Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Vi har någorlunda samma frågeställning som TS. Jag kommer att byta roll om ett par månader och behöver då lämna in min förmånsbil. Vi behöver därför köpa en bil privat. Med 3 barn behöver vi en modell större bil men satan vad svårt det är att välja bil idag.

Har tagit in en del offerter och satt upp TCO kalkyler. Enligt mina beräkningar så är det relativt lika mellan en stor Elbil (Model X) och en Q7a / XC90 Diesel (båda begagnade). Jag har höftat lite med servicen men månadskostnaden blir ändå rätt så snarlik. Försäkringen är högre på elbilen och den estimerade värdeminskningen (om den går att lita på). Å andra sidan är bränslekostnaden hög för dieselbilarna samt handsvärdet högst osäkert… så svårt!!

Ska oavsett provköra en Q7a imorgon med 85 liters Dieseltank😀

Måste man ha en stor suv för att man har tre barn då? Finns gott om rymliga bilar som inte är stora som monstertruckar, Skoda superb brukar ju ofta nämnas för sitt rymliga baksäte t.ex. Förmodligen mycket billigare än både Q7 och Model X.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Måste man ha en stor suv för att man har tre barn då? Finns gott om rymliga bilar som inte är stora som monstertruckar, Skoda superb brukar ju ofta nämnas för sitt rymliga baksäte t.ex. Förmodligen mycket billigare än både Q7 och Model X.

Absolut inte! Men vi har det stora privilegiet att kunna välja mellan olika modeller. Vi har blivit förtjusta i att sitta högt (=SUV) samt att våra tre barn ska kunna sitta bekvämt i baksätet (=3 separata säten, ej en 2 1/2 som är vanligast). Vilket landar i få modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jämför inte legendaren med en skruttig Toyota tack

Det enda som är från en vanlig toyota på den bilen är sidospeglarna, resten är från Toyota Gazoo Racing

Det är nog den roligaste bilen du köpa just nu för under 500 tusen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Absolut inte! Men vi har det stora privilegiet att kunna välja mellan olika modeller. Vi har blivit förtjusta i att sitta högt (=SUV) samt att våra tre barn ska kunna sitta bekvämt i baksätet (=3 separata säten, ej en 2 1/2 som är vanligast). Vilket landar i få modeller.

Kolla på Ioniq 5. Den är rätt mycket billigare en Tesla Model X och har gott om plats i baksätet, försäkringen borde vara rätt mycket billigare också. Inte världens största bagage tyvärr och den har ju inte samma prestanda som en Tesla förstås, men det behöver ju inte vara några problem egentligen (dessutom kan den dra släp och ha takbox om man tillfälligt behöver mer plats). Det stora problemet är dock att få tag i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Vi har någorlunda samma frågeställning som TS. Jag kommer att byta roll om ett par månader och behöver då lämna in min förmånsbil. Vi behöver därför köpa en bil privat. Med 3 barn behöver vi en modell större bil men satan vad svårt det är att välja bil idag.

Har tagit in en del offerter och satt upp TCO kalkyler. Enligt mina beräkningar så är det relativt lika mellan en stor Elbil (Model X) och en Q7a / XC90 Diesel (båda begagnade). Jag har höftat lite med servicen men månadskostnaden blir ändå rätt så snarlik. Försäkringen är högre på elbilen och den estimerade värdeminskningen (om den går att lita på). Å andra sidan är bränslekostnaden hög för dieselbilarna samt handsvärdet högst osäkert… så svårt!!

Ska oavsett provköra en Q7a imorgon med 85 liters Dieseltank😀

Jag hade Q7 V12 TDI tidigare med 100l dieseltank, det var inte ens kul på den tiden vid pumpen, ännu mindre nu. Avråder från det och en elbil kommer du tjäna in på sikt och jag tror de kommer ha bättre andrahandsvärde med, oavsett batteriets eventuella minskning över tid på laddning som det kan hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och fulare och sämre väghållning, och generellt sämre utrymmen för samma storlek/vikt på bil.
Aldrig förstått mig på SUV:ar men smaken är som baken
(och visst finns det nischfall där SUV fyller ett praktiskt syfte)
E60 M5 som daily? Coolt, men låter dyrt - potentiellt katastrofalt dyrt.
(alla M är kostsamma, men just den generationen M5 sägs väl vara en av de skörare/dyrare?)
Själv skulle jag nog nöja mig med en E39 M5 (skrämmande hur gamla de börjar bli nu dock)

I4 M50 är väl både snabbare och billigare att driva runt. (i allafall upp till 200 km/h, över det är väl E60 M5 snabbare men hur ofta kör man det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det enda som är från en vanlig toyota på den bilen är sidospeglarna, resten är från Toyota Gazoo Racing

Det är nog den roligaste bilen du köpa just nu för under 500 tusen

https://www.youtube.com/watch?v=n2pGQedpIS4&ab_channel=Captai...

