Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Skrivet av BananaFace:

Kört sen länge, via Windows insider. Tycker det är stabilt och bra, med ett gäng grejer som stör en. Fattar inte varför högerklicksmenyn gjorts om, trycka på visa mer för att se den vanliga högerklickmenyn. Tycker det vore bra om dom kunde bestämma sig för en kontrollpanel istället för 2.

Så i stort så varken älskar eller hatar, vissa delar är rena förbättringar och vissa delar skulle behöva en förbättring

Tänk på hur mycket tid och energi du måste avvara för att trycka på denna förlåt förbannade högerklickmeny. Hur tänkte MS där egentligen?

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ingen större skillnad mot 10an förutom att jag stör mig på att en hel del aktioner kräver fler klick än det gjorde förr. Vilket känns onödigt. I designhänseende så ser det bättre och mer enhetligt ut än innan. Men det är fortfarande två olika designspråk i och ett tredje i Xbox-appen. Fattar faktiskt inte vad MS sysslar med här faktiskt. Bestäm er och se till att nya kontrollpanelen funkar och har alla funktioner med den design ni jobbat på nu i många år, men nej.

Sedan är inte prestandan med Ryzen 5000 inte riktigt där den var innan i singeltrådat. Boosten är inte helt fixad än även med de uppdateringar som Microsoft och AMD skickade ut. I alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske inte älskar det, men är nöjd ja, speciellt efter mindre handpåläggning som tex högerklick och behöva klicka mer eller more för vissa vanligheter va jämra irriterande, nåja är fixat så det funkar som i Windows 10.
Startmenyn är bytt också till startallback som är ljusår bättre än Windows default..men har kört den sen Windows 8.0

Sen kan man ju fundera på varför det ska behövas 2 olika kontrollpaneler/inställningar som det ha varit sen åttan...borde väl varit fixat sen länge kan man tycka...
Vidare hur Windows ser ut och att kunna ändra detta som man själv vill har blivit mer och mer nerlåst out of the box..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har installerat det på en av mina datorer och jag saknar också "Fungerar lika bra som Windows 10" som alternativ. Det enda jag stört mig på hittills är att Teams körs vid uppstart. Jag ska se om jag kan avaktivera det.

Permalänk
Medlem

Det var vädligt hårt typade alternativ. Jag är nöjd med Windows 11, ser inget som är sämre i det än Windows 10 och upplever inga problem. Välkomnar exempelvis förbättringar i WSL och tiling alternativ från powertoys som införlivats.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Kört W11 sen en god tid tillbaka, men gick här om dagen tillbaka till 10 då jag upplever det lite kvickare och renare. Inbillar mig även att program flyter på bättre.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Sen så saknar jag otroligt mycket att kunna köra start menyn i fullskärm och ha olika grupper med olika program jag använder mer sällan. I win11 går det inte ha någon ordning och den utnyttjar inte utrymmet på min 4k skärm bra alls.

Detta får mig att tänka på Windows 8.1, där jag faktiskt använde både startskärmen för Live Tiles (widgets) och Classic Start vid sidan om varandra. Numera i Windows 10 kör jag däremot Directory Opus tillsammans med Open-Shell. Dockan i DOpus får stå för de "snyggare" ikonerna.

Har själv inte blivit kompis med Windows 11, utan kommer istället köra Windows 10 så långt det går (och förhoppningsvis byta OS helt efter det).

Tycker bättre om både macOS och Gnome i GNU/Linux och mitt behov av Windows minskar med varje dag som går. Framförallt går det betydligt snabbare att hitta det jag söker, då sökfunktionen i Windows fortfarande är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Finns många tester som visar att W11 är sämre än W10 i prestanda.
Sedan kan jag inte ha resizable bar igång om jag ska köra W11 så där skulle jag tappa lite till.

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Har win 11 på två datorer på AMD Ryzen Threadripper 1920X kunde jag aktivera tpm 2.0 i cpu.
Då en äldre Intel skaffa jag tpm 2.0 modul moderkort ASRock Taichi x99 sen kunde jag aktivera tpm 2.0.
Båda datorerna gjorde jag ren win11 installation dom fungerar fin fint får Windows uppdateringa.

Det ska ju inte vara möjligt att köra Win 11 då du kör första gen Ryzen. Bara andra gen Ryzen stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Kör Win 11 på två datorer. Jag har inte haft några tekniska problem. Jag saknar att högerklicka på taskbaren och kunna välja Task Manager. Annars känns 11:an mer enhetlig i gränssnittet för Inställningar mm.

Högerklickar du på "Start"-knappen/Windowsloggan kan du välja att starta task manager därifrån. Alternativt direkt via Ctrl-Shift-Esc.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ska ju inte vara möjligt att köra Win 11 då du kör första gen Ryzen. Bara andra gen Ryzen stöds.

Ta de med amd men cpu har tpm 2.0 inbyggd i sig bara att aktivera den i bios..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ska ju inte vara möjligt att köra Win 11 då du kör första gen Ryzen. Bara andra gen Ryzen stöds.

Första generationen Threadripper har TPM 2.0. Det är det som är kravet. Inte CPU:n i sig.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker mer det är som ett skin till Windows 10 mer än ett nytt operativ för att vara helt ärlig...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Conqvistadoren:

Kör Win 11 på två datorer. Jag har inte haft några tekniska problem. Jag saknar att högerklicka på taskbaren och kunna välja Task Manager. Annars känns 11:an mer enhetlig i gränssnittet för Inställningar mm.

Detta är något jag också stör mig på. Gör ofta fel och högerklickar på taskbaren för att vilja få alternativet med taskmanager...

Vet att det numera ligger under högerklick på startknappens ikon, men alltså... det är svårt att få gamla hundar att sitta 🙈

Edit: Vid närmare eftertanke kanske de filosoferat som så att om de flyttar genvägen för aktivtetshanteraren till högerklick på startmenyn så börjar man använda de andra alternativen som också finns där... så har det faktiskt blivit för mig. Har vetat om att de legat där även i Win10, men gjort på gamla hederliga sätten för att komma åt datorhantering etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Oculusmjukvaran stödjer inte Windows 11 så jag backade till Windows 10. Är glad att jag gjorde det. I Win11 körde jag med StartIsBack, köpte t.o.m. en licens, för att taskbaren är ett så stort steg bakåt från Win10 att det gjorde den irriterande att använda. Samma sak gäller context-menyn och den går säkert att modda tillbaka till normal funktionalitet.

WSL2 har däremot bättre funktionalitet i Win11, verkar som att den är jämn med senaste insider builden av Windows 10. Andra saker har istället försvunnit ur 11, ett exempel är att ett nätverksinterface inte längre kan ta emot en lista på flera sökdomäner utan man är tillbaka på endast en (domain suffixes), något som lades till i en update av Win10, men tydligen sedan försvunnit från Win11.

Så jag stannar på Windows 10 till dess att det nya OS:et mognat lite mer.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Nej min PC kan inte köra det pga TPM kraven osv.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Jag avstod röst då svarsalternativen passade dåligt in på min upplevelse.

Jag kör både macOS, Win11 och Win10 samtidigt. Handlar för egen del inte om att älska eller hata OS utan om att välja det som passar bäst för att lösa uppgiften.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det ska ju inte vara möjligt att köra Win 11 då du kör första gen Ryzen. Bara andra gen Ryzen stöds.

Skrivet av Jygge:

Ta de med amd men cpu har tpm 2.0 inbyggd i sig bara att aktivera den i bios..

Skrivet av Novdid:

Första generationen Threadripper har TPM 2.0. Det är det som är kravet. Inte CPU:n i sig.

Ryzen 1 och Threadripper 1 är inte med på listan över stödda processorer, men kan man aktivera TPM så funkar de ju ändå. Det finns ju både hårda krav och mjuka krav liksom, de hårda kraven kan man komma runt med en del mekande medan de mjuka går att komma förbi genom att klicka sig förbi några varningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ryzen 1 och Threadripper 1 är inte med på listan över stödda processorer, men kan man aktivera TPM så funkar de ju ändå. Det finns ju både hårda krav och mjuka krav liksom, de hårda kraven kan man komma runt med en del mekande medan de mjuka går att komma förbi genom att klicka sig förbi några varningar.

Är det så? Skaffade TPM 2.0 modul, men Ryzen 1700 stöds inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Är det så? Skaffade TPM 2.0 modul, men Ryzen 1700 stöds inte.

Kan inte säga om det fungerar på dit moderkort men har inte cpu inbyggd TPM 2.0 i sig kan man på endel moderkort montera på en TPM 2.0 modul som man sen aktiverar i bios..
De fungera på mitt taichi x99 fick skaffa en 19 pinns TPM 2.0 modul sen aktivera den i bios..
Kolla manual om den har utag för TPM 2.0 på moderkortet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Då mjukvara idag alltsom ofta tenderar att vara närmare testfas när det släpps till användarna så har jag inte hoppat på tåget än. Kan tänka mig att börja kika på Windows 11 vid årsskiftet 2022/2023.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hoppade på det rätt fort mest för att det skötte HDR lite bättre än Windows 10 och att de hade stöd för auto HDR från start. Var inställt på lite krabb från andra saker men har verkligen flutit på fint. Satte upp ett scrip för att hämta det mesta jag hade installerat innan i Win10 med winget, blåste maskinen, körde in Win11 och körde scriptet. Var igång väldigt fort och i princip inte upplevt något krabb alls. Deras arbete med att gå ifrån control panel och börja lägga settings på andra ställen kan man tycka vad man vill om som gammal räv... men den delen är iaf mycket mer centraliserad i Win11 och man måste inte hoppa mellan 2-3 olika ställen för att ställa in en sak. Så nej, får nog säga att jag varit positivt överraskad så här långt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hade lika gärna kunnat kört XP om de inte blivit o-stött (av spel mm). Bytte sent till 7an.. 11 pft! ger 0 bananer.

Permalänk

Nej.
Nya start-menyn är kass, gömda alternativ när man högerklickar överallt, gick inte att visa labels i taskbaren som på W10. Inga prestandaförbättringar och inget som helst nytt som jag använder mig av. Drog ner W10 LTSC istället.

Blir kanske att fixa W11 på laptopen när man kan börja ha lite kul med androidappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Nej min PC kan inte köra det pga TPM kraven osv.

Inte min heller men gör det ändå

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Körde insider under andra halvan av 2021. Dev, beta och stable builds, gillar win 11 men kändes seeegt jämfört med 10'an och mina amd komponenter gillades inte av operativsystemet. Gick tillbaka till 10an så länge, och hoppas 11an blir kung i framtiden.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Offrade jobbdatorn och har kört windows 11 sen man kunde ladda ned det, tog en stund o vänja sig men nu funkar det bra tycker jag! Tänkte uppdatera hemdatorn när det dyker upp i windows update men det verkar det aldrig göra haha.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns bara en sak som stör mig, allt annat är superbra. Men.... högerklickmenyn i filbrowserläget går inte att få som "avancerad" om man inte kör med gamla läget på HELA filbrowsern eller hackar i registret. Nu måste man först klicka på "show more options" och för att komma åt till exempel 7zip-menyn.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mar3ld:

Jag avstod röst då svarsalternativen passade dåligt in på min upplevelse.

Jag kör både macOS, Win11 och Win10 samtidigt. Handlar för egen del inte om att älska eller hata OS utan om att välja det som passar bäst för att lösa uppgiften.

"Samtidigt"... med virtuella maskiner eller 3 fysiska ?

Det enda jag saknar i Windows är sammankopplingen till iCloud och främst iMessage-funktionen..
Och det är jag väl inte ensam om om jag förstår rätt 🙄

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inte min heller men gör det ändå

Exakt hur? Jag 'får' inte installera det.

Visa signatur

Meh