Inte bytt dator på 10 år, hur löser man windows smidigast till en ny dator?

Permalänk

Inte bytt dator på 10 år, hur löser man windows smidigast till en ny dator?

Jag har i dagarna beställt hem nya datorkomponenter som kommer nästa vecka.

Sen slog det mig, hur fan installerar man windows nuförtiden? Senaste gången jag gjorde det använde jag en CD-skiva.

Men jag tar för givet att ingen av delarna jag beställde ens har en CD spelare och därav uppkom frågan hur installerar jag windows?

Permalänk
Medlem

USB minne är vad jag använder mig utav. Postar länken till Microsofts nedladdnings sida.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

USB minne är vad jag använder mig utav. Postar länken till Microsofts nedladdnings sida.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...

Det uppskattar jag tack.

Men hur funkar det rent tekniskt, hur kommer jag åt filerna på stickan när jag bootat upp den nya datorn? Känner datorn av automatiskt på något sätt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Schibetta:

Det uppskattar jag tack.

Men hur funkar det rent tekniskt, hur kommer jag åt filerna på stickan när jag bootat upp den nya datorn? Känner datorn av automatiskt på något sätt?

Du kör programmet från windows som är länkat ovan och skapar en bootbar USB-sticka.
Sedan bootar du USB-stickan i den nya datorn. Det är exakt samma sak som sker om man har en optisk läsare, då bootar man innehållet på skivan.

Ibland får man öppna boot-menyn när man startar datorn. Brukar vara typ F8 eller något liknande. Då kan man välja USB-stickan som startmål.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kör programmet från windows som är länkat ovan och skapar en bootbar USB-sticka.
Sedan bootar du USB-stickan i den nya datorn. Det är exakt samma sak som sker om man har en optisk läsare, då bootar man innehållet på skivan.

Ibland får man öppna boot-menyn när man startar datorn. Brukar vara typ F8 eller något liknande. Då kan man välja USB-stickan som startmål.

Då är jag med i matchen, tack för hjälpen!