Nä, jag tycker det är roligare med en v10 som skriker som en formel1 bil än den där damsugaren, oavsett vad

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Ni tycker inte att tråden har spårat lite när ursprungsfrågan är "Vad är rimligt om man skall byta bil 2022?" där det inleds med att poängtera att TS brukar byta bil vart 3dje år och lägga runt 200-300k. Plötsligt är det skrikande V10or, miljonkronors elsuvar och fjortistrimmade gocart toyotas som diskuteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ni tycker inte att tråden har spårat lite när ursprungsfrågan är "Vad är rimligt om man skall byta bil 2022?" där det inleds med att poängtera att TS brukar byta bil vart 3dje år och lägga runt 200-300k. Plötsligt är det skrikande V10or, miljonkronors elsuvar och fjortistrimmade gocart toyotas som diskuteras?

Det har du rätt i

Jag har fortfarande mycket att fundera på men det är nog nyttigt om tråden kan användas till att diskutera vilken TYP av bil som är vettig att köpa 2022.

Verkar onekligen inte som att det bara är jag som finurlar på det.

Permalänk
Medlem

Vi håller på och letar efter ny bil, i dagsläget har vi en Renault Megane Sports tourer (kombi-varianten) som vi köpte ny 2019, men den börjar närma sig 10k mil och vi börjar känna att det är dags att köpa sig fri från eventuell verkstadstid och annat framöver. Vi rullar väl en 3500 mil om året i snitt.

Vi kan väl tänka oss att lägga uppemot 400k för en bil, frågan är då om vi ska köpa nytt i liknande prisklass som våran nuvarande bil eller om man ska kika på en bättre begagnad Volvo? eller finns det andra vettiga alternativ? Vi kan tänka oss en hybrid, men är nog inte riktigt redo att gå all in på elbil ännu.

6 mil enkel resa har vi till jobb i dagsläget och inga möjligheter att ladda på jobbet, kanske kan vara värt att lägga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Vi håller på och letar efter ny bil, i dagsläget har vi en Renault Megane Sports tourer (kombi-varianten) som vi köpte ny 2019, men den börjar närma sig 10k mil och vi börjar känna att det är dags att köpa sig fri från eventuell verkstadstid och annat framöver. Vi rullar väl en 3500 mil om året i snitt.

Vi kan väl tänka oss att lägga uppemot 400k för en bil, frågan är då om vi ska köpa nytt i liknande prisklass som våran nuvarande bil eller om man ska kika på en bättre begagnad Volvo? eller finns det andra vettiga alternativ? Vi kan tänka oss en hybrid, men är nog inte riktigt redo att gå all in på elbil ännu.

6 mil enkel resa har vi till jobb i dagsläget och inga möjligheter att ladda på jobbet, kanske kan vara värt att lägga till

De flesta elbilar går minst 20 mil även på vintern så 6 mil enkel resa såvida ni inte är fjällenbesökare, resande säljare, har sommarnöje i Skåne och bor i Stockholm eller åker på bilsemester i Europa så ska en elbil fungera. Speciellt om ni bor runt Stockholm eller söderut där vintrarna är mildare. Bor ni i Norrland där det ofta är -20 så kanske det inte är optimalt ännu.
Dock får ni nog ingen bra elbil fullt ut för 400k. Kanske lease:a ?

Permalänk
Medlem

Vettigast bil att köpa 2022?
Lexus LC500 eller Nissan GT-R.

De roliga bilarna är borta snart, passa på

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

De flesta elbilar går minst 20 mil även på vintern så 6 mil enkel resa såvida ni inte är fjällenbesökare, resande säljare, har sommarnöje i Skåne och bor i Stockholm eller åker på bilsemester i Europa så ska en elbil fungera. Speciellt om ni bor runt Stockholm eller söderut där vintrarna är mildare. Bor ni i Norrland där det ofta är -20 så kanske det inte är optimalt ännu.
Dock får ni nog ingen bra elbil fullt ut för 400k. Kanske lease:a ?

Det blir rätt dyrt att leasa om man kör så långt tyvärr.

Personligen tycker jag elbil hade varit rätt perfekt för en sådan pendling. Bara skillnaden mellan bensin/diesel och el per mil kompenserar ju en ganska stor skillnad i pris. Men det är svårt att få en fin elbil för 400K förstås. Å andra sidan borde besparingarna i driftskostnaden kompensera för en rätt mycket högre kostnad. Men typ en Megane elbil i basversion kan man ju få för typ 407K ny. Kanske kan vara något att titta på?

Det man kan göra annars är ju att köra på en hybrid med tillräcklig kapacitet för att klara vardagen på el, de har fortfarande låg skatt och bränslekostnaden blir ju knappt högre än för en elbil även om service och sånt kanske blir lite dyrare. Men 12 mil utan att ladda blir ju tight för de flesta hybrider, om man inte kör på en ny och dyr kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det blir rätt dyrt att leasa om man kör så långt tyvärr.

