Permalänk
Medlem

Koppla in jobbdator på befintlig utrustning

Hej,
Min chef är på mig lite för att jag använder min ursprungliga rigg (2skärmar, tangenbord, mus etc) när jag ska jobba. Jag har en laptop från jobbet och skulle behöva koppla in mig på skärmar/tangentbord/mus på något enkelt sätt. Är det någon som har en känsla för någon bra utrustning som inte strular till allt?

Permalänk
Medlem

bägge skärmarna har hdmi och DP, dock använder jag DP för att den fixar högre fps. Tangentbordet är trådat och musen trådlös med dongel

Permalänk
Avstängd

Menar du någon form av docka eller typ en KVM-switch så du kan växla mellan två datorer?

Själv plockade jag hem en docka från jobbet nu med allt hemarbete, sen har jag mus, tangentbord och sånt kopplat i en USB-hub. För att växla mellan jobb och annat så flyttar jag denna USB-kabel till dockan eller min egna dator och byter ingång på skärmen.

Permalänk
Medlem

Förklara vad problemet är. Det är väl bara att koppla i skärmkablar och dongle, tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Har din laptop både HDMI och DP utgång?
Isåfall är enklast möjliga att koppla den med HDMI till ena skärmen och med en DP (mini-DP?) - HDMI sladd till den andra.
En USB-hubb eller USB-switch för mus och tangentbord.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Förklara vad problemet är. Det är väl bara att koppla i skärmkablar och dongle, tuta och köra?

Som jag tolkar problemet så jobbar TS från sin privata dator istället för den laptop som jobbet tillhandahåller.

Det beror lite på vad du har för anslutningsmöjligheter med din jobblaptop. Min har en Thunderbolt USB-C som är trevlig att använda eftersom man kan koppla in en docka som matar datorn med ström, allt med en sladd. Sedan växlar man bara ingång på skärmarna. Till detta har jag två olika tangentbord och mus. Just detta med tangentbord och mus har jag gjort fel på många gånger och suttit och vispat med musen till fel dator. Men man vänjer sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Hej,
Min chef är på mig lite för att jag använder min ursprungliga rigg (2skärmar, tangenbord, mus etc) när jag ska jobba. Jag har en laptop från jobbet och skulle behöva koppla in mig på skärmar/tangentbord/mus på något enkelt sätt. Är det någon som har en känsla för någon bra utrustning som inte strular till allt?

Jag har det så smidigt att jag kör med en 34" skärm hemma som har inbyggd docka för allt, så jag kopplade bara in mus, tangentbord och lurar i skärmens USB portar (Den har inbyggd KVM) så välde jag via skärmen om jag skulle köra USBportarna via USB upstream eller via Dockan. Det är kanske lite svårt om du inte har det idag, men har du inbyggd USB i skärmen så kanske det går att koppla sakerna till den och sedan flytta den usb-kabeln mellan datorerna, skärmarna kanske en Docka kan behövas för att lösa på ett smidigt sätt, men kan tycka att det är upp till den chef att stå för dessa saker om du ska jobba hemma och dom inte gillar att du använder din vanliga.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att jag behöver någon kvm-lösning. Joblapptopen kör usbdocka på jobbet. men har annars en hdmiport.
Problemet är att jag vill kunna dela på skärmar, tangentbord och mus mellan datorerna. Inte samtidigt förstås utan kunna koppla om dom vid behov så jag slipper sitta med det lilla tangentbordet och skärmen på jobbdatorn

Permalänk
Medlem

Skulle denna funka tex.. jag får lite tilt när jag ska tänka på hur det funkar.

https://www.amazon.se/Delock-DisplayPort-KVM-omkopplare-ljud-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Degboll:

Skulle denna funka tex.. jag får lite tilt när jag ska tänka på hur det funkar.

https://www.amazon.se/Delock-DisplayPort-KVM-omkopplare-ljud-...

Den stödjer bara en skärm.
Just när det gäller denna typen av enheter så är det inte säkert att alla upplösningar och uppdateringsfrekvenser fungerar. 1920x1080@60Hz brukar fungera, men i övrigt får man kolla noga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp, du vill ha en KVM som stödjer två skärmar. Såna finns men är inte gratis. Vilken upplösning talar vi om?

