Fiberinstallation med något skumt installerat?

Permalänk

Fiberinstallation med något skumt installerat?

Hej!

En bekant har precis fått fiber installerad i sin lägenhet i göteborg, dock så undrar han vad detta är för något?

Ser ut som någon typ av brandlarm?

Hjälp!

(Tagit bort foton)

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Nu kastar jag ut något helt vilt här, har man frågat uthyraren?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Dem ger inte riktigt något svar, "-får återkomma med det".

Uppskattar om någon kanske vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Ser oneklingen ut som nån sorts sensor för luft eller nåt. Skulle ju kunna vara brandlarm som är uppkopplat mot deras nät.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

dem ger inte riktigt något svar, "får återkomma med det".

Microfon så dem kan lyssna på dig. XD (foliehatt)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Microfon så dem kan lyssna på dig. XD (foliehatt)

Ja men verkligen, vad kan det vara? Detta sa dem inget om innan installation.
Brandlarm kan ju inte vara satt så lågt?

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

En temperatursensor för att styra värmen?

Permalänk
Medlem

Testa söka artikelnumret på google om det finns några svar

Permalänk

Det verkar som att det är en fukt och värmesensor... plus kanske mikrofon

Är det ens lagligt att ha sensorer i ens lägenhet?

Har testat söka på numret, är nog inte ett art.nr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det verkar som att det är en fukt och värmesensor... plus kanske mikrofon

Är det ens lagligt att ha sensorer i ens lägenhet?

ja hur ska dem annars styra värmen?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

ja hur ska dem annars styra värmen?

Har ju gått bra tidigare utan sensor antar jag, men skit samma. Tack.

Permalänk
Medlem

Bild borttagen?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det verkar som att det är en fukt och värmesensor... plus kanske mikrofon

Är det ens lagligt att ha sensorer i ens lägenhet?

Har testat söka på numret, är nog inte ett art.nr.

Hoppas foliehatten inte skaver allt för mycket

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Har ju gått bra tidigare utan sensor antar jag, men skit samma. Tack.

Jo såklart. Tänkte att dem kanske vill se temp för varje lägenhet o kunna styra värme till element. Så dem inte behöver skicka varmvatten till alla element samtidigt. Spara energi.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag vet att vissa hyresvärdar installerar temp-sensorer hos kunder för att bemöta "Det är iskallt här" när det är 22,5 grader.

Permalänk
Medlem

https://samnytt.se/avslojar-sa-overvakar-hyresvarden-dig-i-re...
https://www.flashback.org/t3335862

Många av dessa temp sensorer är även fukt/koldioxids mätare.
Och dom är väldigt känsliga och kan användas till att spåra folk i alla fall om det mestadels är bara en person som vistas i lgh, är det fler så kan dom ej spåra ned till individ nivå som att det är kalle som sitter o skiter just nu och inte åke, men dom kan se om en person sitter o skiter.

Dom kan se när du går o lägger dig/somnar=mindre fukt och värme genererat, dom kan se om du/flera utför nån fysisk aktivitet som tex sexuell aktivitet.
Dom kan se i vilket rum du befinner dig i hur då går från rum till rum, när du lämnar lgh o kommer tillbaks,osv,osv.

Är detta ett problem heller inte?
För min del så är det ett problem, dock inte lika stort som om dom skulle montera kameror i varje rum, men inte så väldigt långt efter.
För andra är det inget problem alls, en del kan ju även tänka sig att leva i en lgh med flera kameror i varje rum så det ej finns döda vinklar och som sedan skickas till nåt för dom helt okänt företag.

Men även OM det inte hade varit ett problem för min del så är smygandet ett lika stort heller större problem.
Dvs att dom smyger in skiten i ens hem utan att tala om det och frågar man så får man som svar att skit i de' du.
Om dom vill sätta in sånt här så får dom ju för fan fråga först!

Och är det enbart för att hålla en jämn temp för att hålla ned kostnader, samt se till att fukt inte blir för hög, varför behövs det så in i helvete känsliga mätinstrument?
Det skulle ju räcka med en temp mätare som ger 0,1° och 0,5° skulle troligen funka det med, o för fukt så skulle det ju räcka med extremt låg känslighet.