Personligen tycker jag elbil hade varit rätt perfekt för en sådan pendling. Bara skillnaden mellan bensin/diesel och el per mil kompenserar ju en ganska stor skillnad i pris. Men det är svårt att få en fin elbil för 400K förstås. Å andra sidan borde besparingarna i driftskostnaden kompensera för en rätt mycket högre kostnad. Men typ en Megane elbil i basversion kan man ju få för typ 407K ny. Kanske kan vara något att titta på?

Det man kan göra annars är ju att köra på en hybrid med tillräcklig kapacitet för att klara vardagen på el, de har fortfarande låg skatt och bränslekostnaden blir ju knappt högre än för en elbil även om service och sånt kanske blir lite dyrare. Men 12 mil utan att ladda blir ju tight för de flesta hybrider, om man inte kör på en ny och dyr kanske.

Ja, för mig som kör 2100-2200 mil om året så är leasing tyvärr inte ett alternativ.
Men för de som kör upp till 1500 mil om året kan det vara attraktivt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En leasing från 1000 till 1500 mil per år ökar med c:a 250-300 kr per månad, en ökning till 2000 mil ger väl kanske +450 kr till och sedan 2500 säg 550 kr mer. Det innebär att grundpriset 1000 mil kostar +1400 kr ca om jag räknat rätt. Det är 1400x12 = 16800 kr.

Skillnaden per mil mellan en elbil säg 2kwh * 1,5 kr per mil och 0.8l * 22 kr per mil = 3*2500 vs 22*0,8*2500 = 7500 vs 44000

Det innebär att leasingökningen på 16800 kr + 7500 kr drivmedel fortfarande är mycket billigare än att köra en bensin.
Så gör vi ett snåldieselalternativ med säg 0,4l milen (finns det ens?) och 25 kr per liter.

Då är det 24300 kr mot 25000 kr dvs samma pengar och man har risken att soppan drar iväg ännu mer i pris. Ett elpris kan du binda på 3 år så du vet vad du betalar men soppan är svår att binda priset på.

För mig fortfarande en no brainer med elbil om man kör så långt. Det är snarare bättre med elbil ju mer du kör.

Genom att lease:a så blir det billigare om du inte sitter på en hög kontanter för avbetalning+ränta+försäkring+skatter etc är alltid högre mot att lease:a den i alla fall jag kikat på. Endast om du planerar att sitta på bilen till den skrotas så kan det löna sig (10år+).

Kikade på en Renault Zoe som exempel
Avtalslängd:
36 månader
Standard
Körsträcka:
1000 mil/år
Standard
1500 mil/år
+ 340kr/mån
2000 mil/år
+ 450kr/mån

Tesla Model 3 36mån
1500 mil 7040 kr
2500 mil 8555kr

Polestar 2 standard range 36mån
1500 mil 4391kr
2500 mil 4802kr
3500 mil 5611 kr
Polestar 2 standard range 48 mån
3500mil per år 5509 kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja, för mig som kör 2100-2200 mil om året så är leasing tyvärr inte ett alternativ.
Men för de som kör upp till 1500 mil om året kan det vara attraktivt.

Som Henrik här ovan säger så lönar det sig nog i alla fall. 2000 mil per år kostar normalt runt en femhundring extra per månad, men ofta är det också förhandlingsbart. Jag fick exempelvis ett erbjudande på en Kona där de, om jag valde till vinterdäck för typ 123 kronor i månaden eller liknande (minns inte exakt men det var inte så dyrt), bjöd på 500 mil per år. De olika merkostnaderna för leasing är ju beräknade på fossilbilar liksom, och handlarna (eller finansieringsbolagen) är ju medvetna om att elbilar inte riktigt följer samma kurva för värdeminskningen.

Däremot kan det ju vara värt att kolla på om det lönar sig mer att köpa bilen om man kör längre. Då tar man själv risken att värdeminskningen blir högre förstås men chansen är ju att den inte blir så värst hög och då tjänar man ju på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

En leasing från 1000 till 1500 mil per år ökar med c:a 250-300 kr per månad, en ökning till 2000 mil ger väl kanske +450 kr till och sedan 2500 säg 550 kr mer. Det innebär att grundpriset 1000 mil kostar +1400 kr ca om jag räknat rätt. Det är 1400x12 = 16800 kr.

Skillnaden per mil mellan en elbil säg 2kwh * 1,5 kr per mil och 0.8l * 22 kr per mil = 3*2500 vs 22*0,8*2500 = 7500 vs 44000

Det innebär att leasingökningen på 16800 kr + 7500 kr drivmedel fortfarande är mycket billigare än att köra en bensin.
Så gör vi ett snåldieselalternativ med säg 0,4l milen (finns det ens?) och 25 kr per liter.

