eset, svenskt utvecklat och har ett gäng whitepapers mm gällande IT-säkerhet. Tldr, de verkar ha koll på säkerhet mer än att kränga program.

https://www.eset.com/us/business/resources/white-papers-list/

ESET är från Slovakien
https://en.wikipedia.org/wiki/ESET

Citat:

ESET is a Slovak internet security company that offers anti-virus and firewall products.

Permalänk
Medlem

Min fundering är om myndigheter och företag inom nämnda kategorier använder Kaspersky.
Jag förstår uttalandet men tveksam till att dom använder ryska tjänsteleverantörer i de kategorierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det reflekterar deras egna säkerhetstjänst arbetssätt så bör vi väl sluta att använda Avira och G-data. Blir alltid löjligt när det bara hänvisas till hypotetiska hot.

Givet den övergripande situationen känns det väl som ett högst rimligt påpekande hur en rysk mjukvaruleverantör skulle kunna utnyttjas i detta läge?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Givet den övergripande situationen känns det väl som ett högst rimligt påpekande hur en rysk mjukvaruleverantör skulle kunna utnyttjas i detta läge?

Jo. Även om jag har förtroende för de som jobbar på Kaspersky, så med tanke på hur det ser ut i Ryssland idag tror jag att de skulle ha väldigt svårt att vägra om FSB (ryska säkerhetstjänsten) kom och knackade på och ville ha en liten tjänst utförd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Om det reflekterar deras egna säkerhetstjänst arbetssätt så bör vi väl sluta att använda Avira och G-data. Blir alltid löjligt när det bara hänvisas till hypotetiska hot.

Varför ta risken? Avira och G-data är tyska. En allierad nation. Till skillnad från Kaspersky i en nation som i dagsläget bör klassas som en fientlig nation. Du ser inte skillnaden? Alright.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chstro:

Ja jävlar vad fel jag hade då!
Har alltid tänkt att de är Göteborgare då de har ett team från Kungälv som är duktiga och ofta syns.
🤦‍♂️

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför ta risken? Avira och G-data är tyska. En allierad nation. Till skillnad från Kaspersky i en nation som i dagsläget bör klassas som en fientlig nation. Du ser inte skillnaden? Alright.

Ja varför ta risken, du får bygga efter att den finns även med de tyska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Ja varför ta risken, du får bygga efter att den finns även med de tyska.

Det finns alltid en risk, och man får såklart ta ställning till hur stor risken är. Det säger sig självt just nu att risken att använda ryskt antivirus är oproportionerligt hög jämfört med tyska.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja jävlar vad fel jag hade då!
Har alltid tänkt att de är Göteborgare då de har ett team från Kungälv som är duktiga och ofta syns.
🤦‍♂️

Ser du Kungälv som Göteborg. Kan du ju se Slovakien som Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Göteborg ligger väl i Danmark?

Permalänk
Medlem

Använt Eset Internet Security (hette Eset Smart Security tidigare) och tycker det funkar bra. Verkar inte slöa ner datorn så mkt heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Windows Defender, allt annat är pengar i sjön imo.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Business är business och politik är politik.
Varför ska FSB krångla med ett stort företag om man kan bara betala 40$ och inte ens bli misstänkta för skiten?

https://www.sweclockers.com/nyhet/33132-gotland-plagades-av-o...

Skrivet av Petterk:

Om det reflekterar deras egna säkerhetstjänst arbetssätt så bör vi väl sluta att använda Avira och G-data. Blir alltid löjligt när det bara hänvisas till hypotetiska hot.

Håller med: USA har robotar (en potentiell möjlighet) att bomba och förstöra hela Sverige. De har till och med redan gjort det med Jugoslavien, Afghanistan, Irak, Libanon och Syrien. Bara inom 25 års tid. Det är väldigt konstigt att just USA inte befinner sig i den svenska "hypotetiska-hot-lista"...
A men just det! Det finns ju ingen olja eller råvaror i Sverige. Då så... Då kan man sova lugnt.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på vilka andra produkter som använder Kasperskys motor i dagsläget? Det var en gång i tiden F-secure gjorde det, men de bytte faktiskt p.g.a riskerna med det. Men jag vet att andra produkter också kört Kasperskys motor.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda och Malwarebytes premium på min hemdator sedan ett gäng år tillbaka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2