Alternativet är om skärmarna har flera portar så kan du koppla den ena på varje skärm till din egen dator och den andra till jobbdatorn och sedan byta i skärmens UI. FPSen kanske inte är så viktig på jobbet. Mus/tangenbord går alltid att fixa, USB-switchar är billiga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, du vill ha en KVM som stödjer två skärmar. Såna finns men är inte gratis. Vilken upplösning talar vi om?

Alternativet är om skärmarna har flera portar så kan du koppla den ena på varje skärm till din egen dator och den andra till jobbdatorn och sedan byta i skärmens UI. FPSen kanske inte är så viktig på jobbet. Mus/tangenbord går alltid att fixa, USB-switchar är billiga.

Alltså på jobbdatorn räcker 1080 men privat har jag ju en 4k och en 2k skärm..

Permalänk
Medlem

Remote Desktop till den bärbara?

Så kör jag.
MVH

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag kör en lite manuell metod där jag, likt @mpat rekommenderar, skiftar i skärmens UI.

Har en USB-C docka jag lånat hem från jobbet som jag kör skärmarna genom och en USB-hub som jag kör webcam, mus, headset och tangentbord via. Hubben är kopplad med en kabel in i stationära och en kabel in i dockningstationen.

När jag jobbade hemma som mest var det ett klick på vardera av de två skärmarna och ett tryck på usb-hubben för att byta mellan privat och jobbdator. Skulle säga att en dockningsstationen generellt gör livet enklare i såna här scenarion, särskilt med flera skärmar, och att det är något du borde be din chef om. Vill du lösa det själv verkar det finnas en del tredjeparts på t.ex. inet men jag har ingen erfarenhet av dem.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Alltså på jobbdatorn räcker 1080 men privat har jag ju en 4k och en 2k skärm..

Problemet är att KVMen måste klara den högsta upplösning du vill ha, och då är det 4K@60Hz (åtminstone), och då är det inte många som klarar det. Den jag körde är den här:

https://www.aten.com/eu/en/products/kvm/desktop-kvm-switches/...

Men då är det som du ser bara en skärmport. Skall du ha en med två så blir det nåt sånt här:

https://www.aten.com/eu/en/products/kvm/desktop-kvm-switches/...

Dustin tar 10k för den just nu. Det är det jag menar med att det blir dyrt med KVMer med de kraven, för då kommer man upp i server-grejer.

(OBS att jag absolut inte har gått igenom marknaden för KVMer och valt just den. Det kan mycket väl finnas något billigare, men det illustrerar lite prisbilden.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Degboll:

Alltså på jobbdatorn räcker 1080 men privat har jag ju en 4k och en 2k skärm..

Jag gissar att du med en 2k skärm menar att du har en 2560x1440 skärm? 2k är annars 2048x1080, vilket är rätt ovanligt. https://en.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

Du kan nog lägga ner letandet efter en KVM-switch. Det finns nog, men priset lär vara mer än du vill betala. Upp till 4k@30Hz kan man nog hitta billigare, men hur roligt är det? 2560x1440 är en upplösning som inte alla switchar ens har stöd för. Många av de billigare har bara stöd för några standardupplösningar såsom FullHD resp 4k och inget utöver det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag kör en lite manuell metod där jag, likt @mpat rekommenderar, skiftar i skärmens UI.

Har en USB-C docka jag lånat hem från jobbet som jag kör skärmarna genom och en USB-hub som jag kör webcam, mus, headset och tangentbord via. Hubben är kopplad med en kabel in i stationära och en kabel in i dockningstationen.

När jag jobbade hemma som mest var det ett klick på vardera av de två skärmarna och ett tryck på usb-hubben för att byta mellan privat och jobbdator. Skulle säga att en dockningsstationen generellt gör livet enklare i såna här scenarion, särskilt med flera skärmar, och att det är något du borde be din chef om. Vill du lösa det själv verkar det finnas en del tredjeparts på t.ex. inet men jag har ingen erfarenhet av dem.

Det där med docknings-stationer är en lång historia...