Då är det 24300 kr mot 25000 kr dvs samma pengar och man har risken att soppan drar iväg ännu mer i pris. Ett elpris kan du binda på 3 år så du vet vad du betalar men soppan är svår att binda priset på.

För mig fortfarande en no brainer med elbil om man kör så långt. Det är snarare bättre med elbil ju mer du kör.

Genom att lease:a så blir det billigare om du inte sitter på en hög kontanter för avbetalning+ränta+försäkring+skatter etc är alltid högre mot att lease:a den i alla fall jag kikat på. Endast om du planerar att sitta på bilen till den skrotas så kan det löna sig (10år+).

Kikade på en Renault Zoe som exempel
Avtalslängd:
36 månader
Standard
Körsträcka:
1000 mil/år
Standard
1500 mil/år
+ 340kr/mån
2000 mil/år
+ 450kr/mån

Tesla Model 3 36mån
1500 mil 7040 kr
2500 mil 8555kr

Polestar 2 standard range 36mån
1500 mil 4391kr
2500 mil 4802kr
3500 mil 5611 kr
Polestar 2 standard range 48 mån
3500mil per år 5509 kr

Är det inte någon batterihyra på nästan alla Zoe? Oklart vad det kostar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det inte någon batterihyra på nästan alla Zoe? Oklart vad det kostar.

Jo möjligt men den bilen är lite speciell, kolla exemplet på Polestar 2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det innebär att leasingökningen på 16800 kr + 7500 kr drivmedel fortfarande är mycket billigare än att köra en bensin.
Så gör vi ett snåldieselalternativ med säg 0,4l milen (finns det ens?) och 25 kr per liter.

Min förra bil, Volvo V40 D2 drog 0,36-0,45L. Total genomsnitt 0,42L efter 6 år.
Kunde utan nå som helst bekymmer nästan alltid hålla mig under 0,40L under jobb pendling.

Min nuvarande bensinbil har som lägst dragit 0,49L. Men ligger mest kring 0,53L - 0,55L till jobbet. Någon gång så högt som 0,57L.

Hursomhelst. Elbil med laddning hemma är riktigt bra. Men i detta fall är jag extremt skeptisk till att det blir billigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min förra bil, Volvo V40 D2 drog 0,36-0,45L. Total genomsnitt 0,42L efter 6 år.
Kunde utan nå som helst bekymmer nästan alltid hålla mig under 0,40L under jobb pendling.

Min nuvarande bensinbil har som lägst dragit 0,49L. Men ligger mest kring 0,53L - 0,55L till jobbet. Någon gång så högt som 0,57L.

Bra där, men som du ser så blir det ändå dyrare med diesel/bensin, speciellt i Polestar 2 fallet...och en Polestar 2 är väl ändå roligare att köra än en V40 D2 som är 6 år gammal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bra där, men som du ser så blir det ändå dyrare med diesel, speciellt i Polestar 2 fallet.

Beror också på hur länge man behåller bilen. Efter leasingtiden är slut måste man ju ersätta den med något.
Till skillnad mot en pendlingsbil om man behåller den utan lån.

Sen har vi ju detta också + risk för extra kostnader när man lämnar tillbaka bilen.
Så den egentligen månadskostnaden för Polestar 2 kan se annorlunda ut.

Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 70 000 kr ut tidigast sex månader efter första registrering. Till dess att klimatbonusen betalats ut till Volvofinans Bank AB betalar du månadsavgiften som uppges exklusive klimatbonus, därefter sjunker månadskostnaden. Volvofinans Bank AB kan ej hållas ansvarig för utebliven utbetalning av klimatbonus. Skulle klimatbonus inte utbetalas reduceras heller inte den månatliga leasingavgiften.

Dold text
Skrivet av Daniel75:

Polestar 2 är väl ändå roligare att köra än en V40 D2 som är 6 år gammal ?

Det är den såklart. Men Polestar 2 priset där är dyrare än vad jag totalt betalade för min Volvo varje månad inklusive drivmedel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Min förra bil, Volvo V40 D2 drog 0,36-0,45L. Total genomsnitt 0,42L efter 6 år.
Kunde utan nå som helst bekymmer nästan alltid hålla mig under 0,40L under jobb pendling.

Min nuvarande bensinbil har som lägst dragit 0,49L. Men ligger mest kring 0,53L - 0,55L till jobbet. Någon gång så högt som 0,57L.

Hursomhelst. Elbil med laddning hemma är riktigt bra. Men i detta fall är jag extremt skeptisk till att det blir billigare.