Sen finns ju problemet med att det ska sparas på nån server i ett helt annat företag, VARFÖR behövs det ens sparas överhuvudtaget.
Det räcker väl att givaren skickar en signal till värme växlaren/pannan/etc LOKALT som styr tempen i aktuell lgh om att tex temp sjunkit med 0,5° och sen kastas den infon, möjligen att det skulle kunna sparas om saker överskrids som tex under 18° under 2-3timmar heller hög fukt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Ojfan, det där var inte bra alls. Får väl köpa in luftfuktare då.

Gäller bara att ta reda på hur temp och fuktnivån går när man är inne i bostaden.

Kul att dem kunde se ifall man hade sex hemma kvällstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maDa:

Jag vet att vissa hyresvärdar installerar temp-sensorer hos kunder för att bemöta "Det är iskallt här" när det är 22,5 grader.

Fast med 23 grader så kan det vara skitkallt, om det drar som satan som det gör i min lägenhet.
Att det är kallt har inte bara med värmen i antal grader på en godtycklig mätare, drar det så känns det många grader kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

https://samnytt.se/avslojar-sa-overvakar-hyresvarden-dig-i-re...
https://www.flashback.org/t3335862

Många av dessa temp sensorer är även fukt/koldioxids mätare.
Och dom är väldigt känsliga och kan användas till att spåra folk i alla fall om det mestadels är bara en person som vistas i lgh, är det fler så kan dom ej spåra ned till individ nivå som att det är kalle som sitter o skiter just nu och inte åke, men dom kan se om en person sitter o skiter.

Dom kan se när du går o lägger dig/somnar=mindre fukt och värme genererat, dom kan se om du/flera utför nån fysisk aktivitet som tex sexuell aktivitet.
Dom kan se i vilket rum du befinner dig i hur då går från rum till rum, när du lämnar lgh o kommer tillbaks,osv,osv.

Är detta ett problem heller inte?
För min del så är det ett problem, dock inte lika stort som om dom skulle montera kameror i varje rum, men inte så väldigt långt efter.
För andra är det inget problem alls, en del kan ju även tänka sig att leva i en lgh med flera kameror i varje rum så det ej finns döda vinklar och som sedan skickas till nåt för dom helt okänt företag.

Men även OM det inte hade varit ett problem för min del så är smygandet ett lika stort heller större problem.
Dvs att dom smyger in skiten i ens hem utan att tala om det och frågar man så får man som svar att skit i de' du.
Om dom vill sätta in sånt här så får dom ju för fan fråga först!

Och är det enbart för att hålla en jämn temp för att hålla ned kostnader, samt se till att fukt inte blir för hög, varför behövs det så in i helvete känsliga mätinstrument?
Det skulle ju räcka med en temp mätare som ger 0,1° och 0,5° skulle troligen funka det med, o för fukt så skulle det ju räcka med extremt låg känslighet.

Sen finns ju problemet med att det ska sparas på nån server i ett helt annat företag, VARFÖR behövs det ens sparas överhuvudtaget.
Det räcker väl att givaren skickar en signal till värme växlaren/pannan/etc LOKALT som styr tempen i aktuell lgh om att tex temp sjunkit med 0,5° och sen kastas den infon, möjligen att det skulle kunna sparas om saker överskrids som tex under 18° under 2-3timmar heller hög fukt.

Du behöver nog inte oroa dig över att de upptäcker någon sexuell aktivitet.

Jag skulle inte heller kalla Samnytt och Flashback de mest troliga källorna. Oavsett, spelar de så stor roll om de vet att du är i lägenheten eller ej? Isåfall får du nog koppla ur din router också så de inte kan spåra att du använder ditt internet. Likaså all form av el och vatten, de ser ju annars att de används också.

Ungefär lika stor foliehatt som killen som klagade på att det installerades taggar till ytterdörren för att nu kunde helt plötsligt lägenhetsinnehavaren se när personen kom hem...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Du behöver nog inte oroa dig över att de upptäcker någon sexuell aktivitet.

Jag skulle inte heller kalla Samnytt och Flashback de mest troliga källorna. Oavsett, spelar de så stor roll om de vet att du är i lägenheten eller ej? Isåfall får du nog koppla ur din router också så de inte kan spåra att du använder ditt internet. Likaså all form av el och vatten, de ser ju annars att de används också.