Det finns egentligen tre sorter av generella stationer:

1) Rena USB-stationer där allt komprimeras över USB av processorn med tekniken DisplayLink. Kräver en drivrutin på datorn, men funkar helt OK för bara skrivbords jobb. Dock närmast oanvändbart för spel. Ganska billigt, och funkar med allt. Helt ärligt, man kan köra dem över USB 2.0 t.o.m.
2) Thunderbolt. Funkar bara om datorn har en Thunderbolt-port. Då funkar de bra, men är ganska dyra.
3) USB-C Alternate mode. Billigast och fungerar faktiskt riktigt hyfsat, men de är begränsade i vad de kan göra. Det är oftast en skärm i 1440p + USB 3.0, eller en skärm i 4K och USB 2.0 (plus att man naturligtvis kan ha Ethernet, SD-kort osv kopplat till USB internt). En del modernare kan, om laptoppen stödjer DisplayPort 1.4, köra USB 3.0 + 4K eller USB 2.0 + 8K, men det är verkligen inte vanligt. Anker har en, Apple har en, och det finns säkert fler, men det vanligaste är att det inte går.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Beroende på krav och hur mycket du vill krångla till det så kan jag rekommendera exempelvis:

https://www.komplett.se/product/902752/datorutrustning/kringu...

En USB switch (finns i version för 4 datorer också, denna har två) för att bara använda en uppsättning av tangentbord, mus, mic etc.
Sen att koppla datorerna direkt till skärmen och fysiskt switcha på skärmen och klicka på knappen för att byta dator.

Mycket billigt och då blir det enkelt och inget direkt problem med prestanda och komplexa skärm-problem med upplösningar etc.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Beroende på krav och hur mycket du vill krångla till det så kan jag rekommendera exempelvis:

https://www.komplett.se/product/902752/datorutrustning/kringu...

En USB switch (finns i version för 4 datorer också, denna har två) för att bara använda en uppsättning av tangentbord, mus, mic etc.
Sen att koppla datorerna direkt till skärmen och fysiskt switcha på skärmen och klicka på knappen för att byta dator.

Mycket billigt och då blir det enkelt och inget direkt problem med prestanda och komplexa skärm-problem med upplösningar etc.

Exakt så jag gör och det fungerar väldigt bra. Ett klick på switchen och sen ändra ingång på skärmen/skärmarna och jag byter från jobb till hobby och vice versa.

Har en sån här:
https://www.komplett.se/product/902752/datorutrustning/kringu...

EDIT: Haha såg nu att jag länkade samma som dig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Kan också nämna att en del möss och tangentbord har möjlighet att byta mellan flera prylar på själva enheten. Mina Logitech-prylar funkar så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"min chef är på mig för att jag kör på min privata dator". Är det lite som manuell conditional access?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

"min chef är på mig för att jag kör på min privata dator". Är det lite som manuell conditional access?

Privata datorn kan ju vara Azurejoinad eller köra en VM som uppfyller alla krav, vem vet

Har varit rätt avundsjuk på IT som jag hört löst det på det sättet, dvs kört containers/VMs som är domänanslutna så de kan köra på sina privata maskiner som generellt är kraftfullare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord. Kopplar in ström till den bärbara sen fjärrstyr jag den från min stationära. Enklare än så blir det inte.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Fjärrskrivbord. Kopplar in ström till den bärbara sen fjärrstyr jag den från min stationära. Enklare än så blir det inte.

Funkar det bra med Teams och liknande också?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Funkar det bra med Teams och liknande också?

Ja, så länge du tillåter fjärrmikrofon i inställningarna och har en extern kamera som du skickar med in i fjärrsessionen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Du har inte en DP/HDMI plus USB-c med TB på den bärbara?

Jag själv har en docka till min nuvarande bärbara från jobbet, men när jag får ny dator så kommer jag nog att köra så. Om det går att driva två 4k-skärmar på det viset i 60Hz. Kör nu en 4k plus en FHD, då min nuvarande dator inte klarar 2 stycken 4k i 60 Hz.

Permalänk

åh! du har lösningarna hoppas jag. Du kan behöva USB-hubben eller dockan för att ansluta alla dina enheter på samma sätt. Du kan se detaljer från min rekommendation här ... https://soldfy.se/tillbehor/datortillbehor/dockningsstationer or här ...
https://cdon.se/catalog/search?q=alogic%20thunderbolt%203