En sak du inte verkar ha tänkt på är AdBlue eller vad det heter, som man väl måste fylla på för alla moderna dieselbilar. Det är ingen jättekostnad på något sätt, men har ökat kraftigt på senare tid. Och även en snål diesel har ju rätt mycket högre skatt än en elbil även om det inte handlar om en tusenlapp i månaden utan snarare några hundralappar. Men då pratar vi en småbil med allt vad det innebär av låg komfort, dåliga utrymmen, klena prestanda och så.

Men absolut går det att köra riktigt snålt med en liten dieselmotor och väldigt försiktig körning. Men kör man på samma sätt (eller snarare inte på samma sätt men med samma hänsyn till förbrukningen) med en liten och snål elbil får man ju ner förbrukningen där ganska kraftigt också.

Men även om vi räknar med att diesel går ner till 20 per liter, och man kan hålla sig på 0,4 liter milen så är det ju åtta kronor per mil bara för bränslet. En mindre elbil drar väl 1,5 kWh per mil ungefär speciellt om man anstränger sig för att köra hyfsat snålt, och laddar man hemma är det ju inga konstigheter att betala 1,50 per kWh så 2,75 per mil. Merkostnad för dieselbilen är alltså 5,25 milen i det fallet. Så kör du 2000 mil per år är det 10500 i merkostnad per år, plus skatt på kanske 1500 till lågt räknat. Så en tusenlapp i månaden. Om det lönar sig beror ju på vilken värdeminskning man får vilket man inte kan veta säkert förrän man säljer bilen. Många verkar vara oroliga för att andrahandsvärdet på elbilar kan gå ner snabbt eftersom den tekniska utvecklingen där är så snabb, men i mina ögon lär värdeminskningen vara bra mycket större på en fossilbil i alla fall. Men inköpspriset är ju lägre, så även en högre procentuell värdeminskning kan ju vara lägre i rena pengar, men är det mer än tusen per månad? Sen får du ju en mycket trevligare bil om du köper en elbil nästan oavsett vilken du väljer på nästan alla sätt jämfört med typ en Skoda Felicia med snåldiesel eller så.

Däremot om man kan tänka sig en lite äldre bil så finns det ju inga elbilar i de prisklasserna. En tio år gammal snål diesel är så extremt billig i drift och inköp att värdeminskningen för en ny eller nyare bil gör att det inte går att räkna hem den. Men det finns förstås några alternativ som skulle kunna funka och vara rätt prisvärda även där. Om jag tolkar dina siffror rätt så kör du ungefär 10 mil per dag så exempelvis en BMW i3 60 Ah REX (alltså med en bensindriven generator) hade funkat de flesta dagar utan att behöva starta generatorn, men riktigt kalla dagar så hade den kanske behövts. Det är en konstig bil på många sätt och inte direkt jättepraktisk, men den lär vara bra mycket roligare än en snåldiesel i samma prisklass i alla fall, och den är mer kapabel än man tror.

Permalänk
Medlem

Man måste jämföra en ny elbil med ny bensin eller ny diesel. Att jämföra en gammal buske som är betald med att köpa en ny elbil är bara löjligt. Således har ägaren redan bestämt sig för en uppfattning utan att redovisa en kalkyl, så tyvärr inte värt att lägga mer tid på.

Lycka till med bilägandet i allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak du inte verkar ha tänkt på är AdBlue eller vad det heter, som man väl måste fylla på för alla moderna dieselbilar. Det är ingen jättekostnad på något sätt, men har ökat kraftigt på senare tid. Och även en snål diesel har ju rätt mycket högre skatt än en elbil även om det inte handlar om en tusenlapp i månaden utan snarare några hundralappar. Men då pratar vi en småbil med allt vad det innebär av låg komfort, dåliga utrymmen, klena prestanda och så.

Det beror på märke, modell och årsmodell. För V40 undrar jag om de ens satte i något sådant med tanke på att modellen utgick i ungefär samma veva som Volvo började med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak du inte verkar ha tänkt på är AdBlue eller vad det heter, som man väl måste fylla på för alla moderna dieselbilar. Det är ingen jättekostnad på något sätt, men har ökat kraftigt på senare tid. Och även en snål diesel har ju rätt mycket högre skatt än en elbil även om det inte handlar om en tusenlapp i månaden utan snarare några hundralappar. Men då pratar vi en småbil med allt vad det innebär av låg komfort, dåliga utrymmen, klena prestanda och så.

Men absolut går det att köra riktigt snålt med en liten dieselmotor och väldigt försiktig körning. Men kör man på samma sätt (eller snarare inte på samma sätt men med samma hänsyn till förbrukningen) med en liten och snål elbil får man ju ner förbrukningen där ganska kraftigt också.

Men även om vi räknar med att diesel går ner till 20 per liter, och man kan hålla sig på 0,4 liter milen så är det ju åtta kronor per mil bara för bränslet. En mindre elbil drar väl 1,5 kWh per mil ungefär speciellt om man anstränger sig för att köra hyfsat snålt, och laddar man hemma är det ju inga konstigheter att betala 1,50 per kWh så 2,75 per mil. Merkostnad för dieselbilen är alltså 5,25 milen i det fallet. Så kör du 2000 mil per år är det 10500 i merkostnad per år, plus skatt på kanske 1500 till lågt räknat. Så en tusenlapp i månaden. Om det lönar sig beror ju på vilken värdeminskning man får vilket man inte kan veta säkert förrän man säljer bilen. Många verkar vara oroliga för att andrahandsvärdet på elbilar kan gå ner snabbt eftersom den tekniska utvecklingen där är så snabb, men i mina ögon lär värdeminskningen vara bra mycket större på en fossilbil i alla fall. Men inköpspriset är ju lägre, så även en högre procentuell värdeminskning kan ju vara lägre i rena pengar, men är det mer än tusen per månad? Sen får du ju en mycket trevligare bil om du köper en elbil nästan oavsett vilken du väljer på nästan alla sätt jämfört med typ en Skoda Felicia med snåldiesel eller så.

Däremot om man kan tänka sig en lite äldre bil så finns det ju inga elbilar i de prisklasserna. En tio år gammal snål diesel är så extremt billig i drift och inköp att värdeminskningen för en ny eller nyare bil gör att det inte går att räkna hem den. Men det finns förstås några alternativ som skulle kunna funka och vara rätt prisvärda även där. Om jag tolkar dina siffror rätt så kör du ungefär 10 mil per dag så exempelvis en BMW i3 60 Ah REX (alltså med en bensindriven generator) hade funkat de flesta dagar utan att behöva starta generatorn, men riktigt kalla dagar så hade den kanske behövts. Det är en konstig bil på många sätt och inte direkt jättepraktisk, men den lär vara bra mycket roligare än en snåldiesel i samma prisklass i alla fall, och den är mer kapabel än man tror.

Tänker endast jämfört med leasing av elbil VS köp av en billigare (begagnad) bensin/diesel.
Man får väldigt mycket bensin eller diesel för den extra månadskostnaden en elbil kostar i leasing per månad. Även om man har ett litet lån på ice bilen.
Sen går det alltid att få tillbaka en slant när man väl säljer bilen. Inte med leasing.

Men som sagt. Elbil kan löna sig. Men det beror på vad man jämför med och vad man ska köpa.
Köper man en NY bil och har möjlighet till att ladda, ja då är elbil billigare i nästan alla fall.

Min första pendlingsbil var en Nissan Primera (eller Almera, kommer inte ihåg) och den kostade mig 7500:- att köpa.
Hade gått över 25 tusen mil.
Fungerade fint i 1,5 år utan bekymmer. Bytte en glödlampa bara.
Tankade för 1800kr per månad.

Betydligt billigare än en elbil om nu ekonomin är det viktigaste

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det beror på märke, modell och årsmodell. För V40 undrar jag om de ens satte i något sådant med tanke på att modellen utgick i ungefär samma veva som Volvo började med det.

Jo så kan det förstås vara. Samtidigt känns det väl inte så smart att köpa en dieselbil som inte uppfyller EUR6 eller vad det heter idag? Då får man inte köra i en del områden exempelvis och de lär bara bli fler. För pendling kanske det inte har så stor betydelse, men för andrahandsvärdet har det ju det.

Skrivet av ronz:

Tänker endast jämfört med leasing av elbil VS köp av en billigare (begagnad) bensin/diesel.
Man får väldigt mycket bensin eller diesel för den extra månadskostnaden en elbil kostar i leasing per månad. Även om man har ett litet lån på ice bilen.
Sen går det alltid att få tillbaka en slant när man väl säljer bilen. Inte med leasing.

Men som sagt. Elbil kan löna sig. Men det beror på vad man jämför med och vad man ska köpa.
Köper man en NY bil och har möjlighet till att ladda, ja då är elbil billigare i nästan alla fall.

Min första pendlingsbil var en Nissan Primera (eller Almera, kommer inte ihåg) och den kostade mig 7500:- att köpa.
Hade gått över 25 tusen mil.
Fungerade fint i 1,5 år utan bekymmer. Bytte en glödlampa bara.
Tankade för 1800kr per månad.

Betydligt billigare än en elbil om nu ekonomin är det viktigaste

Jo det är klart att en bil som gått 25 tusen mil är billigare än en ny, om den inte går sönder, men det blir ju en löjlig diskussion. Varför inte köpa en skateboard istället liksom? Den lär vara billigare ändå liksom.

För att ta ett exempel till så hade jag tidigare en Honda Accord som väl var sju år när jag köpte den och tio år när jag sålde den. Värdeminskningen för denna period var typ 50K men jag la också mer än så på reparationer, plus en uppsättning nya däck för typ 11000. Alltså kostade värdeminskning, service, däck och reparationer mig ungefär 3000-3500 per månad. Sen låg helförsäkring på ungefär 900 per månad, och då letade jag ändå runt en del. Och skatten var ganska saftig, men billig jämfört med en malus-bil förstås, typ 3700 per år. Men det var en diesel så om jag snålkörde till jobbet kunde jag nästan närma mig 0,6 milen, men snittade runt 0,9.

Jämför jag det med min nuvarande bil, som är en BMW 320 som jag leasade för knappt tre år sedan för 3500 per månad. Försäkringen, bara halv eftersom den har garanti, kostar 500 till per månad ungefär. Skatten är dock saftig då jag köpte den efter bonus/malus införts dock inte på de höga nivåerna som gäller idag, men nästan 500 per månad i alla fall. Sen råkade jag orsaka en parkeringsskada, och självrisken för det låg på 7500. Dock drar den mycket soppa, runt litern, och det kommer väl av att det är en fyrhjulsdriven automat men också av att jag gillar att gasa på lite förstås.

Bortser vi från kostnaden för bränsle så kostade min begagnade Accord alltså typ 150K på tre år inklusive skatt och försäkring, och min BMW kommer att ha kostat mig 170K när jag lämnar tillbaka den i sommar. För de extra 20K så får jag en mycket trevligare och nyare bil som alltid startar och inte har behövt några som helst verkstadsbesök mer än service och skadan jag själv orsakade, samt ett par påkörningar på min gata som jag slapp betala något för. Accorden däremot startade inte alltid utan hade ofta urladdat batteri på morgonen på vintern, vilket gjorde att jag fick skaffa en starthjälp som jag fick använda hyfsat många gånger. Och den gick ju sönder på några olika sätt, fick byta koppling på grund av ett typfel exempelvis (och verkstaden gjorde bort sig och monterade fel koppling, med efterföljande strul i ett par veckor då jag först körde runt med extremt slirande koppling ett tag då verkstaden sa att den skulle bli bättre efter inkörning och därefter fick köra med en gammal rostig Golf som lånebil), en xenon-lampas styrenhet gick sönder och det gick på 7500, nya skivor och ok bak gick på 13K, etc. Alla dessa problem kostade ju inte bara tid utan jag fick ta ut flex och liknande för att hantera verkstadsbesök och så. Jag fick också stå utan bil emellanåt då lånebil kostade extra, eller med en pissig lånebil från någon billig verkstad, med min nuvarande bil har jag ju alltid fått en typ ny bil i motsvarande storlek och utrustningsnivå som lånebil.

Bränslet kostar väl lite mer för BMW:n dock, men skillnaden i förbrukning är inte så stor och diesel är ju dyrare än bensin numera så det är inga stora skillnader. Men hade jag kunnat ta en elbil istället för samma leasingkostnad, speciellt om jag också räknar med den femhundringen i skatt som min bil kostar varje månad, så hade jag fått en ganska nice elbil, med en väldigt mycket lägre kostnad för "bränsle".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så kan det förstås vara. Samtidigt känns det väl inte så smart att köpa en dieselbil som inte uppfyller EUR6 eller vad det heter idag? Då får man inte köra i en del områden exempelvis och de lär bara bli fler. För pendling kanske det inte har så stor betydelse, men för andrahandsvärdet har det ju det.
Jo det är klart att en bil som gått 25 tusen mil är billigare än en ny, om den inte går sönder, men det blir ju en löjlig diskussion. Varför inte köpa en skateboard istället liksom? Den lär vara billigare ändå liksom.

Det beror rätt mycket på var man bor, men du gör det för enkelt för dig. De sista årsmodellerna/modellåren av V40 är förstås Euro 6, annars hade de inte fått säljas. Alla Euro 6 har helt enkelt inte AdBlue, i vart fall inte de tidiga, men sedan har man skruvat upp testkraven med underversioner. Något dom gjort det svårare att uppfylla samma gränsvärden. Det var rimligen det som fick Volvo, oaktat eventuella marknadsföringsbedömningar, att sätta i AdBlue i bilarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det beror rätt mycket på var man bor, men du gör det för enkelt för dig. De sista årsmodellerna/modellåren av V40 är förstås Euro 6, annars hade de inte fått säljas. Alla Euro 6 har helt enkelt inte AdBlue, i vart fall inte de tidiga, men sedan har man skruvat upp testkraven med underversioner. Något dom gjort det svårare att uppfylla samma gränsvärden. Det var rimligen det som fick Volvo, oaktat eventuella marknadsföringsbedömningar, att sätta i AdBlue i bilarna.

