Blivande javautvecklare söker hjälp (LIA)

Permalänk
Medlem

Blivande javautvecklare söker hjälp (LIA)

Hej!
Jag pluggar till javautvecklare (YH) och har sökt LIA (praktik) ett bra tag nu och har inte fått napp än.

Kort om utbildningen:
HTML, CSS, Bootstrap 20 YH-poäng
Konsultrollen 20 YH-poäng
JavaScript 50 YH-poäng
Java, webbutveckling i java, java web-services,TDD JUnit 125 YH-poäng
Projektledning (agil utveckling) 20 YH-poäng
Databaser 20 YH-poäng
Applikationsutveckling (Android) 25 YH-poäng

All form av tips och råd uppskattas

Permalänk
Sötast

Använt dig av linkedin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Använt dig av linkedin?

Nej, då jag inte har någon form av erfarenhet inom branschen kändes en tom linkedin konto lite förgäves men får nog ge ett försök där!
tack för tipset

Permalänk
Medlem

Första LIAn är riktigt tuff, var inte så länge sedan jag själv kämpade med det.

Har väl inte så många bra tips mer än att, kämpa på.

Försök hitta fler bolag som pysslar med utveckling och kontakta dem. Bor man i en inte allt för liten stad så finns det oftast fler bolag än man tror.

Sedan är det väl som alltid viktigt hur man formulerar sig vid kontakten, tex om man skickar mail så märker den som mottar brevet snabbt om det är ett massutskick.

Kan även vara värt att ringa runt också, dock inte alltid lätt att komma till rätt person.

Ge inte upp!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Vart i landet pratar vi?

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkade:

Vart i landet pratar vi?

Malmö/skåne

Permalänk
Medlem

Vilken period letar du LIA för? Jag kanske kan hitta någon avdelning på mitt jobb som vill ha juniorutvecklare som kan web/java osv. Ska försöka hålla koll här men annars kanske vi kan utbyta email eller dylikt?

Ha det!

Edit: Insåg att det finns PM-funktion också så har skickat ett sådant. Skyller på att jag precis registrerade mig på forumet!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu i och med covid. Men försök nätverka på meetups eller om skolan anordnar branschdagar/studiebesök.

Skadar inte att göra en vettig LinkedIn-profil och göra en post, delas den vidare några gånger så når du snabbt ut till många.

Permalänk
Medlem

Jag använde LinkedIn så in i helvete när jag sökte LIA, jag mejlade hit och dit och fick som bäst löften att man skulle kolla och återkomma men det blev aldrig något tyvärr. Jag kanske skriver kasst eller nått, jag vet inte, men det funkade inte för mig.

Sedan fick jag 2 olika platser samtidigt via väldigt avlägsna bekanta när jag råkat nämna att jag sökte LIA-plats men inte hittat än. Så mitt tips är om du någon alls du känner att du hör med dem först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Jag använde LinkedIn så in i helvete när jag sökte LIA, jag mejlade hit och dit och fick som bäst löften att man skulle kolla och återkomma men det blev aldrig något tyvärr. Jag kanske skriver kasst eller nått, jag vet inte, men det funkade inte för mig.

Sedan fick jag 2 olika platser samtidigt via väldigt avlägsna bekanta när jag råkat nämna att jag sökte LIA-plats men inte hittat än. Så mitt tips är om du någon alls du känner att du hör med dem först.

Har försökt nå ut till folk runt vänskapskretsen samt kontaktat ett flertal företag men gick inte så bra, därav skapade jag tråden här.
Får fortsätta leta helt enkelt

Permalänk

Nu har inte jag läst YH men ett tips är att mejla företag du hade velat jobba hos och ställa frågor. Tex. vad de söker för kompetens etc. Alltså ställen du är genuint nyfiken på. Ofta kommer man långt bara genom att visa icke-desperat intresse utan dolda agendor. Jag fixade flera intervjuer på det sättet och kan tänka mig att det underlättar LIAsökande med. Lycka till!

Permalänk
Medlem

LinkedIn alltid bra att ha, du kan förslagsvis lägga till folk du snackar med där under dina LIA-ansökningar så att du bygger upp ett nätverk. Annars så är det väl bara att söka på, jag hoppas du hittar nåt till slut!