Jo så kan det förstås vara. Samtidigt känns det väl inte så smart att köpa en dieselbil som inte uppfyller EUR6 eller vad det heter idag? Då får man inte köra i en del områden exempelvis och de lär bara bli fler. För pendling kanske det inte har så stor betydelse, men för andrahandsvärdet har det ju det.
Jo det är klart att en bil som gått 25 tusen mil är billigare än en ny, om den inte går sönder, men det blir ju en löjlig diskussion. Varför inte köpa en skateboard istället liksom? Den lär vara billigare ändå liksom.
För att ta ett exempel till så hade jag tidigare en Honda Accord som väl var sju år när jag köpte den och tio år när jag sålde den. Värdeminskningen för denna period var typ 50K men jag la också mer än så på reparationer, plus en uppsättning nya däck för typ 11000. Alltså kostade värdeminskning, service, däck och reparationer mig ungefär 3000-3500 per månad. Sen låg helförsäkring på ungefär 900 per månad, och då letade jag ändå runt en del. Och skatten var ganska saftig, men billig jämfört med en malus-bil förstås, typ 3700 per år. Men det var en diesel så om jag snålkörde till jobbet kunde jag nästan närma mig 0,6 milen, men snittade runt 0,9.
Jämför jag det med min nuvarande bil, som är en BMW 320 som jag leasade för knappt tre år sedan för 3500 per månad. Försäkringen, bara halv eftersom den har garanti, kostar 500 till per månad ungefär. Skatten är dock saftig då jag köpte den efter bonus/malus införts dock inte på de höga nivåerna som gäller idag, men nästan 500 per månad i alla fall. Sen råkade jag orsaka en parkeringsskada, och självrisken för det låg på 7500. Dock drar den mycket soppa, runt litern, och det kommer väl av att det är en fyrhjulsdriven automat men också av att jag gillar att gasa på lite förstås.
Bortser vi från kostnaden för bränsle så kostade min begagnade Accord alltså typ 150K på tre år inklusive skatt och försäkring, och min BMW kommer att ha kostat mig 170K när jag lämnar tillbaka den i sommar. För de extra 20K så får jag en mycket trevligare och nyare bil som alltid startar och inte har behövt några som helst verkstadsbesök mer än service och skadan jag själv orsakade, samt ett par påkörningar på min gata som jag slapp betala något för. Accorden däremot startade inte alltid utan hade ofta urladdat batteri på morgonen på vintern, vilket gjorde att jag fick skaffa en starthjälp som jag fick använda hyfsat många gånger. Och den gick ju sönder på några olika sätt, fick byta koppling på grund av ett typfel exempelvis (och verkstaden gjorde bort sig och monterade fel koppling, med efterföljande strul i ett par veckor då jag först körde runt med extremt slirande koppling ett tag då verkstaden sa att den skulle bli bättre efter inkörning och därefter fick köra med en gammal rostig Golf som lånebil), en xenon-lampas styrenhet gick sönder och det gick på 7500, nya skivor och ok bak gick på 13K, etc. Alla dessa problem kostade ju inte bara tid utan jag fick ta ut flex och liknande för att hantera verkstadsbesök och så. Jag fick också stå utan bil emellanåt då lånebil kostade extra, eller med en pissig lånebil från någon billig verkstad, med min nuvarande bil har jag ju alltid fått en typ ny bil i motsvarande storlek och utrustningsnivå som lånebil.
Bränslet kostar väl lite mer för BMW:n dock, men skillnaden i förbrukning är inte så stor och diesel är ju dyrare än bensin numera så det är inga stora skillnader. Men hade jag kunnat ta en elbil istället för samma leasingkostnad, speciellt om jag också räknar med den femhundringen i skatt som min bil kostar varje månad, så hade jag fått en ganska nice elbil, med en väldigt mycket lägre kostnad för "bränsle".