Tja, jag är ingen expert på det området, men diesel blir allt mer begränsat runtom i Europa och redan idag finns det ju områden man inte får köra i med något äldre bilar liksom. Som sagt så spelar det mindre roll för den som pendlar i Sverige utanför storstäderna, men det kommer förstås att ha en effekt på andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så kan det förstås vara. Samtidigt känns det väl inte så smart att köpa en dieselbil som inte uppfyller EUR6 eller vad det heter idag? Då får man inte köra i en del områden exempelvis och de lär bara bli fler. För pendling kanske det inte har så stor betydelse, men för andrahandsvärdet har det ju det.
Jo det är klart att en bil som gått 25 tusen mil är billigare än en ny, om den inte går sönder, men det blir ju en löjlig diskussion. Varför inte köpa en skateboard istället liksom? Den lär vara billigare ändå liksom.

För att ta ett exempel till så hade jag tidigare en Honda Accord som väl var sju år när jag köpte den och tio år när jag sålde den. Värdeminskningen för denna period var typ 50K men jag la också mer än så på reparationer, plus en uppsättning nya däck för typ 11000. Alltså kostade värdeminskning, service, däck och reparationer mig ungefär 3000-3500 per månad. Sen låg helförsäkring på ungefär 900 per månad, och då letade jag ändå runt en del. Och skatten var ganska saftig, men billig jämfört med en malus-bil förstås, typ 3700 per år. Men det var en diesel så om jag snålkörde till jobbet kunde jag nästan närma mig 0,6 milen, men snittade runt 0,9.

Jämför jag det med min nuvarande bil, som är en BMW 320 som jag leasade för knappt tre år sedan för 3500 per månad. Försäkringen, bara halv eftersom den har garanti, kostar 500 till per månad ungefär. Skatten är dock saftig då jag köpte den efter bonus/malus införts dock inte på de höga nivåerna som gäller idag, men nästan 500 per månad i alla fall. Sen råkade jag orsaka en parkeringsskada, och självrisken för det låg på 7500. Dock drar den mycket soppa, runt litern, och det kommer väl av att det är en fyrhjulsdriven automat men också av att jag gillar att gasa på lite förstås.

Bortser vi från kostnaden för bränsle så kostade min begagnade Accord alltså typ 150K på tre år inklusive skatt och försäkring, och min BMW kommer att ha kostat mig 170K när jag lämnar tillbaka den i sommar. För de extra 20K så får jag en mycket trevligare och nyare bil som alltid startar och inte har behövt några som helst verkstadsbesök mer än service och skadan jag själv orsakade, samt ett par påkörningar på min gata som jag slapp betala något för. Accorden däremot startade inte alltid utan hade ofta urladdat batteri på morgonen på vintern, vilket gjorde att jag fick skaffa en starthjälp som jag fick använda hyfsat många gånger. Och den gick ju sönder på några olika sätt, fick byta koppling på grund av ett typfel exempelvis (och verkstaden gjorde bort sig och monterade fel koppling, med efterföljande strul i ett par veckor då jag först körde runt med extremt slirande koppling ett tag då verkstaden sa att den skulle bli bättre efter inkörning och därefter fick köra med en gammal rostig Golf som lånebil), en xenon-lampas styrenhet gick sönder och det gick på 7500, nya skivor och ok bak gick på 13K, etc. Alla dessa problem kostade ju inte bara tid utan jag fick ta ut flex och liknande för att hantera verkstadsbesök och så. Jag fick också stå utan bil emellanåt då lånebil kostade extra, eller med en pissig lånebil från någon billig verkstad, med min nuvarande bil har jag ju alltid fått en typ ny bil i motsvarande storlek och utrustningsnivå som lånebil.

Bränslet kostar väl lite mer för BMW:n dock, men skillnaden i förbrukning är inte så stor och diesel är ju dyrare än bensin numera så det är inga stora skillnader. Men hade jag kunnat ta en elbil istället för samma leasingkostnad, speciellt om jag också räknar med den femhundringen i skatt som min bil kostar varje månad, så hade jag fått en ganska nice elbil, med en väldigt mycket lägre kostnad för "bränsle".

Ja precis. Pratar vi köp av NYA bilar är elbil i nästan alla fall billigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja precis. Pratar vi köp av NYA bilar är elbil i nästan alla fall billigare.

Vad jag försökte visa är ju att även en begagnad bil kan bli dyr. Hade jag kunnat leasa en elbil för dagens priser för tre år sedan när jag sålde min Accord så hade jag sparat någon tusenlapp i månaden på den jämfört med föregående begagnade bil. Sen valde jag ju inte den för att den var så väldigt ekonomisk eller så, men det stora problemet var ju inte förbrukningen utan att den gick sönder och att reparationerna var dyra.

Sen som alltid med begagnade bilar så kan man klara sig bättre om man har tur (eller är grym på att bedöma skick kanske, dock hade jag med mig både min farsa som har jobbat som bilmek och en polare som har varit bilförsäljare för att kolla på den innan köp), eller om man kan meka själv och tycker det är kul eller liknande. Men en lite äldre bil som börjar få problem kan bli väldigt kostsam.