Ungefär lika stor foliehatt som killen som klagade på att det installerades taggar till ytterdörren för att nu kunde helt plötsligt lägenhetsinnehavaren se när personen kom hem...

Du måste nog tänka längre än så, kan finnas en anledning att folk är nojiga över detta. Tänker inte utveckla det mer -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

https://samnytt.se/avslojar-sa-overvakar-hyresvarden-dig-i-re...
https://www.flashback.org/t3335862

Många av dessa temp sensorer är även fukt/koldioxids mätare.
Och dom är väldigt känsliga och kan användas till att spåra folk i alla fall om det mestadels är bara en person som vistas i lgh, är det fler så kan dom ej spåra ned till individ nivå som att det är kalle som sitter o skiter just nu och inte åke, men dom kan se om en person sitter o skiter.

Dom kan se när du går o lägger dig/somnar=mindre fukt och värme genererat, dom kan se om du/flera utför nån fysisk aktivitet som tex sexuell aktivitet.
Dom kan se i vilket rum du befinner dig i hur då går från rum till rum, när du lämnar lgh o kommer tillbaks,osv,osv.

Är detta ett problem heller inte?
För min del så är det ett problem, dock inte lika stort som om dom skulle montera kameror i varje rum, men inte så väldigt långt efter.
För andra är det inget problem alls, en del kan ju även tänka sig att leva i en lgh med flera kameror i varje rum så det ej finns döda vinklar och som sedan skickas till nåt för dom helt okänt företag.

Men även OM det inte hade varit ett problem för min del så är smygandet ett lika stort heller större problem.
Dvs att dom smyger in skiten i ens hem utan att tala om det och frågar man så får man som svar att skit i de' du.
Om dom vill sätta in sånt här så får dom ju för fan fråga först!

Och är det enbart för att hålla en jämn temp för att hålla ned kostnader, samt se till att fukt inte blir för hög, varför behövs det så in i helvete känsliga mätinstrument?
Det skulle ju räcka med en temp mätare som ger 0,1° och 0,5° skulle troligen funka det med, o för fukt så skulle det ju räcka med extremt låg känslighet.

Sen finns ju problemet med att det ska sparas på nån server i ett helt annat företag, VARFÖR behövs det ens sparas överhuvudtaget.
Det räcker väl att givaren skickar en signal till värme växlaren/pannan/etc LOKALT som styr tempen i aktuell lgh om att tex temp sjunkit med 0,5° och sen kastas den infon, möjligen att det skulle kunna sparas om saker överskrids som tex under 18° under 2-3timmar heller hög fukt.

Vet inte om jag alls skulle ta till mig något som står på samnytt, men framför allt flashback. En fuktmätare kommer inte märka av vad du gör (sover, har sex, äter stekt falukorv). Även om den skulle göra det, tror du att detta är något någon ser och bevakar? Finns det tillräckligt mycket folk att övervaka alla hem med en sådan enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Du måste nog tänka längre än så, kan finnas en anledning att folk är nojiga över detta. Tänker inte utveckla det mer -_-

Illegal verksamhet? Paranoia? Alla är saker man kan få hjälp med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast med 23 grader så kan det vara skitkallt, om det drar som satan som det gör i min lägenhet.
Att det är kallt har inte bara med värmen i antal grader på en godtycklig mätare, drar det så känns det många grader kallare.

Men vi har lagstiftat i det här landet hur kallt/varmt det får vara i en hyreslägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maDa:

Men vi har lagstiftat i det här landet hur kallt/varmt det får vara i en hyreslägenhet.

I antal grader kanske, men dragit kommer kännas mycket gallare än vad ditt instrument säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Men vi har lagstiftat i det här landet hur kallt/varmt det får vara i en hyreslägenhet.

Hade det kallt som fan i en lägenhet för antal år sedan, men när de mätte så var det okej med 17 grader 1 meter från väggen och golvet. Jag flyttade, idag har de buffat upp för köld på stället. Men det kan vara svårt att få något gjort, hade hörnlägenhet där nordan låg på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide